Den Donske Metode
Fra : Stefan Garvig

Dato : 23-08-03 18:00

Kender nogen her i gruppen til Den Donske Metode? Den bruges i forbindelse
med valghandlinger til afgørelse af antal valgte til de opstillede lister
(eller noget i den stil).

Jeg har søgt på Google - uden held.

Måske andre Usenet-grupper er mere egnede til at svare?

Jeg glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Stefan Garvig
--
**********
For direct reply only:

Fra : Peder Porse

Dato : 23-08-03 18:27

Det er Ste-Lagués metode(r), der er tale om.

Det tales normalt om 4 metoder til madatfordeling, 1) Største brøks
metode, d´Honts metode, Ste-Lagués metode og den modificerede
Ste-lagué-metode.De 3 sidste bruges i Danmark. D´Honts metode bruges ved
kommunalvalg, den tenderer at favorisere de store partier, den bruger
divisorerne 1,2,3,4 o.s.v. Den følges normalt op med at valglovgivningen
gir mulighed for valgforbund. Ste-Lagues metode favoriserer tilsvarende
de små partier, den bruger divisorerne 1, 3, 5 o.s.v. Den modificerede
Ste Lague, som nogle kalder den Danske Model, (den er nu vist
oprindeligt brugt i SAverighe først, bruger divisorerne 1,4, 3, 5, o.s.v.

Den rene Ste-lague-metode bruges i dansk valglovgivning til at fordele
partiernes tillægsmandater på områder (Jylland, øerne og Hovedstaden)

Den modificerede metode bruges til at fordele kredsmandater i Danmark.

Da der altså som første divisor bruges et "skævt" tal mener nogen (dem
der laver valglovene i hvert fald, den er mere "retfærdig"-fordi den på
den ene side tilgodeser de små, så de sikres repræsentation, og på den
anden side ikke så udpræget som d`Honts metode tilgodeser de store.

Sagen er ret indviklet og matematisk, håber dette svar er tilfredsstillende.

pp

Håber, det er tilfredsstillende.

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Stefan Garvig

Dato : 23-08-03 18:34

"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden side ikke så udpræget som d`Honts metode tilgodeser de store.
>
> Sagen er ret indviklet og matematisk, håber dette svar er

Tak for hurtigt og godt svar.

Ved du, om metoderne er lavet som edb-programmer, f.eks. som et
Excel-regneark?

Kan du henvise til litteratur om metoderne?

På forhånd mange tusind tak for din gode hjælp.

Venligst

Stefan Garvig

Fra : ASKF

Dato : 24-08-03 16:27

Stefan Garvig ytrede sig i <bi88o9$1ldh$1@news.cybercity.dk> med dette:

[snip]
>Ved du, om metoderne er lavet som edb-programmer, f.eks. som et
>Excel-regneark?
>
>Kan du henvise til litteratur om metoderne?

Prøv at læse den tråd der for en måned siden kørte i <news:dk.videnskab>
om afstemningsteori:
<http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&threadm=3f19cca2%240%2476074%24edfadb0f%40dread11.news.tele.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fhl%3Den%26lr%3D%26ie%3DISO-8859-1%26q%3Dafstemningsteori%26btnG%3DGoogle%2BSearch>

Der er en del gode links til videre studie.
--
Mvh. Allan Stig Kiilerich Frederiksen
"Det med `samfundstjenstligt incitament' er noget sejlivet sludder"

Fra : Stefan Garvig

Dato : 24-08-03 21:48

> [...]
%26ie%3DISO-8859-1%26q%3Dafstemningsteori%26btnG%3DGoogle%2BSearch>

> Der er en del gode links til videre studie.

Tusind tak ! Jeg kikker på sagerne.

Venligst

Stefan

Fra : O-V R:nen

Dato : 24-08-03 14:59

Peder Porse <pp@pederporse.dk> writes:

> d´Honts metode,

Navnet staves "d'Hondt" (den slags gør jo ofte en forskel når man bruger
søgemaskiner...)

Fra : Peder Porse

Dato : 24-08-03 15:27

Du har helt ret..sorry.
pp

Fra : Peder Porse

Dato : 23-08-03 18:43

Supplerende: Jeg havde læst din overskrift som den danske metode.

d´Honts metode, hedder sådan fordi den er udtænkt af belgieren d´Hont,
og den blev anvendt, da Belgien indførte forholdstalsvalg. Som sagt
bruger den divisorerne 1,2,3, o.s.v.

Metoden bruges også ved kommunalvalg i DK.

Man ved, hvor mange mandater, der skal fordeles, f.eks. 5.

Mandaterne fordeles ved at man dividerer listernes stemmetal med 1,2,3,
o.s.v. og de 15 mandater fordeles nu således at det parti, der fik flest
stemmer får det første mandat, det næststørste det 2. mandat o.s.v.

Tænker man sig nu en situation, hvor 3 lister har været opstillet og A
har fået 2700 stemmer, liste B 2300 stemmer liste C 1500 stemmer og
liste D 760 ville liste A få 3 af de 5 mandater, liste B ville få 2 og
liste C og D ingen,.

Ste Lagues metode ville med samme stemmetal betyde at liste A fik 2
mandater, liste B 1, C 1 og D 21, men der skulle kun flyttes 50 stemmer
fra liste B til C for at flytte et mandat således at liste A fik 2 og
liste B også 2 mandater c, 1 og D 1.

den modificerede Ste-Lague-metode ville derimod give liste A 2, liste B
2 og liste C 1

Håber, det hjalp.

pp

Fra : Stefan Garvig

Dato : 23-08-03 18:42

> [...]
> liste B også 2 mandater c, 1 og D 1.
>
> den modificerede Ste-Lague-metode ville derimod give liste A 2, liste B

Jeg kikker på sagerne.

Venligst

Stefan

Fra : Peder Porse

Dato : 23-08-03 19:14

Litteratur:
For et overblik ville jeg foreslå Erik Rasmussen Komparativ Politik. Der
er et afsnit om valglove og forholdstalsvalg, som det her jo drejer sig om.

Ellers kunne jeg foreslå D.W Rae: The Political Consequenses of
Electoral Laws eller Stein Rokkans artikel: Electoral Systems i Stein
Rokkan et al. Citizens, Elections, Parties. (Olso)

Spørgsmålet om de forskellige metoder ved mandatfordeling opstod jo da
man indførte forholdstalsvalg omkring 1. verdenskrig, men den danske
matamatiker Andræ var faktisk den første, der rigtigt analyserede på
problemet, og den senere krigsminister Madsen var også klar over emnets
store betydning i praksis.

pp

Fra : Poul Christensen

Dato : 23-08-03 20:22

Peder Porse <pp@pederporse.dk> wrote in

> [...]
> matamatiker Andræ var faktisk den første, der rigtigt analyserede på
> problemet, og den senere krigsminister Madsen var også klar over

Alternativt kan man studere Indenrigsministeriets officielle redegørelse
for resultatet af seneste valg på:
http://www.im.dk/publikationer/fv20nov2001/valg2001-incl_bilag.pdf

Poul C
poulc@ofir.dk