Andet multimedie
bentjuul 3670
Valg af én farve i
Fra : Karsten Jensen

Dato : 27-08-03 11:03

Jeg skal lave en annonce til det lokale distriktsblad (avis-tryk) og
annoncen skal have en enkelt farve, men er der noget specielt jeg skal
være opmærksom på her, ved brug af InDesign? Pantone eller CMYK osv??

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : Bounce

Dato : 27-08-03 11:25

> Jeg skal lave en annonce til det lokale distriktsblad (avis-tryk) og
> annoncen skal have en enkelt farve, men er der noget specielt jeg skal
> være opmærksom på her, ved brug af InDesign? Pantone eller CMYK osv??

Den ene farve er garanteret sort. Så hvis du nøjes med at bruge K på CMYK
skalaen kan det ikke gå helt galt...

Fra : Karsten Jensen

Dato : 27-08-03 11:51

On Wed, 27 Aug 2003 12:24:32 +0200, "Bounce" <want_no@spam.invalid>
wrote:

>Den ene farve er garanteret sort. Så hvis du nøjes med at bruge K på CMYK
>skalaen kan det ikke gå helt galt...

Ja, den ene farve ér sort, men jeg tænkte på en ekstra farve som
eksempelvis rød eller blå.

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 27-08-03 11:42

Hej Karsten

Hvad med at spørge avisen, om hvordan de vil have det?

Mvh
Anders

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:2b0pkvs55ifmt3g90icui8kc8gdjs0d6dd@4ax.com...

Fra : Karsten Jensen

Dato : 27-08-03 11:52

On Wed, 27 Aug 2003 12:41:38 +0200, "Anders Rehhoff"
<artryk@FJERNDETTEpost11.tele.dk> wrote:

>Hej Karsten
>
>Hvad med at spørge avisen, om hvordan de vil have det?

Har netop sendt en mail til avisen fordi der ikke står noget på
www.tarm-bogtryk.dk

Fra : Bente Christensen

Dato : 28-08-03 06:29

Pantonefarver er specialfarver. Når du konverterer pantone til CMYK
vil du også kunne se en del forskel.

Du skal anvende CMYK. Når du definerer farverne i eks. InDesign
skal du gå ind i din CMYK palette. Du skal huske at du ikke kan regne med
farverne på din skærm, så du er nød til enten at anvende en
colorbibel eller i hvert tilfælde have en rimelig ide om hvor du begiver dig
hen på farveskalaen.

Den sorte er jo sådan set lige ud af landevejen. Ofte tilføjer
man dog en anden farve - eks. en lille smule blå, så den sorte ikke
sværter helt til - så vidt jeg ved.
Jeg mener endog InDesign har en defineret sort. Mht. den røde: Skal den være
knald rød
skal du bruge 100 M og 100 Y. Skal den være mere dybrød
kan du jo tilføje eks. 20 K.

mvh

bente

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-08-03 08:09

"Bente Christensen" <bc@mediegrafik.dk> wrote in message
> [...]
være
> knald rød
> skal du bruge 100 M og 100 Y. Skal den være mere dybrød

Det går da vidst helt galt, hvis farven defineres som CMYK.
Karsten skal have lavet en tryksag i Sort + 1, dvs. en staffagefarve udover
den sorte.
Defineres denne farve som CMYK vil den skulle blandes af fire farver, og får
at få det til at fremstå rigtigt på papiret, skal det trykkes som en
firefarve opgave.
Indesign skal sættes til at lave en staffagefarve, og rådet om at aftale med
trykkeriet hvordan det gøres er ganske udmærket, Der er op til flere måder
at gøre det på, fra de checkede over de mere simple som alligevel virker.

Definition af staffage farve med en Pantone angivelse er en udmærlet måde at
sikre udseendet på det færdige resultat.

/Per

Fra : Karsten Jensen

Dato : 28-08-03 09:43

On Thu, 28 Aug 2003 09:08:33 +0200, "Per Christoffersen"
<pc@snydcomonto.dk> wrote:

>Det går da vidst helt galt, hvis farven defineres som CMYK.
>Karsten skal have lavet en tryksag i Sort + 1, dvs. en staffagefarve udover
>den sorte.

tak for indlæg - mp lige have læst lidt om staffage-varve - det har
jeg nemlig ikke hørt om før.

Fra : Bente Christensen

Dato : 28-08-03 23:37

> [...]
udover
> den sorte.
> Defineres denne farve som CMYK vil den skulle blandes af fire farver,

Nej..det bliver det man kalder 2 faver...sort+1
godt nok er er CMYK 4 farver, men kalder det sort+1..2 farver...da de kun
skal blande 1
farve for at få den røde farve.

En annonce i
og får
> at få det til at fremstå rigtigt på papiret, skal det trykkes som en
> firefarve opgave.

nej det skal ej
du kalder da ikke en sort+1 et 4 farvetryk! det er 1+1 farve

[...]

jeg fatter ike hvorfor du vil have dem til at lave en specialfarve!

normalt skal når du sender en annonce til tryk skal alle farver være
CMYK-sepererede
og der må ikke forekomme staffagefarver..(eks. pantone) eller RGB.

for de danske metropolaviser og de fleste andre gælder jo også flg.

Nedenstående retningslinier skal altid overholdes:

a.. Billeder, logoer og grafik skal være defineret som CMYK-farver (cyan,
magenta, gul, sort) eller som grayscale/gråtone.
b.. Billeder, illustrationer og logoer skal være gemt som enten tiff eller
eps uden kompression.
c.. Alle farver i annoncedokumentet skal være defineret som CMYK-farver.
d.. Opløsning skal være min. 150 dpi på gråtone- og farvebilleder. Logoer
skal være min. 600 dpi.
jeg ville i hvert tilfælde aldrig sende en avis en annonce med
staffagefarver!

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-08-03 09:48

> [...]
>
> Nej..det bliver det man kalder 2 faver...sort+1
> godt nok er er CMYK 4 farver, men kalder det sort+1..2 farver...da de kun

Hvordan vil du få lavet éen film (og dermed kun en trykplade) til
staffagefarven, hvis den er dannet af CMYK-værdier i Indesign?

/Per

Fra : Bente Christensen

Dato : 29-08-03 13:43

altså:

naturligvis kan du ikke bare lave en plade/film hvis du skal blande
Y og M...det er klart.
Men man kalder det sort+1.(rød=1 fave uanset hvor mange den så indeholder)

Når det skal sendes til tryk kan man gøre det på flere måder..mener jeg.

Man kan vælge at sende det der skal trykkes i rødt med 100% magenta og
så sige til trykkeriet at de skal ligge 100% Y i. Det er ret normalt.
Det er sammen princip som hvis du trykker guld/kobber osv. Der
bruger du også bare en eller anden farve, men her ville det jo være
normalt at sende 100% M og skrive at den skal blandes med eks. 100%
Y og 10% K

Du kan også bare lave en rød og give dem CMYK værdierne.

Man kan også god anvende DP staffagefarver...hvis man kender numrene på dem.
Men det er som sagt en specialfarve.

Ligeledes kan man sende staffage såfremt trykkeriet kører 5 farver men de
fleste
kører 4 farver normalt.

Hvis du sender en ren staffagefarve..en specialfarve som trykkeriet blander
selv...ja
så er der jo ikke nogen grund til at de laver 4 plader til 1 farve. :p

Hvis du ser på DP numrene vil du se at der er en lille smule forskel på DP
farverne som
ren staffage og når de så bliver defineret i CMYK. Men det er ikke meget.
Desuden
koster det mange steder ekstra at køre en 5 farve.

Men som sagt...jeg ville aldrig sende en staffagefarve til en avisannonce i
2 farver.
Hvis jeg meget gerne ville så ville jeg finde en DP farve, og så ville jeg
ringe til trykkeriet
og høre priser mv.

Fra : Kim Thranborg

Dato : 29-08-03 17:04

"diverse> skrev i flere meddelelser

indrømmer med det samme at jeg ikke har læst alle indlæg i denne tråd,
ganske enkelt fordi jeg mere og mere får opfattelsen af at nogle snakker
lidt forbi hinanden...
Derfor:
En annonce/tryksag eller lign. der designmæssigt skal være i 2 farver
(hvoraf den ene sort) skal i indesign ganske enkelt laves ved at benytte
standard sort samt yderligere een defineret farve.
Hvordan farven så skal defineres afhænger af hvor og hvordan det skal foregå
i trykmaskinen.
Skal den køre med i en CMYK-pulje i f.eks. en avis skal den naturligvis
defineres som CMYK (også selvom den ender med at blive trykt som f.eks.
sort+cyan)
Skal den køre som en færdigblandet farve (f.eks. pantone nr.xxx) skal den
defineres som staffagefarve.
At man så kan få indesign eller trykkeriets RIP til at CMYK separere en
staffagedefineret farve skal jeg ikke yderligere komme ind på her.

Min mening:
Hvis man vil lave noget til tryk og er i tvivl om noget: Spørg trykkeriet
Hvis man der ikke kan få forståelig vejledning bør man skifte trykkeri eller
overveje om man har kastet sig ud i noget man måske enten skal holde sig fra
pga. uvidenhed, eller begynde at søge efter viden omkring de basale og
grundlæggende begreber indenfor grafisk produktion. Dertil fåes en kanon bog
kaldet "håndbog i grafisk produktion" som kan svare på stort set alle
begynderspørgsmål indefor emnet. Den koster ikke en formue og da slet ikke i
forhold til de ekstraregninger der kan komme fra trykkeriet fordi man har
kastet sig uvidende ud i noget nyt og spændende.
Fatter man efter gennemgang af denne bog stadig ikke noget bør man droppe
projektet og kaste sig over en andet emne som hobby.

Well, det blev måske ikke helt i relation til denne tråd, men det var svært
at stoppe da jeg først var kommet i gang. Sorry hvis nogen føler sig
forulempet af dette...

--
Kim Thranborg
kim_thranborg[at]mail[dot]dk

Fra : Bente Christensen

Dato : 30-08-03 08:47

:)

Jeg er ganske enig :p

Diskussionen har gået på hvorvidt man skulle sende en annonce i 2
farver..sort+1
til tryk, hvor den 2 farve (eks rød) var defineret som staffage (pantone)
eller
CMYK.

Jeg mener man kan bruge begge, men ville selv bruge CMYK. Og hvis
jeg endelig skulle bruge staffage ville jeg anvende DP, men inden da
kontakte trykkeriet.

Ofte vil trykkeriets RIP seperere staffage til cmyk..så for at være
på den sikre side ville jeg nok selv definere min farve i cmyk fra starten.

Jeg er enig i at man absolut ikke! skal sende noget til et tryk uden at
ringe
hvis man ikke kender noget til det. Jeg kender en der engang kom til
at sende et sort/hvis billed til tryk defineret som cmyk i stedet for
grey...resultat...annoncen kørte som 4 farve og regningen blev..så
vidt jeg husker..noget allà 23.000 i stedet for 2000 :p

godt forslag med bogen :)

Fra : Thomas Madsen

Dato : 29-08-03 00:31

Bente Christensen skrev:

> Nej..det bliver det man kalder 2 faver...sort+1 godt nok er er
> CMYK 4 farver, men kalder det sort+1..2 farver...da de kun skal
> blande 1 farve for at få den røde farve.

En staffagefarve er færdigblandet og kræver derfor kun en enkelt
trykplade. Hvis en farve er defineret i CMYK så skal der vel bruges
4 trykplader, eller?

Man kan selv teste det ved at printe ud fra InDesign og bede den
om at lave separationer (under punktet Output).
Hvis man har skrevet noget sort tekst og lavet en eller anden figur
fyldt med en staffagefarve, så får man kun en sort trykplade og en
plade med staffagefarven. Er figuren derimod udfyldt med en farve
defineret i CMYK, så får man 4 plader. C, M, Y og K. Selvfølgelig
så er det nok underordnet hvis der kun er farve på een af pladerne
udover den sorte, men du kan vel ikke lave en rød uden at blande
gul og magenta og så er du oppe på 3 plader.

Det kan snildt være at jeg har læst for meget imellem linierne på
Karstens indlæg, men jeg tror at der må være tale om en annonce
med sort tekst og en enkelt staffagefarve, hvilket er billigere
at trykke da det kun kræver to trykplader, men det er muligt at
jeg har misforstået noget.

Madsen.

Fra : Kim Thranborg

Dato : 29-08-03 05:33

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Karstens indlæg, men jeg tror at der må være tale om en annonce
> med sort tekst og en enkelt staffagefarve, hvilket er billigere
> at trykke da det kun kræver to trykplader, men det er muligt at

Hvis det er til avisbrug er der nogle aviser der tager vildt høje priser for
staffagefarver i forhold til CMYK
Staffagefarven skal jo køres specielt til denne ene annonce hvilket koster i
de store maskiner, hvorimod de ofte kører CMYK med under alle omstændigheder

--
Kim Thranborg
kim_thranborg[at]mail[dot]dk

Fra : Bente Christensen

Dato : 29-08-03 06:13

> En staffagefarve er færdigblandet og kræver derfor kun en enkelt
> trykplade. Hvis en farve er defineret i CMYK så skal der vel bruges
> 4 trykplader, eller?

En rød der består af M og Y....hvorfor i alverden vil du lave 4 plader til
den?
"Rød" bliver ikke til 2 farver bare fordi trykkeren skal bruge to plader.
Det
svarer til at sige at hvis du havde 4 farver, CMYK, skulle han lave 16!

> Man kan selv teste det ved at printe ud fra InDesign og bede den
> om at lave separationer (under punktet Output).

Ja..så sepererer du lige præcis din staffagefarve til CMYK....det var det
jeg har forsøgt at forklare
man skal gøre hvis man vælger en staffagefarve.

> [...]
> udover den sorte, men du kan vel ikke lave en rød uden at blande
> gul og magenta og så er du oppe på 3 plader.

Ja og det kalder man sort+1 farve.
Forskellen for trykkeren er, at staffagefarven skal specialblandes....
ved CMYK vælger de eks. 100% M og 100% Y . Det siger
lidt sig selv at når man skal til at blande specialfarver bliver det dyrere.

Og ja..som Kim skriver.....CMYK kører avisen uanset..hvor imod en
specialfarve ikke køres normalt i aviseren. Ud over at de skal blande
farven er der omkostninger til rensning af maskiner pga.
specialfarverne..derfor
forskellen i prisen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-08-03 09:53

> Ja og det kalder man sort+1 farve.

Det har jeg aldrig hørt det omtalt som før.
Sort +1 er en sort trykplade + en ekstrafarve efter eget valg. Eller skulle
jeg måske sige: Alle de gange jeg har bestilt og fået lavet opgaver i sort +
1, så har det været betydningen af det.

Hvorfor i alverden skulle det også være dyrere at få lavet to forskellige
farver (blandet af CMYK) end en (stadig blandet af CMYK)?

/Per

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-08-03 09:31

On Fri, 29 Aug 2003 01:30:39 +0200, Thomas Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>med sort tekst og en enkelt staffagefarve, hvilket er billigere
>at trykke da det kun kræver to trykplader, men det er muligt at

Det jeg snakkede om var en ganske simpel annonce med farven sort + en

Fra : Storm

Dato : 29-08-03 20:46

Karsten Jensen <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:

> Det jeg snakkede om var en ganske simpel annonce med farven sort + en
> ekstra farve, som eksempelvis rød.

Nu har jeg været offline og kan se du har fået svar
Jeg poster nu alligevel;

Du kan læse om avisfarver her:

http://www.pressenshus.dk - se evt. under faglige ressourcer.

For ikke længe siden kørte aviserne med en håndfuld spotfarve eller
staffagefarver kaldet dp-farver. Det var færdigblandede farver der kunne
give et pift til en annonce som man ikke ville koste 4-farver på.

Efterhånden som 4-farver er vundet frem er der lavet faste standarder
for 4-farve oversættelse af dp-farverne. I dag 4-farve separerer
aviserne alle farver inklusive dp-farverne. Men der opretholdes en
billigere pris for brug af dp-farver (selv om de 4-farve separeres og
altid består af 2 proces-farver*)
Jeg har ikke lige separationstabellen ved hånden.

Hvis du leverer pdf eller lignende til avisen skal du 4-farve separere
alt, og dp farverne defineres som følgende klip fra branchestandarden
siger:

"Staffagefarver: Understøttes ikke. Alle farver skal være defineret som
CMYK. Også selv om en farve er defineret som DP XXX. Årsagen er, at
avisen har valgfrihed om annoncen placeres på en side med spot farver
eller 4-farver. Se iøvrigt "4-farver i avisens verden / Farvekatalog
1998" for definition af spotfarver."

Stadigvæk er det et "must" at aftale klart med avisen hvordan du
leverer, og hvad du betaler for

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Bente Christensen

Dato : 10-09-03 06:16

godt så..

jeg ville bare slå fast at det var forkert at sige til vedkommende at
han skulle bare sende en pantonefarve til avisen og ikke CMYK.

jeg ville klart sende en CMYK...alternativt dp

mvh

bente

Fra : Thomas Madsen

Dato : 29-08-03 12:09

Bente Christensen skrev:

> En rød der består af M og Y....hvorfor i alverden vil du lave 4
> plader til den?

Det har jeg heller aldrig skrevet at jeg vil.

Jeg skrev:
| Selvfølgelig så er det nok underordnet hvis der kun er farve på
| een af pladerne udover den sorte, men du kan vel ikke lave en rød
| uden at blande gul og magenta og så er du oppe på 3 plader.

Det skulle forstås på den måde at hvis den anden farve er ren cyan,
ren magenta eller ren gul, så bruger man selvfølgelig ikke alle
pladerne, men du kan altså stadig ikke lave en rød farve ud fra en
enkelt plade i CMYK.

Som jeg også skrev så har jeg muligvis misforstået Karsten.
Det et muligt at den anden farve blot skal blandes i CMYK og når
det ifølge Kim Thranborg og dig selv, ligefrem er dyrere med en
staffagefarve når det handler om avistryk, så er det sikkert
CMYK som den anden farve skal defineres i. Rådet med at spørge
trykkeriet er ganske rigtigt ikke så ringe endda.

> Ja..så sepererer du lige præcis din staffagefarve til CMYK....det
> var det jeg har forsøgt at forklare man skal gøre hvis man vælger
> en staffagefarve.

Hvis jeg separerer en staffagefarve i InDesign så får jeg da ikke
CMYK. Jeg får en plade med staffagefarven på og den sorte, hvis
jeg har brugt sort.

> Forskellen for trykkeren er, at staffagefarven skal
> specialblandes.... ved CMYK vælger de eks. 100% M og 100% Y . Det
> siger lidt sig selv at når man skal til at blande specialfarver
> bliver det dyrere.

Det er altså ikke i alle tilfælde at det er dyrere at bruge en
staffagefarve frem for at blande farven i CMYK alene.

Madsen.

Fra : MacVilly

Dato : 29-08-03 18:42

In article <Xns93E685BB89AD4.thomas@madsen.tdcadsl.dk>, Thomas Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Det har jeg heller aldrig skrevet at jeg vil.

Løsningen er ganske enkel - definer din farve (evt. magenta) som een af
CMYK farverne - og bestil farven som den skal trykkes i - så bliver den
separeret i 2 farver f. eks sort + magenta - den magenta kan være så
være alle de farver du har at vælge mellem i avisernes farvekatalog.

Hvis avisen forlanger at farven skal kunne separeres til 4 farvetryk -
skal man kun betale for 1 farve - selvom der bruges flere farver til
trykningen. Nogle aviser kører med 4 farvetryk næsten overalt.

Venlig hilsen
Villy Erichsen
-der er med til at lave 4 aviser hver uge.