Newton: kan den dansk?
Fra : Toke Riis Ebbesen

Dato : 29-12-00 01:03

Hej

Jeg er lun på et stykke nostalgi, Apples tidligere håndholdte Newton. Den
har den store fordel frem for Palm pilots, at den har "rigtig"
håndskriftsgenkendelse, så vidt jeg har forstået.

Er der nogen der ved, om den kan anvende og håndskriftgenkende danske tegn
(æ,ø og å) ?

Er der nogle brugergrupper i Danmark?

- Toke

Fra : Peter Gersmann

Dato : 29-12-00 08:06

In article <B6719334.117D%tokere@bigfoot.com>, Toke Riis Ebbesen
<tokere@bigfoot.com> wrote:

> Jeg er lun på et stykke nostalgi, Apples tidligere håndholdte Newton. Den
> har den store fordel frem for Palm pilots, at den har "rigtig"
> håndskriftsgenkendelse, så vidt jeg har forstået.

Det kommer an på hvilken model du går efter.

MP2000 og højere kan forstå danske tegn. De tidligere modeller blev
udstyret med et stykke software, så man kunne skrive ae - klikke på et
flag og få det oversat. Virkede meget pænt.

//Peter Gersmann

Fra : Email No Name

Dato : 30-12-00 00:07

Hej Toke

Jeg har selv en Newt 2000, og det er mit kæreste eje! Ja den kan dansk, æ ø
å. Hvis jeg lige skal nævne et par grunde til at købe Newton, du kan buge
almindelige opladelige batterier, dem som man normalt vil bruge til en
walkman, og du har ENORMT lang batteri levetid, jeg vil gætte på 20 timer,
måske mere... Desuden er den totalt lydløs, igen harddisk, ingen blæser,
intet tastatur der klikker. (Du kan få tastatur til den)

MVH

madsgormlarsen@hotmail.com

Danish Newton User Group

http://www.dnug.dk/

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 30-12-00 15:41

Hvis du skulle få lyst til at programere på fætteren kan
udviklingsmiljøet hentes hos Apple. Iøvrigt er det noget af det mest
geniale styresystem jeg har set, fuldt objektorienteret og meget nemt at
programere i (NewtonScript). Min Palm V som jeg byttede min MP2000 til,
af størrelses mæssige grunde, er ikke nær så avanceret. Ærgelig at Apple
ikke gjorde noget ved størreslses faktoren, for så havde de stået med en
killer håndholdt!

--
Venligst Michael Tysk-Andersen

Fra : Toke Riis Ebbesen

Dato : 03-01-01 15:08

> MP2000 og højere kan forstå danske tegn. De tidligere modeller blev
> udstyret med et stykke software, så man kunne skrive ae - klikke på et
> flag og få det oversat. Virkede meget pænt.

Tak for svaret Nu har jeg så købt en Newton 130 (den eneste Newton til
salg herhjemme, ser det ud til..) og venter spændt på at posten kommer med
den.

Hvad hed det stykke software helt præcist? Og findes der virkelig ikke en
bedre løsning? Hvad med ordlister/ordbøger mv. Er der danske versioner af
det?

En anden ting: Jeg har været så 'uheldig' at få tildelt en Ibook på mit nye
arbejde, og mangler nu en mulighed for at synkronisere den- til min
nyindkøbte Newton medfølger nemlig kun et serialkabel. Jeg har selv tænkt på
tre muligheder: en flashcardlæser eller en serial->USB-adapter.
Er der nogen der ved hvad den bedste og mest økonomiske løsning er ?

- Toke

Fra : Toke Riis Ebbesen

Dato : 03-01-01 16:12

>Jeg har selv tænkt på
> tre muligheder: en flashcardlæser eller en serial->USB-adapter.
Den tredje mulighed var en eller anden form for netværkskort, men det er så
igen uvidst om det er muligt. Råd modtages gerne !!

Fra : N/A

Dato : 04-01-01 00:21

Fra : Email No Name

Dato : 04-01-01 00:21

Man kunne måske købe et pcmcia modem og så sende ting til newton.