Data overførsel mellem Duo og iMac
Fra : Michael Schwarz

Dato : 30-12-00 12:30

Kære ng.
Er der nogle her kan kan komme med et godt råd om hvordan jeg overfører
data (ca. 300 Claris works breve) fra min gamle DUO 230 (som er i DOCK)
og min iMac (rev. B) ??

Jeg har overvejet at købe et løst diskette drev til iMac'en men jeg
synes at det er for dyrt.

Jeg har også overvejet at overfører brevene via Internettet, men mener
at det vil tage for lang tid og koste for meget (28 K Modem i Duo'en)
Jeg har et 250 MB Zip drev men det kan jo ikke bruges til Duo'en.

De venligste hilsner
Michael

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 30-12-00 13:03

Michael Schwarz <m-schwarz@mail.dk> wrote:

> Kære ng.
> Er der nogle her kan kan komme med et godt råd om hvordan jeg overfører
> data (ca. 300 Claris works breve) fra min gamle DUO 230 (som er i DOCK)
> og min iMac (rev. B) ??

Det kunne være rart at vide, præcis hvor store disse Claris Works-breve
er.

Hvis vi antager, at de i gennemsnit er ca. 10 Kb, så er der 3 Mb data i
alt. Hvis du gemmer samtlige breve i et stort stuffit-arkiv, burde du
sikkert få en besparelse på 40-70%, og så er vi nede på 0,9-1,8 Mb.

> Jeg har også overvejet at overfører brevene via Internettet, men mener
> at det vil tage for lang tid og koste for meget (28 K Modem i Duo'en)

Et 28,8 modem kan overføre ca. 200 Kbyte i minuttet. En fil på 1 Mb bør
således kunne sendes som mail (med 25% overhead pga. ekstra indpakning i
mail-programmet) på ca. 6-7 minutter, alt afhængig af din
internetudbyders mail-server. Dertil kommer ca. samme (evt. lidt mindre)
tid i den anden ende til at modtage filen på din iMac.

Det forekommer mig ikke at være voldsomt forskrækkende lang tid -- men
alt afhænger jo af filernes størrelse, som du ikke har nævnt noget om.

> Jeg har overvejet at købe et løst diskette drev til iMac'en men jeg
> synes at det er for dyrt.
> Jeg har et 250 MB Zip drev men det kan jo ikke bruges til Duo'en.

(Jeg antager, at der er tale om et USB zip-drev, for din duo-dock har
vel en SCSI-port, som man kunne have koblet et SCSI zip-drev på).

Begge disse forslag kræver et indkøb af et ekstra drev, men et
diskettedrev til iMac lyder som en mere fremadrettet og forhåbentligt
lidt billigere investering end et zip-drev til duo'en -- og hvis
datamængden ikke er væsentligt meget større end antaget i mit
regnestykke ovenfor, så burde disketteoverførsel ikke tage urimeligt
langt tid.

Hvis du investerer i et drev, så kan du jo gøre dig lidt umage for at
købe det et sted, hvor der er returret på varerne. Det er der f.eks. i
ComputerCity (som dog tager et mindre gebyr, hvis emballagen er brudt)
og hos alle postordrefirmaer (her skal du dog betale forsendelsen selv).

/hc

Fra : Michael Schwarz

Dato : 30-12-00 17:23

Hans Christian Hansen <hch@mail.dk.deletetherest.com> wrote:

> Det kunne være rart at vide, præcis hvor store disse Claris Works-breve
> er.
Det er fakturaer og diverse tilbud. De er for 90 %'s vedkommende på 1
side, og resten på 2 sider.

> [...]
>
> Det forekommer mig ikke at være voldsomt forskrækkende lang tid -- men
> alt afhænger jo af filernes størrelse, som du ikke har nævnt noget om.

Du har helt ret. Det er løsningen.
Med dit regne stykke er det ikke særlig lang tid. (Jeg har ikke sat mig
ind i at beregne Kb og Mb størrelser og overførings hastigheder, men
huskede bare tilbage på hvor laaaangsom den var dengang den var
"adgangen" til nettet)

Jeg må nu til at få den gamle DUO "op" på nettet igen. Det er ca 2 år.
siden jeg har været på nettet med den. (Så er det om at sætte sig ind i
det gamle system igen)(PPP) !! Men det er et mindre problem. Og
ihverttilfælde biligere end at købe et diskettedrev til en maskine som
man vil sætte tilside....

> (Jeg antager, at der er tale om et USB zip-drev, for din duo-dock har
> vel en SCSI-port, som man kunne have koblet et SCSI zip-drev på).
Helt rigtigt.

> [...]
> ComputerCity (som dog tager et mindre gebyr, hvis emballagen er brudt)
> og hos alle postordrefirmaer (her skal du dog betale forsendelsen selv).
Den tanke bryder jeg mig ikke om.
Tak for svaret & Godt nytår.

Mange venlige hilsner
Michael

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 31-12-00 01:35

> [...]

> ind i at beregne Kb og Mb størrelser og overførings hastigheder, men
> huskede bare tilbage på hvor laaaangsom den var dengang den var

Du bør tjekke størrelsen inden du sender dokumenterne via email. Det
burde ikke være sværere end at samle dokumenterne i en mappe, klikke på
mappen, trykke æble-I og aflæse størrelsen.

Og du bør samle alle dokumenter i et enkelt stuffit-arkiv -- det vil
være mere besværligt og tidskrævende at sende dem hver for sig.

> Den tanke bryder jeg mig ikke om.

Uha, nu får du mig til at føle mig helt skummel og moralsk anløben

Formentlig er det bare et udtryk for sund forretningssans, at nogle
butikker tilbyder en returmulighed, for de slipper for at bruge betalt
medarbejdertid på at pakke tingene ud og demonstrere dem i forretningen,
når kunden kan tage dem med hjem, teste på sit eget udstyr og om
nødvendigt returnere dem. Tingene bliver mindst lige så brugte og
usælgelige af at stå som demovarer i butikken som af at have været
hjemme hos en kunde en enkelt dag.

Desuden er det efterhånden stort set umuligt at få demonstreret
periferiudstyr i butikken. Det meste kan kun beses gennem et tykt lag
plastikindpakning, vil man mere end det, må man købe og betale varen.
Hvis der efterfølgende viser sig at være ting, som ikke fungerer lige
som man havde ønsket det, så er det bare 'tough luck', for lovgivningen
giver ingen dækning i tilfælde af uopfyldte forventninger eller evt.
samspilsproblemer (som der ellers kan være mange af ifm. computer
hw/sw). Der kan kun reklameres over egentlige fejl i nyindkøbet.

Så at sørge for at købe varen hos en forhandler, der tilbyder en
returmulighed, er vel det mindste man kan gøre for sig selv. Specielt i
det konkrete tilfælde, da der har været en del rapporter om
samspilsproblemer mellem Mac OS og nogle af de USB-diskettedrev, der er
på markedet.

/hc

Fra : Michael Schwarz

Dato : 01-01-01 16:58

> [...]

> Og du bør samle alle dokumenter i et enkelt stuffit-arkiv -- det vil
> være mere besværligt og tidskrævende at sende dem hver for sig.

Jeg vil tjekke størrelsen, når jeg kommer på arbejde igen. (det er der
DUO'en er) Brevene ligger i to mapper så det er meget let at tjekke
størrelsen.

> [...]
> det konkrete tilfælde, da der har været en del rapporter om
> samspilsproblemer mellem Mac OS og nogle af de USB-diskettedrev, der er

Det var ikke så kategorisk ment Det var ikke meningen at få dig til
at lyde skummel. Jeg vil give dig helt ret. Mang butikker (faktisk
alle) giver idag en meget ringe service. Desværrer... Forhandlerne er
idag så pressede på prisen at der simpelthen ikke er råd til at give en
god service til kunden. Hvem har ikke prøvet at gå til en forhandler og
prøve en varer, og derefter købe hos en anden hvor prisen var lavere !!
(Ja, jeg vil inden du kommenterer, sige at det er umoralsk, men jeg
tror, at alle i dag er mere presset på pengepungen end på moral'en.
Jeg kan dog også se problemet fra forhandlerenes side, jeg ville ikke
bryde mig om at skulle få x antal åbnede varer tilbage, hvor man ikke
ved om indholdet er 100 % ok. En ting er sikkert, at det er altid den
åbnede pakke som bliver solgt sidst. (og oftest til en lavere pris)
Personligt vil jeg helst købe en "ny" uåbnet varer.

Mvh
Michael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-12-00 06:32

Hej Michael

- En tilføjelse til mit andet indlæg.... Hvis du anskaffer dig et SCSI kort
til imac'en og docker Duo'en til den, så har du jo pludselig også et
diskettedrev til din iMac...

mvh. ERik Richard

Michael Schwarz wrote:

> I.....I
> Helt rigtigt.

> Den tanke bryder jeg mig ikke om.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 30-12-00 13:25

> [...]

> at det vil tage for lang tid og koste for meget (28 K Modem i Duo'en)
> Jeg har et 250 MB Zip drev men det kan jo ikke bruges til Duo'en.

Køb et krydset ethernetkabel, og forbind de to maskiner med det [duoen
eller den maskine du har sat duoen i har vel en ethernetudgang; iMac'en
har i hvert fald]. Gør en mappe på iMac'en fælles, og brug chooser til
at mounte mappen på duoen. Træk filerne over på mappen.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Michael Schwarz

Dato : 30-12-00 17:23

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> [...]
> har i hvert fald]. Gør en mappe på iMac'en fælles, og brug chooser til
> at mounte mappen på duoen. Træk filerne over på mappen.

Jeg har et ethernetkabel, men min DUO har desværrer ikke noget ethernet
stik.
Jeg tror jeg vil bruge Hans Christian Hansen's råd og bruge Internettet
til overførsel af brevene.
Tak for svaret.

Mange venlige hilsner & Godt Nytår
Michael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-12-00 06:20

Hej Michael

Er det den 'store' dock-station, du har? - hvis det er, så har den et SCSI
udtag, og så var det måske værd at overveje at anskaffe dig et SCSI kort
til din imac, så du kan bruge DUO'en i marken og overføre filerne til
iMac'en derhjemme. Et almindeligt SCSI kort kan fås fra omk. 500kr.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Schwarz

Dato : 01-01-01 16:58

> [...]
> til din imac, så du kan bruge DUO'en i marken og overføre filerne til
> iMac'en derhjemme. Et almindeligt SCSI kort kan fås fra omk. 500kr.

Ja det er. Det er den hvor DUO'en kommer helt ind i docken ("ligesom en
videokasette")
Den løsning havde jeg slet ikke troet mulig...så kan jeg stadig holde
liv i den gamle "DUO". Det var en rigtig god ide, som jeg vil arbejde
videre på.
Med venlig hilsen
Michael

Fra : Erik Mortensen

Dato : 31-12-00 14:01

Michael Schwarz <m-schwarz@mail.dk> wrote:

> Jeg har overvejet at købe et løst diskette drev til iMac'en men jeg
> synes at det er for dyrt.

Jeg løser problemet ved at sætte min iMac sammen med PB'en v.hj.a. de to
modems jeg har. Derefter kan jeg - gratis - sende filer imellem de to
maskiner. Det går hurtigere end at emaile til sig selv, da man unytter
modemkapaciteten optimalt og der opstår aldrig fejl. Jeg har flyttet
30Mb på denne måde i et hug, men det tog jo stadigvæk lidt tid...

Erik

Fra : Michael Schwarz

Dato : 01-01-01 19:36

Erik Mortensen <erikm@mail.dk> wrote:

> [...]
> modemkapaciteten optimalt og der opstår aldrig fejl. Jeg har flyttet
> 30Mb på denne måde i et hug, men det tog jo stadigvæk lidt tid...

Hej Erik,

Er det enkelt at forklarer via mail på NG, eller kender du stedet hvor
jeg kan læse lidt mere om hvordan man sætter de to maskiner sammen ?
Jeg er med på at de to modemmer skal forbindes, og derefter rækker min
viden ikke længere. (desværrer)
Med venlig hilsen
Michael

Fra : Erik Mortensen

Dato : 02-01-01 12:18

> [...]

> jeg kan læse lidt mere om hvordan man sætter de to maskiner sammen ?
> Jeg er med på at de to modemmer skal forbindes, og derefter rækker min

Jeg fandt en beskrivelse på nettet dengang jeg selv skulle gøre det, men
jeg prøver:
Sørg for at have Zterm på begge maskiner. Forbind de to modems via
telefonstikket, så der går en ledning fra de to modems telefonudgange.
Derefter skriver du i Zterm ATD på den ene computer og ATA på den anden
(rækkefølgen er vigtig), hvorefter de to modems connecter, handshaker og
forbindes. Nu kan du vælge at sende filer fra den ene computer til den
anden.
Det er ganske simpelt, og du kan ikke ødelægge noget på hverken modem
eller computer. Håber det virker.

Erik

Fra : Michael Schwarz

Dato : 03-01-01 13:28

> [...]
> anden.
> Det er ganske simpelt, og du kan ikke ødelægge noget på hverken modem

Hej Erik,
Har nu fundet og downloadet programmet "Zterm". Jeg arbejder nu på
sagen.
Tak for tippet.

mvh Michael