Browser
Fra : Lasse Jensen

Dato : 24-08-03 02:52

Hej NG.

Hvis I kigger på www.webster.1go.dk/test.html, under login. Prøv
bare at føre musen ind over login feltet. Prøv først i en een
browser bare ikke Mozilla, og derefter i Mozilla.

Hvis man tager musen ind over teksten i login feltet i Mozilla,
så bliver teksten lige lidt større, som om der var sat hover på.
Men det er der ikke. Den gør det ikke i IE eller Opera.

Hvordan får jeg det til at virke sådan, at teksten IKKE bliver
større i Mozilla?

CSS'en ligger på www.webster.1go.dk/login.css

Håber I forstår spørgsmålet? Ellers bare sig til.

På forhånd tak

Med venlig hilsen Lasse Jensen...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 24-08-03 15:43

Lasse Jensen wrote:

> CSS'en ligger på www.webster.1go.dk/login.css

Ret først fejlen du har i login.css:

a:hover.login {
      color: 000000;
^^
og ligeledes i dine andre style sheets, hvor du her og der mangler #-
tegnet til angivelse af farvekoder.

Prøv endvidere at ændre lidt i dine CSS-regler. Du skriver

   a:hover.menu { ... }

men mig bekendt bør man skrive sådan her:

   a.menu:hover { ... }

Det du ønsker er nemlig, at reglen skal matche de forskellige events,
der er tilknyttet links med klassen "menu" - i ovennævnte eksempel
når musen føres over.

http://www.w3.org/TR/CSS2/selector.html#link-pseudo-classes

Gør sådan alle steder (alle dine style sheets), du benytter
pseudoklasserne link, visited, hover og active.

Måske det kan løse problemet?

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fona

Fra : Lasse Jensen

Dato : 24-08-03 22:54

Anders Thorsen Holm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>       color: 000000;
> ^^
> og ligeledes i dine andre style sheets, hvor du her og der mangler #-

Okay, det er nu rettet.

> Prøv endvidere at ændre lidt i dine CSS-regler. Du skriver
>
>    a:hover.menu { ... }
>
> men mig bekendt bør man skrive sådan her:
>
>    a.menu:hover { ... }

Okay. Jeg troede da min var rigtig, fordi den validerer. Men jeg har nu
rettet det i alle mine stylesheets.

> [...]
>
> Gør sådan alle steder (alle dine style sheets), du benytter
> pseudoklasserne link, visited, hover og active.

Jeg tror ærlig talt ikke, jeg forstår hvad du mener her?

Det eneste jeg vil er bare at have min egen class, til login feltet. Men
måske jeg skulle prøve med id?

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 24-08-03 23:07

Lasse Jensen wrote:

> Jeg tror ærlig talt ikke, jeg forstår hvad du mener her?

Hvad forstår du ikke?

> Det eneste jeg vil er bare at have min egen class, til login
> feltet. Men måske jeg skulle prøve med id?

Burde ikke være nødvendigt.

Jeg tror forresten følgende kan være årsag til dine problemer (udover
den temmelig rodede kode, undskyld udtrykket):

Det første indhold i tabelcellen med din login-formular er
   <a class="menu">
hvad skal det dog til for? Dette anker omslutter endvidere hele
formularen, hvilket den ikke må - mig bekendt er det i hvert fald ikke
legal HTML.

Ergo: prøv at rydde lidt op i din HTML - det kunne måske endda være en
fordel at starte helt forfra med den side, idet du mange steder
benytter forældet kode (såsom font-tags, overflødig markup m.v.).

Fra : Lasse Jensen

Dato : 24-08-03 23:29

Anders Thorsen Holm skrev:

> Jeg tror forresten følgende kan være årsag til dine problemer (udover
> den temmelig rodede kode, undskyld udtrykket):

Det gør ikke noget. Det er jeg vant til

> [...]
> hvad skal det dog til for? Dette anker omslutter endvidere hele
> formularen, hvilket den ikke må - mig bekendt er det i hvert fald ikke

Jep, det var fejlen. Det er fordi der tidligere har været et link. Så
havde jeg ikke lige fået fjernet det hele. Nu virker det da.

Tak for hjælpen!

Fra : Lasse Jensen

Dato : 24-08-03 23:22

> [...]
>
> Prøv endvidere at ændre lidt i dine CSS-regler. Du skriver
>
>    a:hover.menu { ... }
>
> men mig bekendt bør man skrive sådan her:

Som sagt har jeg rettet fejlene. Men jeg kan ikke få det til at virke

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-08-03 07:57

Hej igen.

Som sagt virker det. Sådan da.

Der er bare noget jeg ikke helt forstår. I IE er teksten normal,
som den skal være. Men i Mozilla er teksten fed, og det skal den
ikke være.

Jeg har lige taget et par screenshots.

IE: http://www.webster.1go.dk/ie.jpg
Mozilla: http://www.webster.1go.dk/mozilla.jpg

I kan også se siden på http://www.webster.1go.dk/test.html

Hvordan får jeg det til at se ud i Mozilla, som det gør i IE?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-08-03 10:14

Lasse Jensen skrev:

> Der er bare noget jeg ikke helt forstår. I IE er teksten normal,
> som den skal være. Men i Mozilla er teksten fed, og det skal den
> ikke være.

Du har området liggende i en <b> (bold) - så det er ikke så
mærkeligt at Mozilla viser den i fed (jeg kan ikke lige regne ud
hvorfor IE _ikke_ gør det).

Som jeg vist har nævnt et par gange i gruppen her, er Mozillas DOM
inspector perfekt til at undersøge hvorfor en side ser ud som den
gør (i Mozilla). Den kan ikke anbefales nok.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-08-03 12:14

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du har området liggende i en <b> (bold) - så det er ikke så
> mærkeligt at Mozilla viser den i fed (jeg kan ikke lige regne ud
> hvorfor IE _ikke_ gør det).

Ja, det er selvfølgelig rigtig nok. Det havde jeg ikke lige set

> Som jeg vist har nævnt et par gange i gruppen her, er Mozillas DOM
> inspector perfekt til at undersøge hvorfor en side ser ud som den
> gør (i Mozilla). Den kan ikke anbefales nok.

Mozilla er en god browser ja, men jeg foretrækker nu Internet
Explorer.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-08-03 12:28

Lasse Jensen skrev:

> Mozilla er en god browser ja, men jeg foretrækker nu Internet
> Explorer.

Det er fair nok. Men når du (bl.a.) benytter Mozilla til at tjekke
om dine sider vises ordentligt, kunne du stadig få meget ud af at
benytte DOM inspector. Spørgsmål som det sidste i tråden her
("hvorfor er teksten fed i Mozilla") kan som regel afklares
lynhurtigt med en tur i DOM inspector.

Du kan i mange tilfælde godt få folk her fra gruppen til at hjælpe
- men min pointe er at du selv har muligheden for at opklare den
type spørgsmål.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-08-03 17:50

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Du kan i mange tilfælde godt få folk her fra gruppen til at hjælpe
> - men min pointe er at du selv har muligheden for at opklare den
> type spørgsmål.

Og lad mig ydmygt tilføje til Jens' bemærkninger: Det kan af og til være en
aha-oplevelse af de berigende, når man selv har fundet årsagen til, at noget
ikke fungerer som forventet.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-08-03 20:37

> [...]
> benytte DOM inspector. Spørgsmål som det sidste i tråden her
> ("hvorfor er teksten fed i Mozilla") kan som regel afklares

Hej Jens.

Hvor finder jeg denne DOM inspector? Jeg har kigget i alle menuerne i
Mozilla, og jeg synes ikke lige at kunne finde det.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-08-03 21:17

"Lasse Jensen" <lassejensen1@ofir.dk> skrev

> Hvor finder jeg denne DOM inspector? Jeg har kigget i alle menuerne i
> Mozilla, og jeg synes ikke lige at kunne finde det.
>
> Med venlig hilsen Lasse Jensen....

Værktøjer > Webudvikling > DOM-inspector

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lasse Jensen

Dato : 26-08-03 13:53

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "Lasse Jensen" <lassejensen1@ofir.dk> skrev

> Værktøjer > Webudvikling > DOM-inspector

Tak, tak