Fliser på trægulv!
Fra : acm

Dato : 24-08-03 20:26

Hejsa!

Jeg har i mit køkket et gammelt trægulv.

Kan jeg på dette lægger gulvfliser? og hvis jeg kan hvad kræves der af
materialer og arbejde for at gøre det.

Hilsen Jacob

Fra : Calle.

Dato : 24-08-03 20:56

acm wrote:
> Hejsa!
>
> Jeg har i mit køkket et gammelt trægulv.
>
> Kan jeg på dette lægger gulvfliser? og hvis jeg kan hvad kræves der af
> materialer og arbejde for at gøre det.

Da træ arbejder, så vil dit klikegulv slå revner.
--
Calle

Fra : Jan Holm

Dato : 24-08-03 21:25

Calle. wrote:
> Da træ arbejder, så vil dit klikegulv slå revner.

Dette er sikkert ikke en holdbar løsning på et
gulv men jeg har i forbindelse med en messestand
lavet nogle transportable klinke borde. Fliserne er
lagt med byggesilicone på en 15 mm douglas plade.
Pladen kan bøjes let uden fliser falder af eller knækker.
Vi havde et uheld hvor en flise flækkede og den skiftede
jeg så, de sidder rigtig godt fast. Jeg har så brugt en
acryl fuge mellem fliserne, men det tror jeg ikke er så
godt på et gulv.

Mvh
Jan Holm

Fra : zigge

Dato : 24-08-03 22:19

"acm" <basten@mailme.dk> wrote in message
> Hejsa!
>
> Jeg har i mit køkket et gammelt trægulv.
>
> Kan jeg på dette lægger gulvfliser? og hvis jeg kan hvad kræves der af
> materialer og arbejde for at gøre det.

Man lægger jo fliser på badeværelser på første sal, så selfølgelig kan det
lade sig gøre. Jeg vil tro at du skal have en duglas plade under fliserne og
bruge en speciel fliseklæber beregnet på det. Og så kræver det selvfølgeligt
at dit gulv ikke giver sig for meget hvis du vil bruge alm. flisefug.
Jeg ville dog tro at man kan slippe afsted med selv ret meget hvis
duglaspladen fuldlimes på gulvet, da det forøger stivheden meget.
Spørg i en gulvmontage's forretning om hvordan og hvorledes.

Mvh
//zigge

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 25-08-03 11:50

zigge> "acm" <basten@mailme.dk> wrote in message
zigge> news:3f491156$0$21644$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]

zigge> Man lægger jo fliser på badeværelser på første sal, så selfølgelig kan det
zigge> lade sig gøre.

Dt gør man normalt på et betongulv.

zigge> Jeg vil tro at du skal have en duglas plade under fliserne og
zigge> bruge en speciel fliseklæber beregnet på det. Og så kræver det selvfølgeligt
zigge> at dit gulv ikke giver sig for meget hvis du vil bruge alm. flisefug.
zigge> Jeg ville dog tro at man kan slippe afsted med selv ret meget hvis
zigge> duglaspladen fuldlimes på gulvet, da det forøger stivheden meget.
zigge> Spørg i en gulvmontage's forretning om hvordan og hvorledes.

Der er regler for den slags. SVJH noget med højst 30 cm mellem bjælkerne under
gulvet.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 25-08-03 08:50

acm wrote:
> Hejsa!
>
> Jeg har i mit køkket et gammelt trægulv.
>
> Kan jeg på dette lægger gulvfliser? og hvis jeg kan hvad kræves der af
> materialer og arbejde for at gøre det.

I "Helt Solgt" i aftes lagde man et gulv af træfliser i gang og køkken.
(Helt Solgt i Værløse)
http://heltsolgt.tv2.dk/?forsidedropdown

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Morten DH

Dato : 25-08-03 16:26

"acm" <basten@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har i mit køkket et gammelt trægulv.
> Kan jeg på dette lægger gulvfliser? og hvis jeg kan hvad kræves der af
> materialer og arbejde for at gøre det.

Ja, der er retningslinier for hvor meget gulvet må arbejde; men derudover
blandes der noget i flisemørtlen som gør den elastisk og derved kan optage
en del bevægelse i gulvet - jeg har selv benyttet Alfix's flexbinder; men er
efterfølgende blevet anbefalet Mira's produkter af mit lokale flisecenter da
det åbenbart er bedre og billigere (eller også før han måske større
advance)...

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-08-03 14:02

> Jeg har i mit køkket et gammelt trægulv.
>
> Kan jeg på dette lægger gulvfliser? og hvis jeg kan hvad kræves der af
> materialer og arbejde for at gøre det.

Jeg sidder lige med "By og byg anvisning 200 - Vådrum" (fra det lokale
bibliotek). Deri er anvist hvordan man laver et badeværelsesgulv med
fliser på. Eneste forskel til et køkkengulv er vel graden af
"vandtæthed".

Løsning A side 28 ligner noget du kan bruge...

A) bjælkelag med maks bjælkeafstand 0,3 meter. Derpå 19mm
konstruktionskrydsfiner der er limet og skruet på - og med limet fer og
not.. Derpå lægget et MK-godkendt flisesystem

Altså en 19mm finer direkte på gulvet og så fliser derpå.

/A

Fra : Morten DH

Dato : 27-08-03 09:00

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> A) bjælkelag med maks bjælkeafstand 0,3 meter. Derpå 19mm
> konstruktionskrydsfiner der er limet og skruet på - og med limet fer og
> not.. Derpå lægget et MK-godkendt flisesystem

Der står vel ikke noget om hvad finer tykkelse du skal bruge hvis du har
større afstand mellem spærrene (som der jo ofte er i ældre huse)?

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 27-08-03 11:58

> Der står vel ikke noget om hvad finer tykkelse du skal bruge hvis du
> har større afstand mellem spærrene (som der jo ofte er i ældre huse)?

Ikke direkte. Der er også nogle anvisniger med større afstand men så
anbefaler de PVC belægning istedet for fliser.

Jeg regner med at lave et hævet badeværelsesgulv netop for at "omgå"
dette med for stor bjælkeafstand. Formodenligt noget med en hulens masse
regler .....Så bliver der også plads til et gulvafløb fra en bruser uden
at det bliver synligt i stuen ....

/A