Hvor bli'r SPAM af?
Fra : Jørgen Angel

Dato : 25-08-03 17:33

Nu skal man jo ikke ønske sig spam, men der noget der undrer mig.
Siden det seneste virus-halløj ramte Verden er det blevet småt med spam
i min postkasse. Jeg plejer at få mellem 20 og 40 spam-mails i døgnet
(flere i weekends), men nu er det faldet drastisk. Lørdag og søndag fik
jeg kun tre og i de sidste 18 timer har jeg fået 2.
Man føler sig jo næsten glemt af omverdenen

Spøg til side, har I oplevet noget tilsvarende eller er det mon noget
min udbyder har foretaget sig, der har filtreret dem fra? Jeg bruger
Uni2.

Med venlig hilsen

Jørgen Angel

Fra : Simon T

Dato : 25-08-03 19:17

> [...]
>
> Spøg til side, har I oplevet noget tilsvarende eller er det mon noget
> min udbyder har foretaget sig, der har filtreret dem fra? Jeg bruger

Det kan måske også have noget med dette her at gøre:

<http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=03/08/25/0024204&mode=thread&tid
=111&tid=126&tid=95>

Med venlig hilsen

Simon T

Fra : Jørgen Angel

Dato : 25-08-03 19:54

Simon T <simon@REMOVEsamfundsnasser.dk> wrote:

> Det kan måske også have noget med dette her at gøre:
>
> <http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=03/08/25/0024204&mode=thread&tid
> =111&tid=126&tid=95>

Det lyder næsten for godt til at være sandt!

Fra : Simon T

Dato : 26-08-03 00:11

> Det lyder næsten for godt til at være sandt!

Det er det til dels også

1 time & 50 minutter efter: <Mxu2b.15748$y1.45222@news.uswest.net>

Med venlig hilsen

Simon T

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-08-03 05:44

> Det er det til dels også
>
> 1 time & 50 minutter efter: <Mxu2b.15748$y1.45222@news.uswest.net>

Hvordan kommer jeg til at se det?

Fra : Simon T

Dato : 26-08-03 06:47

> Hvordan kommer jeg til at se det?

Hvis du holder æble-tasten nede og trykker på linket, skulle det meget
gerne åbne. Men det er bare en vittig bemærkning med link til den
SPAM-besked der kom i gruppen kort tid efter dit første svar...

Simon T

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-08-03 10:53

> Hvis du holder æble-tasten nede og trykker på linket, skulle det meget
> gerne åbne.

Jeg kan få et http-link til at åbne på den måde, men ikke ovenstående.

Nå, tingene er så småt ved at blive normale - spam-mails er begyndt at
rulle ind.

Jørgen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 26-08-03 13:59

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Jeg kan få et http-link til at åbne på den måde, men ikke ovenstående.
>
> Nå, tingene er så småt ved at blive normale - spam-mails er begyndt at
> rulle ind.

Det virker kun, hvis du allerede har hentet den pågældende artikel, så
hvis den er fra en gruppe du ikke henter, ser du den ikke. Jeg kan
heller ikke se den.
I øvrigt har jeg også oplevet et næsten spam-stop i en uges tid, men nu
er de begyndt at strømme ind igen.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-03 16:13

Hej Jørgen

- Ja, jeg har faktisk kun fået 5-8 stks. i det sidste døgns tid - og
slet ikke flere virusmails. - Det er bå'r dæj'li'!

Stofa har valgt at lukke port 135, hvor faktisk næsten alle virusmails kom
igennem, - men åbenbart også de fleste spammails... - Problemet er bare
den, at det også er den port, der ofte bruges til autoupdates af div.
systemer og programmer...! - Det rammer ihvertfald Win-folket, men om
det også gælder for Mac, véd jeg ikke, da jeg ikke bruger
auto-opdatering...

mvh. Erik Richard

<kml.ers"NO"@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Peter Kiil

Dato : 26-08-03 16:24

in article 3F4B78B5.2B9D7CC5@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 26/08/03 17:12:

> Stofa har valgt at lukke port 135, hvor faktisk næsten alle virusmails kom
> igennem, - men åbenbart også de fleste spammails...

Port 135 bruges ikke til mail.

--
/peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-03 13:06

- Peter

..Så forklar lige hvorfor al 'virustrafik' pludselig er væk nu, efter at port
135 er blevet lukket?!

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-08-03 14:56

in article 3F4C9E7B.A4210BF5@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 27/08/03 14:06:

> ..Så forklar lige hvorfor al 'virustrafik' pludselig er væk nu, efter at port
> 135 er blevet lukket?!

Det har ihvertfald ikke noget med ovenstående at gøre. Men du er da
velkommen til at mangfoldiggøre din viden om port 135, du ved tilsyneladende
ting som jeg ikke ved.

--
/peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-03 15:36

Hej Peter

- Jeg véd bare, hvad Stofa selv skriver + det, at jeg nu næsten ingen spammails
får ind længere! - Og virusinficerede mails har jeg overhovedet ikke fået siden,
de lukkede for port 135... Længere er den snak bare ikke...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-08-03 17:42

in article 3F4CC182.EB3D84EC@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 27/08/03 16:35:

> [...]
> siden,
> de lukkede for port 135... Længere er den snak bare ikke...

Næh men spammail og port 135 har bare ikke noget med hinanden at gøre.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 26-08-03 20:37

> Stofa har valgt at lukke port 135, hvor faktisk næsten alle virusmails kom
> igennem, - men åbenbart også de fleste spammails

Her går alle vi andre og tror, at alle emails sendes på port 110 (POP3)
og 25 (SMTP).
Du og Stofa er jo simpelthen geniale.
Vi skal bare holde port 135 lukket, så slipper vi for email med virus.

Må straks informere min udbyder om din fantastiske opdagelse.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-03 13:13

Hej Preben

Spar dine spydigheder og gå ind og læs på Stofas hjemmeside!

mvh. Erik Richard

Fra : Christian Bech

Dato : 27-08-03 14:15

http://www.stofa.dk/search.php?searchword=port%20135

--
Christian

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 27-08-03 15:08

> Hej Preben
>
> Spar dine spydigheder og gå ind og læs på Stofas hjemmeside!
>
> mvh. Erik Richard

Kunne du ikke lige klippe den relevante tekst ud fra deres siden og
publicere den her. Jeg kan nemlig ikke finde den.

Har omredigeret dit svar, så det overholder gældende regler.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-03 15:47

Hej Preben

Det står faktisk på Stofanets forside - www.stofanet.dk, - men for at du ikke skal
være i tvivl, så får du det også her:

" Farlig virus i omløb
Pga. af en farlig virus begynder Telia Stofa nu at blokere for al trafik til port
135,
både i ind- og udgående retning for at begrænse problemet mest muligt. Man kan
med fordel scanne med et fuldt opdateret antivirus program samt hente
opdateringer fra Microsoft. Den pågældende virus rammer:
Microsoft Windows NT 4.0, Microsoft Windows NT 4.0 Terminal Services Edition,
Microsoft Windows 2000, Microsoft Windows XP, Microsoft Windows Server 2003

Der kan findes yderligere info på:
Virus 112
Cert
McAfee "

(De tre sidste linier er links til de relevante sider). - Og som jeg har skrevet,
har jeg ikke fået mere end 2-3 spammails, siden de har lukket for port 135....

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 27-08-03 16:49

> [...]
> skrevet, har jeg ikke fået mere end 2-3 spammails, siden de har lukket for

Så mangler du bare at lære om forskellen på virus og spammail.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-08-03 17:40

in article 3F4CC445.58C8746F@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 27/08/03 16:47:

> [...]
> skrevet,
> har jeg ikke fået mere end 2-3 spammails, siden de har lukket for port 135....

Sjovt nok nævner de heller ikke mail med et ord. Iøvrigt er det kun stofanet
abonnenter der kan tilgå stofanet.dk. Alle andre sendes videre til stofa.dk.

--
/peter

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 27-08-03 09:47

> [...]
> systemer og programmer...! - Det rammer ihvertfald Win-folket, men om
> det også gælder for Mac, véd jeg ikke, da jeg ikke bruger

Port 135 dækker over en RPC (Remote Procedure Call) service. Protocollen
bliver brugt til at udføre en handling på en fremmed maskine og få sendt
resultatet tilbage til afsenderen. Der en fejl i denne protocol som kan
udnyttes til at få kontrol over den fremmede maskine. Fejlen er
lokaliseret og udbedret med en patch som MS løslod den 16. august.

Port 135 og bliver også brugt af Outlook til at snakke med Microsoft
Exchange server, men dette er sjældent noget man gør over internettet.

Mange ISP'er har lukket denne port for at dæmme op for MSBlast ormen og
dens afarter. Det har intet med spam at gøre!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : (Lars Kristian Søren~

Dato : 27-08-03 14:28

> [...]
>
> Mange ISP'er har lukket denne port for at dæmme op for MSBlast ormen og
> dens afarter. Det har intet med spam at gøre!

Bare en tanke: Er det mon derfor, at min VirtualPC med Windows95 og
Internet Explorer 5.0 ikke længere har hul igennem til Stofanet? Det er
tilsyneladende ikke et hjemlig netværksproblem...

Lars Kr. Sørensen
musiker og musiklærer

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-08-03 14:33

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> systemer og programmer...! - Det rammer ihvertfald Win-folket, men om
> det også gælder for Mac, véd jeg ikke, da jeg ikke bruger

Port 135 er RPC Service porten paa Windows, og da det var en
uforsigtighed i RPC koden i Windows NT/2000/XP der gav den sidste
vaemmelige virus, er det nok ikke helt forkert at det er den vej ind
min maskine blev inficeret. Jeg har helt sikkert ikke aabnet
maerkelige emails med vedhaeftede virusser.

Under OS X er den registreret med
[sc27] ravn% grep 135/ /etc/services
loc-srv 135/tcp epmap #Location Service
loc-srv 135/udp epmap #Location Service

og det aner jeg ikke hvad er.

Saa hvis du erstatter "virusmails" med "virus der ogsaa udsender
mails" og glemmer alt om spammails, er det faktisk rigtigt :)
http://bigfoot.com/~thunderbear