Bygning af rutchebane
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 23-08-03 18:08

Hej alle

Håber det her er den rigtige gruppe.

Jeg har bygget et legehus til min søn, hvor jeg gerne ville bygge en rutchebane
på. Jeg har kigget på at købe en færdig af plastic, men dels er jeg ikke
særligt vild med plastic, dels kan de typisk ikke tage mere end 1.5 meters
fald, og jeg har brug for ca. 2 meter.

Helst ville jeg lave en af metal, men jeg har ingen ide om hvor jeg skaffer
materialer fra, og frygter lidt at det vil blive meget dyrt.

Man kan købe godkendte rutchebaner til ca. 2 meter, men de ligger i prisområdet
kr. 6500,- og det er way mere end jeg er parat til at bruge. 1000-1500 er det
jeg sigter efter.

Jeg har også overvejet at lave en ramme af træ, og så støbe glasfiber ovenpå.

Jeg vakler ret meget og har brug for nogen gode ideer til det. Er der nogen der
har erfaring med at bygge en rutchebane selv?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. mads@dydensborg.dk
Just because a program takes text commands makes it complex? I love GUI's. I

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-08-03 19:02

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
prisområdet
> kr. 6500,- og det er way mere end jeg er parat til at bruge. 1000-1500 er

Jeg har set en rutsjebane, der ganske enkelt var lavet af de støbeplader,
som man bruger, når man støber - ja whatever...
Pladerne var blot lagt på en bakke (ingen problemer med frit fald ud over
kanten), og efter et år var de stadig glatte trods 60 børnehavebørns fødder
og numser med sand.
De plader må vel også kunne bruges sammen med et stativ?
Jeg vil tro, de kan fås på enhver tømmerhandel.

Hilsen Inger

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 24-08-03 21:57

Inger Pedersen wrote:

[bygning af rutschebaner]

> 1000-1500 er
> det
>
> Jeg har set en rutsjebane, der ganske enkelt var lavet af de støbeplader,
> som man bruger, når man støber - ja whatever...

De samme som man f.eks. bruger til trailere?

> Jeg vil tro, de kan fås på enhver tømmerhandel.

Ja, problemet er blot at de vist ikke kan fås i længder på mere end 2.44 (så
der kommer en samling) og at de er ret stive + dyre?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. mads@dydensborg.dk
7) Sacrifice a small animal for Good Luck

(step 7 of 8 in configuring the Open Source Global File System for Linux)

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 23-08-03 19:36

> Jeg har også overvejet at lave en ramme af træ, og så støbe glasfiber
ovenpå.

Det lyder ikke billigt!

> Jeg vakler ret meget og har brug for nogen gode ideer til det. Er der
nogen der
> har erfaring med at bygge en rutchebane selv?

Tidligere har jeg lavet rutchebaner af to træ vanger 63*200mm som høvles ned
til 58*195, på kanten af vangerne(undersiden) bliver der sømmet en 1mm
rustfri stål plade. Således at, hvis rutchebanen skal være 50cm bred, skal
stålpladen være 50 + 5,8 + 5,8 = 61,6 cm bred. Udenpå pladen sømmes igen
beklædning(underlag) igennem stålpladen og ind i vangerne, det kan være
krydsfiner eller brædder.

Hvis du er dygtig og har værktøjet til at lime store emner, kan du lave "S"
formet vanger.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 24-08-03 22:02

Philip Oest Møller wrote:

> ovenpå.
>
> Det lyder ikke billigt!

Jeg ved ikke hvor dyrt det er, men jeg har støbt en del til sejlbåde, og den
slags, og det er jo kun et lag ovenpå (for at den bliver glat, uden splinter,
og den slags) jeg vil lave.

> [...]
> stålpladen være 50 + 5,8 + 5,8 = 61,6 cm bred. Udenpå pladen sømmes igen
> beklædning(underlag) igennem stålpladen og ind i vangerne, det kan være

Det lyder som noget jeg kan forstå, men jeg har problemer med at jeg ikke aner
hvor jeg får en sådan stålplade fra? Kan du hjælpe med det?

Kan jeg bruge skruer istedet for søm? (Jeg ved det er et lamt spørgsmål, men
jeg elsker skruer og har ikke en dyt forstand på stål).

> Hvis du er dygtig og har værktøjet til at lime store emner, kan du lave "S"
> formet vanger.

Jeg er dygtig!

Hvilket værktøj tænker du på? Kan man ikke lime nogen regler sammen med dyvler
imellem, f.eks, og skære S'et ud af det?

Fortæl endelig mere!

Tak,

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. mads@dydensborg.dk
You know you're a Linux geek when...

You can reconstruct your fstab from scratch, and not even think about it.

- segfault

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 26-08-03 15:54

> [...]
den
> slags, og det er jo kun et lag ovenpå (for at den bliver glat, uden

Jeg kom bare til at tænke på at for 10 år siden købte jeg noget glasfiber,
hærder og "hvad der ellers skal til", og det kostet ret meget(250,-) for at
reparere en skærm. Men jeg har egentligt ikke forstand på det.

> Det lyder som noget jeg kan forstå, men jeg har problemer med at jeg ikke
aner
> hvor jeg får en sådan stålplade fra? Kan du hjælpe med det?

Hos en smed.

> Kan jeg bruge skruer istedet for søm? (Jeg ved det er et lamt spørgsmål,
men
> jeg elsker skruer og har ikke en dyt forstand på stål).

Du kan ikke skrue igennem stålet(du kan forbore), det er bare lettere med
søm.

> Jeg er dygtig!
>
> Hvilket værktøj tænker du på? Kan man ikke lime nogen regler sammen med
dyvler
> imellem, f.eks, og skære S'et ud af det?

Jo, men det skal høvles inden det limes sammen(bedste limning opnåes med ny
forarbejdet træ, d.v.s. de flader der skal lim på skal være høvlet eller
skåret og slebet), derfor kræver det stor nøjagtighed, for at få samlingerne
jævne uden for meget arbejde med pudshøvlen (håndhøvl) bagefter.

Det skal limes med Polyurethanlim, som er vejrbestandig, og hærder ved hjælp
af fugtighed(du kan sikkert ikke købe gran, der er tørt nok til at lime med
alm. vejr bestandig snedkerlim). Det er iøvrigt ret giftigt, at arbejde med,
brug handsker.

Reglar(gran) er dumme at lime sammen for de har affaset kanter og er iøvrigt
normalt af ganske ringe kvalitet, så hellere noget godt tømmer(gran) med
tætte åreringe. Det bedste ville være fyrtræ. Og så få det høvlet(evt. også
rettet) på alle 4 sider hos en snedker.

Der er ingen vits i at købe trykimprægneret træ(gran), da det skal høvles og
derfor genimprægneres, så er det bedre at vælge noget ordentligt træ, enten
gran med tætte årringe eller fyr med stor andel af kernetræ. Og så også
behandle vangerne med imprægnerings olie (vådt i vådt) til det ikke kan suge
mere, og afslutte med en alm. god træbeskyttelse.

Det ultimative ville være, at lave vangerne i gran/fyr og sende det til
trykimprægnering(eller lave det i eg/teak .

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 04-09-03 13:12

Philip Oest Møller wrote:

> [...]
> hærder og "hvad der ellers skal til", og det kostet ret meget(250,-) for at
> reparere en skærm. Men jeg har egentligt ikke forstand på det.

OK, vi snakker samme prisniveau - det opfatter jeg ikke som specielt dyrt.

Jeg har lige ringet til en enkelt smed og fået en pris på en 300x60 (cm) plade
1 mm, rustfrit stål, og der snakker vi

1mm stål rustfri slebet. 1008 inkl. moms.

1mm stål rustfri uslebet. 936 inkl. moms.

Se, det er jo en slat! Plus, jeg er ikke sikker på at 300 cm er langt nok...
(Til gengæld kan jeg måske nøjes med en 50 cm plade).

> [...]
> skåret og slebet), derfor kræver det stor nøjagtighed, for at få samlingerne
> jævne uden for meget arbejde med pudshøvlen (håndhøvl) bagefter.

Av, ja. Så dygtig er jeg ikke sikker på at jeg er.

Hvad hvis man savede det med en rundsav og sleb det?

> [...]
> tætte åreringe. Det bedste ville være fyrtræ. Og så få det høvlet(evt. også

Hmm. Jeg begynder at overveje at lave siderne af noget tykt vandfast
krydsfiner?

> [...]
> behandle vangerne med imprægnerings olie (vådt i vådt) til det ikke kan suge
> mere, og afslutte med en alm. god træbeskyttelse.

Imprægnering må jeg ikke - deklarationen forbyder den slags. Det skal males med
linolie med fungicider i. (Hurra).

> Med træ hilsen

Tusind tak for din hjælp! Jeg må virkeligt tænke over hvordan det skal laves.

Mads

> Philip Oest Møller
>

> "Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
>
> Unøjagtighederne kommer af sig selv"

--
Mads Bondo Dydensborg. mads@dydensborg.dk
In a stinging rebuke, a federal judge Monday ruled Microsoft Corp. violated
the nation's antitrust laws by using its monopoly power in personal computer
operating systems to stifle competition.
- CNN Financial News April 03, 2000: 7:53 p.m. ET