Opgradering til 300 bar
Fra : Henning

Dato : 27-08-03 07:54

Det er jo ved at blive så moderne, det dersens nymodens 300 bar
Hvad skal der egentlig til, rent udstyrsmæssigt, før man er forberedt?
Skal der helt nyt førstetrin, eller er de forberedt til 300 i
forvejen? (Helt specifikt, en Mares V16.) Hvad med computer -
analog/digital? Var 300 bar på banen for 5-10 år siden?

Fra : Bent Jøran Olsen

Dato : 28-08-03 11:46

> [...]
> forvejen? (Helt specifikt, en Mares V16.) Hvad med computer -
> analog/digital? Var 300 bar på banen for 5-10 år siden?

Først trenger du en flaske som er godkjent for dette trykk, og deretter et
førstetrinn med DIN-300 Bar connector(ikke Yoke), dvs DIN med 7
omdreininger, ikke de med 5 for 200/232.
De fleste ventiler finns det ombyggingssett til og tåler da 300 bar(er
nesten bombesikker at det finns til mares v16).
Du må kanskje å skifte manometer og høytrykksslange om de ikke dimmensjonert
for dette trykket.
Åsså trenger du en kompressor til å fylle flasken til dette trykket :)
Her i Norge har vi kunnet fylle 300 bar de 10 siste år, ihvertfall på
dykkersentre(det finns ennå endel klubber som bare har mulighet for å fylle
200 bar).
Fordelen med 300 bars flasker er at de er tykker i veggene og dermed tyngre.
F.eks hvis jeg bytter ifra 15 L 200 Bar til 10 L 300 Bar kan jeg ta 3 kg av
blybelte :) og forsatt ha nesten like mye luft(ca 300 liter mindre på 10L
300 bar).

Analog computer?? ;)
Kan vel være et lite problem med eldre luftintegrerte computere som ikke tar
300 bar. Les bruksanvisningen eller hør med produsenten angående din
computer..

Mvh,
Bent Jøran