lidt OT: formeleditor (til PC)
Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 27-08-03 21:32

Hejsa

Det OT er, at det nok er til Windows; men evt også til Mac.

Hvilken formeleditor laver et ordentligt og pænt resultat?

Min kone er ved at skrive speciale, og har brug for en god bid formler i
flere "etager" og lange.

Hun kan selvf bruges words indbyggede Equation Editor; men hun er ikke
tilfreds, hun synes, at det bliver grimt.

Så er der jo LaTeX, men det har hun ikke lyst til at begynde på, men
hvad er der så?

Vores plan er, at hun skriver teksten i Word, og så ender det inde i
Quark på min Mac; og formlerne skulle jo så også gerne derind.

Det kan evt til nød lade sig gøre, hvis formlerne skrives på Mac'en; men
bedst er det, at hun selv kan skrive dem på sin PC (win 98 eller XP).

På forhånd tak, Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-08-03 21:40

sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) writes:

> Så er der jo LaTeX, men det har hun ikke lyst til at begynde på, men
> hvad er der så?

Til formler er der ganske enkelt ikke noget bedre end TeX (og LaTeX og
alt det der).

Spørgsmålet er om man kan trække på TeX fra andre steder end lige
LaTeX? Lyx måske? Janus, hvad siger du?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-08-03 22:20

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> Spørgsmålet er om man kan trække på TeX fra andre steder end lige
> LaTeX? Lyx måske? Janus, hvad siger du?

Jeg siger: Jeg synes klart I skal gøre et forsøg. Lige et par friske
skærmskud herfra:

LyX' formeleditor:

http://www.janus.dk/download/lyx/lyx-formel-editor.png

og output:

http://www.janus.dk/download/lyx/lyx-mat-output.png

God fornøjelse!

-j

--
Viden bliver ikke mindre af at blive delt - tværtimod!
http://akademiskopgavebank.dk

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 27-08-03 22:19

Hejsa

I er søde at svare så hurtigt. Var det bare mig selv, der skulle skrive,
havde jeg også skiftet til *Tex og sikkert bare kørt hardcore; men nu er
det altså fruen, og hun vil gerne være fri for sådan noget hardcore
noget

Kan I hjælpe alligevel.

Og Lyx fungerer fint på PC ved jeg fra dataloger, men det er jo stadig
den der *TeX antipati, om jeg så må sige.

/Tak for hjælpen alligevel, Sebastian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-08-03 00:17

sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) writes:

> Og Lyx fungerer fint på PC ved jeg fra dataloger, men det er jo stadig
> den der *TeX antipati, om jeg så må sige.

Tjah. Undertiden må man lide lidt for skønheden - det gælder desværre
også for formelopsætning.

Ellers har Word en formeleditor - det er sikkert lige så bøvlet at
bruge :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-03 09:08

sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) writes:

> Og Lyx fungerer fint på PC ved jeg fra dataloger, men det er jo
> stadig den der *TeX antipati, om jeg så må sige.

Jeg kender ikke noget videre til LaTeX, men er en glad bruger af
LyX. Alting er GUI (som man selvfølgelig kan pille).

-j

--
Så er det officielt: Der er en unge på vej!
Estimated time of arrival: 27. september 2003.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-03 09:09

sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) writes:

> Og Lyx fungerer fint på PC ved jeg fra dataloger, men det er jo
> stadig den der *TeX antipati, om jeg så må sige.

En af mine venner læste matematik og gryntede fornøjet, da han en dag
viste mig dette her:

http://www.texmacs.org/

Har ingen erfaringer med det selv.

Blot et skud...

-j

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 28-08-03 07:51

> [...]

> alt det der).
>
> Spørgsmålet er om man kan trække på TeX fra andre steder end lige

TeXmacs er også en mulighed:

< http://www.texmacs.org/ >

Det er dog vist lidt et bøvl at få det til at fungere under Windows, men
dog muligt. På OS X kører det fint via Apples X11 og installtionen er
nem via fink.

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 28-08-03 08:36

Hejsa

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> TeXmacs er også en mulighed:
>
> < http://www.texmacs.org/ >

Det må jeg heller personligt kigge lidt på så.

> Det er dog vist lidt et bøvl at få det til at fungere under Windows, men
> dog muligt. På OS X kører det fint via Apples X11 og installtionen er
> nem via fink.

Hvordan køre det under OS < X?

/Seb

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 28-08-03 11:30

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Hvordan køre det under OS < X?

Hvis du mener OS 9 eller mindre så er svaret at det gør det ikke,
desværre.

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-08-03 22:02

sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) writes:

> Så er der jo LaTeX, men det har hun ikke lyst til at begynde på, men
> hvad er der så?

LyX (en slags GUI til LaTex) er måske en mulighed. Den er udviklet til
Linux, men skulle kære fint på både OSX og Windows. Du finder nogle
(old gamle!) screenshots her:

http://www.lyx.org/about/lgt-1.0/75.gif

Jeg skriver aldrig formler, så jeg kan ikke bedømme hvor god den er
til det. Blot ved jeg, at LyX er det fede værktøj til at skrive
rapporter i. Den er det sejeste værktøj, jeg har haft fungrene i til
avancerede dokumenter. Foruden det sædvanlige med noter og den slags,
er den suveræn til bl.a. automatisk generering af litteraturliste,
holde styr på kildldehenvisninger (BibTeX), stikordregister etc.

> Vores plan er, at hun skriver teksten i Word, og så ender det inde i
> Quark på min Mac; og formlerne skulle jo så også gerne derind.

Her kunne I igen overveje LyX til det hele. Den skriver virkelig
flotte rapporter i det rigtige "professionelle" layout. Kig evt. på
den bog, jeg er ved at skrive om det:

http://cvs.linuxbog.dk/forsker/bog/forsker-lyx-foerste-artikel.html

-j

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 27-08-03 23:10

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Hvilken formeleditor laver et ordentligt og pænt resultat?

LaTex

> Vores plan er, at hun skriver teksten i Word, og så ender det inde i
> Quark på min Mac; og formlerne skulle jo så også gerne derind.

I giver jer selv en lidt tung proces ved at bryde det om i Quark. For
hvis I så bagefter vil rette i en formel, vil I så gøre det i Word og
re-importere hele skidtet ind i Quark? Eller hvad?

Desuden ville jeg teste grundigt at Quark kan importere formlerne
ordentligt, svjh så benytter Equation Editor'en sig af forskyde de
formler som den indsætter i Word ned ift. den omgivende tekst, for at få
formlens indhold til at flugte med teksten i word (thi word opfatter
formlen som grafik -- den kan ikke selv få teksten til at flugte). Jeg
kunne forestille mig at import ind i Quark f...er den slags op. Jeg
ville helt klart teste hele forløbet på en begrænset mængde (en side
eller to) før jeg endeligt valgte hvilken metode, jeg benytter mig af,
det kan blive rigtig bittert at skulle justere et helt special manuelt
til sidst.

> Hun kan selvf bruges words indbyggede Equation Editor; men hun er ikke
> tilfreds, hun synes, at det bliver grimt.

Equation Editor er ikke det kønneste, korrekt, men det eneste der
bliver typografisk præcist på en standardiseret måde er LaTeX (man skal
ikke glemme at der til LaTeX et helt sæt meget præcist udarbejdede
skrifttyper inkl. matematiske tegn) Alle andre værktøjer, jeg har set,
kræver lidt manuel "tweaking" for at blive pænt. Og det er det helt
ærligt ikke værd.

> Min kone ... har brug for en god bid formler i flere "etager" og lange.

Dette er helt klart LaTeX-land. Equation editor o.l. værktøjer indsætter
formlerne som en stor grafik-blok (alternativt skal man lave dem som
mange små grafik-blokke) hvilket ikke bliver pænt ombrydningsmæssigt.
Det eneste der kan opfatte et længere sæt formler som en del af teksten
og sørge for at ombryde det ordentligt, er et tekstbehandlingssystem der
forstår matematik -- dvs. LaTeX.

> Så er der jo LaTeX, men det har hun ikke lyst til at begynde på, men
> hvad er der så?

Equation Editor er egentlig en neddroslet version af MathType fra Design
Science. Den kan I evt. kigge på.

I gamle dage (præ-OS X) havde MathType en seriøs konkurrent i
Expressionist. Den er så vidt jeg kan gennemskue genopstået under navnet
MathEQ. I Expressionist kunne man bl.a.tweake lidt mere på typografien.
Men, men ... hvor Expressionist havde problemer med objekt-integrationen
til Word (dvs. så man kan dobbeltklikke på formlen inde i Word og
formeleditoren starter automatisk), så har MathEQ helt opgivet den. Så
man skal copy/paste hver enkelt formel frem og tilbage. Det er altså
træls.

> Det kan evt til nød lade sig gøre, hvis formlerne skrives på Mac'en; men
> bedst er det, at hun selv kan skrive dem på sin PC (win 98 eller XP).

Jamen, MathType/Equation Editor nok det mest krydsplatforms-venlige
(hvis vi skal se bort fra LaTeX).

Beklager den mgl. entusiasme om alternative løsninger. Jeg tror bare
ikke at der findes noget godt alternativ, med mindre man vil over på
LaTeX.

/hc

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 28-08-03 08:09

Hejsa

Hans Christian Hansen <nntp@hansen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> hvis I så bagefter vil rette i en formel, vil I så gøre det i Word og
> re-importere hele skidtet ind i Quark? Eller hvad?

Der ramte du nok en pointe; men det var overvejelse at lave det færdigt
i Word, og så bare sætte det til sidst i Quark; men det ender vist som
overkill. Så det lader vi nok bare ligge.

> [...]
> eller to) før jeg endeligt valgte hvilken metode, jeg benytter mig af,
> det kan blive rigtig bittert at skulle justere et helt special manuelt

Det var også vores absolutte plan at lave noget testværk. Jeg opdagede i
øvrigt en p* dyr XT til Quark MathMagicXT, kender mon nonge den?

> [...]
> ikke glemme at der til LaTeX et helt sæt meget præcist udarbejdede
> skrifttyper inkl. matematiske tegn) Alle andre værktøjer, jeg har set,

Jeg kender som sagt fint selv LaTeX og ville ikke tøve; men nu vil hun
jo altså helst blive i Word, og det må vi så hellere lade hende ,_)

> kræver lidt manuel "tweaking" for at blive pænt. Og det er det helt
> ærligt ikke værd.

Enig

> Dette er helt klart LaTeX-land. Equation editor o.l. værktøjer indsætter
> formlerne som en stor grafik-blok (alternativt skal man lave dem som
> mange små grafik-blokke) hvilket ikke bliver pænt ombrydningsmæssigt.

Nej det har jeg også haft eksperimenteret med selv.

> [...]
> forstår matematik -- dvs. LaTeX.

> Equation Editor er egentlig en neddroslet version af MathType fra Design

Det har hun gjort, den findes i en 30 dages demo til PC men
tilsyneladende ikke til Mac; men den kan vel ikke gøre det pænere?

> I gamle dage (præ-OS X) havde MathType en seriøs konkurrent i
> Expressionist. Den er så vidt jeg kan gennemskue genopstået under navnet

Jeg kører sådan set også kun OS 7.5.5 eller 9.2; så måske jeg skulle
prøve den.

> [...]
> formeleditoren starter automatisk), så har MathEQ helt opgivet den. Så
> man skal copy/paste hver enkelt formel frem og tilbage. Det er altså

Det er ikke smart, nej.

> Jamen, MathType/Equation Editor nok det mest krydsplatforms-venlige
> (hvis vi skal se bort fra LaTeX).

Det bliver vi vist nødt til.

> Beklager den mgl. entusiasme om alternative løsninger. Jeg tror bare
> ikke at der findes noget godt alternativ, med mindre man vil over på
> LaTeX.

Det er helt ok. Jeg siger jer tak for jeres store hjælp.

Og noget helt andet er, har I så erfaring med LaTeX under OS 9, så jeg
selv kan lege med det?

/Seb