Andet multimedie
bentjuul 3670
Billeddatabaser
Fra : Henrik Torp

Dato : 24-08-03 20:55

Hej NG

Jeg har kigget lidt i tidligere tråde om dette emne, men fandt intet om,
hvor godt de forskellige programmer (cumulus, Fotostation, thumbsplus mm)
fungerer i en virksomhed - altså det at flere medarbejdere kan trække på
databasen fra deres egen pc. Er der nogen der har erfaringer med dette ?

Vi regner med, at gemme billederne i en så god kvalitet som mulig.
Foretrækker 300ppi .psd eller .tiff fil, men nogen billeder kommer ind i
systemet fra digi-kamera som 72ppi jpeg, hvilket vi må leve med. Hver
medarbejder har Paint Shop Pro og kan derfor foretage basale fotoopgaver.
Hvordan lyder det ?

Overvejer en smidig metode til at vælge de bedste billeder og kun ligge dem
ind. Nogen gode ideer ?

Har ledt efter en sammenlignende test, men har kun kunnet finde en lidt
gammel test, som f.eks. ikke medtager thumbsplus6. Kender I et godt link ?

På forhånd tak

--
Venlig hilsen
Henrik Torp

----------------------------
I forbindelse med nyhedsgrupper bruges henriknojunktorp@hotmail.com ved
personligt svar.

Fra : Nils F.

Dato : 24-08-03 21:41

Jeg kender ikke andet end Cumulus, men en større dansk virksomhed med
filialer i andre lande valgte Cumulus foran en lang række andre
mediedatabaser efter en grundig analyse af markedet.

Det er naturligvis muligt at bruge enkeltbrugerversionen af Cumulus, men i
en virksomhed er det bedst med en fembrugerversion (Workgroup eller
Enterprise), hvor flere brugere arbejder samtidigt på den samme
serverlicens.

Paint Shop Pro arbejder fremragende sammen med Cumulus. På
www.netcaptain.dk/test.jpg ses et skærmbillede af PSP med en Cumulus-palet i
højre side. I Cumulus har jeg udført en søgning og derefter trukket et af de
fundne billeder direkte ind i PSP uden at spekulere på, hvor billedet ligger
på harddisken. Tid: ganske få sekunder.

Til de store fimaløsninger bør der bruges Cumulus' WebPublisher, hvor
søgninger foretages på en webserver i firmaet (ubegrænset antal webbrugere),
mens opdatering af data og metadata kræver en Cumuluslicens.

Hilsen en meget tilfreds Cumulusbruger.

Fra : Henrik Torp

Dato : 25-08-03 19:23

"Nils F." <udsendt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en virksomhed er det bedst med en fembrugerversion (Workgroup eller
> Enterprise), hvor flere brugere arbejder samtidigt på den samme

Dvs. at 5 brugere har adgang til at opdatere, tilføje keywords mm ? Men har
alle adgang til billederne fra deres egen pc ?

> [...]
webbrugere),
> mens opdatering af data og metadata kræver en Cumuluslicens.

Betyder det, at der med denne løsning ikke er nødvendigt med en
workgroup-server (over 2000 dollars) ? Kan billederne nøjes med at ligge på
webserveren uden at være på det rigtige Internet (jeg aner ikke en brik om
netværk og lign.) ?

--
Venlig hilsen
Henrik Torp

----------------------------

Fra : Medvind

Dato : 30-08-03 13:00

Regner du det ikke for sikrest at lagre på CD? en HD bliver jo ret hurtigt
fyldt op.

Vi har lige lanceret et billedarkiveringsprogram der kan søge både på HD og
CD lagre

prøv at hente en test version på www.arkipix.com

--
Hilsen
Bent

Fra : Nils F.

Dato : 30-08-03 17:10

Det er altid spændende, når der kommer programmer på dansk.

Men jeg kan ikke få programmet installeret, uden at der sker en fejl med
Chief´s Installer, der tilsyneladende er anvendt i programmet. Jeg har ikke
kigget i XP Pros's fejlrapport, men det er måske et kendt problem?

Jeg har administratorrettigheder.

Fra : Medvind

Dato : 14-09-03 14:14

Undskyld jeg ikke har svaret før, men det er ikke et problem der er blevet
rapporterer før. Men hvad er Chiefs Installer?
PS - build 5 er klar - måske er problemet ikke med den.
--
Hilsen
Bent

Fra : Nils F.

Dato : 14-09-03 15:33

Installationsproblemet eksisterer også med version 5, som jeg lige har
prøvet. Chiefs Installer er tilsyneladende det installatuonsprogram, der er
anvendt.

Jeg bruger Windows XP Pro med alle seneste patches på plads.

Fra : Bent Sørensen

Dato : 20-10-03 17:23

Sorry for det sene svar - vi har haft travlt med at udvikle og sælger nu
også godt - prøv at hente en ny version - vi har ikke hørt om problemet før.

--
Hilsen
Bent

Fra : Bent Sørensen

Dato : 20-10-03 17:25

sorry for det sene svar - vi udvikler på livet løs og sælger også! - og har
ikke hørt om dit problem før - prøv at hent en ny version

--
Hilsen
Bent