Månedens festlige indslag
Fra : Allan Hansen

Dato : 26-08-03 10:10

Fra Dykkercentret kan man hver måned få tilsendt et elektronisk nyhedsbrev.
Almindeligvis roser man sine egne produkters fortræffeligheder og hvor
dygtig og korrekt man opfører sig modsat mange andre. Denne måned handler om
vragdykning. Når man ellers ser på dykkercentrets aktivitetskalender der
rummer nogle af de kedeligste steder langs Øresundskysten og blandt vrag kun
Johannes L og Twin og når de i deres vrag-speciality ikke engang kan give
sikkerhed for dykning på et vrag undres man noget over deres vished. Men læs
selv. Det er vist ikke den store vragdykkererfaring forfatteren har. Det er
måske fra deres eget kursus ?

"August 2003
Hvad er det vi laver der ude?
Mange snakker om at dykke på vrag. Hvorfor er dykkere oplært/indoktrineret
til at vrag er noget specielt? Vrag er ulykker eller uheld, hvor en bunke
gammelt jern kommer til at ligge og flyde midt i naturen. Der skrives meget
om at sænke vrag for at skabe kunstige rev - Hvad er der galt med vores
naturlige rev, dem er der mange af og de dør ikke som koralrevene. De fleste
er i dag rimeligt miljøbevidste, men dykkere vil have gammelt affald til at
flyde rundt omkring på havbunden, naturligvis efter de er rengjorte for
olie. Uanset hvor rengjorte de gamle skibe bliver, inden de bliver sænket,
vil det stadig være en bunke gammelt affaldsjern, der kommer til at skæmme
naturen.
Meget få snakker om den pragtfulde naturoplevelse, det er at dykke.
Baggrunden for dette er vel desværre den "universelle" uddannelse af
dykkerledere og instruktører. Det er nemmere at snakke om alle de vrag der
er end den spændende natur, der er i vores hjemlige farvande. Det er
korrekt, at der er tusinder af vrag i de danske farvande, men alle på lavere
dybde er sprængt i stykker for at undgå påsejling. Hvad spændende er der ved
en bunke forvredne jernplader? Det ville være dejligt, hvis flere
dykkerledere og instruktører skaffede sig viden om alt det er at se i vores
hjemlige farvande. At dykke er en naturoplevelse, hver eneste gang man
kommer i vandet. Glem alt om større dybder og gammelt jern, tag ud og nyd
naturen, som der er så meget af i vores egne hjemlige farvande.
Har du ikke allerede de nye bøger om Danske stenrev og fisk i Danske
farvande, så kig forbi din boghandler eller Dykkercentret. "

Allan Hansen

Fra : JSC

Dato : 26-08-03 10:46

"Allan Hansen" <REMOVETHISalhansen@rh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lavere
> dybde er sprængt i stykker for at undgå påsejling. Hvad spændende er der

Mon ikke forfatterens reference er Twin og Knud Rasmussen - Så ville jeg
også foretrække Knud Rasmussen.

De bedste naturdyk i Øresund findes på "Prammene" og det er da på dybder
hvor de fleste kan være med. Det er jo alt for besværligt, for en kommerciel
udbyder at få en forretning til at løbe rundt, hvis man skal til at
arrangere både o.lign. Så er det meget nemmere at bilde folk ind at vragdyk
er kedelig.

Endnu engang vrøvl fra Dykkercenteret, men det er jo deres stil. Bare så
sørgeligt at mange uerfarne hopper på den......

Mvh.
Jørgen

Fra : Bock

Dato : 26-08-03 16:21

Hvor finder man "Prammene" ??

mvh. Lars

Fra : Allan Hansen

Dato : 26-08-03 16:33

"Bock" <turud@soldyk.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor finder man "Prammene" ??

Hven prammen og Cementbåden. Vrag med fantastisk flotte begroninger. Rig
variation af fisk og flere arter nøgensnegle og mange andre "småting" . Et
must i Øresund sammen med Otto, Emil, Robert og andre.

Allan Hansen

Fra : Bock

Dato : 26-08-03 18:31

Har du positionerne på disse 2 vrag ?

mvh Lars

Fra : Allan Hansen

Dato : 26-08-03 19:28

> Har du positionerne på disse 2 vrag ?

Download Dykinfo:
http://bends.dk/dykinfo/
eller se uv-guiden
http://uvguide.dk/

Specielt Hvenprammen er et fantastisk sted man aldrig bliver træt af.
Prammen ligger skråt så 3 af siderne har en højde på op til 6-7 meter med
fantastisk flot bevoksning. For enderne er der huller ind til lastrummene.
Disse huller huser sønelliker og søanemoner i str XXL og der står tit en
torsk her. Inde under vraget står der torsk, sej, hvilling, glyse og man kan
også møde sorthvels. Der er flere typer flade og rødtunger som også kan ses
oven på vraget. På siderne og ovenpå kan der typisk findes forskellige arter
nøgensnegle og meget andet "småkravl" Medbring en god lygte.

Allan Hansen

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-08-03 06:20

> Har du positionerne på disse 2 vrag ?

Cementbåden 55:51,947 12:44,511

Hven Prammen 55:55,102 12:38,702

Begge WGS84

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Bock

Dato : 27-08-03 16:48

Tak for det !

mvh Lars

Fra : Bock

Dato : 27-08-03 16:55

Hvad er det lige "WGS84" betyder ?

mvh Lars

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-08-03 17:04

Det er det datuum positionen er taget i. Men andre ord den model af jorden
der er brugt til at beregne koordinaterne. Jorden er ikke helt rund derfor
bruger man disse modeller. WGS84 er den meste brugte efterhånden og også den
der er brugt på nyere søkort. Grunden til jeg skriver det er at næste alle
positioner i DykInfo er i ED50 og derfor skal omregnes til WGS84 før man
bruger dem. (eller stiller den gps man bruger om til ED50)

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Bock

Dato : 27-08-03 21:29

Hvordan omregnes en position fra ED50 til WGS84 ?

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-08-03 21:50

I det danske område trækker du 0,035' fra den nordlige og 0,073' fra den
østlige, det er sådan ca. rigtigt. Se eventuelt på dine søkort der plejer
det at stå. Du kan også hente et gratis program på geodætisk hjemmeside som
regner rigtigt inden for cm.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Henning

Dato : 28-08-03 06:49

On Wed, 27 Aug 2003 18:03:59 +0200, "Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote:

> [...]
>positioner i DykInfo er i ED50 og derfor skal omregnes til WGS84 før man

Er det ikke noget med, at det var en ny World Gps Standard, man vedtog
i 1984 - deraf forkortelsen?

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-08-03 07:04

> Er det ikke noget med, at det var en ny World Gps Standard, man vedtog
> i 1984 - deraf forkortelsen?

Det har intet at gøre med GPS!

Jeg slog det lige op det står for "World Geodetic System 1984" og er en
matematisk tilnærmelse på jordens form. Se eventuelt: http://www.wgs84.com/

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 30-08-03 22:56

"Bock" <turud@soldyk.dk> wrote in message
> Hvad er det lige "WGS84" betyder ?
>
> mvh Lars

Det er forkortelse for et goedætisk datum:
WGS 84 ~ World Geodetic System 1984

Thore

Fra : JSC

Dato : 27-08-03 07:11

> [...]
> variation af fisk og flere arter nøgensnegle og mange andre "småting" . Et
> must i Øresund sammen med Otto, Emil, Robert og andre.

Det var dem jeg tænkte på samt Annemonevraget.

Hven prammen, Cementbåden og annemonevraget, et vel alle kendetegnet ved at
være "vragtekniske" uinteressante, men nogle suveræne naturdyk, hvor de gl.
vrag giver mulighed for at dyrelivet kan udvikle sig......

Mvh..

Jørgen

Fra : Torsten A. Laursen

Dato : 26-08-03 18:10

> Endnu engang vrøvl fra Dykkercenteret, men det er jo deres stil. Bare så
> sørgeligt at mange uerfarne hopper på den......

Nu er smag og behag jo forskellig. Personligt kan jeg sagtens følge det
skrevne. Jeg gider nemlig heller ikke dykke på "gammelt jern". Og nej - jeg
har intet, og har aldrig haft noget med omtalte center at gøre!! Men et godt
stenrev ikke så voldsomt langt fra kysten og jeg er en glad udøver af min
hobby. Sidst jeg var i "baljen" blev det da også til 110 minutter på
Holmestensrevet med masser af farver, masser af dyreliv, masser af lys,
ingen strøm og nok at se på. Dyk som dette vil jeg ikke bytte med dyk på
"gammelt jern". Det omtalte indlæg er måske en kende ensidigt, men ret
beset, så kan man vist også påstå det samme om de indlæg der er kommet som
kommentarer her i NG. Erkend dog, at folk har forskellige interesser, og lad
så folk dy(r/k)ke de interesser de har uden at der skal gøres grin og nar
med det. I stedet for at kritisere andres interesser kunne I måske prøve i
stedet at gøre folk interesserede i Jeres interesser - det den pågældende
skribent forsøger.

Torsten

Fra : Allan Hansen

Dato : 26-08-03 19:56

"Torsten A. Laursen" <tal@post8.tele.dk.fjerndether> skrev i en meddelelse
> [...]
> stedet at gøre folk interesserede i Jeres interesser - det den pågældende

Det er jo rigtigt sjovt når Dykkercentret slår sig på naturoplevelser og
betegner vragdykning som dyk på rustne forvredne jernplader som ikke
spændende. Faktum er det at mange af vragene i Øresund giver en fantastisk
og intens naturoplevelse som står i direkte kontrast til Dykkercentrets
foretrukne dykkersteder. Og dog, der er dog en del liv ved bestemte steder
ved Strandmøllen, Lynetten og ved Twin, nemlig der hvor spildevandsudløbene
kommer ud. Set fra en medicinsk vinkel er det også interessant at se alle
stadier af sårs udvikling på fisk !

Men du har da ret i at stenrevene også kan have en stor variation af
vegetation og af dyreliv og at det kan være rigtigt gode steder at dykke med
masser af lys og lange dyk. Disse rev ligger desværre ikke i Øresund og man
skal på Nordkysten eller Sjællands Odde for at finde dem. Disse steder er
meget vindfølsomme.

Det handler ikke om at gøre grin med nogen som helst eller ikke at acceptere
andres interesser. Jeg dykker selv med andre med forskellige interesser og
får et vidt spænd af oplevelser på mange forskellige lokaliteter. Jeg synes
faktisk at det er Dykkercentret der repræsenterer et snævertsyn og en
utrolig bedrevidenhed . Og med deres "fantastiske" vragkendskab kan man jo
kun ryste på hovedet over et sådant nyhedsbrev.

Jeg er faktisk bange for at en af grundene til at så mange holder op med at
dykke eller får den ide at det er kedeligt at dykke i Danmark er den type
dykkersteder ( Lynetten, Knud Rasmussen, Humlebæk, Twin om dagen og Kronborg
hullet lavere end 8 m ) som udgør de typiske dykkermål. Her får man aldrig
de store oplevelser.

Allan Hansen

Fra : JSC

Dato : 27-08-03 07:15

> [...]
> stedet at gøre folk interesserede i Jeres interesser - det den pågældende

Jeg har intet imod naturdyk, faktum er bare at de bedste "naturdyk" i
Øresund findes på vragene. Dyrelivet er meget varierende omkring vragene...
Uden for vragene er det kun mudderbund, her skal man vist være mere end
gennemsnitlig biologiinteresseret for at få særlig lang tid til at gå.

Grunden til at jeg reagere på Dykkercenteret beskrivelse, er, at det er en
gang salgsgas for at promovere de ture de selv formår at arrangere.

Mvh.

Jørgen

Fra : Allan Jensen

Dato : 26-08-03 10:48

Ha, ha, ja deres erfarne skribenter har altid baggrunden i orden, de er sgu´
professionelle i den biks.

Men han har jo ret, det er jo kun en masse jernskrot efter ulykker der
ligger derude, men hvoffor fa´n går de så så højt op i, at man ikke må røre
noget på vragene ?

Vi er nogen stykker, som ikke har det mindste imod at rydde op i vragene.
Men det har de jo netop i dykkercentret tidligere tordnet så voldsomt imod.
Der blæser åbenbart nye vinde i dykkercentret og det er jo godt.

m.v.h. Allan

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-08-03 14:27

> [...]
> Har du ikke allerede de nye bøger om Danske stenrev og fisk i Danske
> farvande, så kig forbi din boghandler eller Dykkercentret. "

Det er godt nok surt at læse det når man nu ved at man i aften skal ud og
dykke på sådan en bunke forvredne jernplader. Jeg tror jeg vil foreslå de
andre at vi tager tager et dyk ved kysten i stedet for. Der må være ved de
der rønnebær.

Henrik Manley

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-08-03 07:15

> [...]
> andre at vi tager tager et dyk ved kysten i stedet for. Der må være ved de

Puha! Det var heldigvis ikke så slemt, alle de grimme jernplader var
heldigvis godt glemt bag et tykt lag af hydroider, søneliker og søanemoner.
Der hvor de ikke dækkede var der nøgensnegle og buskhoveder. Så var der også
en lange, en hårvarre, en del sej og småtorsk for ikke at glemme nogle
dejlige store rødtunger.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk