Andet multimedie
bentjuul 3670
Optiske mediers holdbarhed
Fra : jcjensen

Dato : 26-08-03 22:59

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> wrote in
news:Xns93E3AAB153A7Atokeeskildsen@130.133.1.4:

> Dertil kommer at CDs ikke holder
> specielt længe.

Kan du være lidt mere specifik? Det giver mig koldsved at tænke på, hvor
mange GB jeg har liggende på CD'er.

> Så hellere købe en harddisk og en ekstern USB2->IDE kasse til 320kr.

Jeg har overvejet det samme. Men med RAW billedfiler på 7MB og "fremkaldte"
TIF'er på ca. 36 MB i 16 bit (evt. 8 bit med layers, men så render vi også
deropad - og mon ikke næste Photoshop kan arbejde med layers i 16 bit), kan
man hurtigt fylde en 120 GB harddisk, i hvertfald hurtigt nok til, at det
ikke er ligemeget, om GB prisen er 3,6 kr. eller tre gange så meget, som
prisen vil være med eksterne diske.

Hvad med DVD - kan de heller ikke holde?

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Kim Larsen

Dato : 26-08-03 23:07

"jcjensen" <jcjensen@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> prisen vil være med eksterne diske.
>
> Hvad med DVD - kan de heller ikke holde?

Jeg tror der er stor forskel på skivernes holdbarhed, jeg har nogle der er
mere end 8 år gamle, og de kan stadig læses, jeg har dog også nogle som er
mindre end 2 år gamle som ikke duer mere. Om det så skal være DVD eller CD-R
tror jeg er lige meget, holdbarheden er sikkert ens. Så hvad der er den mest
sikre og mest holdbare lagermedie, det skal jeg ikke kunne sige, der kan
også ske fejl på en harddisk.

Kim Larsen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-08-03 07:02

jcjensen wrote:

> Kan du være lidt mere specifik? Det giver mig koldsved at tænke
> på, hvor mange GB jeg har liggende på CD'er.

F.eks. http://www.cdfreaks.com/news/7751

Jeg kender selv fænomenet fra nogle billige (og et par dyre) CDs jeg
købte for nogle år siden. Omvendt har jeg et par kvalitetsskiver der er
endnu ældre, som stadig har det fint.

[Snip Køb harddisk]

> Jeg har overvejet det samme. [...Snip Stor datamængde...] at det ikke
> er ligemeget, om GB prisen er 3,6 kr. eller tre gange så meget, som
> prisen vil være med eksterne diske.

De 3,6kr/GB var ved køb af billige mærker i Tyskland. Hvis du går efter
mærkevare ændrer regnskabet sig. Desuden er GB prisen ved harddisks
lige nu 6,6kr, hvilket er mindre end to gange prisen for CDs.

Eksternt kabinet til harddisks er jo en engangsinvestering når de
bliver brugt til backup. Det svarer fint til at købe en CD-brænder.

Både CDs og harddisks har selvfølgelig problemet at de kan gå i
stykker. Man kan argumentere at det er heftigt surt at miste 120GB data
i et hug, men dertil vil jeg lige påpege at en enkelt kopi af data ikke
er backup.

> Hvad med DVD - kan de heller ikke holde?

Jeg har ikke læst undersøgelser om dem, men mit gæt er at der gælder
nogenlunde det samme. Gruppen dk.edb.hardware.drev.dvd er nok et godt
sted at spørge.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : B. Smalbro

Dato : 27-08-03 09:23

Jeg har også cd'er der stammer tilbage fra -92-93 og de fungerer fint. Det
har dog været min erfaring at nogle kan være svære at læse med mindre
læseren kører i et tempo der svarer til 90'ernes - dvs 2-4 speed. Ligeledes
er det gået op for mig at lys er en rigtig skidt ide. Plasten gulner og vil
sikkert revne med tiden. Altså - ud med årgangsvinene og ind med cd-backups
af afsindigt vigtige jobs som ingen nogen sinde vil savne igen alligevel...
prioriteringer prioriteringer...

Kh
Bjørn

Fra : emj

Dato : 27-08-03 11:07

On Wed, 27 Aug 2003 10:22:47 +0200, "B. Smalbro" <studio@smalbro.dk>
wrote:

> Altså - ud med årgangsvinene og ind med cd-backups
>af afsindigt vigtige jobs som ingen nogen sinde vil savne igen alligevel...
>prioriteringer prioriteringer...

De der overlever vil bare blive lidt mere værdifulde
Hilsen emj

Fra : B. Smalbro

Dato : 27-08-03 13:32

ja, med lidt held trækker de ligefrem renter! Jeg er lige gået over til DVD
arkivering, og det er altså smart. Der kan være en gudsvelsignelse af jobs
på bare en skive. Den samme brænder kan bruges til både pc'en og mac'en
hvad der unægteligt er et bonus. Bare en skam skiverne er så dyre.

Kh
Bjørn

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-08-03 13:52

B. Smalbro wrote:

[Snip DVD]

> Bare en skam skiverne er så dyre.

De koster fra kr. 8,4 til kr. 15 pr. stk for 4,7GB DVD-R og lidt mere
for DVD+R. Det er noget billigere end CDs, når man tager pladsen i
betragtning. http://www.cdrseite.de/

Men nu er vi vist hastigt på vej væk fra gruppens emne:
FUT til dk.forbruger.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Medvind

Dato : 30-08-03 12:57

Iflg. det kgl. bibliotek holder "guldCD´r" absolut længst også i flg. test
jeg har læst fra Kodaks side - desværre laver Kodak ikke CD´r længere.

guld CD´r kan bl.a. fåes hos C/AV man sikkert også andre steder og koster
ca. 5,- excl. moms og afgift.

--
Hilsen
Bent