Lokal diskplads (SATA?)
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-08-03 13:47

Jeg har en Compaq ML310 som kører lidt vedligeholdelsesopgaver, og som
mangler lidt diskplads.

Systemet og de vigtige data ligger på spejlede SCSI-diske, der er ingen
IDE-controller.
Den ekstra diskplads skal bruges til en slags samlende temporær storage uden
det store trafik, så mængden og stabiliteten betyder mere end ydelsen, men
jeg betaler da gerne lidt ekstra, hvis det giver en markant bedre ydelse.

Maskinen kører Redhat9, og det er vigtigt at der er officielle drivere, så
jeg ikke skal ud i noget beta-halløj.

Jeg havde tænkt mig at købe en SATA-controller og 2 store SATA-diske. Jeg
regner umiddelbart med at det kan gøres for under 10 kkr.

Hvilke mærker kan anbefales?

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 26-08-03 17:00

> [...]
>
> Jeg havde tænkt mig at købe en SATA-controller og 2 store SATA-diske. Jeg
> regner umiddelbart med at det kan gøres for under 10 kkr.

Hvorfor skal det være SATA ?
SATA-controllere er væsentlig dyrere end PATA og det er diskene også.
Og det er jo ikke interfacet der begrænser nutidens diske!

Den billigste pris pr. GB får du ved at bruge mange diske med noget Raid5.
Jo flere diske, jo lavere pris pr. GB.
Jeg har kun hørt godt om 3Ware, så hvis vi regner lidt på deres priser
sammen med nogle Maxtor diske:

Ved 2 diske der spejles vil prisen være ca. 23 kr. pr. GB.
Ved 4 diske i Raid5 vil prisen ligge på 16 - 17 kr. pr. GB.
Ved 8 diske i Raid5 vil prisen ligge på 12 - 13 kr. pr. GB.
Ved 12 diske i Raid5 vil prisen ligge på 11 - 12 kr. pr. GB.

Prisen pr. GB er stort set ikke afhængig af størrelsen på diskene. (regn
selv efter)

Det billigste er 2 spejlede diske á 120 GB = 2.850,- men med det budget
forudsætter jeg at det er noget større du havde i tankerne.

En løsning: (600 GB, 9.569,-) ca. 16 kr. pr. GB
En 4-kanals ATA kontroller (PATA) fra 3Ware: 3.125,-
4 stk. DiamondMax Plus 9 200GB Fluid á 1.611,-: 6.444,-
med 160 GB diske er prisen for 480 GB 7.681,- = 16 kr. pr. GB
med 120 GB diske er prisen for 360 GB 6.137,- = 17 kr. pr. GB

Alternativt: (840 GB, 10.559,-) ca. 12,6 kr. pr. GB
En 8-kanals ATA kontroller (PATA) fra 3Ware: 4.535,-
8 stk. DiamondMax Plus 9 120GB Fluid á 753,-: 6.024,-
med 160 GB diske er prisen for 1120 GB 13.637,- = 12,2 kr. pr. GB
med 200 GB diske er prisen for 1400 GB 17.413,- = 12,4 kr. pr. GB

Da flere diske alt andet lige medfører øget risiko for fejl, bør man
overveje om der skal være en hot-spare disk i setup'et med 8 diske.
Dette vil bringe prisen pr. GB op på 14-15 kr. pr. GB, men så kan du også
tåle at 2 diske ryger med relativt kort interval.
Hvis du vil have hot-spare på setup'et med fire diske, bliver prisen
svarende til spejlede diske, men du kan igen tåle at miste 2 diske.

Afhængig af dit pladsbehov, den fysiske plads til mange diske og dit krav
til sikkerhed, vil jeg anbefale en af ovenstående alternativer.
Vejer hot-spare disk tungt i dine overvejelser, må det blive 8 små diske,
men er der begrænset plads i serveren, så må fire større diske klare det.
Hvis pladsbehovet slet ikke er så stort, så må det være 4 mindre diske.
For spejlede diske er der da ingen ide i.

Rune

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-08-03 18:21

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor skal det være SATA ?

Fordi jeg gerne vil have nogle erfaringer med denne type diske.

> SATA-controllere er væsentlig dyrere end PATA og det er diskene også.

Merudgiften er alligevel negligibel i forhold til den tid jeg skal bruge
på at opsætte det.

> Den billigste pris pr. GB får du ved at bruge mange diske med noget
Raid5.

Jeg har ikke behov for den sikkerhed som RAID giver. Hvis disken fejler
ligger dataene alligevel flere andre steder.
Jeg havde bare tænkt mig at sætte to diske på helt råt.

> Det billigste er 2 spejlede diske á 120 GB = 2.850,- men med det
budget
> forudsætter jeg at det er noget større du havde i tankerne.

Næh, 2 diske a 120 GB var omtrent min plan. Der er heller ingen der
siger at jeg behøver fylde budgettet.

> En 4-kanals ATA kontroller (PATA) fra 3Ware: 3.125,-
> En 8-kanals ATA kontroller (PATA) fra 3Ware: 4.535,-
> 8 stk. DiamondMax Plus 9 120GB Fluid á 753,-: 6.024,-

Jeg har slet ikke brug for så meget plads

Er ovenstående produkter også gode såfremt jeg vælger SATA?

> [...]
også
> tåle at 2 diske ryger med relativt kort interval.

Som sagt ligger alle vigtige data på spejlede diske (med hot spare).
Disse diske kan jeg sagtens overleve at miste.

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 26-08-03 22:38

> "Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
>
> Fordi jeg gerne vil have nogle erfaringer med denne type diske.

Godt så.

> Jeg har ikke behov for den sikkerhed som RAID giver. Hvis disken fejler
> ligger dataene alligevel flere andre steder.
> Jeg havde bare tænkt mig at sætte to diske på helt råt.

Øh... Hvorfor vil du have to diske, er det så ikke bedre at nøjes med en
stor?

> Næh, 2 diske a 120 GB var omtrent min plan. Der er heller ingen der
> siger at jeg behøver fylde budgettet.

Ville du køre Raid på disse diske eller er det bare for at have flere
spindles at du ikke vil nøjes med en stor?
OK, pris pr. GB er mindre på de mindre diske, men to små diske fylder,
støjer og varmer jo mere end en stor...

> Er ovenstående produkter også gode såfremt jeg vælger SATA?

Ganske givet, men hvis ikke du skal køre RAID5 findes der mange andre
controllere til væsentlig færre penge.
Om de så er ligeså godt understøttet som 3Ware, det aner jeg ikke en brik
om, men det er da et forsøg værd.

Du kan da forsøge dig med en Promise SATA150 TX4, der er plads til 4 diske,
og ifølge nedenstående link understøttes den af Red Hat Linux 8.0

http://www.bytewizecomputers.com/products/7/1/448/3678

Men det kan da være at nogen har prøvet den...

Jeg har ikke.

Rune

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-08-03 05:52

> Ville du køre Raid på disse diske eller er det bare for at have flere
> spindles at du ikke vil nøjes med en stor?

Flere spindles

> OK, pris pr. GB er mindre på de mindre diske, men to små diske fylder,
> støjer og varmer jo mere end en stor...

Der er plads og køling nok

> http://www.bytewizecomputers.com/products/7/1/448/3678
> Men det kan da være at nogen har prøvet den...

Anyone?