RAID 1 (0+1) (newbie)
Fra : sdf

Dato : 23-08-03 19:46

hej folkens (igen)

Hvis jeg nu køber 2*80 GB IDE harddiske.. og sætter dem i et RAID 1
(Mirror)...
Hvad nu hvis jeg senere får brug for en lidt større harddisk?

Kan jeg så godt "strippe" de 2*80 GB til en 160 GB, og så "mirror"
indeholdet af de 2*80 GB til en 160 GB singel harddisk? (RAID 0+1)

/sdf

(Jeg ved godt at det performance mæssigt ikke er helt optimalt, og at jeg
skal "bygge" en helt nyt RAID array op igen...)

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 23-08-03 21:00

"sdf" <sdf@sdf.com> wrote:

>Kan jeg så godt "strippe" de 2*80 GB til en 160 GB, og så "mirror"
>indeholdet af de 2*80 GB til en 160 GB singel harddisk? (RAID 0+1)

Nej.

P.S. Der er kun et p i stripe.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-08-03 22:09

sdf wrote:
> Kan jeg så godt "strippe" de 2*80 GB til en 160 GB, og så "mirror"
> indeholdet af de 2*80 GB til en 160 GB singel harddisk? (RAID 0+1)

Såfremt dit raidsystem supporterer dette burde det kunne lade sig
gøre, jeg vil tro at fx. Software-RAID i Linux godt kan lave omtalte
stunt.

Alternativt kan du benytte et normalt stripe over de to 80gig'ere og
så vha. noget software synce dit stripe med din 160gig af og til..
fx. hver nat, eller en gang i timen eller hvad der nu vil være
passende. Se fx. på rsync i forbindelse med denne opsætning.

// Hans
--
Support the Demo Scene: http://se2k.dk
Scene Event 2003 - Dude you're getting a demo

Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 23-08-03 23:24

> [...]
> fx. hver nat, eller en gang i timen eller hvad der nu vil være
> passende. Se fx. på rsync i forbindelse med denne opsætning.

Man burde vel kunne køre hardware RAID 0 på de 2 80gb og så køre software
RAID 1 med 160gb bagefter?

Fra : sdf

Dato : 24-08-03 12:45

mmmm.......
ok.. jeg vil lige kigge i Windows manual (eller på nettet) efter noget
Software RAID 1....

> Man burde vel kunne køre hardware RAID 0 på de 2 80gb og så køre software
> RAID 1 med 160gb bagefter?

Super...