PowerBook G3 400MHz som ikke vil starte
Fra : Brian Hansen

Dato : 27-08-03 16:21

Hej

Jeg er ved at kigge på en PowerBook G3 400MHz som ikke vil starte.

HD'en spinner op, men arbejder ikke. Vil heller ikke boot'e fra CD. Ingen
lys i skærm og power-led.

Jeg ved fra de gamle LC'er at de ikke kunne starte op hvis backupbatteriet
var uden strøm.
Kan det være det samme her ?

Jeg måler godt nok over 3V og 6V på backupbatteriet, så umiddelbart synes
jeg det er godt nok.

Nogen ideer hvad det ellers kan være ?

Brian

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 27-08-03 16:34

Brian Hansen <blh@e-mail.dk> wrote:

> [...]
> Kan det være det samme her ?
>
> Jeg måler godt nok over 3V og 6V på backupbatteriet, så umiddelbart synes

Hvis det indbyggede batteri - altså det store er fladt, så er der stor
risiko for at den ikke vil starte.

Prøv du med strømforsyningen sat på ?

Er det en du skal købe brugt ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Brian Hansen

Dato : 27-08-03 20:59

Ingen

> Hvis det indbyggede batteri - altså det store er fladt, så er der stor
> risiko for at den ikke vil starte.

Det skulle være godt nok.

> Prøv du med strømforsyningen sat på ?

Kan den heller med.

> Er det en du skal købe brugt ?

Nej, det var en vi solgte til skoleknægt og der er jo ikke garanti på den.
Så jeg prøver bare at hjælpe ham.

Brian

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 27-08-03 21:01

> [...]
>
> Kan den heller med.

> Nej, det var en vi solgte til skoleknægt og der er jo ikke garanti på den.

Mhhmm.

Hvor i landet er den ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Brian Hansen

Dato : 28-08-03 01:29

> Hvor i landet er den ?

7100 Vejle

Brian

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-08-03 12:21

> 7100 Vejle

Der må være en Mac bruger i Vejle som kan assistere.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erling Hansen

Dato : 28-08-03 14:01

> Der må være en Mac bruger i Vejle som kan assistere.

evt. låne ham et batteri med juice i, til lige at prøve om problemet
ligger dér.

--
Med venlig hilsen Erling Hansen

http://www.erlinghansen.dk/

Fra : Brian Hansen

Dato : 01-09-03 14:22

> evt. låne ham et batteri med juice i, til lige at prøve om problemet
> ligger dér.

Jeg kørte batteriet fladt i nat og har opladet det igen her idag, så det
virket fint.

Jeg har en tråd kørende på MediaMac.dk hvor der blev forslået at reset af
Power Manager, hvilket ikke hjalp.

Brian

Fra : Per Madsen

Dato : 03-09-03 15:16

> [...]
> virket fint.
>
> Jeg har en tråd kørende på MediaMac.dk hvor der blev forslået at reset af

Hej Brian

Jeg har haft nøjagtigt samme problem med min iBook SE. Løsning har været
at lade batteriet op i laaang tid (over 48 timer). Min kunne heller ikke
starte, og jeg havde egenligt opgivet maskinen og var på vej ned til
værkstedet med den, da jeg lige en allersidste gang ville se om den
kunne starte. Den havde på det tidspunkt ligget til opladning i mere end
tre dage. Helt uventet startede den, hvilket muliggjorde at jeg kunne
resette power manageren via Open Firmware (OF). Hvis du får den op og
køre skal du _ikke_ vælge genstart, men lukke den helt ned,- ellers kan
du ikke boote i OF. Herefter skal du:

Boot i Open Firmware ved at holde CMD-OPTION-O-F nedtrykket under
opstart. (Det er altså alle 4 taster på én gang: æble, sporskifte, O, F)

Skriv følgende 2 linier:

reset-nvram
reset-all

jJeg har herefter ikke haft problemer med, at maskinen ikke ville starte
(7-9-13)

Håber det kan hjælpe...
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 02-09-03 12:39

"Brian Hansen" <blh@e-mail.dk> writes:
>Nogen ideer hvad det ellers kan være ?

Prøv at frakoble tastaturet fuldstændigt. Jeg havde for nylig gang i en
wallstreet, som ikke ville starte op, medmindre tastaturet var _helt_
frakoblet. Jeg går ud fra at det var kortsluttet...

Ben

Fra : Brian Hansen

Dato : 03-09-03 03:21

> Prøv at frakoble tastaturet fuldstændigt. Jeg havde for nylig gang i en
> wallstreet, som ikke ville starte op, medmindre tastaturet var _helt_
> frakoblet. Jeg går ud fra at det var kortsluttet...

Nej, desværre.

Har lige prøvet at splitte alt fra hinanden og samlet skidtet igen uden et
bedre resultat.

Brian

Fra : Ben Knudsen

Dato : 03-09-03 10:32

"Brian Hansen" <blh@e-mail.dk> writes:
>Har lige prøvet at splitte alt fra hinanden og samlet skidtet igen uden et
>bedre resultat.

jeg fik vist ikke udtrykt mig tydeligt nok. Prøv at starte powerbook'en
_uden_ at tastaturet er tilkoblet.

Ben

Fra : Brian Hansen

Dato : 04-09-03 02:02

"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> jeg fik vist ikke udtrykt mig tydeligt nok. Prøv at starte powerbook'en
> _uden_ at tastaturet er tilkoblet.

Det er vist mig der ikke udtrykker mig klart nok.

Jeg havde alt der kunne pilles ud ude og prøvede at starte.

Og tastaturet ser ud til at virke. Caps og Num lock virker (lyser som de
skal)

Jeg er ved at tro det er processoren eller bundkort den er galt med.

Brian

Fra : Ben Knudsen

Dato : 04-09-03 14:22

"Brian Hansen" <blh@e-mail.dk> writes:
>Jeg er ved at tro det er processoren eller bundkort den er galt med.

Det lyder godtnok fælt. Har du prøvet Pers power-trick?

Mvh Ben