garanti indlevering uden varen har fejl
Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-08-03 20:29

Jeg har haft et joystick som virkede fint ca. 3 måneder. Efter det holdt det
op med at virke og intet hjalp, jeg prøvede også at få det til at virke hos
en bekendt uden held.
Det bliver sendt til garantireparation. Forhandleren siger joysticket virker
og sender det retur. Jeg konstaterer ved modtagelsen at joysticket nu virker
fint igen. Udover porto vil de også have et gebyr for ulejligheden, idet
varen jo ikke havde en defekt.

Hvilket gebyr er rimeligt? Jeg ved joysticket var defekt da jeg sendte det
ind. De kan jo i princippet reparere det, sige det var ok, og så få penge ud
af et sådant gebyr.

Niels

Fra : Rune Wold

Dato : 24-08-03 01:20

Niels Bengaard wrote:

[klip]

> Hvilket gebyr er rimeligt? Jeg ved joysticket var defekt da jeg sendte det
> ind. De kan jo i princippet reparere det, sige det var ok, og så få penge ud
> af et sådant gebyr.

Købelovens nye 6 måneders regel betyder, at en defekt eller fejl som
udg.pkt. *formodes* at være en mangel, hvis denne defekt eller mangel
viser sig inden for de første 6 måneder efter risikoens overgang.

Den formodning er dog ikke til meget hjælp i denne situation, idet det
påstås, at joystikket slet ikke var defekt ved indleveringen. (Det
påstås ikke, at en eventuel defekt ikke er en mangel)

Dermed må du have bevisbyrden for, at joystikket var defekt, idet
reparatøren må kunne kræve et gebyr for at undersøge en vare, der fra
starten slet ikke var mangelfuld.

Kan du det ?

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : TGD

Dato : 24-08-03 03:07

"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udg.pkt. *formodes* at være en mangel, hvis denne defekt eller mangel
> viser sig inden for de første 6 måneder efter risikoens overgang.

Nu skriver Niels Bengaard der er garanti på varen, er der det må der ikke
opkræves et undersøgelsesgebyr.

<KLIP>

Fra : Rune Wold

Dato : 24-08-03 11:38

TGD wrote:

[klip]

> Nu skriver Niels Bengaard der er garanti på varen, er der det må der ikke
> opkræves et undersøgelsesgebyr.

Ja det kommer helt an på, hvad der står i garantien.

Fra : xXx www.1902.dk xXx

Dato : 24-08-03 13:35

TGD wrote:
> Nu skriver Niels Bengaard der er garanti på varen, er der det må der
> ikke opkræves et undersøgelsesgebyr.

Jo. Hvis varen ikke fejler noget, og Niels ikke kan bevise at den gjorde, så
hører den ikke under garanti, og derfor må de gerne tage et
undersøgelsesgebyr.

--
<><><><><><><><><>
Med venlig hilsen

Fra : Andy

Dato : 25-08-03 06:55

> [...]
det
> op med at virke og intet hjalp, jeg prøvede også at få det til at virke

Hvad var nyprisen?

> [...]
virker
> fint igen. Udover porto vil de også have et gebyr for ulejligheden, idet

Det er ganske normalt i branchen, men hvis sagen ryger til
forbrugerklagenævnet vil 'undersøgelsesgebyret' højst sandsynligt blive
underkendt med mindre du inden du indleverede varen blev bekendt med og
underskrev en aftale om det. Derudover skal forhandleren bevise at produktet
var fejlfrit ved leveringen.

se evt. http://www.fs.dk/jura/fjura/jb02/02060300.htm#635

> [...]
> ind. De kan jo i princippet reparere det, sige det var ok, og så få penge

Det er ret usandsynligt at forhandleren gider gøre det... Mange forhandlere
får helt automatisk ombyttet ting som mus, rat og joystick hos forhandleren.

Andy