varme med brænde
Fra : Ukendt

Dato : 23-08-03 12:09

Vi overvejer at droppe olien. Vi gider gerne have lidt mere besvær mod at
spare nogle penge, så her er vores ide:

1 - fyr kun til brænde
2 - akkumuleringsbeholder 750l så vi forhåbenligt kan nøjes med at fyre 1-2
gange dagligt
3 - seperat vandvarmer med el + fyr tilslutning
4 - solvarme på sigt som kobles på akk. beholder

Vil ovenstående fungere. Kender nogle priser ? Erfaringer med lignende ?

energiforbrug pt : 800l olie/år + 2tons brænde. Fyr slukket 4 mdr/år

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 25-08-03 09:16

"Albert" <-> wrote in

> [...]
> lignende ?
>

> energiforbrug pt : 800l olie/år + 2tons brænde. Fyr slukket 4 mdr/år

Ja det bør fungere.
750 l akku-tank er nok i underkanten
Aku-tanken skal laves rigtigt.
kan ikke lige finde den link jeg havde til et firma, de leverede
shuntventiler til aku-anlæg

Men du må IKKE lave tvungen cirkulation i aku-tanken.
Det skal være naturlig cirkulation således at det varme holder sig i et lag
i toppen og det kolde holder sig i bunden.
Så har du varmt vand lige til det er slut....
Ved kraftig cirkulation ender du meget hurtigt med kun lunkent vand...

fyret skal være stort, vil jeg mene, med 2"rør til akkutank, så kan du
bulderfyre uden at det koger over.

Det er vigtigt med den rigtige shuntventil for at holde vandet i lag i aku-
tanken. 5-7000,- koster den vistnok.
Jeg har den ikke, men det fungerer da alligevel.

Prøver at finde de link jeg har, de står i nogle gamle mails jeg har sendt
engang.

Min Metro vandvarmer sidder på centralvarmen fra brændefyret, men desværre
sådan at hvis alle radiatorer lukker ned (det er varmt nok) så holdes
vandet ikke varmt i vandvarmeren. Så er det tid at skifte til el-varmen.

Der komme rtil at gå meget tid med at håndtere brænde....
Køber du brændet færdigt sparer, du ikke engang halvdelen af dine udgifter
til olien. Det er min erfaring. Så blev min timepris så lav at jeg foretrak
at købe olien. Men det var i det gamle hus med et forbrug på 40-60 rummeter
træ om året. 500 kvadratmeter hus med stråtag og dårlig isolering

I det nye hus, det med aku-tank, forventer jeg et forbrug på 12 rummeter.
85 kvadratmeter hus med 100mm isolering overalt og thermovinduer næsten
overalt.

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk