Kan man spise tomater med gråskimmel?
Fra : Jette Randløv

Dato : 25-08-03 12:22

Jeg har en hel masse tomater, der er angrebet af gråskimmel (tror jeg) i
skrællen. I Gyldendals Store Havebog står der at "man kan godt spise de
uangrebne dele". Det må jo næsten betyde, at man ikke skal spise skrællen på
tomaterne - eller hvad? Kan man spise det hele?

Jeg har postet to billeder af to slemt angrebne tomater på dk.binear.

mvh

Jette Randløv

Fra : Mari

Dato : 26-08-03 22:06

"Jette Randløv" <randlov@nbi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skrællen på
> tomaterne - eller hvad? Kan man spise det hele?

Jeg ville aldrig spise skimmelsvampe
http://www.madogsundhed.dk/16_leksikalt/skimmel.htm

/Mari

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 27-08-03 09:55

Mari skrev:

>Jeg ville aldrig spise skimmelsvampe
>http://www.madogsundhed.dk/16_leksikalt/skimmel.htm

Så spiser du heller ikke skimmelost?

--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 27-08-03 15:24

Asbjørn M. Nielsen wrote:

> Så spiser du heller ikke skimmelost?
Det tomaterne er ramt af er vel SKIMMEL og ikke SKIMMELSVAMPE. Skimmel
er er "sygdom" for tomaterne, men er vel ikke skadelig for mennekser?
--
Hilsen Jeannie

Fra : Jette Randløv

Dato : 27-08-03 21:19

Så vidt jeg har forstået fra havebøger er der tale om en skimmelsvamp, der
har spiret i skrællen men ikke har kunnet gro. Tomaten er ikke vokset videre
det pågældende sted og er misfarvet (gullig).

Pletterne hverken smager eller lugter "skimlet" og er ikke lodne.

Jette