ADSL , webserving , fildeling
Fra : Bjarne \"Data\" Math~

Dato : 29-12-00 02:25

Dette er en lettere revideret og fejlrettet udgave af en post jeg lavede
i september og som nu er udgået.
Jeg re-poster den, fordi jeg synes at en hel del af de ting jeg kommer
ind på i den jævnligt kommer op her i nyhedsgruppen

Hvis der er interesse for det, så vil jeg gerne løbende lave tilføjelser
til denne tråd, hvor jeg fortæller om den videre udvikling

Jeg har lige fået 256/256 ADSL fra WOL ind i hytten.

*** SKØNT !!! ***
*** ikke flere bekymringer om telefonregning
*** man kan tage sig god tid til at læse artikler på webet
*** man behøver ikke at downloade artiklerne i nyhedsgrupperne

Det var bare så hamrende nemt, ligesom en anden har beskrevet her i gruppen!!!

Mit udstyr:
PowerBook 520c OS 8.1 36MB RAM 6GB HD
PowerBook 3400c OS 9.0.4 144MB RAM 18GB HD
8-ports 10Mb hub
ADSL-routeren og de to Mac-er forbandtes alle 3 via ethernet til hver
sin port på huben, og begge Mac-er var på nettet - keine Hexerei; nur
Behändichkeit

Den medfølgende danske vejledning er godt nok til PC, men da man har Mac
(og derfor er intelligent ), var det ikke noget problem at finde de
tilsvarende rubrikker i TCP/IP kontrol-panelet.
Endvidere har CyberCity lavet en aldeles glimerende vejledning :
http://www.cybercity.dk/support/cisco677_vejledning/home.phtml
Du kan som hovedregel se bort fra at bruge det serielle kabel og bare
koble dig til routeren via ethernet-kablet og PortMaster som beskrevet
længere nede. Personligt har jeg aldrig haft brug for at bruge den
serielle port.

Den danske vejledning nævner intet om opsætning af email & news - der må
man så finde indstillingerne på WOLs hjemmesider, men for de
interesserede så er de:
udgående postserver: smtp.worldonline.dk
nyhedsserver : news.worldonline.dk
(ganske logisk - ikke )
Til den indgående post kan du bare beholde dine nuværende e-mail konti -
jeg henter pt post ned fra både CC & g2n uden nogen som helst problemer

I en eller anden post her i gruppen stødte jeg på følgende u-officielle WOL-faq:
http://www.paikin.dk/adsl-faq.phtml
jeg er den oprindelige poster meget taknemmelig for URL-en

faq-redaktøren henviser et sted til
http://www.grc.com
hvor man kan få enorme mængder at vide om sikkerhed etc. Det er et
PC-sted, men så sandlig også relevant for Mac-ianere.
Læs især om NAT-oversættelse

Via http://www.securemac.org fandt jeg disse:
http://freaky.staticusers.net/
http://www.team2600.com/ --> portmaster IV
Portmaster skal du bruge til at rode rundt i din opsætning af routeren,
hvis du vil lave tjenester ud mod nettet, såsom at bruge din Mac som web-server.

De følgende URLer har alle med web-serving at gøre:
http://www.maccentral.com/columns/hart.shtml
http://hart-mac.sdsc.edu/Cookbook/
http://www.builder.com/Servers/MacTutorial/?tag=st.bl.Features.txt.feature
http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=05995
http://www.pism.com/
http://www.macinstruct.com/

Hvis du vil præsentere dine websider og dele dine filer med andre, så
har du et problem, idet routeren effektivt via NAT-oversættelsen
blokerer for nettets adgang til din(e) maskine(r). Fildeling indenfor
lokalnettet bagved routeren fungerer fuldstændig som sædvanlig. Har du
også PC-ere i netværket, så slå fildeling over TCP/IP til og brug
persoling webdeling og en ftp-server i forbindelse med adgangskontrollen
i fildeling. Har du en 68k mac, så giver:
http://www2.opendoor.com/shareway/
dig TCP/IP.

Det er nu tid til at begynde at pille ved routeren.
For det første, så skal du ikke bruge DHCP hvis du vil server mod nettet
men konfigurere manuelt. DHCP giver dig nemlig en dynamisk IP-adresse
indenfor lokalnettet og som server har du brug for en fast IP-adresse.
Indenfor lokalnettet skal du bruge lokaln

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 29-12-00 12:23

<Bjarne> wrote:

> [...]
> IV Portmaster skal du bruge til at rode rundt i din opsætning af routeren,
> hvis du vil lave tjenester ud mod nettet, såsom at bruge din Mac som

Portmaster 4 er et alt i et hackerredskab med følgende faciliteter:

PortList (liste over hvad de forskellige porte bruges til)
PortDump (Driftforstyrrelsesangreb ved flooding af en bestemt port på en
server)
PortLookup (Portscanner)
PortConnect (Telnetting til en bestemt port)
Finger (Opslag på en Finger server)
WinGate (WinGate Telnet proxy scanner. Wingates bruges af hackere mm.
til at skjule deres identitiet ved hacking, spamming, mailbombing,
portflooding etc.)
Telnet (Ganske almindlig Telnet klient)
MultiPort Connect (Forbindelse til flere porte samtidig)

--
Jesper Ørsted "Mary had a crypto key, she kept it in escrow,
and everything that Mary said, the Feds were sure to know."
-- Sam Simpson, July 9, 1998
Homepages: <http://www.solidharmonie.net/>, <http://www.mariama.net/>