JSP/Servlets
Fra : Maxi

Dato : 27-08-03 13:13

Hejsa
Jeg skal til at lære om JSP, Beans og serverlev. Men jeg undrede mig over
hvormeget det benyttes i praksis? For asp, .NET og php kan jo det samme som
JSP.
Så er det spildte kræfter at begynde at tage et kursus i JSP/Servlet ?+
Eller skal jeg istedet for satse på .NET.?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-03 13:25

Maxi skrev:

>Jeg skal til at lære om JSP, Beans og serverlev. Men jeg undrede mig over
>hvormeget det benyttes i praksis?

Mit indtryk som bekræftes af andre, er at der er få webhoteller
hvor det kan afvikles. En forklaring jeg fik, er at man enten
åbner for nogle sikkerhedshuller eller også skal have et hyr med
at sikre dem.

>For asp, .NET og php kan jo det samme som JSP.

Hvis det er led i en uddannelse, er det ikke så vigtigt om du
lærer det ene eller det andet. Der er det mere principperne der
tæller.

Hvis du kan sætte din egen server op, kan den selvfølgelig bare
sættes op til at køre JSP.

>Så er det spildte kræfter at begynde at tage et kursus i JSP/Servlet ?+
>Eller skal jeg istedet for satse på .NET.?

Jeg personligt vil ikke satse på nogt som Microsoft sidder tungt
på. Jeg er begyndt at lære PHP (som ikke svarer til JSP) til
serversideprogrammering.

--
Bertel

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-08-03 15:52

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> hvor det kan afvikles. En forklaring jeg fik, er at man enten
> åbner for nogle sikkerhedshuller eller også skal have et hyr med

Det er korrekt, at meget få web-hoteller understøtter JSP (og servlets). Det
er ikke korrekt, at det åbner sikkerhedshuller, men det kræver lidt mere viden
end at installere RedHat pakke med PHP. Derfor kan man selvfølgelig få lavet
noget skidt, hvis man kaster sig ud i JSP uden at sætte sig ordentligt ind i
tingene.
En anden grund er nok, at JSP giver nogle flere muligheder, som nemt kræver
mere support.
Selv om der nok kommer mange argumenter imod, vil jeg alligevel tillade mig
at drage en parallel til, at man selv kan installere komponenter på en
ASP-server. (Dog kan det gøres sikkert med JSP - jeg kender ikke nok til ASP
til at afgøre, om det også kan gøres sikkert der, men ofte ser jeg, at
hotellet skal godkende komponenter manuelt).
Mit indtryk er, at JSP som regel anvendes af private, der sætter deres egen
server op for sportens skyld - eller større firmaer, der har egen server af
politiske grunde. Derfor er der ikke så stor efterspørgsel efter JSP på
web-hoteller.

Rigtig meget kan opnås med de fleste server-side teknologier. Det er ofte et
spørgsmål om smag og behag samt hvad systemet evt. skal integreres med.

> Hvis det er led i en uddannelse, er det ikke så vigtigt om du
> lærer det ene eller det andet. Der er det mere principperne der
> tæller.

Helt enig.

M.v.h.

Jonathan