Andet multimedie
bentjuul 3670
PhotoCal kalibrering spsm.
Fra : enrico

Dato : 24-08-03 03:29

Når jeg kalibrerer min skærm skal jeg først indstille luminocity til
ca. 90 vha. Gain knapperne.

Dernæst skal jeg få farverne ens iflg. målingen.

Sker det også med gain... eller skal jeg bruge bias????

Min skærm er altid for mørk og rød at se på selvom målinger med
pipetteværktøj i grå f.eks viser neutral. Hvorfor det?

Bruger XP pro og Sony E500 Multiscan.

Jeg vil også gerne have et svar fra Kim Jensen om muligt, tak.

På forhånd tak.

-enrico

Fra : Thomas Madsen

Dato : 24-08-03 14:39

enrico skrev:

> Dernæst skal jeg få farverne ens iflg. målingen.
>
> Sker det også med gain... eller skal jeg bruge bias????

Det er meget sjældent at jeg bruger Gain-knapperne på min skærm
fordi at de er sværere at finjustere med end Bias-knapperne er.
Et enkelt tal op eller ned på Gain-knapperne resulterer ofte i
store hop i målingen hvorimod det er langt nemmere at styre med
Bias-knapperne. (Jeg kender dog ikke PhotoCAL, men bruger PreCAL
og OptiCAL).

> Min skærm er altid for mørk og rød at se på selvom målinger med
> pipetteværktøj i grå f.eks viser neutral. Hvorfor det?

Nu kommer det en hel del an på hvordan dine farveindstillinger
er sat op i Photoshop, men hvis du har et rødt skær over din
skærm i alle programmer, så tyder det på at din skærm ikke er
justeret ordentlig. Hvis PhotoCAL viser dig at rød, grøn og blå
ligger på linie, så kan det være dit colorimeter der er defekt.
Har du prøvet med et andet?

Madsen.