Registrering af internet-regning
Fra : Casper Bang

Dato : 28-08-03 11:08

Hej,

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som drives fra hjemmet.
Firmaet er dybest set en hjemmeside, hvilket betyder at jeg har en server
stående i hjemmet, som kun bruges til firmaet.
Denne server er online 24 timer i døgnet.

Derudover har vi i huset 3 andre computere som er tilkoblet nettet. Disse
computere bruges privat, men er på samme internetopkobling som serveren.

Der betales 2,400 kroner ex moms om måneden.

Jeg kan regne ud at ikke hele denne internetregning kan trækkes fra i skat,
men hvor meget af den kan?
Megabyte-mæssigt bruger serveren vel 99,9% af det samlede forbrug.

Jeg tænkte på om det ellers kunne bogføres på en anden måde.
Hvis ikke privatcomputerne havde været koblet på internettet på samme linie,
havde vi nok valgt stofa, som koster 240 ex moms om måneden.

Men helt konkret, hvor meget kan jeg trække fra, og hvordan skal jeg bogføre
det?

Håber i kan hjælpe :)

~Casper Bang

Fra : morten sorensen

Dato : 28-08-03 11:27

Casper Bang wrote:

> Men helt konkret, hvor meget kan jeg trække fra, og hvordan skal jeg bogføre
> det?

Told & Skat har [vejledende] satser til det meste : el, telefon,
internet. De er dog lidt for firkantede indimellem.

Jeg ville dog gøre som du selv illusterer ovenfor - argumenter for at
det er serveren der jo er grunden til at du har linien, det er den der
bruger den mest.

Jeg ville udfra det du skriver argumentere for at firmaet betalte 2400 -
240 / måned.

Jeg gør noget lignende med mit elforbrug. Her har T&S generelt sat min
type husstands privatforbrug til 2000 kWh/år - men jeg kan se at det
året før jeg blev momsregistreret var på 1300 kWh. Jeg trækker altså alt
fra der ligger over 1300 og ikke først 2000 som de ellers vil have.

Det er endnu ikke blevet forelagt T&S, men det ville overraske mig hvis
de fastholdt de 2000, da jeg hverken har el-varme eller el-komfur og
ikke trækker gas-udgifter fra.

Det er mit indtryk at man slipper godt fra ting der logisk set er
rimelige og man rent faktisk kan dokumentere.

morten sorensen

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 28-08-03 11:38

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> wrote in message
> [...]
> computere bruges privat, men er på samme internetopkobling som serveren.

> Men helt konkret, hvor meget kan jeg trække fra, og hvordan skal jeg

Jeg har tilsvarende, men lader firmaet betale alt telefoni, mobil og
bredbånd. Dernæst lader jeg mig beskatte af fri telefon...

Erik Rudbeck

Fra : Dan

Dato : 28-08-03 16:37

Disse

> bogføre
>
> Jeg har tilsvarende, men lader firmaet betale alt telefoni, mobil og
> bredbånd. Dernæst lader jeg mig beskatte af fri telefon...

Yeps - den eneste rigtige måde at gøre det på (forudsat at de private
telefon/internet forbrug/regning ligger over 3 kilo

mvh.,
Dan