beklædning
Fra : Desilva

Dato : 06-04-01 12:04

Jeg står over for at skulle have mig noget "tøj" til mc brug.. jeg har
sådanset altid tidligere bare kørt i almindeligt tøj og sko, men er dog klar
over at jeg vil have mindre godt af en røvtur i jeans, så...

Men ang dragt (jakke/bukser), hansker og støvler.. er der noget som kan
anbefales specielt? Noget jeg skal være opmærksom på?
Jeg må nok sige at jeg ikke er intereseret i det fineste og smarteste.. skal
ikke ud og lege RR.. bare til dagligt brug når jeg skal rundt.

Hvad bør man investere i? Behøver man overhovedet støvler?

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-04-01 21:41

Desilva wrote:
-klip-
> Men ang dragt (jakke/bukser), hansker og støvler.. er der noget som kan
> anbefales specielt? Noget jeg skal være opmærksom på?

Der er _noget_ du skal være opmærksom på med syningerne i tøjet. Jeg husker
det ikke selv for godt, men mener at syningerne ikke må være synlige, da
asfalten så kan rive dem op => bar røv på asfalten

> Jeg må nok sige at jeg ikke er intereseret i det fineste og smarteste..
> skal ikke ud og lege RR.. bare til dagligt brug når jeg skal rundt.
>
> Hvad bør man investere i?
Jakke og bukser med ordentlig beskyttelse i. Derudover skal du være
opmærksom på om foeret kan tages ud om sommeren, og hvis du kører i koldt
vejr skal der selvfølgelig også være sådan en membran a la goretex. Der er
en del kopier, og så vidt jeg ved er de faktisk ok. Mit aerotex virker i
hvert fald fint for mig
Derudover er jeg overbevist om at en rygbeskytter kan redde en fra nogle
slemme knubs, _uanset_ om man bare kører chopper eller om man ræser afsted
på en Volds-mc med en ½ milliard hk (tm . Der er nogle halvbløde nogen
som jeg ikke tror hjælper meget hvis uheldet er ude (Held har bl.a. en),
jeg tror man skal holde sig til de hårde a la Dainese Backspace som koster
7-800 kr. Man vænner sig hurtigt til at køre med den, og så er der jo også
et indbygget nyrebælte i hvis nu affjedringen er færdig på ens mc

> Behøver man overhovedet støvler?

Ja! Det at støvlerne når lidt op ad benet kan sagtens redde dig fra en
smadret ankel, og derudover synes jeg faktisk at de er meget mere
behagelige at køre med end almindelige sko. Køb nogen hvor du kan have de
alm. bukser inden i, og mc-bukserne uden over.
Derudover skal du jo også have dig nogle ordentlige handsker. Dem ved jeg
ikke lige så meget om, men du skal helt sikkert undgå dem med de popsmarte
metalnitter, da de let kan blive rødglødende når de kurer henad asfalten

En vigtig ting mere: kør _altid_ med al udstyret på, også på de korte ture.
Det burde sige sig selv, men det kan sq være meget fristende når 'man bare
lige skal hen til...' Med lidt øvelse tager det jo alligevel kun 2 min
(har taget tid på det at få udstyret på, og man kan jo få det af endnu
hurtigere

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Morten Christensen

Dato : 07-04-01 00:05

"Desilva" <dont@mail.me> wrote in message
*snip*
> Jeg må nok sige at jeg ikke er intereseret i det fineste og smarteste..
skal
> ikke ud og lege RR.. bare til dagligt brug når jeg skal rundt.
*snip*

Fint og smart... Nej, det er godt du siger det. Det er jo ikke en skiferie
til Val d' Zehr du skal ud på med hele den pukkelryggede.

Og dog. Efter min smag, er det som er fint og smart noget der har nogele
adspredende farver.
Selv er jeg allermest til læderdragter, da jeg synes er det mest komfortable
at have på. Og når alt kommer til alt hvad slidstyrke osv ved en røvtur,
angår, så tror jeg det er hip som hap, om du har læder eller goretex på.
Men læder har gerne den "charme" at de dragter sælges i nogle sprælske
farver. Der er tit og ofte en voldsom kontrast i dem, og dette er faktisk et
punkt med på sikkerheden: Du er nemmere at blive set! Især hvis vejret er
lidt kedeligt/diset/gråt/regn osv, så er kontrastfarver i floruserende
farver nemmere at få øje på en en sort/vinrød goretexjakke lige før solen er
helt væk og det er regnvejr.

Alligevel det der med at se fin og smart ud.. Det kommer man nok ikek
automatisk udenom:
Først køber man dragten der er i en farve, lad os sige rød hvid og sort. Så
går man nok ikke hen og køber et par støvler, som er lyserøde og grønne, for
at afslutte handelen med et par gule handsker Det er jeg selv overbevist
om, at man vil føle sig lidt dum i... (jeg vil i al fald)
Og med det udvalg der er på markedet i dag, så skal du nok kunne finde alle
dine "dele" i samstemmende farver. Du behøver ikke at tænke på mærket, men
farverne går man vistnok ret efter alligevel

Og hvad så prisen?
Efter min mening... så kan der stort set ikke postes *for mange* penge ud
efter det.
Det er trods alt den eneste sikkerhed du har at klamre dig til, når det går
galt. Det er selvfølgelig heller ikke meningen at du skal pakke dig ind i
217 forskellige dele med hver sin airbag, for at komme til at ligne en
rum-mand til sidst.

Jeg kan anbefale dig følgende:
- støvler: De skal være solide i deres bund. Evt. med jern i sålen, således
foden ikke kan vrides om. I vristen skal der være ekstra forstærkningen, så
du ikke kan vride om på foden, ligesom når du går i et par jogging-sko. Der
må *ikke* være lynlås FORAN. Hvis det regner, går der ca. 1½ minut, og du
kan mærke det første vand komme piblende ind ;(
Dernæst så skal det være en STØVLE og ikke en sko. dvs. skaftet skal være på
en 20 cm eller derover.

-Bukser:
Skal kunne lynes sammen med jakken. Dermed undgår du træk op under ryggen. I
knæene skal der være ekstra-ekstra-forstærkning, evt. i form af en knæskål.
Skinneben bør også være forstærket med en skinnebensbeskytter.
Hofterne skal være forsynet med et ekstra lag stof/læder (afhængig om du
vælger det ene eller det andet) og så også lige et lag ekstra polstring.
Noget andet, der er værd at kigge efter: lynlåsen. I gylpen må der ikke være
knapper - det kan give frost på forædlingsdelene . Derudover er det
vigtigt at lynlåsen kan betjenes med handsker på. Der bør være lynlås ved
lommer også, samt lynlås nederst i buksebenet, således du kan have
almindeligt tøj indenunder, og lyne dem udover dine støvler.
Til sidst må der gerne være en ekstra elastikkant ovenover den lynlås, som
lyner jakken fakst til bukserne. Dette for ikke at kunne sidde og gnide
enten mod huden, eller det tøj, du har på indenunder.

-Jakken:
Skal naturligvis kunne lynes sammen med bukserne.
Bag lynlåsen skal der være en "vind-/vand-flap", som beskytter ekstra mod
vind og vand i selv lynlåsåbningen. Nogle modeller har istedet en udenfor på
jakken, dette kan også sagtens bruges.
Når du har jakken på, skal det være sådan, at når du strækker armen lige ud
i luften, så forsvinder ærmet ikke ud fra handskeåbningen. Desuden skal der
være udvidelsesmulighed i ærme-åbningen ude ved hånleddet, for her skal den
gerne være så smal, når den er "samlet" at den unde problem kankomme ned i
handsken uden at skulle foldes og bukkes 3 gange.
AF sikkerhed i jakken skal der være noget på dine albuer og på dine skuldre.
Det vil være et plus at have på underarm og i jakkesiderne. Et megaplus er,
hvis kraven er høj - især i nakken, og der her er ekstra forstærkning, gerne
i form af fast skum. Kanten af nakken skal gerne røre bunden af hjelmen, når
du sidder i din kørestilling. Herudover, så er det en god ide, ligesom Jes
skriver, at du har en ryg/nyrebeskytter af hård materiale.
Kraven skal forivørigt også kunne lukkes sammen, og ikke bare sidde som en
flip.

-Handsker:
Skal passe dig 100%!! De må ikke være hverken for lange eller for korte ude
i fingerspidserne. Om det så skal være sommer, vinter eller helårshandsker
eller alle 3 dele - det er op til dig selv.
Men som minimumskrav skal de være lavet i så store stykker som muligt,
dermed færre syninger. At der så uden på er syent noget på er ok - især hvis
det beskytter dine fingerled og håndled.
Lad være med at købe nogle som er så korte, at de knap kan nå op over
håndleddet.
Mit råd er, at de bør kunne stikke ca. 3-5 cm op over dit jakkeærme.
En lille detalje, som er på nogle handsker: På pegefingeren er der påsyet et
stykke vaskeskind, som kan bruges som "vinduesvisker" på dit visir. Det er
ret pragtfuld Men pas på ikke at få jord og alverdens skidt med derpå,
så du tværer visiret til i stedet for at rense )

Og til allersidst: Når du er kommet hjem fra din køretur, så tag de værste
fluer og andet småkravl med en våd klud, opvredet i lunken vand (ca. 40
grader) og kør i små cirklende bevægelser på de "angrebne" steder. Ikke
noget med at skrubbe og skurre - det skader både læder og goretex.

Held og lykke med det!

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

PS.: Se efter at komme ud af starthulerne, nu hvor mange forhandlere holder
åbent hus, så laver de nogle fantastiske tilbud engang i mellem - og der er
masser af penge at spare!

Fra : Armand

Dato : 07-04-01 01:05

Desilva <dont@mail.me> skrev i en news:9ak7nb$kp8$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
kan
> anbefales specielt? Noget jeg skal være opmærksom på?

Det er nærmest religion om man er til læder eller "cordura" m. membran!
Hvad føler du selv for??

> Hvad bør man investere i? Behøver man overhovedet støvler?

Prøv lige at sætte dig på gulvet - HOV! Satte du dig ikke lige i
halv-skrædderstilling med den ene ben under røven???
Kig lige efter hvilket punkt der er det laveste i den stilling! -
Rigtigt: Anklen!
Anklen har kun et par mm skind uden på knoglen (= leverandørfejl *G*),
og er ekstremt i farezonen, hvorfor støvler er et must!!!

--
Armand.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 07-04-01 03:58

On Fri, 6 Apr 2001 13:03:32 +0200, Desilva wrote:

> Men ang dragt (jakke/bukser), hansker og støvler.. er der noget som kan
> anbefales specielt? Noget jeg skal være opmærksom på?

Køb noget der er vandtæt (goretex o.lign.) - det er dyrere, men
når det begynder at dryppe, så kan du nøjes med at klappe visiret
ned og ellers være ligeglad.

> Jeg må nok sige at jeg ikke er intereseret i det fineste og smarteste.. skal
> ikke ud og lege RR.. bare til dagligt brug når jeg skal rundt.

Så vil jeg foreslå bukser/jakke i cordura. Det har samme
røvturs-styrke som læder, men kan smides i vaskemaskinen og skal
ikke have læderfedt løbende. Til gengæld ser du ikke nær så sexet
ud :)

Hvis du er i nærheden af København, så kan shoppen på Søborg
Hovedgade anbefales - jeg mener at den hedder Dansk MC
Skindbeklædning eller deromkring - men de har andet end skind og
pris kontra kvalitet har været rigtigt god for min Cordura-jakke.

Hvis du har massere af penge, så er Dainese lækkert.

> Behøver man overhovedet støvler?

Ja. De er en del af den oplevelse med at klappe visiret ned.
Oplevelsen virker ikke, hvis du får sok fordi du kører rundt i
gummisko

Du kan evt. købe et par almindelige solide læderstøvler istedet
for specielle mc-støvler - det ser knapt så fjoget ud at rende
rundt i, hvis man ikke lige har fået de pæne sko med til mødet.

Hvis du skal køre hele året, så bør jakken og bukserne have et
løst termofor og støvlerne plads til tykke sokker.

--
Stig / shj@bigfoot.com