/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Børn / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Børn
#NavnPoint
Nordsted1 7553
ans 5201
HelleBirg.. 3023
dova 2960
granner01 1261
jakjoe 1192
CLAN 1183
refi 1159
dkwM327 1100
10  jeb3 1067
lære planer i børnehaven
Fra : Jens og Jannie


Dato : 28-08-03 23:49

Hej NG
som et led i en større opgave på pædagog seminariet, søger jeg oplysninger
om, hvad forældre mener, børn bør lære i børnehaven.
men det har været svært for mig, at finde sådanne oplysninger, så jeg ville
blive rigtig glad hvis der nogen der kender et link eller to om emnet.
ligeledes vil jeg blive rigtig glad, hvis der er nogen forældre der vil
svare på nedenstående spørgsmål.

bør der skabes fastere rammer for hvad børn skal lære i børnehaverne landet
over?

hvad skal børn lære i børnehaven?

på forhånd tak
Jens



 
 
Rikke & Brian (29-08-2003)
Kommentar
Fra : Rikke & Brian


Dato : 29-08-03 07:39

Hej Jens.

Rigtigt spændende tema at tage op i disse tider.

Efter min mening er børnehaven starten på børnenes socialisering. Nogen vil
måske endda sige at socialiseringen allerede starter i dagplejen eller
vuggestuen. Og det gør den vel på sin vis også. Men jeg tror, det er en
dårlig ide, at børnene skal til at lære matematik m.m. så tidligt. På det
tidspunkt er det langt mere vigtigt, at de lærer de sociale spilleregler -
som en optakt til, at de skal i skole. Man skal jo også tænke på, at der vil
være nogen børn, som slet ikke er parate til at lære i børnehaven. Jeg tror,
det bedste er, når børnene selv viser interesse for at ville lære fx. at
skrive deres navn. Det viser jo, at de er klar til at lære det i stedet for
at tvinge dem til det. Dermed ikke sagt at nogen kan vente til 8. klasse med
at lære at læse!! Jeg tror forøvrigt heller ikke, at børnene bliver
dygtigere at den grund. Som du sikkert har lært på dit studie, så kan børn
ikke på samme måde som voksne fordele deres ressourcer. Hvis man i
børnehaven vil lære børnene mat + dansk, så risikerer man efter min mening,
at de ikke fra starten lærer, hvordan de skal indgå i en social sammenhæng.
Hvilket faktisk er ret vigtigt for at kunne begå sig i samfundet generelt!!

Nå, det var min mening, men der er sikkert mange som enten er rygende uenige
eller måske endda enige med mig. Men held og lykke med opgaven.

Mvh. Rikke.

"Jens og Jannie" <jannieogfjernjens@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f4e85e6$0$24655$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej NG
> som et led i en større opgave på pædagog seminariet, søger jeg oplysninger
> om, hvad forældre mener, børn bør lære i børnehaven.
> men det har været svært for mig, at finde sådanne oplysninger, så jeg
ville
> blive rigtig glad hvis der nogen der kender et link eller to om emnet.
> ligeledes vil jeg blive rigtig glad, hvis der er nogen forældre der vil
> svare på nedenstående spørgsmål.
>
> bør der skabes fastere rammer for hvad børn skal lære i børnehaverne
landet
> over?
>
> hvad skal børn lære i børnehaven?
>
> på forhånd tak
> Jens
>
>



Kirstine (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Kirstine


Dato : 30-08-03 11:14

In article <3f4ef57f$0$7800$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS says...

> Hvis man i
> børnehaven vil lære børnene mat + dansk, så risikerer man efter min mening,
> at de ikke fra starten lærer, hvordan de skal indgå i en social sammenhæng.
> Hvilket faktisk er ret vigtigt for at kunne begå sig i samfundet generelt!!

Jeg synes ikke, du har helt ret, for sådan som langt de fleste
børnehaver fungerer, lærer børnene måske nok om nogle basale
spilleregler for netop børnehaven, men de lærer bestemt ikke at begå sig
i det skolesystem, som de skal videre i. Og det betyder, at mange børn
får en meget dårlig skolestart.

Så man burde IMO tænke meget mere helhedsorienteret og lave et system
for de 0-6 årige, der også tager hensyn til, at de skal lære noget. Og
faktisk er børn i børnehaven meget lærevillige - man kan jo sagtens lege
indlæring med dansk og matematik - det behøver ikke foregår som i
skolerne.

Kirstine
---
http://www.minipip.dk
*Trying to do what works - trying to do what matters*

Kevin & Tina (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Kevin & Tina


Dato : 30-08-03 17:53

d. 30/08/03 12:14 ytrede Kirstine

> man kan jo sagtens lege
> indlæring med dansk og matematik - det behøver ikke foregår som i
> skolerne.

Men det er vel skolerne der er ved at finde ud af at jo mere eleverne selv
styrer, altså leger, jo mere får de ud af undervisningen.
jeg er således helt enig i at der er en tæt sammenhæng imellem læring og
leg, diskussionen i den sorte skole gik jo mere på at der ikke kunne leges
og læres samtidig.
Vh Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar


Jens og Jannie (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens og Jannie


Dato : 30-08-03 18:49

Kevin & Tina wrote:
>
> Men det er vel skolerne der er ved at finde ud af at jo mere eleverne
> selv styrer, altså leger, jo mere får de ud af undervisningen.

Jo noget kunne tyde på, at det træder mere og mere i karekter, men det er
faktisk ikke noget nyt i folkeskolen, emne uger er f.eks. affødt af torien
laening by doing.

Jens



Kevin & Tina (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Kevin & Tina


Dato : 30-08-03 22:50

d. 30/08/03 19:49 ytrede Jens og Jannie

> Kevin & Tina wrote:
>>
>> Men det er vel skolerne der er ved at finde ud af at jo mere eleverne
>> selv styrer, altså leger, jo mere får de ud af undervisningen.
>
> Jo noget kunne tyde på, at det træder mere og mere i karekter, men det er
> faktisk ikke noget nyt i folkeskolen, emne uger er f.eks. affødt af torien
> laening by doing.
>
> Jens

Learning by doing er jo en meget kompleks teori, som vel med lidt god vilje
selvfølgelig kan tilpasses emneuger, men hoved essensen i teorien handler
vel mest om at få teori & praksis til at hænge sammen, hovedproblemerne i
læring er jo ofte at det der er lært næsten ikke lader sig beskrive, men det
er ikke så svært at skrive hvad man skal lære, eller noget i den retning?
Et eksempel er jo at beskrive hvordan man cykler, eller rettere hvad men gør
når man er ved at vælte og så lige netop ikke vælter?
Men kan alt læres ved learning by doing?
Jeg er ret sikker på at børn er meget lærevillige inden for alle områder,
det der for mig at væsentligt er bare at det er legen der kommer først,
altså learning by playing, om man så må sige.

Vh Kevin

--
Fjern nospam ved privat svar


Jens og Jannie (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens og Jannie


Dato : 30-08-03 23:06

Kevin & Tina wrote:
> Learning by doing er jo en meget kompleks teori, som vel med lidt god
> vilje selvfølgelig kan tilpasses emneuger,

Jeg mener heller ikke skolen er nået særligt langt i den retning, jeg siger
bare at den tankegang ikke er ny for folkeskolen.


men hoved essensen i
> teorien handler vel mest om at få teori & praksis til at hænge
> sammen, hovedproblemerne i læring er jo ofte at det der er lært
> næsten ikke lader sig beskrive, men det er ikke så svært at skrive
> hvad man skal lære, eller noget i den retning? Et eksempel er jo at
> beskrive hvordan man cykler, eller rettere hvad men gør når man er
> ved at vælte og så lige netop ikke vælter?

tjae jeg vil nærmere sige, at teorien handler om hønen og æget, altså skal
man lære teorien gennem praksis eller, skal man lære om praksis gennem
teori.

> Men kan alt læres ved learning by doing?

nok ikke alt, men nok langt det meste.

> Jeg er ret sikker på at børn er meget lærevillige inden for alle
> områder, det der for mig at væsentligt er bare at det er legen der
> kommer først, altså learning by playing, om man så må sige.
>

Jeps det er jeg helt enig i, og forøvrigt en fed omskrivning af en gammel
kendt teori, den må jeg huske.

Jens



Kirstine (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Kirstine


Dato : 30-08-03 19:28

In article <BB76A2F6.143E1%tike@privat.dk>, tike@privat.dk says...
> d. 30/08/03 12:14 ytrede Kirstine
>
> > man kan jo sagtens lege
> > indlæring med dansk og matematik - det behøver ikke foregår som i
> > skolerne.
>
> Men det er vel skolerne der er ved at finde ud af at jo mere eleverne selv
> styrer, altså leger, jo mere får de ud af undervisningen.

Tjoh...så kan man jo diskutere, hvor langt man har tænkt sig at følge
den linje, og alle de problemer, som følger i kølvandet. Hvis børnene
skal kunne dette, stiller det IMO langt højere krav til såvel forældre
som førskole-pasning, end der stilles i dag.

Kirstine
---
http://www.minipip.dk
*Trying to do what works - trying to do what matters*

Kevin & Tina (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Kevin & Tina


Dato : 30-08-03 22:40

d. 30/08/03 20:27 ytrede Kirstine

> Hvis børnene
> skal kunne dette

Men hele diskussionen foregår jo ud fra præmisset at ordet skal ikke længere
er styrende.
Det der er det centrale her er at der tages udgangspunkt i kreative
innovative evner, og at disse styrkes og fremelskes, at lære noget er ikke
noget man skal, det er noget man gør, men om man skal lære efter belønning
og straf eller ud fra den medødte nysgerrighed er selve grundlaget for
diskussionen.
VH Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar


Jens og Jannie (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens og Jannie


Dato : 30-08-03 23:11

Kirstine wrote:
stiller det IMO langt højere krav til såvel forældre
> som førskole-pasning, end der stilles i dag.
>
og efter hvad jeg har læst, er der ingen tvivl om at disse højere krav er på
vej, men ikke som læse planer.

Jens



Jens og Jannie (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens og Jannie


Dato : 30-08-03 18:45

Kirstine wrote:
>
> Så man burde IMO tænke meget mere helhedsorienteret og lave et system
> for de 0-6 årige, der også tager hensyn til, at de skal lære noget. Og
> faktisk er børn i børnehaven meget lærevillige - man kan jo sagtens
> lege indlæring med dansk og matematik - det behøver ikke foregår som i
> skolerne.
>
Ok der er gode argumenter både for og imod, men hvis folke undervisningen
starter i børnehaven, skal børnehaven så være oplikatorisk.

Jens



Kirstine (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Kirstine


Dato : 30-08-03 19:34

In article <3f50e176$0$24612$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
jannieogfjernjens@hansen.mail.dk says...
> Kirstine wrote:
> >
> > Så man burde IMO tænke meget mere helhedsorienteret og lave et system
> > for de 0-6 årige, der også tager hensyn til, at de skal lære noget. Og
> > faktisk er børn i børnehaven meget lærevillige - man kan jo sagtens
> > lege indlæring med dansk og matematik - det behøver ikke foregår som i
> > skolerne.
> >
> Ok der er gode argumenter både for og imod, men hvis folke undervisningen
> starter i børnehaven, skal børnehaven så være oplikatorisk.

Ikke nødvendigvis. Jeg synes netop ikke, at det behøver være så
firkantet. Man kan godt have en skole, der har plads til de, der ikke
har været i børnehave - omend det er et forsvindende lille mindretal -
uden at det betyder, at læring i børnehaven er forkert. Og så skal der
jo helst også være plads til dem, som ikke har det godt med den facon,
som flertallet trives med.

Kirstine
---
http://www.minipip.dk
*Trying to do what works - trying to do what matters*

vadmand (29-08-2003)
Kommentar
Fra : vadmand


Dato : 29-08-03 08:38


"Jens og Jannie" <jannieogfjernjens@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f4e85e6$0$24655$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej NG
> som et led i en større opgave på pædagog seminariet, søger jeg oplysninger
> om, hvad forældre mener, børn bør lære i børnehaven.
> men det har været svært for mig, at finde sådanne oplysninger, så jeg
ville
> blive rigtig glad hvis der nogen der kender et link eller to om emnet.
> ligeledes vil jeg blive rigtig glad, hvis der er nogen forældre der vil
> svare på nedenstående spørgsmål.
>
> bør der skabes fastere rammer for hvad børn skal lære i børnehaverne
landet
> over?

Nej, selvfølgelig ikke - vi bor sgu da ikke i Nordkorea.

> hvad skal børn lære i børnehaven?

De skal ikke lære andet end at omgås andre børn. Hvis de selv spørger om fx.
bogstaver eller tal, skal de have svar, ellers skal de have lov at være i
fred.

Per V. Far til to, bedstefar til fire, selv uddannet pædagog, der har set,
hvor tåbelig den såkaldte "marxistiske pædagogik" (der ikke havde en skid
med socialisme, men kun med ensretning at gøre) fungerede i 70'erne.



Linda (29-08-2003)
Kommentar
Fra : Linda


Dato : 29-08-03 12:45


"Jens og Jannie" <jannieogfjernjens@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f4e85e6$0$24655$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej NG
> som et led i en større opgave på pædagog seminariet, søger jeg oplysninger
> om, hvad forældre mener, børn bør lære i børnehaven.
> men det har været svært for mig, at finde sådanne oplysninger, så jeg
ville
> blive rigtig glad hvis der nogen der kender et link eller to om emnet.
> ligeledes vil jeg blive rigtig glad, hvis der er nogen forældre der vil
> svare på nedenstående spørgsmål.
>
> bør der skabes fastere rammer for hvad børn skal lære i børnehaverne
landet
> over?
>
> hvad skal børn lære i børnehaven?
>
> på forhånd tak
> Jens
>
> Det vigtigste er, mener jeg, at lære at begå sig, men i disse tider hvor
social kompetence er så meget i vælten, tror jeg også vi som forældre skal
holde os meget for øje, at børn skal lege, og lege ligeså meget og længe de
gerne vil. Faktisk lærer de jo også meget af deres lege, også i forhold til
at begå sig i samfundet. Vi skal passe på vores små børn ikke bliver små
voksne.


Linda



Nette (29-08-2003)
Kommentar
Fra : Nette


Dato : 29-08-03 13:58


"Jens og Jannie" skrev i en meddelelse
news:3f4e85e6$0$24655$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> bør der skabes fastere rammer for hvad børn skal lære i børnehaverne
landet
> over?

Både og! Der findes institutioner som er gået i "dvale". Hvor børnene intet
oplever, eller hvor som ganske enkelt ikke følger med tiden. ( Jeg tænke
her på min egen børnehavetid, som unægtelig var anderledes og mere fast, end
den er i dag). I dag får man tilbudt nogle institutioner, og en børnehave
har på den måde stor mulighed for at overleve, selv om den er "dårlig".
Forældrebestyrelserne kan have meget svært ved at lave alt for mange ting
om, og pædagogerne flygter ind og ud fra disse steder. Sådanne institutioner
ville have godt af, at der kom nogle fælles retningslinier, som de skulle
overholde.
Resten - alle de gode dejlige og fri institutioner, hvor forældrene er
medbestemmende, og ungerne lige så,- de ville få det svært, for de skulle
pludselig droppe deres frihed, til fordel for at underlægge sig nogle regler
for noget, som de egentligt kan have klaret nok så fint på deres egen
måde....

Jeg er dog helt klar på, at det ikke er overnævnte ting, der ligger til
grund for - Var det ikke Henriette K.(???) - der for nogen tid siden
foreslog stavning og læsning i børnehaven.

> hvad skal børn lære i børnehaven?

De skal lære hvem JEG, DIG og VI er. Dvs. socialisering og identitet. De
skal lære at folk er forskellige og ser forskelligt ud, også deres
rollemodeller. De skal opdrages ( forældre og pædagoger tilsammen) til
almindelig omgangsform, hvordan man begår sig blandt andre og de skal
klargøre sig til ti års skolegang.

At regne, skrive, stave og læse hører IKKE børnehaven til. Det hører skolen
til. Og det ser jeg også de andre herinde giver udtryk for. Så enten sidder
vores minister meget alene med sin holdning, eller så er det kun
"modstandere", der sidder herinde...I hvert fald indtil videre...

Det kunne være ret fedt med en konklussion, når du er færdig med dit
projekt,- bare sådan for at se om den holder stik med disse indlæg.

Nette





Jens og Jannie (29-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens og Jannie


Dato : 29-08-03 15:59

Nette wrote:
>
> Det kunne være ret fedt med en konklussion, når du er færdig med dit
> projekt,- bare sådan for at se om den holder stik med disse indlæg.
>
>
Jeg vil lige vendte lidt med at kommentere inlægende, for jeg håber at der
kommer flere endnu.
men foreløbig tak til dem der har svaret.

Jens



Jens og Jannie (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens og Jannie


Dato : 30-08-03 19:01

Nette wrote:

Sådanne institutioner ville have godt af,
> at der kom nogle fælles retningslinier, som de skulle overholde.
> Resten - alle de gode dejlige og fri institutioner, hvor forældrene er
> medbestemmende, og ungerne lige så,- de ville få det svært, for de
> skulle pludselig droppe deres frihed, til fordel for at underlægge
> sig nogle regler for noget, som de egentligt kan have klaret nok så
> fint på deres egen måde....
>

Ja der er jo fordele og ulemper ved alt.


> Jeg er dog helt klar på, at det ikke er overnævnte ting, der ligger
> til grund for - Var det ikke Henriette K.(???) - der for nogen tid
> siden foreslog stavning og læsning i børnehaven.

det er faktisk ved at være længe siden, man taler ikke længere om læse
planer, men om læreplaner.


>
>> hvad skal børn lære i børnehaven?
>
> De skal lære hvem JEG, DIG og VI er. Dvs. socialisering og identitet.
> De skal lære at folk er forskellige og ser forskelligt ud, også deres
> rollemodeller. De skal opdrages ( forældre og pædagoger tilsammen) til
> almindelig omgangsform, hvordan man begår sig blandt andre og de skal
> klargøre sig til ti års skolegang.
>

Ja det kan vi ikke blive uenige om.

> At regne, skrive, stave og læse hører IKKE børnehaven til. Det hører
> skolen til. Og det ser jeg også de andre herinde giver udtryk for. Så
> enten sidder vores minister meget alene med sin holdning, eller så er
> det kun "modstandere", der sidder herinde...I hvert fald indtil
> videre...
>
> Det kunne være ret fedt med en konklussion, når du er færdig med dit
> projekt,- bare sådan for at se om den holder stik med disse indlæg.
>
>
Tjae jeg er ikke færdig, men til gengæld skriver jeg allene så det er
rigtigt godt med noget diskution om emnet.

Jeg vil ikke sige at regning og skrivnig ikke hører til i børnehaven,
spørgsmålet er hvordan det skal foregå, en kongklution jeg indtil videre er
helt sikker på, er at det er forkert, når man som pædagog sætter sig på
kontoret når noget skal læses eller skrives, for et barn gør og indtreserer
sig for det de voksne gør, altså når de har set voksne læse vil de når de
kommer i skole have større interesse for det at læse.

men der er stadig mange ubesvarede spørgsmål.

Jens



Nette (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Nette


Dato : 01-09-03 08:24


"Jens og Jannie" skrev i en meddelelse
news:3f50e580$0$24651$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > At regne, skrive, stave og læse hører IKKE børnehaven til. Det hører
> > skolen til. Og det ser jeg også de andre herinde giver udtryk for. Så
> > enten sidder vores minister meget alene med sin holdning, eller så er
> > det kun "modstandere", der sidder herinde...I hvert fald indtil
> > videre...


> Jeg vil ikke sige at regning og skrivnig ikke hører til i børnehaven,
> spørgsmålet er hvordan det skal foregå, en kongklution jeg indtil videre
er
> helt sikker på, er at det er forkert, når man som pædagog sætter sig på
> kontoret når noget skal læses eller skrives, for et barn gør og
indtreserer
> sig for det de voksne gør, altså når de har set voksne læse vil de når de
> kommer i skole have større interesse for det at læse.

Selvfølgelig er det forkert. De voksne sbør som rollemodeller også kunne
tillade sig at sidde og læse der hvor børnene er.
Men jeg kom lige til at tænke på noget... Hvad med at vende den om? HVORFOR
burde børnene lære at læse/skrive/renge i børnehaven???



Nette



Jens og Jannie (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens og Jannie


Dato : 01-09-03 09:00

Nette wrote:
> Men jeg kom lige til at tænke på noget... Hvad med at vende den om?
> HVORFOR burde børnene lære at læse/skrive/renge i børnehaven???
>

Det mener jeg heller ikke de skal, men de skal forberedes til alle fasetter
af livet, hermed også de boglige kundskaber. den megen tale om at børn skal
lære at læse allerede i børnehaven, stammer helt tilbage fra 1991, hvor en
større indternational undersøgelse viste, at danske børn læser dårligerer
end børn i hvores nabolande, i dag er argumenterne meget mere nyancerede,
f.eks. skal børn lære om danske og fremmede kulturer for at fremme
idtegrationene, der skal være støre samarbejde mellem børnehave og skole,
for at skiftet ikke skal være så volsom, og børns logiske matematiske
tænkning skal styrkes, for at det senere skal blive nemmere for dem, at lære
og regne.
ovenstående er bare et lille udpluk fra ebatten på politisk plan.

Jens



Lykke (29-08-2003)
Kommentar
Fra : Lykke


Dato : 29-08-03 18:01

børnehavebørn skal da lære meget,
de skal bl.a. lære, at være sammen med hinanden, passe på og tage hensyn,
lære at acceptere både ja og nej fra deres venner,
mine børn er i skovbørnehave, her vægter de meget, at man kan være sammen på
få m2( deres base) uden at taget letter, at man lytter til hinanden.
at man sidder sammen og spiser madpakken, vasker hænder selvom man lige har
tisset i skovsyren. at man er varsom ved dyr og vegetation, lære at
respektere vandet, da de færdes på havnen.
det med tal det sniger sig lidt ind på dem, når de er nået op 25 brombær
eller 12 skovsnegle.
de bruger meget tid på at finde farver f.eks gul dag, rød dag osv. her kan
de finde på at stave lidt med børnene, men det er bestemt ikke et krav og må
heller ikke blive det. det er vigtig at børn lære at lege og bruge deres
medfødte fantasi.
særligt lærer de, at intet vejr er skidt, men der er meget forkert tøj. - de
er ude i al slags vejr. om vinteren forlader de basen kl. 10.30 alt efter
frostgrader ect. her har de lidt tid til modellervoks, tegninger og perler,
det holder de meget af, men protestere aldrig over at denu er "gåtid".
det var lidt af min mening
vil glæde mig til at se en konklusion fra dig.
held og lykke
"Jens og Jannie" <jannieogfjernjens@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f4e85e6$0$24655$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej NG
> som et led i en større opgave på pædagog seminariet, søger jeg oplysninger
> om, hvad forældre mener, børn bør lære i børnehaven.
> men det har været svært for mig, at finde sådanne oplysninger, så jeg
ville
> blive rigtig glad hvis der nogen der kender et link eller to om emnet.
> ligeledes vil jeg blive rigtig glad, hvis der er nogen forældre der vil
> svare på nedenstående spørgsmål.
>
> bør der skabes fastere rammer for hvad børn skal lære i børnehaverne
landet
> over?
>
> hvad skal børn lære i børnehaven?
>
> på forhånd tak
> Jens
>
>



Kevin & Tina (29-08-2003)
Kommentar
Fra : Kevin & Tina


Dato : 29-08-03 19:28

d. 29/08/03 0:49 ytrede Jens og Jannie

> bør der skabes fastere rammer for hvad børn skal lære i børnehaverne landet
> over?


Selve udgangspuktet er jo interresant at diskutere, du starter med at spørge
(i din undersøgelse) hvad forældre mener børn skal lære, derefter stiller du
ja/nej spørgsmålet om der skal være fastere rammer for hvad de skal lære,
som man spørger får man jo svar. Altså mener du rammerne skal være fastere,
eller skal det være mere konkret læring, eller begge dele?
Spørgsmålene skal derfor tænkes godt igennem hvis du skal have en bred vifte
af svar.
Erik Sigsgaard, som jeg går ud fra du kender har jo for nylig konkluderet at
der er alt for faste rammer, eller rettere det konkluderer jeg i det han jo
mener at der skældes alt for meget ud, og det kunne jo tyde på for mange
regler og for faste rammer, vel at mærke både for pædagoger og børn.

Min holdning til det første spørgsmål altså hvad forældre mener om læring i
børnehaven, er at forudsætning for at lære noget er at der er et engageret
personale der først og fremmest er kærlige omsorgsfulde og er vilde med at
lege, dannelse er i øvrigt en meget vigtig del af læringsbegrebet som du vel
næsten er nødt til at medtænke.

God læselyst
VH Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar


Peter Ole Kvint (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Peter Ole Kvint


Dato : 01-09-03 00:01

Jens og Jannie wrote:

> Hej NG
> som et led i en større opgave på pædagog seminariet, søger jeg oplysninger
> om, hvad forældre mener, børn bør lære i børnehaven.
> men det har været svært for mig, at finde sådanne oplysninger, så jeg ville
> blive rigtig glad hvis der nogen der kender et link eller to om emnet.
> ligeledes vil jeg blive rigtig glad, hvis der er nogen forældre der vil
> svare på nedenstående spørgsmål.
>
> bør der skabes fastere rammer for hvad børn skal lære i børnehaverne landet
> over?

Ja, der findes nogen børnehave hvor de slet ikke laver noget særligt med
børnene.

>
> hvad skal børn lære i børnehaven?

at klippe med en saks.
at tale rent.
at kunne fortælle en historie.
at lytte til andre.
lege sanglege, (de er svære end du tror)

links er svære,

http://www.haabet.dk/users/folkeskolen/regler.html
http://www.haabet.dk/users/folkeskolen/tid.html
http://www.haabet.dk/users/folkeskolen/tidspunkt.html
http://kvint.dk/hanne/kreative.html
http://haabet.dk/legesange/

Har Rhudolf Steiner ikke skrevet noget?



Lars Marquart (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Lars Marquart


Dato : 01-09-03 10:26

Hej Jens

Min mening til div læreplaner i børnehaverne er:

Læreplaner er ok, så længe det foregår på ungernes primisser, ikke
flertallet men det engtle barn.

Fx har mange børnehaver indført, "før skole starts undervisning" hvilket jeg
syntes er ok, men ikke på den måde jeg har set det (forældrene diskuterede
med pædagogerne, om deres barn var klar. var barnet det, *skulle* det med
til undervisningen) Hvis de små har lyst til at deltage, syntes jeg, at de
skal have *mulighedden*, og ikke kun være for de børn der er tilmældt
(hvilke, af hvad jeg har set, *skal* deltage, lige gyldigt, om de har lyst
eller ej) men et generelt tilbud, børnehaverne giver børnene, efter
børnenes eget valg.

Jeg er sikker på at vi skal passe på med at kræve for meget af børnene. Det
meste af deres liv skal de leve op til forventninger, om at kunne dit og
dat. Skal det nu også til at begynde i børnehaverne, ender det jo med at
børnene, ikke får nogen barndom.

For mig, er det fint, at ungerne "skal" lære hvordan, man opfører sig i
skolerne (en grundviden) Men jeg syntes det er forkert at trække det ned
over de små hoveder.
Derfor er jeg sikker på at "lege sig frem til *opdragelsen*" er en god
ordning... man kan fx vælge at spørge: "hvem vil være med til at lege skole"
(her tenker jeg ikke på bukstaver og tal indlæring, hvilke selgfølgelig også
kan indrages) og den vej i gennem, fortælle fx, at når læren taler, er man
stille, osv.

For mig er det vigtigt, at tingene foregår på børnenes primisser (de er
trods alt børn)
Selgfølgelig kommer der et tidspunkt, hvor ungerne skal lære, at det ikke er
alting som kan forgå efter deres hoveder, hvornår den tid skal være er
induvidtiældt for det engtle barn. nogle børn på 4 år, kan man stille store
krav til, mens andre børn, på samme alder faktiskt har behov for at slippe.

Min mening er, at hvis forældrene til et barn, ønsker at barnet kan
alfabetet og tælle til 1000 før barnet begynder i skole, må det være
forældrenes ansvar, at "stjæle" (som sagt nogle børn er tideligt klar, andre
er ikke) den tid fra barnet. og ikke børnehaverne, der skal stå med en
bussemand der går på at stå, med et barn som absolut ikke er klar, som med
djævlens vold og magt *skal* kunne sige 9 - 12 er = 3.

Jeg var selv meget sent klar, og det er jeg blev *tvunget* til at lære (da
jeg begynte i skole) betød at jeg absolut "intet" lærte før jeg kom i 8.
Jeg stå i dag og mangler en masse grundviden, og fordi jeg har lært at klare
mig, er det ufatteligt svært for mig, at sætte mig med og lære tingene helt
fra bunden, for jeg kan godt komme frem til et ok resultat. (fx i
stavning... folk kan godt læse hvad jeg mener)

Det var så min holdning



Hanne :o\) (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Hanne :o\)


Dato : 01-09-03 13:25

Hej Jens (& selvfølgelig alle de andre, som læser med *S*)

Allerførst to bekendelser:
- jeg er pædagogstuderende på sidste semester
- jeg skriver pt bacheloropgave indenfor (meget kort sagt): "Læringsrum i
børnehave", hvor mit udgangspunkt er Lov om social service

Lad mig starte med et citat fra "Pædagogens Kompetencer" side 51, skrevet af
Steen Larsen:
"Skolen skaber ikke selv de forudsætninger hos børnene, som den skal bruge.
Den udnytter dem i det omfang, de allerede er skabt inden barnet kommer i
skole! Netop fordi skolen ikke selv skaber de forudsætninger, den skal bruge
hos børnene, kan den ikke - og har aldrig kunnet - løse sin opgave uden at
samarbejde med forældrene og daginstitutionerne. Det afgørende er
simpelthen, hvad der foregår - eller måske snarere ikke foregår - i barnets
først 5-6 år, før det begynder i skolen."

Dette citat antyder at barnets "evne til at lære" grundlægges meget tidligt
og derfor kan vi ikke rette op på det, hvis barnet ikke har lært det inden
skolen. Jamen, hvordan kan jeg dog sige det? Jo, hvis barnet møder
opgivelser de første 5-6 år som giver det mulighed for at lærer og udforske
verden vil det have lært at gå til en opgave med lyst og gerne gennem legen.
Hvis det ikke har været i miljøer hvor man anså vigtigheden af at barnet får
lov til at udforske verden, vil det være tilbageholdende for at prøve nyt.
Desuden er det væsentlig at huske at barnet det første leveår lærer
allermest i sit liv, andet år næstmest osv....det betyder ikke at vi ikke
kan lære som 30-årig, men at det ikke giver den samme effekt. I den
forbindelse kan jeg fx. anbefale Hans Henrik Knoop.

Hvis vi kigger til Sverige har de læreplaner for børnehaverne - men det er
stadig med det legende barn, som udgangspunkt og med stor respekt for det
enkelte barn...en bog omkring dette kunne være "Grobund for læring" (kan
ikke huske forfatterne - to kvinder), som også kan bruges i forhold til
danske børnehaver.

Jamen, hvorfor snakker vi om børnene skal lærer noget i bhv'en??
Selvfølgelig skal de det - slå op i Lov om social service §8 og se
formålet...der står mange bløde værdier vi skal lærer børnene og der står
meget om hvad vi skal give børnene mulighed for. Så egentlig har vi i
Danmark taget stilling til hvad vi skal lærer børnene i børnehaven - men det
er ikke bogstaver og tal, men bløde værdier der gør dem til sociale
mennesker, som kan indåg i en samling med flere børn osv osv - alt sammen i
tæt samarbejde med forældrene, som til enhver tid ved hvad der er bedst for
deres barn (nogen gange skal nogle forældre støttes, men grundlæggende tror
jeg at de ved hvad der er bedst).

Pøj pøj med din opgave (hvor går du på semi henne?)...skriv bare igen, hvis
du evt kan bruge noget af det jeg har skrevet - og andre må selvfølgelig
gerne kommentere det!

Hilsen
Hanne



Jens og Jannie (01-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens og Jannie


Dato : 01-09-03 22:23

Hanne wrote:

> - jeg er pædagogstuderende på sidste semester
> - jeg skriver pt bacheloropgave indenfor (meget kort sagt):

også jeg.

> "Læringsrum i børnehave", hvor mit udgangspunkt er Lov om social
> service
>

ja jeg kalder så min opgave for læreplaner i børnehaven, men jeg tager mere
udgangspunkt i de fremtidige planer om indlæring i børnehaven.

> Lad mig starte med et citat fra "Pædagogens Kompetencer" side 51,
> skrevet af Steen Larsen:
> "Skolen skaber ikke selv de forudsætninger hos børnene, som den skal
> bruge. Den udnytter dem i det omfang, de allerede er skabt inden
> barnet kommer i skole! Netop fordi skolen ikke selv skaber de
> forudsætninger, den skal bruge hos børnene, kan den ikke - og har
> aldrig kunnet - løse sin opgave uden at samarbejde med forældrene og
> daginstitutionerne. Det afgørende er simpelthen, hvad der foregår -
> eller måske snarere ikke foregår - i barnets først 5-6 år, før det
> begynder i skolen."

ja det kan jeg ikke være uenig i.

>
> Dette citat antyder at barnets "evne til at lære" grundlægges meget
> tidligt og derfor kan vi ikke rette op på det, hvis barnet ikke har
> lært det inden skolen. Jamen, hvordan kan jeg dog sige det? Jo, hvis
> barnet møder opgivelser de første 5-6 år som giver det mulighed for
> at lærer og udforske verden vil det have lært at gå til en opgave med
> lyst og gerne gennem legen. Hvis det ikke har været i miljøer hvor
> man anså vigtigheden af at barnet får lov til at udforske verden, vil
> det være tilbageholdende for at prøve nyt. Desuden er det væsentlig
> at huske at barnet det første leveår lærer allermest i sit liv, andet
> år næstmest osv....det betyder ikke at vi ikke kan lære som 30-årig,
> men at det ikke giver den samme effekt. I den forbindelse kan jeg fx.
> anbefale Hans Henrik Knoop.
>

helt enig.

> Hvis vi kigger til Sverige har de læreplaner for børnehaverne - men
> det er stadig med det legende barn, som udgangspunkt og med stor
> respekt for det enkelte barn...en bog omkring dette kunne være
> "Grobund for læring" (kan ikke huske forfatterne - to kvinder), som
> også kan bruges i forhold til danske børnehaver.
>

ja jeg er igang med "grobund for læring" men jeg har også idag set en båndet
optagelse af et tv program, der omhanlede emnet, her var der nogle skoler
der har taget den svenske model til sig, og i mine øjne var det ikke respekt
for det enkelte barn jeg så.

> Jamen, hvorfor snakker vi om børnene skal lærer noget i bhv'en??
> Selvfølgelig skal de det - slå op i Lov om social service §8 og se
> formålet...der står mange bløde værdier vi skal lærer børnene og der
> står meget om hvad vi skal give børnene mulighed for. Så egentlig har
> vi i Danmark taget stilling til hvad vi skal lærer børnene i
> børnehaven - men det er ikke bogstaver og tal, men bløde værdier der
> gør dem til sociale mennesker, som kan indåg i en samling med flere
> børn osv osv - alt sammen i tæt samarbejde med forældrene, som til
> enhver tid ved hvad der er bedst for deres barn (nogen gange skal
> nogle forældre støttes, men grundlæggende tror jeg at de ved hvad der
> er bedst).
>

Ja det er helt rigtigt, det er slet ikke noget nyt at børn skal lære i
børnehaven, men servicelonens §8 er på vej ud, således skriver regeringen at
der
"skal udarbejdes en mere detaljeret beskrivelse af arbejdet med
kompetenceudvikling i daginstitutioner og de mål, der skal arbejdes henimod.
Det kan eksempelvis være at styrke barnets sproglighed/kommunikation,
logisk/matematisk tænkning, kreativitet og fantasi, koncentrationsevne,
sociale kompetencer, forståelse for dansk kultur og andre kulturer, kendskab
til naturen, motorik/fysisk udfoldelse og musiske kompetencer."

> Pøj pøj med din opgave (hvor går du på semi henne?)...skriv bare
> igen, hvis du evt kan bruge noget af det jeg har skrevet - og andre
> må selvfølgelig gerne kommentere det!
>

jo tak og i lige måde, jeg går på gedved hvad med dig hvor går du.

Jens



Hanne :o\) (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Hanne :o\)


Dato : 02-09-03 08:11

Hej Jens

> ja jeg er igang med "grobund for læring" men jeg har også idag set en
båndet
> optagelse af et tv program, der omhanlede emnet, her var der nogle skoler
> der har taget den svenske model til sig, og i mine øjne var det ikke
respekt
> for det enkelte barn jeg så.

Grobund for læring giver (synes jeg) ellers et billed af at man forsøger at
tage udgangspunkt i børnene - men verden er jo hellere ikke altid som det
står i bøgerne.

> Ja det er helt rigtigt, det er slet ikke noget nyt at børn skal lære i
> børnehaven, men servicelonens §8 er på vej ud, således skriver regeringen
at
> der
> "skal udarbejdes en mere detaljeret beskrivelse af arbejdet med
> kompetenceudvikling i daginstitutioner og de mål, der skal arbejdes
henimod.
> Det kan eksempelvis være at styrke barnets sproglighed/kommunikation,
> logisk/matematisk tænkning, kreativitet og fantasi, koncentrationsevne,
> sociale kompetencer, forståelse for dansk kultur og andre kulturer,
kendskab
> til naturen, motorik/fysisk udfoldelse og musiske kompetencer."

Hvor har du dette citat fra? - kunne være jeg også kunne bruge lidt af sådan
noget i min opgave.
Men som jeg læser det er det også meget en forlængelse af hvad der står i
Lov om social service. Og hånden på hjertet - regeringens ide med at ville
gøre tingene mere detaljeret er vel hellere ikke helt i børnehavens ånd? Jeg
mener - vi skal være langt bedre til at tage udgangspunkt i at børnene
faktisk lærer utroligt meget, når de er i bhv, hvis de får mulighed for
det...derfor er det vigtigt at vi skaber mulighederne derfor - men vi har
ikke brug for at der højere oppe fra kommer andre love. Vi har brug for at
pædagogerne har styr på loven, at undervisningen på seminariene bliver
bedre; så vi er bedre rustet til fremtiden og vi skal ikke være bange for at
stille krav til børnene - hvis vi gør det for svært, kan vi nemlig selv
tydeligt se det, så står de af; for nemt, så keder de sig. Det er der jeg
mener de fremtidige opgaver ligger.
Jeg tror mange pædagoger ikke kan lide ordet "lærer", fordi bhv'ens kultur
er leg/være barn - men så er det vi lkige glemmer at børn lærer det meste
gennem leg - ikke at vi skal lave "leg & læring" i børnehaven, men så
alligevel - tage udgangspunkt i/ "gribe øjeblikket" og tage fat i det
børnene finder spændende og derved give dem noget læring de er ekstra
motiveret for.
At vi så skal have flere (og bedre!) pædagoger i bhv'erne er så en anden
side af samme sag.

> jo tak og i lige måde, jeg går på gedved hvad med dig hvor går du.

Jeg går på Seminariet i Aabenraa....hvordan er situationen med at få arbejde
hos jer?? Synes den er mere og mere tynd nede ved os

Hvilken teorier inddrager du i din opgave?
- fx. pædagogiske/psykologisk? (hvis du har det afklaet)

Hilsen
Hanne



Jens og Jannie (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens og Jannie


Dato : 02-09-03 09:11

Hanne wrote:
>
> Hvor har du dette citat fra? - kunne være jeg også kunne bruge lidt
> af sådan noget i min opgave.

det citat jeg skrev kommer fra føljende side.
http://www.sm.dk/netpublikationer/2003/p2socialarv20407/html/full_publication.htm

men du kan finde meget andet godt på.
http://www.sm.dk/publikationer/index_born.html

bla. den sidste nye raport fra KID.

men også BUPL er med på den nye tankegang, det kan man bla. se på
nedenstående side.
http://www.boernogunge.dk/internet/BoernOgUnge.nsf/0/0D155EE3DAC98BD4C1256BD70022921E!OpenDocument

> Men som jeg læser det er det også meget en forlængelse af hvad der
> står i Lov om social service.

Ja meget af der er, men vi skal ikke glemme, at debatten startede med en
undersøgelse, der viste at danske børn læser dårligere end børnene i vores
nabolande, og derudover er det for mig tydeligt, at de strammer skruen lidt,
f.eks. er logisk matematisk tænkning ikke nævnt i den nuværende servicelov.

Og hånden på hjertet - regeringens ide
> med at ville gøre tingene mere detaljeret er vel hellere ikke helt i
> børnehavens ånd? Jeg mener - vi skal være langt bedre til at tage
> udgangspunkt i at børnene faktisk lærer utroligt meget, når de er i
> bhv, hvis de får mulighed for det...derfor er det vigtigt at vi
> skaber mulighederne derfor - men vi har ikke brug for at der højere
> oppe fra kommer andre love. Vi har brug for at pædagogerne har styr
> på loven, at undervisningen på seminariene bliver bedre; så vi er
> bedre rustet til fremtiden og vi skal ikke være bange for at stille
> krav til børnene - hvis vi gør det for svært, kan vi nemlig selv
> tydeligt se det, så står de af; for nemt, så keder de sig. Det er der
> jeg mener de fremtidige opgaver ligger.

Jeg er helt enig, vi har ikke brug for at regeringen fortæller os meget
detaljeret, hvad vi skal lave i børneheaven, men ikke destro mindre er jeg
overbevidst om at der kommer strammere retningslinger i fremtiden.

> Jeg tror mange pædagoger ikke kan lide ordet "lærer", fordi bhv'ens
> kultur er leg/være barn - men så er det vi lkige glemmer at børn
> lærer det meste gennem leg - ikke at vi skal lave "leg & læring" i
> børnehaven, men så alligevel - tage udgangspunkt i/ "gribe
> øjeblikket" og tage fat i det børnene finder spændende og derved give
> dem noget læring de er ekstra motiveret for.
> At vi så skal have flere (og bedre!) pædagoger i bhv'erne er så en
> anden side af samme sag.
>

det er helst sikkert, at børn lærer for fuld damp. det kan vi slet ikke
forhindre dem i, spørgsmålet er hvilken læring vi som udøvende pædagoger
skal gøre mest ud af at støtte, for sætter vi os for at bruge ordkort som i
sverie, vil det unægtelig tage lidt tid, og som sigsgård siger, hvad ville
børnene ellers have lært i denne tid, vi kan ikke give børnene noget læring,
uden at tage noget andet læring fra dem.

>
> Jeg går på Seminariet i Aabenraa....hvordan er situationen med at få
> arbejde hos jer?? Synes den er mere og mere tynd nede ved os
>

tjae sidste års sparerunde tog meget hårdt på det, men jeg håber at have en
fordel ved at jeg er mand.

> Hvilken teorier inddrager du i din opgave?
> - fx. pædagogiske/psykologisk? (hvis du har det afklaet)
>

Nej det er bestemt ikke afklaret, men nok noget Piaget noget John Dewey og
måske Vygotskij. Hvad med dig.

Jens



Hanne :o\) (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Hanne :o\)


Dato : 02-09-03 17:53

> det citat jeg skrev kommer fra føljende side.
>
http://www.sm.dk/netpublikationer/2003/p2socialarv20407/html/full_publicatio
n.htm
>
> men du kan finde meget andet godt på.
> http://www.sm.dk/publikationer/index_born.html

Ja, der findes mange gode ting på www.sm.dk - har været der, men vil lige
tjekke dine links ud.
Tak for det

> nabolande, og derudover er det for mig tydeligt, at de strammer skruen
lidt,
> f.eks. er logisk matematisk tænkning ikke nævnt i den nuværende
servicelov.

Nej det er det ikke, men jeg synes på mange måder at børnene støder på
matematik alligevel...når vi skal dække bord, tælle om alle børnene er med
ud af bussen osv osv
Jeg er også meget imod at vi skal til at indføre en taltime

> Jeg er helt enig, vi har ikke brug for at regeringen fortæller os meget
> detaljeret, hvad vi skal lave i børneheaven, men ikke destro mindre er jeg
> overbevidst om at der kommer strammere retningslinger i fremtiden.

Der er jeg desværre ënig med dig - og det er synd! Det er ikke mere
lovgivning der er brug for, det er:
- bedre pædagoger
- godt skoel/børnehavesamarbejde
- en skole som forstår endnu bedre at bygge videre på det vi har lært
børnene....vi har jo forstået princippet om at børn lærer forskelligt - men
det har de været lang tid om i skolen - men det er ved at komme nu

> tjae sidste års sparerunde tog meget hårdt på det, men jeg håber at have
en
> fordel ved at jeg er mand.

Uhmm ja, der er jo nogen som kan håbe at kønnet hjælepr


> Nej det er bestemt ikke afklaret, men nok noget Piaget noget John Dewey og
> måske Vygotskij. Hvad med dig.

Vygoskij bliver nok mit omdrejningspunkt - meget spændnede, da jeg ikke
kender ham så grundlæggende. Nærliggende bliver det at tage ham op imod
Piaget.

Hvornår skal du aflevere?
& hvordan er kravene hos jer ang. antal af sider??

Hanne



Jens og Jannie (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens og Jannie


Dato : 02-09-03 18:58

Hanne wrote:
> - godt skoel/børnehavesamarbejde
> - en skole som forstår endnu bedre at bygge videre på det vi har lært
> børnene....vi har jo forstået princippet om at børn lærer forskelligt
> - men det har de været lang tid om i skolen - men det er ved at komme
> nu
>

ja socialministeren siger det meget godt:
"Skolen skal også være modtage-parat. Den skal modtage den buket af
forskellige blomster, som overbringes fra børnehaven."

>
> Vygoskij bliver nok mit omdrejningspunkt - meget spændnede, da jeg
> ikke kender ham så grundlæggende. Nærliggende bliver det at tage ham
> op imod Piaget.
>

ja de store tænkere bliver først spændene når de bliver sat op imod noget.

> Hvornår skal du aflevere?
> & hvordan er kravene hos jer ang. antal af sider??
>

Jeg kan ikke lige huske den præsise dato, men det er om 4-5 uger.
og for mig der skriver allene, skal den være på 30-40 sider.

Jens



Hanne :o\) (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Hanne :o\)


Dato : 03-09-03 07:41

Hej igen

> ja de store tænkere bliver først spændene når de bliver sat op imod noget.

Jeps - og det er det, som giver et ekstra point hos censor

> Jeg kan ikke lige huske den præsise dato, men det er om 4-5 uger.
> og for mig der skriver allene, skal den være på 30-40 sider.

Jeg skal aflevere sidste i oktober..mener det er den sidste mandag...vi skal
skrive mellem 20-25 seider a 2000 anslag når vi skriver selv.

Hanne



Jens og Jannie (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens og Jannie


Dato : 03-09-03 08:02

Hanne wrote:
> Jeg skal aflevere sidste i oktober..mener det er den sidste
> mandag...vi skal skrive mellem 20-25 seider a 2000 anslag når vi
> skriver selv.
>
jeg har ca. 1500 anslag på en side, så det er nok nogenlunde det samme.

jeg er forøvrigt ved at være færdig med "grobund for læring" og jeg må sige
at det er en god bog, selv om jeg ikke altid er enig, med det de skriver.

Jens



Hanne :o\) (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Hanne :o\)


Dato : 03-09-03 08:23

> jeg har ca. 1500 anslag på en side, så det er nok nogenlunde det samme.
>
> jeg er forøvrigt ved at være færdig med "grobund for læring" og jeg må
sige
> at det er en god bog, selv om jeg ikke altid er enig, med det de skriver.

Det er jeg bestemt hellere ikke - det jeg vil bruge bogen til er omkring
hvad pædagogen skal kunne for at lave læringsrum m.v.
Har du læst mange bøger til de opgave??



Jens og Jannie (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens og Jannie


Dato : 03-09-03 12:12

Hanne wrote:
> Har du læst mange bøger til de opgave??

Nej det kan jeg ikke sige, jeg har været meget optaget af de politiske
fremtidsplaner, så jeg har mest læst online tekster, men er så småt begyndt
at vælge nogle teorier ud, f.eks. piaget men jeg mangler nogle nyere
teorier, der kritiserer piegets fasetænkning, der er nævnt et par stykker i
"grobund for læring" men de er jo på svensk, og det har jeg ikke lige løst
til at gå igang med.

Jens



Hanne :o\) (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Hanne :o\)


Dato : 03-09-03 14:54

Hej Igen

> at vælge nogle teorier ud, f.eks. piaget men jeg mangler nogle nyere
> teorier, der kritiserer piegets fasetænkning

Jeg kunne forstille mig du kunne sætte fx Stern, Dion Sommer osv op imod
ham - det behøver jo ikke være direkte faseteorier man sætter op imod
ham.Ygoskij som vi har været inde på senere er også en mulighed

Hanne



Jens og Jannie (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens og Jannie


Dato : 03-09-03 21:33

Hanne wrote:
> Jeg kunne forstille mig du kunne sætte fx Stern, Dion Sommer osv op
> imod ham - det behøver jo ikke være direkte faseteorier man sætter op
> imod ham.Ygoskij som vi har været inde på senere er også en mulighed
>

Nej det er lige netop en kritik af faseteorien jeg søger, men det kommer
nok, jeg må erkende at jeg har holdt fri i dag.

Jens



Tina (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Tina


Dato : 02-09-03 16:57

I "Børn&unge" fra sidste torsdag (nr. 35) er der en artikel om den franske
"Moderskole", hvor børnene kan begynde fra 2-års alderen. Jeg ved ikke, om
det er noget, der kan bruges som sammenligningsgrundlag, men den kan findes
på:
http://www.boernogunge.dk/internet/boernogunge.nsf/oevrigeartikler!OpenAgent
&35&2003

God arbejdslyst i øvrigt!

Tina



Hanne :o\) (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Hanne :o\)


Dato : 02-09-03 17:48

Hej Tina

> I "Børn&unge" fra sidste torsdag (nr. 35) er der en artikel om den franske
> "Moderskole", hvor børnene kan begynde fra 2-års alderen. Jeg ved ikke, om
> det er noget, der kan bruges som sammenligningsgrundlag,

Tak for tippet..får selv Børn & Unge, da jeg er medlem af PLS og lagde godt
mærke til den

> God arbejdslyst i øvrigt!

Mange tak

Hanne



Hald (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Hald


Dato : 03-09-03 09:01

Hej Jens.

Der bør af hensyn til børnene være forskellige trin indenfor læringen i
børnehaven.

Trin 1) børnene skal lære at lytte til deres egne signaler og reagere på
dem, altså gå på toilette når de skal og tage tøj af/på når de
fryser/sveder.Og sige fra overfor andre.

Trin 2) børnene skal lære at lytte til andres signaler," Jeg havde den
først, nu skal vi spise,det gør ondt." Og hvordan de skal reagere på dem.

Trin 3) børnene skal lære at modtage kollektive beskeder, "sæt jer ned, kom
her hen, vi skal spise"

Trin 4) børnene skal lære at klare opgaver selv," åbne/lukke
bukserknapper,madkasser, finde forsvundne ting" Og vide hvornår de ikke kan
selv.

Trin 4) børnene skal lære at sidde stille sammen og koncentrere sig om noget
i op til 20 minutter, de skal lære at færdiggøre ting selvom de andre børn
laver noget andet.

Trin 5) børnene skal lære ikke at være centrum, altså respektere at de andre
siger noget , gør noget, får noget uden at de selv er med.

Trin 6) børnene skal lære hverdagens rytme, dagene, ugerne, månederne, år,
addresser, i det hele taget sprogligt at kunne forstå og gøre sig
forståelig.

Trin 7) børnene skal lære at kunne begå sig i skolen, " spise madpakker,
finde jakker, lytte, lære, følge fælles regler"

Børnene skal dagligt være glade og have nysgerrighed, energi og gå på mod
til at møde dagens udfordringer.

Men det vigtigste, børnene skal have en god dag hvor de trygt kan hvile i
sig selv, og helst opleve noget de kan grine af og huske dagen efter.

Børnehave skal give børn mulighed for at opleve de ting som de ikke når der
hjemme, samt udfordre deres intelligens.

Konkret at lære børn at læse og regne er ikke altid smart, for så keder
barnet sig i skolen og laver dermed uro i klassen. Men rim, remser, sange,
vrøvlevers, begreber, farver, former, fantasioplevelser, afslapning, hygge
og fællesskab er altid gode tiltag.

Venlig hilsen Nina Hald.




Jens og Jannie (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens og Jannie


Dato : 03-09-03 12:23

Hald wrote:
> Hej Jens.
>
> Der bør af hensyn til børnene være forskellige trin indenfor læringen
> i børnehaven.

enig

>
> Trin 1) børnene skal lære at lytte til deres egne signaler og reagere
> på dem, altså gå på toilette når de skal og tage tøj af/på når de
> fryser/sveder.Og sige fra overfor andre.
>

ja når bare barnet har lært at de er et jeg, så er jeg enig

> Trin 2) børnene skal lære at lytte til andres signaler," Jeg havde den
> først, nu skal vi spise,det gør ondt." Og hvordan de skal reagere på
> dem.
>

enig

> Trin 3) børnene skal lære at modtage kollektive beskeder, "sæt jer
> ned, kom her hen, vi skal spise"
>

enig

> Trin 4) børnene skal lære at klare opgaver selv," åbne/lukke
> bukserknapper,madkasser, finde forsvundne ting" Og vide hvornår de
> ikke kan selv.
>

ja og at når de ikke kan, hvilke muligheder der så er for at få hjælp, her
tænker jeg ikke kun på de voksne, men i høj grad også på derres
legekammerater.

> Trin 4) børnene skal lære at sidde stille sammen og koncentrere sig
> om noget i op til 20 minutter, de skal lære at færdiggøre ting selvom
> de andre børn laver noget andet.
>

Ja det er jo nødvendigt, for at begå sig i den fremtid der vendter dem

> Trin 5) børnene skal lære ikke at være centrum, altså respektere at
> de andre siger noget , gør noget, får noget uden at de selv er med.
>

ja men andre børn skal så lære, at det ikke er farligt, at være i centrum

> Trin 6) børnene skal lære hverdagens rytme, dagene, ugerne,
> månederne, år, addresser, i det hele taget sprogligt at kunne forstå
> og gøre sig forståelig.
>

ja igen en nødvendighed i forhold ti deres fremtid, og som forberedelse på
skolen

> Trin 7) børnene skal lære at kunne begå sig i skolen, " spise
> madpakker, finde jakker, lytte, lære, følge fælles regler"
>

enig

> Børnene skal dagligt være glade og have nysgerrighed, energi og gå på
> mod til at møde dagens udfordringer.
>

enig

> Men det vigtigste, børnene skal have en god dag hvor de trygt kan
> hvile i sig selv, og helst opleve noget de kan grine af og huske
> dagen efter.
>

ja det er klart, spørgsmålet er hvordan vi opnår det, og samtidig opfylder
alle de ovenstående krav

> Børnehave skal give børn mulighed for at opleve de ting som de ikke
> når der hjemme, samt udfordre deres intelligens.
>

jeg vil hellee sige, at en børnehave som minimum, skal give det de ellers
ville få, hvis de gik hjemme hos en kerne familie hele dagen

> Konkret at lære børn at læse og regne er ikke altid smart, for så
> keder barnet sig i skolen og laver dermed uro i klassen. Men rim,
> remser, sange, vrøvlevers, begreber, farver, former,
> fantasioplevelser, afslapning, hygge og fællesskab er altid gode
> tiltag.
>

nej jeg mener heller ikke, at børn skal lære at læse i børnehaven, men at de
skal forberedes til det

Jens



Hald (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Hald


Dato : 03-09-03 12:39


"Jens og Jannie" <jannieogfjernjens@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f55ce39$0$24725$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
Snip......
> > Men det vigtigste, børnene skal have en god dag hvor de trygt kan
> > hvile i sig selv, og helst opleve noget de kan grine af og huske
> > dagen efter.
> >
>
> ja det er klart, spørgsmålet er hvordan vi opnår det, og samtidig opfylder
> alle de ovenstående krav


Næ nej, du spurgte hvad jeg som forældre mente børnehaven skulle lære mit
barn, ikke hvordan jeg mente de skulle gøre det.



> > Børnehave skal give børn mulighed for at opleve de ting som de ikke
> > når der hjemme, samt udfordre deres intelligens.
> >
>
> jeg vil hellee sige, at en børnehave som minimum, skal give det de ellers
> ville få, hvis de gik hjemme hos en kerne familie hele dagen

Ok det var også det jeg mente. Jeg tænkte på bolledej og vandkamp, bare tæer
i sandet og malerier, danse til musik, gå ture. Alle de dagligdags ting som
forældre ikke kan give deres børn fordi de ikke er sammen i det tidsrum hvor
disse ting foregår.


Venlig hilsen Nina Hald.



Kevin & Tina (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Kevin & Tina


Dato : 03-09-03 12:57

d. 03/09/03 13:38 ytrede Hald

> Børnehave skal give børn mulighed for at opleve de ting som de ikke
>>> når der hjemme, samt udfordre deres intelligens.
>>>

Hvad er intilligens i denne sammenhæng?
Vh Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar


Hald (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Hald


Dato : 03-09-03 13:43

Hej.
For mig er intelligens evnen til at lære nyt og bruge det man lærer, og
evnen til at se at dette er nyt og eventuelt kan bruges, intelligens er også
at acceptere at noget ikke duer og så lægge det væk.
Og at udfordre intelligensen vil være at afprøve ting, bruge ting til andre
formål end de oprindelige, udvikle tankebaner der er modtagelige for input
fra omgivelserne.
Vi ved at børn har rigtig flotte udviklet fantasier, så lær dem at bruge
fantasien istedet for vold til at opnå hvad de gerne vil.
Stil børn opgaver hvor deres svar er rigtigt uanset hvordan de løser
opgaven, hvem siger at en stol skal have 4 ben og en ryg? prøv at stille
nogle kasser sammen og på skrå med et tæppe, så har du den flotteste stol,
fordi den er hjemmelavet. Opgaver hvor løsningen er én og kun én skal de nok
lære når de kommer til matematiske ligninger, men indtil da er det da
bestemt min mening at de har bedst af at lære selv at finde løsninger på
deres problemer.
Venlig hilsen Nina Hald.

"Kevin & Tina" <tike@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:BB7BA3B8.14761%tike@privat.dk...
> d. 03/09/03 13:38 ytrede Hald
>
> > Børnehave skal give børn mulighed for at opleve de ting som de ikke
> >>> når der hjemme, samt udfordre deres intelligens.
> >>>
>
> Hvad er intilligens i denne sammenhæng?
> Vh Kevin
> --
> Fjern nospam ved privat svar
>



Jens og Jannie (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens og Jannie


Dato : 03-09-03 21:35

Hald wrote:
>
> Næ nej, du spurgte hvad jeg som forældre mente børnehaven skulle lære
> mit barn, ikke hvordan jeg mente de skulle gøre det.
>

Det er også rigtigt, min fejl

>
> Ok det var også det jeg mente. Jeg tænkte på bolledej og vandkamp,
> bare tæer i sandet og malerier, danse til musik, gå ture. Alle de
> dagligdags ting som forældre ikke kan give deres børn fordi de ikke
> er sammen i det tidsrum hvor disse ting foregår.
>

ja lige netop, og nærværd, samtale og vi kunne blive ved.

Jens



Kevin & Tina (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Kevin & Tina


Dato : 03-09-03 12:55

d. 03/09/03 13:22 ytrede Jens og Jannie

> jeg vil hellee sige, at en børnehave som minimum, skal give det de ellers
> ville få, hvis de gik hjemme hos en kerne familie hele dagen

Det lyder meget ambitiøst, i mine ører, kunne du forsøge at uddybe det lidt?
Vh Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar


Hanne :o\) (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Hanne :o\)


Dato : 03-09-03 15:02

> > jeg vil hellee sige, at en børnehave som minimum, skal give det de
ellers
> > ville få, hvis de gik hjemme hos en kerne familie hele dagen
>
> Det lyder meget ambitiøst, i mine ører, kunne du forsøge at uddybe det
lidt?
> Vh Kevin

Jeg vil gerne kommentere den også...i vejledningen for Lov om social service
står der:
"Samarbejde med forældre
....indsatsen over for det enkelte barn sakl ske i samarbejde med forældrene
og fastholder dermed også, at forældrene har hovedansvaret ford eres børn
udvikling. Dagtilbudene indsats må afstemmes i forhold til den indsats,
forældrene yder for for deres børn på de enkelte punkter..." ( side183 i
Pædagogisk Regelsamling 2002/2003)

Det jeg fostår ved dette er at vi kan ikke bare sige at alle børn skal have
det samme i samme udstræk. Men vi skal kigge på hvad det er de for med
hjemmefra og derved bygge videre på det. Derfor er det vigtigt at vi som
pædagoger kender familien og dens familieliv i sådan en grad at vi kan
tilbyde det barnet har brug for udfra det....som det så er realitisk ud fra
den normering vi har i dag, er en helt anden sag!

Hanne



Jens og Jannie (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens og Jannie


Dato : 03-09-03 22:01

Hanne wrote:
i vejledningen for Lov om social
> service står der:
> "Samarbejde med forældre
> ...indsatsen over for det enkelte barn sakl ske i samarbejde med
> forældrene og fastholder dermed også, at forældrene har hovedansvaret
> ford eres børn udvikling. Dagtilbudene indsats må afstemmes i forhold
> til den indsats, forældrene yder for for deres børn på de enkelte
> punkter..." ( side183 i Pædagogisk Regelsamling 2002/2003)
>
> Det jeg fostår ved dette er at vi kan ikke bare sige at alle børn
> skal have det samme i samme udstræk. Men vi skal kigge på hvad det er
> de for med hjemmefra og derved bygge videre på det. Derfor er det
> vigtigt at vi som pædagoger kender familien og dens familieliv i
> sådan en grad at vi kan tilbyde det barnet har brug for udfra
> det....som det så er realitisk ud fra den normering vi har i dag, er
> en helt anden sag!
>

Du har helt ret det er sådan der er lige nu, men når både den samlede
regering, socialministeriet og BUPL arbejder for fastere og mere detaljerede
rammer for, hvad børn skal lære i daginstitutioner, tror jeg roligt du kan
regne med, at lige netop denne vejledning for mindre vægt i nærmeste
fremtid, man kan jo ikke på en gang lave faste rammer for hvad alle
børnehavebørn skal lære inden de bliver 6, og samtidig sige at det skal være
lige så individuel som det altid har været.

Jens



Jens og Jannie (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens og Jannie


Dato : 03-09-03 21:55

Kevin & Tina wrote:
>
> Det lyder meget ambitiøst, i mine ører, kunne du forsøge at uddybe
> det lidt? Vh Kevin

Jeg skal prøve, men det er tanker jeg er midt i, de er altså ikke tænkt
færdig.
men jeg tænker på, at regeringen har så travlt med, at vi skal stille støre
krav til at børn er skoleparate, når de fylder 6, og det er måske at skyde
lidt over målet, når vi ikke engang kan give dem hvad en hjemmegående husmor
kan, i forbindelse med KID-projektet kan mand bl.a. læse at,
"Undersøgelsen viser, at de børn, der bliver passet hjemme, har et
ordforråd, der er dobbelt så stort som børn i vuggestuen, mens børn i
dagpleje ligger midt imellem."

Jeg må erkende, at jeg ikke er gået mere i dybten med lige netop dette emne,
men er der flere steder hvor man kan sige at institutionerene halter
bagefter husmødrende, mener jeg det er kritisk, hvis man vil bruge kræfter
på læsning, istedet for at fokusere på det der i forvejen er for ringe, jeg
ved godt at en institution aldrig kan give børn den samme sociale relation
som forældrene, men jeg er overbevidst om at det kan blive bedre.

Jens



Kevin & Tina (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Kevin & Tina


Dato : 03-09-03 22:24

d. 03/09/03 22:54 ytrede Jens og Jannie

> når vi ikke engang kan give dem hvad en hjemmegående husmor
> kan, i forbindelse med KID-projektet kan mand bl.a. læse at,
> "Undersøgelsen viser, at de børn, der bliver passet hjemme, har et
> ordforråd, der er dobbelt så stort som børn i vuggestuen, mens børn i
> dagpleje ligger midt imellem."

Hvad er det for en undersøgelse?
Den vil jeg gerne om du kunne oplyse noget mere om?
VH Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar


Jens og Jannie (03-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens og Jannie


Dato : 03-09-03 23:01

Kevin & Tina wrote:
>
> Hvad er det for en undersøgelse?
> Den vil jeg gerne om du kunne oplyse noget mere om?
> VH Kevin

det er næsten nemmere at du kigger på http://www.kl.dk/284409

Men som sagt det er ikke noget jeg er gået i dybten med.

Jens



Kevin & Tina (04-09-2003)
Kommentar
Fra : Kevin & Tina


Dato : 04-09-03 09:07

d. 04/09/03 0:01 ytrede Jens og Jannie

> Men som sagt det er ikke noget jeg er gået i dybten med.
>
> Jens

hej jens
fant dette link til midtvejsrapporten, hvis det interesserer dig eller
andre:
http://www.humaniora.sdu.dk/sprogtilegnelse/index3.html?for=cp&vis=pub

Det kommer lidt nede på siden.

Vh Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar


Jens og Jannie (04-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens og Jannie


Dato : 04-09-03 12:28

Kevin & Tina wrote:
> hej jens
> fant dette link til midtvejsrapporten, hvis det interesserer dig eller
> andre:
> http://www.humaniora.sdu.dk/sprogtilegnelse/index3.html?for=cp&vis=pub
>
Tak for det, man kan ikke få for meget af den slags.

Jens



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste