Spørgsmål om hvordan man kommer igang med ~
Fra : zigge

Dato : 26-08-03 22:46

Hej

Det er sikkert et trivielt spørgsmål. Men hvad skal jeg bruge hvis jeg gerne
vil lave min egen webserver derhjemme?

Jeg tænker mere specifikt på at jeg gerne vil købe et domainenavn. Jeg har
checket at det jeg gerne vil bruge er ledigt. Men for at jeg kan bruge det
på en maskine der hjemme, skal jeg så også købe DNS hosting service?

Er der forskel på hvor man køber domainenavn og DNS hosting - bortset fra
prisen?

Mit LAN består af en Speedstream router og hub. Jeg har fast IP hos min
udbyder, men lokalnettet køre DHCP. Der kan dog køres med fast adresse på en
enkelt maskine i LAN'et.
Planen er at konvertere en ældre maskine til server og lade den køre 24/7 på
nettet.
Jeg vil gerne være så frit stillet mht. hvad jeg kan lave med min server som
muligt.
Hvordan vil i foreslå at jeg konfigurer min maskine og LAN?
Jeg tænker her på styresystem, firewall, evt. apache-server... andre
services mm. og hvordan jeg konfigurere min router smartest. Maskinen det
skal køre på er en Pentium 166MHz med 48Mb RAM og en 2 Gb HD. Jeg er
"Windows-mand", men hvis det skal være kan jeg sætte en UNIX eller Linux
maskine op. Men jeg hader hader hader det Så egentligt ville jeg helst
bare køre Win98, men kan man overhovedet få det til at køre som web-server?

Mvh
//zigge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-03 22:57

zigge skrev:

>Det er sikkert et trivielt spørgsmål. Men hvad skal jeg bruge hvis jeg gerne
>vil lave min egen webserver derhjemme?

Hjælp fra en netværks-, en Windowssystem- eller en Apache-gruppe.
Men HTML? Næppe ...

>Jeg tænker mere specifikt på at jeg gerne vil købe et domainenavn. Jeg har
>checket at det jeg gerne vil bruge er ledigt. Men for at jeg kan bruge det
>på en maskine der hjemme, skal jeg så også købe DNS hosting service?

Ikke skal i absolut forstand, men ja, du ved ikke nok til selv at
kunne køre en forsvarlig DNS-tjeneste når du spørger. Det kan i
øvrigt fås gratis hos Gratis DNS. Jeg ved ikke noget om hvordan
det kører.

>Er der forskel på hvor man køber domainenavn og DNS hosting - bortset fra
>prisen?

Alle hoteludbydere kan også tilbyde ren DNS-server.

>Hvordan vil i foreslå at jeg konfigurer min maskine og LAN?

Det er et stort spørgsmål.

> [...]
>"Windows-mand", men hvis det skal være kan jeg sætte en UNIX eller Linux
>maskine op. Men jeg hader hader hader det

Linux er væsentligt mere sikkert end Windows. Med RedHat følger
der f.eks et godt firewall-program. Principielt er det dog bedst
at have firewallen adskilt fra serveren.

>Så egentligt ville jeg helst bare køre Win98, men kan man
>overhovedet få det til at køre som web-server?

Ja, Apache findes til Windows og kan kører på 98. De anbefaler
selv at man højst bruger det til at teste på.

--
Bertel