scrollbar vandret
Fra : pepss

Dato : 23-08-03 14:39

når man går ind på www.cafe-flirt.dk og trykker på opret ny profil og går
vider til trin 1 (regler) kommer der en vandret scrollbar er der nogen der
kan fortælle mig hvorfor den kommer?
det er samme stylesheet som på forsiden men der er jo igen vandret
scrollbar!
nu har jeg stirret på det længe og jeg kan bare ikke se hvad der er galt!

--
pepss
den ordblinde der prøver at blive web-designer

Fra : Møller

Dato : 23-08-03 20:34

"pepss" <olefriis@privat.dk> skrev i en meddelelse
> når man går ind på www.cafe-flirt.dk og trykker på opret ny profil og går
> vider til trin 1 (regler) kommer der en vandret scrollbar er der nogen der
> kan fortælle mig hvorfor den kommer?

Hvis du fjerner
så måske skulle du angive noget margin i stedet!

Fra : Møller

Dato : 23-08-03 20:48

> Hvis du fjerner
> så måske skulle du angive noget margin i stedet!

Nej, sådan engang vrøvl, SORRY

Fra : pepss

Dato : 23-08-03 22:59

"Møller" skrev

> Nej, sådan engang vrøvl, SORRY

helt okay

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-08-03 02:11

pepss skrev:

> når man går ind på www.cafe-flirt.dk og trykker på opret ny
> profil og går vider til trin 1 (regler) kommer der en vandret
> scrollbar er der nogen der kan fortælle mig hvorfor den
> kommer?

Formentlig fordi body har angivet width: 100% samtidig med at flere
elementer i body - bl.a. h4 og p - har angivet positiv margen.

Med hensyn til forsiden, så mangler html-(start)elementet helt -
det er ikke så heldigt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 24-08-03 08:48

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Formentlig fordi body har angivet width: 100% samtidig med at flere
> elementer i body - bl.a. h4 og p - har angivet positiv margen.

de 100% width: i body har jeg slettet igen det var en prøve for at få
scrollbar væk.
jeg kan ikke helt forstå at det kan være det der er galt for den h4 er jo
kun et lille ord og p er i en div på width: 80%
er det mig der ikke helt fatter hvordan det virker?

> Med hensyn til forsiden, så mangler html-(start)elementet helt -
> det er ikke så heldigt.

tak skal du ha! jeg var på et tidspungt ved at lave det om til xhtml 1.0 men
fortrød igen og har så ikke fået sat <html> ind igen.....

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-08-03 12:27

"pepss" <olefriis@privat.dk> skrev

> tak skal du ha! jeg var på et tidspungt ved at lave det om til xhtml 1.0
men
> fortrød igen og har så ikke fået sat <html> ind igen.....

Uanset, om du stiler efter html 4.01 eller xhtml 1.0, så skal starttagget
parametre ind.

html 4.01:

xhtml 1.0:

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : pepss

Dato : 24-08-03 12:34

"Erik Ginnerskov" skrev>
> [...]
> men
>
> Uanset, om du stiler efter html 4.01 eller xhtml 1.0, så skal starttagget

ja det ved jeg! er bare kommet til at slette helle linen og ikke fået
valideret bagefter
men ellers tak for svaret!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-08-03 21:38

pepss skrev:

> de 100% width: i body har jeg slettet igen

Hjalp det?

> jeg kan ikke helt forstå at det kan være det der er galt for
> den h4 er jo kun et lille ord

Alle blokelementer har som standard fuld bredde (100%) - uanset
hvor lidt de indeholder. Du kan se det hvis du sætter en kant på fx
din h4.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 24-08-03 22:02

"Jens Gyldenkærne Clausen"skrev

> Hjalp det?

nej det gjore det ikke

> Alle blokelementer har som standard fuld bredde (100%) - uanset
> hvor lidt de indeholder. Du kan se det hvis du sætter en kant på fx
> din h4.

okay det var jeg ikke klar over! jeg må jo lige prøve at sætte den til eks.
90%

Fra : Møller

Dato : 24-08-03 11:01

> [...]
> kan fortælle mig hvorfor den kommer?
> det er samme stylesheet som på forsiden men der er jo igen vandret

Måske noget du kan bruge til at finde 'fejlen'.
Når jeg åbner filen trin1 'alene' så er der ingen scrollbar! Og jeg kan
minimere vinduet til minimum og der kommer stadig ingen scroll!!
Men åbnes den inde i dine frames så kommer scrollbar.
vh Møller

Fra : pepss

Dato : 24-08-03 11:08

"Møller" skrev

> [...]
> minimere vinduet til minimum og der kommer stadig ingen scroll!!
> Men åbnes den inde i dine frames så kommer scrollbar.

ja det har jeg set men jeg sys bare det bliver mere mærkelig af det
hvis jeg setter bredden til 95% i body forsvinder scrollbar men så bliver
alt andet design også smadret!

Fra : Møller

Dato : 24-08-03 13:13

> "Møller" skrev

> går
> der
Hej, se her!
Jeg er ikke så god til de der standarder, men hvis du fjerner

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Så forsvinder 'sgu' scrollen, øh?? Måske kun her hos mig, ved ikke!!

Fra : pepss

Dato : 24-08-03 13:29

"Møller" skrev

> [...]

> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
>
> Så forsvinder 'sgu' scrollen, øh?? Måske kun her hos mig, ved ikke!!

det vil jeg da lige prøve! jeg er nu heller ikke så godt til de standarder
men vil da godt overholde dem så vidt mulig!
hvis det er det der skal til er der så ikke en der kom forklare hvorfor det
er sådan?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-08-03 21:41

pepss skrev:

> [...]

- så går browseren i quirks mode i stedet for standardmode. Se fx
<http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html> og
<http://www.html.dk/artikler/00036/>.

> det vil jeg da lige prøve! jeg er nu heller ikke så godt til
> de standarder men vil da godt overholde dem så vidt mulig!

Så er det ikke den løsning du skal bruge. Ved at fjerne
doctypeerklæringen opnår du bare at browseren benytter gamle
(ugyldige) standarder til sidevisningen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 24-08-03 22:05

> - så går browseren i quirks mode i stedet for standardmode. Se fx
> <http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html> og
> <http://www.html.dk/artikler/00036/>.

hmm okay

> Så er det ikke den løsning du skal bruge. Ved at fjerne
> doctypeerklæringen opnår du bare at browseren benytter gamle
> (ugyldige) standarder til sidevisningen.

nej det kunne jeg læse ud af de links du gav mig! tak for det!

Fra : Jan Tarbensen

Dato : 24-08-03 22:09

Prøv at sætte scrolling=yes for main-rammen. Det skulle hjælpe. Til gengæld
har du så altid de lodrette rullepaneler i højre side.

Hvis du i øvrigt efter at have trykket på Opret ny profil gør dit
browservindue kortere, så indholdet kræver et lodret rullepanel, vises det
vandrette også. Ved altid at have det lodrette rullepanel fremme, vises det
vandrette rullepanel ikke.

mvh.
Jan Tarbensen.

Fra : pepss

Dato : 25-08-03 11:41

"Jan Tarbensen" skrev
> [...]
> vandrette også. Ved altid at have det lodrette rullepanel fremme, vises

det er jo godt nok ikke den bedste løgsing men jeg kan godt nok ikke finde
ud af hvad der er galt så det bliver nok til scrolling=yes
du skal ha tak for dit tip!