Skærme
Fijala 3554
Paneler på LG skærme - hvad er hvad?
Fra : Kasper Garnæs

Dato : 27-08-03 21:57

Hej gruppe,

Jeg har luret her i gruppen et stykke tid i jagten på en fladskærm og er
efterhånden kommet frem til, at jeg sandsynligvis nupper en LG (med Acer
AL732 som outsider). Jeg har dog et par spørgsmål inden:

· Der har været tale om at LG benytter forskellige typer paneler på de samme
skærme. Hvilke af panelerne er at foretrække, og kan man skelne dem fra
hinaden inden køb - og hvis ja, hvordan?

· Jeg har set mest på LG 1710B og 1910B, men de har jo begge to 1280x1024
som native opløsning. Giver de 2" ekstra så meget andet end større pixels,
og synes I at de ekstra ~2000 kr. er godt givet ud til en 1910B?

På forhånd tak,
Kasper Garnæs

Fra : rane

Dato : 28-08-03 09:12

On Wed, 27 Aug 2003 22:56:58 +0200, "Kasper Garnæs" <demos@mailme.dk>
wrote:
>· Der har været tale om at LG benytter forskellige typer paneler på de samme
>skærme. Hvilke af panelerne er at foretrække, og kan man skelne dem fra
>hinaden inden køb - og hvis ja, hvordan?

IPS og S-IPS paneler er klart at foretrække. Desværre er det næsten
umuligt at skelne fra hinanden inden et køb. Specielt hvis det drejer
sig om LG skærme. Der er kun en vej...og det er at købe en og afprøve
den med forskellige hurtige FPS-spil. Hvis den kager i den test, så
har du jo 14 dages returret :)

>· Jeg har set mest på LG 1710B og 1910B, men de har jo begge to 1280x1024
>som native opløsning. Giver de 2" ekstra så meget andet end større pixels,
>og synes I at de ekstra ~2000 kr. er godt givet ud til en 1910B?

Nu sidder jeg ved en 18" og der passer opløsningen perfekt til mit
brug. Der findes nogen mennesker, der ikke kan nøjes med 1280x1024 til
en 19" skærm - det er mest dem der tidligere har kørt 1600x1200 på
deres 17", 19" eller 20" CRT.

Og nu er der jo specielt tvivl om LGs 19" model faktisk har et S-IPS
panel eller ej. LG har været hårdt kritiseret på det seneste pga.
mangelfulde og meeeget forskellige specifikationer på deres
forskellige sites. Kigger du på den officielle og f.eks. den tyske -
er der meget forskel på om de skriver 16ms, 25ms eller S-IPS/MVA
paneler. Alene af den grund er der et par forhandlere i Tyskland, der
har valgt at boykotte LG og dermed tage deres produkter ud af handlen.

Selv kan jeg (igen igen) kun anbefale min egen 18" Viewsonic VP181B -
den er perfekt til spil, har et lækkert design og har en helvedes
masse features (usbhub, pivot, drejbar, interpolation osv.).

mvh
Rene

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 29-08-03 15:26

rane <postmasterREMOVE@darkforest.dk> wrote:

> [...]
> sig om LG skærme. Der er kun en vej...og det er at købe en og afprøve
> den med forskellige hurtige FPS-spil. Hvis den kager i den test, så

Mange tak for svaret.

Forskellen vil altså være så tydelig at den nemt kan ses? På den anden side
er det jo lidt ligemeget, hvis jeg ikke kan se dem - men man vil jo altid
gerne have det bedste for sine penge.

Kasper

Fra : ct

Dato : 05-09-03 09:47

> [...]
> paneler. Alene af den grund er der et par forhandlere i Tyskland, der
> har valgt at boykotte LG og dermed tage deres produkter ud af handlen.

Tip: Læste på et tysk site at en fyr havde fundet ud af, at de modeller med
de gamle paneler stod som TCO99, og dem med de nye SIPS paneler var mærket
som TCO03. Det kan endda ses udenpå kassen (klistermærke).

Men samme model findes som begge dele (99/03), og altså sikkert med begge
typer paneler...

Claus

Fra : Kim Correll

Dato : 05-09-03 15:00

Se, det er jo præcis hvad jeg gerne ville vide.

Min er mærket med TCO 99! Jeg har lavet en RMA til Infocare for at få en
bytter.

Kim

Fra : Ebbe Jensen

Dato : 07-09-03 12:54

"> Se, det er jo præcis hvad jeg gerne ville vide.

> Min er mærket med TCO 99! Jeg har lavet en RMA til Infocare for at få en
> bytter.

Du vender lige tilbage hvis der er nyt i sagen, ikke ?

mvh E

Fra : Kim Correll

Dato : 07-09-03 15:04

Det kan du tro!