Andet multimedie
bentjuul 3670
nyt udstyr - behov?
Fra : Lene

Dato : 26-08-03 10:54

Hej

Min gamle computer (2 gigabyte og 128 ram) og scanner er ved at drive mig
til vanvid, fordi jeg konstant får "plads-problemer" (når jeg arbejder med
indscannede billeder) og indscanningsproblemer.

Jeg arbejder fortrinsvis med indscannede fotos og tegninger i PhotoShop.

Jeg er i tvivl hvor stor en computer jeg behøver (RAM, Harddisk-plads etc)
og mht scanner kan min nuværende bl.a. ikke scalere over 100 % + den er ikke
stabil i farverne (2 scan af samme billede kan blive helt forskelligt) eller
er det nærmere softwaren ???

Nogle anbefalinger af hvad jeg skal gå efter? Harddisk og scanner/program ??
Størrelse - mærke - whatever...

MVH Lene

Fra : hcma

Dato : 26-08-03 11:10

"Lene" <lene@daugaard.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er det nærmere softwaren ???
>
> Nogle anbefalinger af hvad jeg skal gå efter? Harddisk og scanner/program

Gå efter flere RAM (husk at det skal være samme type som dem du har - ikke
nødvendigvis samme producent)
Check lige manualen til dit bundkort for at se hvor mange og hvilken type du
kan køre med.
Men 128mb RAM er meget i underkanten.
Jeg kører med: CPU AMD AthlonXP1900+ / 512 mb ram (133 mhz) og har ingen
problemer med scanning/billedbehandling o.s.v. selv om 512mb nok også er
lige i underkanten.
m v h
HC

Fra : hcma

Dato : 26-08-03 11:13

> [...]
> er det nærmere softwaren ???
>
> Nogle anbefalinger af hvad jeg skal gå efter? Harddisk og scanner/program

Nu ved jeg ikke hvilken scanner du har, men jeg checkede lige min svogers
multimaskine HP PSC2110 (scanner+copy+print alt i een) til kr. 1600,-
(cirka), så den kan jeg anbefale.
m v h
HC

Fra : Palle Bruselius

Dato : 26-08-03 14:32

> [...]

ikke
> stabil i farverne (2 scan af samme billede kan blive helt forskelligt)

Så meget RAM, som du kan stoppe i din pc. Photoshop er grådig, hvad det
angår. Harddiske er efterhånden billige, så køb en stor harddisk 60-80 Gb.
Egentlig burde du anskaffe en ny pc - hvilket ikke behøver at være så
pokkers dyrt.
Gode scannere fås fra bl.a. Canon, HP og Epson. Jeg vil ikke anbefale en
multifunktionsmaskine - går en af delene i stykker, er du på spanden. En
brænder vil heller ikke være af vejen til at lagre dine billeder eksternt,
så de ikke fylder op på harddisken allesammen.

Palle

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-08-03 15:47

Palle Bruselius wrote:

> Så meget RAM, som du kan stoppe i din pc. Photoshop er grådig,
> hvad det angår.

Lene har næppe brug for mere end 1GB og burde kunne klare sig med ½GB,
medmindre hun har for vane at arbejde med A4 i 600PPI (næppe
sandsynligt med hendes nuværende maskine).

> Harddiske er efterhånden billige, så køb en stor
> harddisk 60-80 Gb.

Enig, bortset fra at jeg vil anbefale en endnu større:
40GB kan fås til ca. 450 kroner, 120GB kan fås til ca. 800.

> En brænder vil heller ikke være af vejen til at lagre dine billeder
> eksternt, så de ikke fylder op på harddisken allesammen.

Det vil jeg så ikke anbefale. Ved køb af en 120GB harddisk er prisen
for en gigabyte 6.6kr. En CD med 700MB koster ca. 2.5kr hvis man køber
100 stk fra Tyskland. Det giver en GB pris på 3.6 kr hvis man udnytter
dem fuldt ud, hvilket man næppe gør. Dertil kommer at CDs ikke holder
specielt længe.

Så hellere købe en harddisk og en ekstern USB2->IDE kasse til 320kr.

En CD-brænder er udmærket til udveksling af data, hvis begge parter
ikke har en kraftig internetforbindelse, men til backup er tiden løbet
fra dem.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : jcjensen

Dato : 26-08-03 23:00

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> wrote in

> Dertil kommer at CDs ikke holder
> specielt længe.

Jeg har postet et spørgsmål i en ny tråd: Optiske mediers holdbarhed.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen