Klonk-lyde fra kæde ved smørring
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 23-08-03 20:33

Hej gruppe

Jeg har næsten lige hentet GS500'eren fra 18000 km service. Ved smørring af
kæden, mens MC'en stod på center-benet i 1. gear kom der nogle klonklyde fra
kæden. Det lød dårligt og så dårligt ud. Kan dette skyldes forkert kæde
spænding, eller slidt kæde? Eller er der ikke nogen problemer med det?
Motorcyklen havde været parkeret et stykke tid (en uge eller sådan noget).

Det burde vel være i orden når jeg kun har kørt 200-300 km siden sidste
service.

Hvordan checker i forresten olie uden at brænde fingrene. (Olie pinden
sidder inde bag ved kåben).

Mvh
Jesper

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-08-03 20:44

> Hvordan checker i forresten olie uden at brænde fingrene. (Olie pinden
> sidder inde bag ved kåben).

Om motoren er kold eller varm gør ikke rigtigt nogen forskel, så du skal nok
bare vente til motoren er kold.

Jeg har en inspektionsrude, så jeg kan altid se oliestanden, og der er ingen
forskel på højden om motoren er kold eller varm, bare den har stået i ro i
5-10 min.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-08-03 21:11

On Sat, 23 Aug 2003 21:32:32 +0200, "Jesper Pedersen"
<no_email@nospam.invalid> wrote:

Hej Jesper.

> [...]
>spænding, eller slidt kæde? Eller er der ikke nogen problemer med det?
>Motorcyklen havde været parkeret et stykke tid (en uge eller sådan noget).

Det lyder lidt som en kæde der er færdig, ent et forreste tandhjul der
har set bedre tider.
This kæden ikke passer til tandhjulet mere forekommer klonk lyde når
kæden smutter i bund i tandhjulet.
Du kan "teste" kæden ved at måle kædens længde over 21 pinde.
En 5/8" kæde måler på den måde 317.6 mm fra ny, og har nået grænsen
når afstanden er lig med eller over 319,8 mm. (Regn du bare med 320
mm).

>Det burde vel være i orden når jeg kun har kørt 200-300 km siden sidste
>service.

Njaeh, det kan du ikke tage som retningsgivende.
Jeg har været ude for at en kæde har nået grænsen på et par dage, så
fra at være nelt normal har den skiftet lyd til at konkurere med linie
5.
>Hvordan checker i forresten olie uden at brænde fingrene. (Olie pinden
>sidder inde bag ved kåben).

Behold handskerne på

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 24-08-03 10:31

> Jeg har næsten lige hentet GS500'eren fra 18000 km service. Ved
> smørring af kæden

Hej Jesper

Læs de tips der er omkring kædesmøring i "frigear?" tråden fra den 22/8 kl
22.07

Mit bud er at enten er din kæde helt slidt op, eller også er kuglelejerne i
baghjulet færdige. Husk at du som 520 kæde bruger kan spare mange penge ved
at købe kæden ved Arne Nielsen, Roskilde, tlf. 4636-1692. Han tager omkring
260kr plus moms for en god 520 o-rings kæde.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Armand

Dato : 24-08-03 22:42

Jesper Pedersen <no_email@nospam.invalid> skrev i en
> [...]
> spænding, eller slidt kæde? Eller er der ikke nogen problemer med det?
> Motorcyklen havde været parkeret et stykke tid (en uge eller sådan noget).

- Et par stive led der forbliver "knækkede" imellem tandhjulene og derfor
giver en anderledes lyd når dé løber på kædehjulet og rettes til dettes
radius !?
I så fald skulle smøringen afhjælpe problemet - Gjorde den dét??

- En række mere slidte led, som giver en anderledes lyd når dé løber på
kædehjulet og dér trækkes sammen til rette indbyrdes afstand af tændernes
faste afstand!?
Svinger kædens opspænding hvis du efterprøver den flere gange med en halv
omdrejning af baghjulet imellem?

--
Armand.