Adv. Nitrox
Fra : René Kofoed

Dato : 26-08-03 21:03

I det nye nummer af sportsdykkeren, kunne man læse om de nye tiltag inden
for nitrox i DSF regi, og alt dette ser da også lovende ud, næsten da!!!

For at få Adv.Nitrox, skal man nu være ***cmas, hvilket er helt
uforståeligt. Når man kikker på andre uddannelses organisationer, falder det
klart uden for. F.eks. Iantd er det naturlige flow Basic nitrox, derefter
Adv. Nitrox osv.
Hvis det er DSF´s mening at holde fast i dette krav, vil der nok ikke blive
udstedt mange Adv.Nitrox beviser i DSF regi. Holdningen til et ***cmas bevis
blandt dykkere er ikke lige frem positiv. Der er ikke mange der vil bruge
tid på at erhverve sig et sådan bevis, da indholdet ikke lige frem er
attraktivt. Jeg har også talt med en del dykker med Nitrox bevis, og
holdningen er "så skifter vi til IANTD" når vi skal videre uddanne os.
Jeg troede at DSF var ved at få en mere strømlinet og moderne uddannelse,
der kunne begå sig blandt andre, men jeg tog måske fejl.

René Kofoed

Fra : Kalle

Dato : 26-08-03 21:32

Måske er det for at få dykkerne i DK til igen at ville tage Cmas***, for jeg
tror der er mange der ikke gider at tage uddannelsen med mindre de har
planer om at gå videre til instruktør.
Min holdning er også at de bør revurderer den *** udd. og finde på nogle
lidt mere relevante øvelser.
Hvorfor skal man kunne tage alt sit udstyr af og på på bunden?

Kalle

Fra : Søren

Dato : 27-08-03 09:07

> Min holdning er også at de bør revurderer den *** udd. og finde på nogle
> lidt mere relevante øvelser.

Man skal vel altid løbende overveje ændringer og udvikle uddannelsen. Derfor
stiller jeg følgende spørgsmål-

Hvilke andre relevante øvelser kan der foreslås ?
og hvilke øvelser kanl udgå og med hvilken begrundelse.

Hvad angår udstyrsaftagning på bunden, er det jo ikke selve aftagningen der
er relevant. Det er det at du kan vise at du under en "kontrolleret" presset
situation kan udføre en besværlig handling og dermed udvise kontrol, ro og
overblik som dykker. En øvelse som skal vise at du er en erfaren dykker.
CMAS *** er jo mest tænkt som en graduering, som skal vise at du er en
erfaren dykker.

Øvelserne i CMAS *** er efter min bedste overbevisning designet til at
eftervise dykkerens evne til at udvise udvidet kontrol og forståelse under
vand. Så dykkeren træner og forbedre sin kontrol under vandet, men
selvfølgelig også som et skridt på vejen til at blive instruktør.

M.v.h. Søren Neubert / Rødovre Sportsdykker Klub

Fra : Allan Norsk

Dato : 27-08-03 17:15

"Søren" <spam@spam.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke andre relevante øvelser kan der foreslås ?
> og hvilke øvelser kanl udgå og med hvilken begrundelse.

Jeg synes at de prøvekrav der ligger i CMAS*** er ok. De har dels til fomål
at presse dykkeren, dels at lade dykkeren bevise sine færdigheder.

Jeg tror den manglende interesse skyldes at et *** kursus der kun omfatter
minimumskravene og minimums pensum ikke udfordrer dykkeren nok (flytter
grænser/viden). Man kunne f.eks. udvide kurset med:

1) Sætning af dekobøje uden fast reference
2) Svøm linen (15m ud uden maske&regulator, 15m hjem med makkerånding og
uden maske)
3) Shut down uden reference (for dem med dobbelt luftforsyning).
4) Planlægning og udøvelse af dykkerledelse med simulerede hændelser

Find selv på mere.

/Allan

Fra : Søren Arnvig

Dato : 27-08-03 21:06

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> minimumskravene og minimums pensum ikke udfordrer dykkeren nok (flytter

Det er rigtigt at der ikke er megen ny dykkerviden i ***
i forhold til ** og man kunne sagtens udfordre folk mere.
Måske skal man som instruktør gribe det an på en lidt anden
måde. Man kunne måske lade en gruppe elever lave et
projekt, hvor de kommer alle øvelser og prøver igennem
men i langt højere grad selv styrer processen og logistikken.

> Man kunne f.eks. udvide kurset med:
>
> 1) Sætning af dekobøje uden fast reference

Jeps, det er en god øvelse, hvor der skal være check
på opdrift og udstyr..

> 2) Svøm linen (15m ud uden maske&regulator, 15m hjem med makkerånding og
> uden maske)

En relevant øvelse i at finde sin makker og få luft
Dette bliver kun trænet i ganske ringe grad idag.

> 3) Shut down uden reference (for dem med dobbelt luftforsyning).
> 4) Planlægning og udøvelse af dykkerledelse med simulerede hændelser

Jeg mener at en CMAS*** bør kunne fungere som dykkerleder
for en mindre gruppe dykkere (4-6 personer).
Vi havde i klubben tidligere nogen efterårsøvelser, hvor vi
trænede dykkerledelse og redning, med diverse incidents.

Måske skulle man tage det op igen.

Søren Arnvig

Fra : Campione

Dato : 28-08-03 08:39

Du her lige smadret kapitalisternes Advanced Nitrox kurser..... sabotør.

--
Sinc Steen Morthorst
Campione 2002

Fra : Søren Arnvig

Dato : 27-08-03 21:12

> [...]
> vand. Så dykkeren træner og forbedre sin kontrol under vandet, men
> selvfølgelig også som et skridt på vejen til at blive instruktør.

Og , vi skal heller ikke glemme de andre relevante ting i ***,
som også er nye i forhold til kravene til **.

Natdyk med slukket lygte
Håndtering af båd
Betjening af kompressor

Søren Arnvig

Fra : Søren Arnvig

Dato : 26-08-03 22:16

> [...]
> blandt dykkere er ikke lige frem positiv. Der er ikke mange der vil bruge
> tid på at erhverve sig et sådan bevis, da indholdet ikke lige frem er

Hvilke dykkere snakker vi om her ?
Hvilket af CMAS *** indholdet er ikke attraktivt ?

Søren Arnvig

Fra : Campione

Dato : 27-08-03 07:20

Hej Arno :)

Det lyder som om du er *** dykker :)

Men svar gerne på Kaspers spørgsmål vedr. aftagning af udstyr på bunden.
Hvor relevant er den?

Vi har talt om det lidt tidligere på sommeren, da jeg kom hjem fra kursus og
var blevet irrettesat for mit harness og blybælte inderst (#¤"!§%¤). Lige
præcis den *** øvelse med aftagning af udstyr på bunden havde været lidt sur
røv med kun 6 kg i bæltet til en tørdragt og mit korpus :)

--
Sinc Steen Morthorst
Campione 2002

Fra : Søren Arnvig

Dato : 27-08-03 20:48

"Campione" <morthorst@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Arno :)

Steen, din Nød )))
Kald mig Arno en gang til "Mudderhest", så er det slut
med at få facitlisten til prøverne.

> [...]
sur
> røv med kun 6 kg i bæltet til en tørdragt og mit korpus :)

110 Kg er ingen undskyldning for at være usmidig eller i dårlig form.

Det kunne være at i VSK dykkere skulle finde ud af om i vil være
CMAS dykkere som tager udstyret af og på ude på dykkerstedet,
eller Harness-Wing-Webbing-DIR-PVægt-Vvægt dykkere som
kun tager udstyret af og på, under den varme bruser i klubhuset.

Søren Arnvig

Fra : JSC

Dato : 28-08-03 07:18

> [...]
> eller Harness-Wing-Webbing-DIR-PVægt-Vvægt dykkere som
> kun tager udstyret af og på, under den varme bruser i klubhuset.

Hov, hov Steen er VSK "wanna be -bartender- dir amatør-dykker". Vi har kun
taget Steen under vores vinger for at få fingrene i det store tilskud der
følger med socialt belastede unge mennesker.....

/Jørgen

Fra : Campione

Dato : 28-08-03 13:18

"JSC" <JSC@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren Arnvig" <venator@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Det er absolut intet galt med at købe udstyr efter ordre fra de helte og
idoler man har her fra usenet. Sådan får man altså det bedste udstyr - i
næste uge skal jeg eksempelvis købe en RB inspireret efter en tråd tidligere
på ugen, det er tilsyneladende det de unge vil ha'....

Og så vil jeg godt vide hvilken bruser du har brugt i vor klub, så vil jeg
sørge for udelukkende at bruge en af de andre i fremtiden, du kan nemlig
ikke synge :)

Og så var jeg vist ikke først med at kalde din Arno, det var vist hende
sylfiden fra det selvopfundne dykkeragentur, der ikke ville lade dig være
MasterChief (og endnu uden at have mødt dig, ny rekord?)

Og så.....

> [...]
> taget Steen under vores vinger for at få fingrene i det store tilskud der
> følger med socialt belastede unge mennesker.....

Det er simpelthen for tarveligt at udbasunere det med tilskuddet i et
offentligt forum, det kommer til at koste dig din kredit i baren din &#%¤/"#
vrag dykker. Det er jo fuldstændig sindssygt at dykke på gamle jernplader
når man kan dykke ved din flot sponserede trappe umiddelbart syd for
færgelejet i Helsingør.

Havde jeg haft tid til at sætte dig på plads ude ved duerne på søndag havde
jeg sikkert ikkke været udsat for dette personangreb. Boom....

Jeg er glad for at have haft mulighed for at bidrage konstruktivt til
debatten om CMAS*** :D
--
Sinc Steen Morthorst
Campione 2002 - Klubløs 2003

Fra : Søren Arnvig

Dato : 28-08-03 16:54

> Og så vil jeg godt vide hvilken bruser du har brugt i vor klub, så vil jeg
> sørge for udelukkende at bruge en af de andre i fremtiden, du kan nemlig
> ikke synge :)

Sludder, du er bare misundelig.

> Og så var jeg vist ikke først med at kalde din Arno, det var vist hende
> sylfiden fra det selvopfundne dykkeragentur, der ikke ville lade dig være
> MasterChief (og endnu uden at have mødt dig, ny rekord?)

Jamen , jeg har da fået en privat mail , hvor hun opfordrer mig til at tage
kontakt....
Måske er der alligevel håb.

Søren Arnvig

Fra : Søren Arnvig

Dato : 28-08-03 16:57

> [...]
> taget Steen under vores vinger for at få fingrene i det store tilskud der
> følger med socialt belastede unge mennesker.....

Smart ! Det skulle være muligt at hente et anseeligt beløb
på den konto, og hans støttepædagog er jo også
ganske køn, stakkels pige.

Søren Arnvig

Fra : René Kofoed

Dato : 27-08-03 15:32

> Hvilke dykkere snakker vi om her ?

Her snakker jeg om andre **cmas, med og uden Basic Nitrox

> Hvilket af CMAS *** indholdet er ikke attraktivt ?

Nogle tingene er gentagelse fra **cmas f.eks makkeredning, overflade
svømninge godt nok 1000m, men gør det mig til en bedre dykker. Aller helset
havde jeg set at man havde ryddet op i uddannelsen, og evt. sammenlagt adv.
nitrox og ***cmas, så ville den være meget mere atraktiv. Hvor mange tager
f.eks ***cmas bevis. Kun hvis du går med en instruktør i maven. De fleste
andre tager andre uddannelser, i andre regi, istedet for at forsætte
indenfor DSF. Det viser jo nok hvad der menes om ***cmas.

René Kofoed

Fra : JSC

Dato : 27-08-03 15:53

> [...]
> andre tager andre uddannelser, i andre regi, istedet for at forsætte
> indenfor DSF. Det viser jo nok hvad der menes om ***cmas.

Man får indtryk af at CMAS*** kun er for instruktørspirer. I VSK har vi
tradition for at køre et hold på 6-8 deltagere hvert 2. år. Det er typisk
folk som gerne vil lidt mere med deres dykning. Kurset kommer typisk op at
stå på baggrund af de enkeltes interesse ikke ved pres fra klubben - Dvs. de
interesserede finder sammen og "tvinger" instruktørerne til at holde kurset.
Der skal nu ikke meget tvang til, da vi har tradition for at udvide
øvelserne og teorien udover standardpensum - Så det er et udfordrende kursus
for såvel elever og instruktører....

Det sjove er at vi er en åben klub hvor der ikke er krav om CMAS
certifikater, men vi oplever ofte at erfarne folk med uddannelse fra andre
systemer, syntes at CMAS*** er en sjov måde at komme til at kende CMAS
systemet.....

Aftagning af udstyr på bunden, 1000 m svømning er vel alle øvelser som har
til formål at vise eleven har det nødvendige overblik i en lidt vanskelig
situation (50 m bjærgning i svømmehal med tøj på er nu også ret
grænseoverskridende for mange....)

IANTD har jo adv. Nitrox "svømlinen" igen en øvelse der vel primært har til
formål at vise, at eleven kan demonstrere overblik i en vanskelig/presset
situation.

I øvrigt er jeg helt enig i at adv. Nitrox sagtens kunne indgå i CMAS***
kurset, ligesom Basic Nitrox sagtens kunne indarbejdes i CMAS** - Det er jo
ikke raketvidenskab (længere....

Mvh.
Jørgen

Fra : Gert Grønnegaard

Dato : 04-09-03 22:28

Hej JSC
Det er jo herligt, at der er tradition for at uddanne så mange***cmas
dykkere i JERES klub og, at så mange medlemmer finder det udfordrende i
JERES klub.
Jamen så er der jo ingen problemer med at gå videre og tage adv. nitrox
certifikat i JERES klub !!!!!

Har du tænkt på, at der foruden JERES klub findes 179 andre klubber her i
landet ???
I ca. 90% af disse klubber vendes tomelfingeren nedad når bestyrelserne
eller instruktørerne spørger/opfordre medlemmer til at uddanne sig til
***cmas.
Hvad skal vi bruge det til ? - Spørger de fleste. (med mindre de gerne vil
være instruktører)

Er du klar over, at der er rigtigt mange **cmas dykkere, som er LANGT bedre
dykkere end ***cmas dykkere ? De har bare ikke noget bevis på det.
Disse dykker vil meget hellere bruge deres tid på at dykke og opnå en masse
erfaring end at spilde deres tid på BEVISE at de er gode dykkere.
Hvis disse **cmas/nitrox basic dykkere udelukkes fra at tage adv. nitrox
certifikat i cmas-regi....... Jamen så tager de det bare i IANTD-regi !
DSF/TU opnår i så fald det stik modsatte, end hvad der var hensigten. -
Nemlig at få så mange som muligt "ind under cmas vinger". Det drejer sig
nemlig ikke KUN om uddannelseskrav, men også om at gøre cmas attraktiv i
konkurrancen med andre organisationer.

I øvrigt....... I adv. nitrox uddannelsen skal man jo også gennem både
teoretiske og praktiske prøver. Hvis man kan klare disse prøver på
tilfredsstillende vis, kan det vel være bedøvende ligegyldigt om man har **
eller ***cmas certifikat - eller hva´ ? ? ?

Venlig hilsen
Gert Grønnegaard

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-09-03 11:47

Gert Grønnegaard wrote:
> [...]
> vinger". Det drejer sig nemlig ikke KUN om uddannelseskrav, men også
> om at gøre cmas attraktiv i konkurrancen med andre organisationer.

Jeg tror man pønser på at lave CMAS*** uddannelsen om så der er lidt mere
kød på den, men det er jo også op til de enkelte instruktører at putte flere
ting på, det er jo trods alt sidste gang man får lov at uddanne folk i
klubben. Men hvis man lavede kravene om på Adv. Nitrox kurset, så kunne man
lige så godt glemme alt om CMAS*** på denne måde gør man det lidt mere
interessant alligevel.
Jeg hører mange som siger at det er spild af tid at tage CMAS***, men det er
faktisk forbavsende få som ikke har svært ved de ting kurset indeholder.

Fra : JSC

Dato : 10-09-03 07:13

"Gert Grønnegaard" <gert.groennegaard@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> JERES klub.
> Jamen så er der jo ingen problemer med at gå videre og tage adv. nitrox

Har du et problem med at der findes aktive dykkere i den klub jeg er medlem
i ??? (Det hedder i vores klub, det er nemlig et fællesskab og ikke en lille
elite!!)

> [...]
> ***cmas.
> Hvad skal vi bruge det til ? - Spørger de fleste. (med mindre de gerne vil

Det kunne jo være at interessen for kurset var lav, fordi instruktørerne
ikke formår at gøre det til interessant kursus - Hvis man bare slavisk køre
pesumplanen, er det formodentligt et kedeligt kursus....

> Er du klar over, at der er rigtigt mange **cmas dykkere, som er LANGT
bedre
> dykkere end ***cmas dykkere ? De har bare ikke noget bevis på det.

Det er jeg da fuldt klar over, har jeg skrevet andet??

> [...]
> Nemlig at få så mange som muligt "ind under cmas vinger". Det drejer sig
> nemlig ikke KUN om uddannelseskrav, men også om at gøre cmas attraktiv i

Jeg har vist aldrig argumenteret for at folk skulle tage CMAS*** for at
kunne tage adv Nitrox. Jeg har til gengæld skrevet har CMAS*** kan være et
ganske sjovt og lærerigt kursus....

> [...]
**
> eller ***cmas certifikat - eller hva´ ? ? ?

Nu kender jeg kun adv. Nitrox fra IANTD, og der var da lidt prøver/øvelser.
Og det var da let med et CMAS*** i bagagen, og en erfaren CMAS** (Padi for
den sags skyld) vil da også kunne klare disse prøver.

Mvh.
Jørgen

PS hvis du ønsker at flytte noget, så skulle du nok kontakte DSF og fremføre
dine synspunkter, frem for at surmule her på NG.