ADSL i bof=?ISO-8859-1?B?5g==?=llesskab
Fra : Per Madsen

Dato : 28-12-00 23:21

Kære ng

Her i bofællesskabet(1 macbruger og 2 windåser), har vi besluttet os for at
få ADSL. Jeg leder derfor det bedste tilbud fra nogle af de større udbydere.
Jeg har ladet mig fortælle, at nogle af udbyderne, f.eks. worldOnline,
leverer noget af den hardware (en router?) der skal bruges, men hvad skal vi
bruge nå vi nu ikke alle kører m. mac, og hvordan gør vi når vi alle skal
være på samme opkobling? Her tænker jeg på routere, hubs og lign.
Kan det overhovedet lade sig gøre?
Håber I kan hjælpe!

Mvh
Per

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-12-00 00:02

In article <B6717B4C.5BCE%permand@private.dk>, Per Madsen
<permand@private.dk> wrote:

> Kan det overhovedet lade sig gøre?

Hvis i holder jer fra TeleDanmarks Netexpress løsning får i ikke nogen
problemer. WOLs, CCs og TDKs Pro@ccess ADSL-løsninger fungerer
uafhængigt af operativsystem netop pga routeren. Det eneste du skal gøre
på din Mac, er at sætte Appletalk til Ethernet og TCP/IP til Ethernet og
DHCP, så kører det. I skal selvfølgelig alle have forbindelse til
routeren via en hub (indbygget i TDKs) eller switch.

--
MVH
Martin Edlich AKA "Århhh du er sgu da en bette Gud Martin!"

Fra : Bjarne \"Data\" Math~

Dato : 29-12-00 02:35

Per Madsen wrote:
> [...]
> Jeg har ladet mig fortælle, at nogle af udbyderne, f.eks. worldOnline,
> leverer noget af den hardware (en router?) der skal bruges,
Både CyberCity og WorldOnline leverer en router - en Cisco 677

> men hvad skal vi
> bruge nå vi nu ikke alle kører m. mac, og hvordan gør vi når vi alle skal
> være på samme opkobling? Her tænker jeg på routere, hubs og lign.
> Kan det overhovedet lade sig gøre?
Det er overhovedet ikke noget problem !!!
I skal bruge følgende:
-- en 8-ports 10/100 Mbit router (min anbefaling)
-- 3 (muligvis 4) almindelige ethernet-kabler

her :
   http://www.cybercity.dk/support/cisco677_vejledning/home.phtml
får du en aldeles glimrende vejledning i opsætningen

endvidere så vil jeg anbefale dig at læse min post 'ADSL , webserving , fildeling'

Hvis I ikke skal snakke sammen på lokalnettet, så er det nok at
konfigurere TCP/IP som beskrevet. Det bliver straks mere kompliceret
hvis der skal fildeles på kryds og tværs mellem maskinerne

--
Bjarne D Mathiesen mailto:mac.bjarnedm@get2net.dk
København N ; Danmark ; Europa ('hidden' in 'Reply-To:' field)

Fra : Jakob Færch

Dato : 07-01-01 19:41

In article <3A4BEA35.59D6DCD3@get2net.dk>, mac.bjarnedm@get2net.dk
wrote:

> Det er overhovedet ikke noget problem !!!
> I skal bruge følgende:
> -- en 8-ports 10/100 Mbit router (min anbefaling)
> -- 3 (muligvis 4) almindelige ethernet-kabler

Det, du mener er vel, at de flinke mennesker i bofællesskabet skal bruge
ikke en router, men en hub - eller endnu bedre, og ikke så meget dyrere,
en switch, der når de er mere end 2 nok vil give noget bedre hastighed.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-12-00 11:22

> [...]

> bruge nå vi nu ikke alle kører m. mac, og hvordan gør vi når vi alle skal
> være på samme opkobling? Her tænker jeg på routere, hubs og lign.

Hej Per

I skal tage den løsning som CyberCity har pt. 384/128 - gratis
oprettelse, incl. Cisco 677 router samt en måned gratis såfremt CC ikke
kan levere indefor 30 dage. I alt kr. 395,- pr. måned.

Det er ligegyldigt om det er Mac'er eller PC'ere, der skal på - bare I
ikke internt skal kommunikere.

I Brink elektronik i København kan I købe en tang til at lave Ethernet
kablerne med sam t RJ 45 stikkene. Det er billigere end at købe færdige
kabler i jeres tilfælde.

Jeg mener kun at routeren har eet stik, så i skal bruge en hub eller
switch - læs eventuelt artiklen i MacBrugers Dobbeltklik (seneste
nummer)

--
Ciao Jesper

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 29-12-00 11:49

> I skal tage den løsning som CyberCity har pt. 384/128 - gratis
> oprettelse, incl. Cisco 677 router samt en måned gratis såfremt CC ikke
> kan levere indefor 30 dage. I alt kr. 395,- pr. måned.

Da jeg snakkede med dem for en måneds tid siden, var det nu 345 kr./md.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-12-00 13:19

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Da jeg snakkede med dem for en måneds tid siden, var det nu 345 kr./md.

Det bliver det jo ikke ringere af og min søster bliver endnu mere glad.

--
Ciao Jesper

Fra : MacMan

Dato : 29-12-00 13:35

I brevet "1emegqo.urkgl11pwqrlsN%serse@diku.dk" skrev Per Erik Ronne
(serse@diku.dk) den 29/12/00 11:48:

> Da jeg snakkede med dem for en måneds tid siden, var det nu 345 kr./md.

Nope, det er for 256/128'eren.

Venlig hilsen
Morten

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 30-12-00 06:29

MacMan <nospan@nospam.com> wrote:

> I brevet "1emegqo.urkgl11pwqrlsN%serse@diku.dk" skrev Per Erik Ronne
> (serse@diku.dk) den 29/12/00 11:48:

> Nope, det er for 256/128'eren.

Det var også den jeg var interesseret i [jeg kunne ikke lige gennemskue,
hvad der mentes med "384/128"]. Men ok, hvis den skal deles af "mange"
kan en højere hastighed naturligvis være smart.

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 31-12-00 10:53

> Nope, det er for 256/128'eren.
>
> Venlig hilsen
> Morten

Er dette mærkbart hurtigere end isdn ?

mvh

jakob H K

Fra : Jesper

Dato : 31-12-00 12:36

Jakob Højer Kristensen <n94jhk@xxxnat.ou.dk> wrote:

> Er dette mærkbart hurtigere end isdn ?

Bestemt! Jeg skiftede fra isdn i til WOL adsl (256/256) i august måned.
Med isdn downloadede jeg 7-8 kb/s (én kanal) og betalte omkring 500
kr/md. for mit (over)forbrug. ADSL kører 25-26 kb/s og koster 400 kr./md
uanset forbrug.

Mht. til en upload hastighed på 128 kbit/s er det ikke noget du vil
mærke meget til medmindre du uploader meget eller du vil have en server
stående.

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 02-01-01 09:57

OK, jeg bliver mere og mere lun på tanken

hygge

Jakob H K
--
The Lord in His wisdom made the fly
And then forgot to tell us why.

OGDEN NASH

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-01-01 10:27

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Mht. til en upload hastighed på 128 kbit/s er det ikke noget du vil
> mærke meget til medmindre du uploader meget eller du vil have en server

Vi har en 2 MBit og det giver en downloadshastighed på ca. 195 - 222
kb/s og det er sgu fedt. Filmtrailerne på Apple site starter efter ca. 5
sekunder og kører så perfekt.

ISDN er fuldstændigt uinteressant og derfor bliver det også solgt til
spotpriser nu.

--
Ciao Jesper