Bøde..
Fra : Anders Winther

Dato : 06-04-01 09:06

Hej NG,
Den anden dag fortalte jeg om mit morgen-chok..
Nu har jeg fået et brev fra Københavns Politi.. Det har dog ikke noget med
morgen-chokket at gøre.. Det er en fartbøde.. Øv-øv.. Jeg har "kommet" til
at køre 65 km/t på Østerbrogade.. Med usikkerheden er det så 62 km/t jeg
skal straffes for.. Straffen er en bøde på 1.000 kr..

Men jeg kommer til at tænke på noget jeg har hørt her i NG'en..
"Der skal være minimum to vidner der aflæser min nummerplade"
Men jeg kan ikke nogen steder på papirerne se at to politimænd har skrevet
under på at de har aflæst min nummerplade..
Det er måske lidt tåbeligt at skulle begynde at bokse med politiet, men kan
jeg ikke forlange at få et papir med to underskrifter på fra dem?

Mvh.
Anders Winther
XJ600S

Fra : boe

Dato : 06-04-01 09:07

"Anders Winther" <anders@cybercity.dk> wrote in message
> [...]
kan
> jeg ikke forlange at få et papir med to underskrifter på fra dem?

Glem alt om underskrifter - det passer ikke.
Kan man med sikkerhed identificere dig på billedet?

Bo, VF1000F

Fra : Anders Winther

Dato : 06-04-01 09:31

> Glem alt om underskrifter - det passer ikke.
> Kan man med sikkerhed identificere dig på billedet?
Man kan da se to mørke øjne og en næse.. Om det er mine øjne og min næse..
Tjaaa.. Det ved jeg ikke..
Og der er faktisk noget genskind i visiret der slører billedet lidt..

Men har politiet ikke nogle billeder der er i bedre opløsning end det jeg
sidder med?

-Anders
XJ600S

Fra : boe

Dato : 06-04-01 09:33

> [...]
> Og der er faktisk noget genskind i visiret der slører billedet lidt..
>
> Men har politiet ikke nogle billeder der er i bedre opløsning end det jeg

Næh, så havde de vel sendt det til dig....

Nægt alt!!!

Bo, VF1000F

Fra : Adam Christensen

Dato : 06-04-01 09:33

"boe" <bemNOSPAMM@bellesystems.com> wrote in message

> "Anders Winther" <anders@cybercity.dk> wrote in message

> Glem alt om underskrifter - det passer ikke.
> Kan man med sikkerhed identificere dig på billedet?

Det' Leth: Var det dig der kørte? Ved du godt selv at du kørte for stærkt?

Tag det som en mand - betal bøden!

--
Adam
(betalte 1000,- kr. for at køre på Jagtvej sidste år, fordi jeg ikke tænkte

Fra : boe

Dato : 06-04-01 09:50

"Adam Christensen" <adam.christensen@framfab.dk> wrote in message

> Det' Leth: Var det dig der kørte? Ved du godt selv at du kørte for stærkt?
>
> Tag det som en mand - betal bøden!

Hvorfor er det afgørende, om Anders godt selv vidste, at han kørte for
stærkt? Og hvorfor er man macho fordi man accepterer brugen af J. Bukstis
luskepeter-skatteindsamlings-automat uden protest?

Bo, VF1000F

Fra : Armand

Dato : 06-04-01 11:37

boe <bemNOSPAMM@bellesystems.com> skrev i en

> [...]
Bukstis
> luskepeter-skatteindsamlings-automat uden protest?

- - - Og hvorfor skal man blot dukke nakken til trods for at sheriffens
mænd har gjort et dårligt arbejde (er bagenden af motorcyklen gjort
u-genkendelig, således at man ikke kan se OM(!) du har haft en passager
med - á regelen om af fjerne passager-siden på bil-fotos???)

Snak med Uffe R B, der står i samme situation og få et par fif.

I den sidste ende bliver det under ingen omstændigheder dyrere at møde
op
i retten. Den eneste mer-udgift du får på dig er at du evt. må tage fri
for at kunne møde op!

--
Armand.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 06-04-01 16:31

On Fri, 6 Apr 2001 10:50:05 +0200, boe wrote:

> [...]

Helt enig.

> Hvorfor er det afgørende, om Anders godt selv vidste, at han kørte for
> stærkt?

Handling og konsekvens, såmænd.. Hvis du vælger at handle (køre
for stærkt), så må du også være forberedt på at tage
konsekvenserne (vrøvl med politiet f.eks.).

> Og hvorfor er man macho fordi man accepterer brugen af J. Bukstis
> luskepeter-skatteindsamlings-automat uden protest?

Er man sej, hvis man ikke vil stå ved sine gerninger?

Hvorfor?

--
Stig / shj@bigfoot.com

Fra : boe

Dato : 06-04-01 17:10

Stig H. Jacobsen <shj@bigfoot.com> wrote in message

> Helt enig.

> Handling og konsekvens, såmænd.. Hvis du vælger at handle (køre
> for stærkt), så må du også være forberedt på at tage
> konsekvenserne (vrøvl med politiet f.eks.).

Betyder det så omvendt, at hvis man var uopmærksom og ved et uheld sneg sig
op på 6 km/t for hurtigt, så er det i orden at forsøge at undgå at betale
bøden?

> Er man sej, hvis man ikke vil stå ved sine gerninger?

Jeg har ikke talt om at være sej i denne forbindelse - det har alle dem, som
har skrevet "tag det som en mand". Personligt synes jeg ikke, at man kan
tale om "mand" eller "ikke mand". Min pointe er blot, at jeg ikke betragter
det som et "æresspørgsmål" at stå ved sin handlinger i forbindelse med (i
mine øjne) latterlige, skjulte fartkontroller. Jeg betaler uden vrøvl, hvis
jeg bliver standset af et rigtigt menneske, medmindre jeg har den mindste
chance for at slippe - for så gør jeg dét.

Jeg må også spørge dig om du vil besvare mit spørgsmål fra et tidligere
indlæg:

"Okay, lad mig så spørge, hvor langt I er villige til at acceptere
overvågning - gerne et begrundet svar:

Når vi efter al sandsynlighed får indført roadpricing, vil det teknisk også
være muligt at overvåge hastighed. Er det acceptabelt for jer, der synes at
man skal "tage det som en mand", at der så automatisk vil ske fremsendelse
af et bødeforlæg hver gang roadpricing systemet registrerer en hastighed,
der ligger 6 km/t over den tilladte?"

Bo, VF1000F

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 06-04-01 18:31

On Fri, 6 Apr 2001 18:09:39 +0200, boe wrote:

> Betyder det så omvendt, at hvis man var uopmærksom og ved et uheld sneg sig
> op på 6 km/t for hurtigt, så er det i orden at forsøge at undgå at betale
> bøden?

Det ville nok mere være surt.

> Min pointe er blot, at jeg ikke betragter det som et
> "æresspørgsmål" at stå ved sin handlinger i forbindelse med (i
> mine øjne) latterlige, skjulte fartkontroller.

Var der ikke et skilt om at der var automatisk fartkontrol på
strækningen? Det er vel egentligt mere reelt overfor
trafikanterne end ham betjenten, som blot står i skjul med
laseren?

> Jeg må også spørge dig om du vil besvare mit spørgsmål fra et tidligere
> indlæg:

Det kan jeg ikke lige hjælpe dig med.. Den situation som du
beskriver kræver mere en del mere paranoia end jeg har.

--
Stig / shj@bigfoot.com

Fra : boe

Dato : 06-04-01 18:40

> Var der ikke et skilt om at der var automatisk fartkontrol på
> strækningen? Det er vel egentligt mere reelt overfor
> trafikanterne end ham betjenten, som blot står i skjul med
> laseren?

Hvis der var krav om skiltning, ville jeg ikke brokke mig overhovedet. Så
ville man nemlig signalere, at det var færdselssikkerheden og ikke pengene,
der var årsagen til overvågningen.

> Det kan jeg ikke lige hjælpe dig med.. Den situation som du
> beskriver kræver mere en del mere paranoia end jeg har.

Du mener ikke, at det er realistisk at der indføres automatisk overvågning
af hastighed via satellit? Er du klar over, at der i øjeblikket laves forsøg
med tvungne, automatiske hastighedsbegrænsere på biler her i landet og i
Sverige? Hvordan tror du lige, at det system ved, hvor hurtigt bilen må
køre, hvis det ikke lige skulle være fordi, at en satellit vidste hvor bilen
befinder sig?

Hvad er værst, paranoia eller naivitet

Bo, VF1000F

Fra : Adam Christensen

Dato : 06-04-01 18:41

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message
> Hvordan tror du lige, at det system ved, hvor hurtigt bilen må
> køre, hvis det ikke lige skulle være fordi, at en satellit vidste hvor
bilen
> befinder sig?

Lokale sensorer/sendere i vejen f.eks.

--
Adam

Fra : boe

Dato : 06-04-01 18:50

> "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message
> bilen
>
> Lokale sensorer/sendere i vejen f.eks.

Godt forsøgt, men nix. Som du ved, kan man købe navigationsudstyr til bilen.
De virker også ved hjælp af satellitter.

Bo, VF1000F

Fra : Adam Christensen

Dato : 06-04-01 19:30

> Adam Christensen <adam.christensen@framfab.dk> wrote in message

> Godt forsøgt, men nix. Som du ved, kan man købe navigationsudstyr til
bilen.
> De virker også ved hjælp af satellitter.

Hov hov - spørgsmålet var hvorledes systemet skulle vide hvor hurtigt man må
køre på den aktuelle vejstrækning. Hvem snakker om navigationsudstyr?

Jeg står fast

--
Adam
SV650S

Fra : boe

Dato : 06-04-01 19:54

> Hov hov - spørgsmålet var hvorledes systemet skulle vide hvor hurtigt man

> køre på den aktuelle vejstrækning. Hvem snakker om navigationsudstyr?
>
> Jeg står fast

Ja, men på glatis Satelitten fortæller systemet hvor bilen befinder sig.
Systemet er så kodet med info om tilladt hastighed på den aktuelle lokation.

Bo, VF1000F

Fra : Steen Schmidt

Dato : 06-04-01 20:33

> Ja, men på glatis Satelitten fortæller systemet hvor bilen befinder
sig.
> Systemet er så kodet med info om tilladt hastighed på den aktuelle
lokation.

En gang kodet - kan altid kodes om....

Så skal den bare hackes! Moderne tids TV1000 kort.....et "unlimited
speed card, now for YOUR model"

Mvh
Steen

Fra : boe

Dato : 06-04-01 21:22

Steen Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> wrote in message

> Så skal den bare hackes! Moderne tids TV1000 kort.....et "unlimited
> speed card, now for YOUR model"

Fedt, så har vi noget at give os til igen - efter at det nærmest er blevet
umuligt (eller i hvert fald ulovligt) at være tv-pirat

Bo, VF1000F

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 06-04-01 22:15

On Fri, 6 Apr 2001 21:33:07 +0200, Steen Schmidt wrote:

> Så skal den bare hackes! Moderne tids TV1000 kort.....et "unlimited
> speed card, now for YOUR model"

Forestil dig sådan en 1 kilos epoxyklump med motorstyring,
gps-modtager, hastighedskontrol, startspærre og hele molevitten.

Et rigtigt skoddet vinterprojekt at splitte den ad :-|

--
Stig / shj@bigfoot.com

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-04-01 23:04

Stig H. Jacobsen wrote:

> Forestil dig sådan en 1 kilos epoxyklump med motorstyring,
> gps-modtager, hastighedskontrol, startspærre og hele molevitten.
-klip-
Yess, og med en 120 cm parabolskærm Den skal sq nok kunne give lidt
underholdning hvis den skal sidde på styret
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 06-04-01 23:54

On Sat, 7 Apr 2001 00:04:00 +0200, Jes Vestervang wrote:

> Yess, og med en 120 cm parabolskærm

Til TV'et? :) GPS'en er ikke så krævende når der er frit udsyn
til skyerne - den jeg bruger er lidt større end en pakke
cigaretter (med intern antenne).

Iøvrigt er jeg sikker på at parabolen kan fås som ekstraudstyr
til Goldwing.

> Den skal sq nok kunne give lidt underholdning hvis den skal
> sidde på styret

Vi får vel F16-like HUD's i enten hjelmvisir eller kåbeglasset på
et tidspunkt

--
Stig / shj@bigfoot.com

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-04-01 00:34

Stig H. Jacobsen wrote:

> Til TV'et? :) GPS'en er ikke så krævende når der er frit udsyn
> til skyerne - den jeg bruger er lidt større end en pakke
> cigaretter (med intern antenne).

Jaja, men det ville da se sjovt ud med parabolen

> Iøvrigt er jeg sikker på at parabolen kan fås som ekstraudstyr
> til Goldwing.

*rofl*

> Vi får vel F16-like HUD's i enten hjelmvisir eller kåbeglasset på
> et tidspunkt

Jaaah, så skal det være sådan at man kan kigge om hjørner i sving med dem.
: -) Så skal jeg sq nok få høvlet dæksiderne lidt bedre

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-04-01 21:49

boe wrote:

> [...]
>
> Ja, men på glatis Satelitten fortæller systemet hvor bilen befinder
> sig. Systemet er så kodet med info om tilladt hastighed på den aktuelle
Så må man bare håbe på at det er upræcist nok til at man kan påstå at man
altså kørte inde på pløjemarken langs vejen

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 09-04-01 23:10

On Fri, 6 Apr 2001 22:49:08 +0200, Jes Vestervang
<jesvj@mailme.dk.fjern_mig_og_punktummet> wrote:

>Så må man bare håbe på at det er upræcist nok til at man kan påstå at man
>altså kørte inde på pløjemarken langs vejen

Bare det kan kende forskel på, om man kører på Lyngby-motorvejen eller
den parrallele vej 1½ meter til højre for - hvor man kun må køre 50
km/t. Måske man skulle begynde konsekvent at køre i yderste bane - det
gør alle andre jo allerede???

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Loud pipes save lives' - sandheden om fri udblæsning.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 06-04-01 22:12

On Fri, 6 Apr 2001 19:40:14 +0200, boe wrote:

> Hvis der var krav om skiltning, ville jeg ikke brokke mig overhovedet. Så
> ville man nemlig signalere, at det var færdselssikkerheden og ikke pengene,
> der var årsagen til overvågningen.

Politiet siger jo selv, at blot skiltene om fotoovervågning er
oppe, så får det folk til at sætte farten ned og det er de
gladere for end for at uddele bøder. Det glæder mig at høre!

Og jeg kan godt se det fra politiets side - at skrive bøder ud i
stribevis - mens man hører på dårlige undskyldninger - er vel
ikke det mest spændende, som man kan lave som færdselsbetjent.

De får ikke provision, ved du nok :)

> [...]
> med tvungne, automatiske hastighedsbegrænsere på biler her i landet og i

Jeg kan altså ikke tage det så tungt, sorry..

Ikke at det er noget jeg ønsker, men jeg frygter det heller ikke
specielt. Modsat f.eks. USA eller Frankrig, så har man her i
landet heldigvis slet ikke samme tradition for og interesse i at
overvåge borgerne.

(jeg xp'er og xfut'er til dk.politik.trafik, hvor vi nok nærmere
hører hjemme nu)

--
Stig / shj@bigfoot.com

Fra : Jan

Dato : 06-04-01 23:12

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en news:9akpjs$efr$1@sunsite.dk...

> Stig H. Jacobsen <shj@bigfoot.com> wrote in message

Ja gør det!

> Betyder det så omvendt, at hvis man var uopmærksom og ved et uheld sneg
sig
> op på 6 km/t for hurtigt, så er det i orden at forsøge at undgå at betale
> bøden?

Uopmærksom??, så er man ikke egnet til at føre et køretøj

> [...]
> jeg bliver standset af et rigtigt menneske, medmindre jeg har den mindste
> chance for at slippe - for så gør jeg dét.

Du ved hvor stærkt man må kører, kan du ikke acceptere det må du argumentere
for det, men ikke ved at nægte dig skyldig i gældende lovgivning.
Gider du ikke gå ind i politik, må du jo bare overholde reglerne og betale.

> "Okay, lad mig så spørge, hvor langt I er villige til at acceptere
> overvågning - gerne et begrundet svar:

Hvis man har rent mel i posen, er der jo ikke noget at være bange for, alle
kan jo "kigge" på dig ligemeget hvor du færdes offentligt, så hvis du vil
bryde regler så gør det derhjemme.

> [...]
> af et bødeforlæg hver gang roadpricing systemet registrerer en hastighed,

Ja, hvorfor ikke, du ved jo det ikke er lovligt.

Og forøvrigt er denne NG til tider ved at udvikle sig til en forsamling af
folk der vil undgå at stå til regnskab for hvad de udemærket godt ved er
ulovligt, nemlig at undgå at betale for deres kriblen i højre hånd.
BETAL OG TAG DET SOM EN MAND, ELLER OVERHOLD REGLERNE, så vi andre kan få
noget saglig snak om motorcykler.

Og nej, jeg syntes heller ikke fartgrænserne er tilfredsstillende UDENFOR
byerne.

Jan

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-04-01 23:41

Jan wrote:

> Ja gør det!

Hvis der ikke er noget bevis (nr. plade eller politimand som vidne), så må
politiet gøre deres arbejde bedre. Du kunne jo risikere at det ikke var dig
der var på billledet, selvom det måske ligner, hvilket ikke er
usandsynligt, da kvaliteten jo er temmelig ringe på de billeder man får
tilsendt.

> sig
>
> Uopmærksom??, så er man ikke egnet til at føre et køretøj

Det kunne jo være at der var andre mere vigtige trafiksikkerhedsmæssige
ting der tog noget af opmærksomheden fra speedo'et!

> [...]
> argumentere for det, men ikke ved at nægte dig skyldig i gældende
> lovgivning. Gider du ikke gå ind i politik, må du jo bare overholde

Eller lave sine egne regler, og håbe på at fælden ikke klapper. Ligesom
resten af befolkningen....

> Hvis man har rent mel i posen, er der jo ikke noget at være bange for,

*plldr* Det er jo noget fis!

> alle kan jo "kigge" på dig ligemeget hvor du færdes offentligt, så hvis du
> vil bryde regler så gør det derhjemme.

Nu er det jo ikke regler generelt, men hastighedsgrænser. Han sparker ikke
børn, han justerer hastigheden efter forholdene istedet for lovgivningen.
Det er jo ingen dødssynd.

> også
> at
>
> Ja, hvorfor ikke, du ved jo det ikke er lovligt.

Fordi det vil blive misbrugt af staten til at kradse penge ind. Hvis staten
fx kommer i tanker om at hæve hastighedsgrænserne vil det jo koste dem
penge -> det bliver ikke til noget.

> [...]
> ulovligt, nemlig at undgå at betale for deres kriblen i højre hånd.
> BETAL OG TAG DET SOM EN MAND, ELLER OVERHOLD REGLERNE, så vi andre kan få

Spring de indlæg over du ikke gider at læse. Emnet er on-topic, så der er
ikke noget problem her.

> Og nej, jeg syntes heller ikke fartgrænserne er tilfredsstillende UDENFOR
> byerne.

Enig

Fra : Jan

Dato : 07-04-01 12:08

> [...]
> der var på billledet, selvom det måske ligner, hvilket ikke er
> usandsynligt, da kvaliteten jo er temmelig ringe på de billeder man får

Det lyder ikke som om han selv er i tvivl.

> Det kunne jo være at der var andre mere vigtige trafiksikkerhedsmæssige
> ting der tog noget af opmærksomheden fra speedo'et!

Tjaaa, men man skal jo være opmærksom på flere ting her i livet, så det er
vel ikke en undskyldning i sig selv.

> Eller lave sine egne regler, og håbe på at fælden ikke klapper. Ligesom
> resten af befolkningen....

Netop, men lad være med at sige resten af befolkningen, der er stadig nogen
der "prøver" at holde dem

> *plldr* Det er jo noget fis!

Det er som man tager det.

> Fordi det vil blive misbrugt af staten til at kradse penge ind. Hvis
staten
> fx kommer i tanker om at hæve hastighedsgrænserne vil det jo koste dem
> penge -> det bliver ikke til noget.

SÅ GØR NOGET VED DET OG GÅ IND I POLITIK ELL. MELD DIG IND I EN AF DE
UTALLIGE FORENINGER MOD FARTGRÆNSER, de kan godt bruge pengene., istedet for
at sidde der hjemme og lade andre gøre arbejdet.

> Spring de indlæg over du ikke gider at læse. Emnet er on-topic, så der er
> ikke noget problem her.

Man er vel født nysgerrig og ja, det hører jo egentlig under jura, men
sjovt nok, hvis man sender et indlæg i denne gruppe om noget ontopic skal
man nok få en over nakken, men drejer det sig om jura omkring at kører for
stærkt så er der sku ikke nogen der siger noget (mon det skal tolkes sådan
at alle er med på at bryde reglerne som de nu desværre engang er ell. hvad,
der skal ikke svares, skulle bare af med det)

Jan

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-04-01 17:11

Jan wrote:

> [...]
> vel ikke en undskyldning i sig selv.

> Netop, men lad være med at sige resten af befolkningen, der er stadig

Det er det vel, men jeg kan ikke lide tanke om at 'nogen' mener at have ret
til at overvåge mig.

> [...]
> UTALLIGE FORENINGER MOD FARTGRÆNSER, de kan godt bruge pengene., istedet
> for at sidde der hjemme og lade andre gøre arbejdet.

Såså, ikke råbe Er der foreninger mod fartgrænser? Det vidste jeg ikke,
men sådan er der jo så meget Den med at gå ind i politik holder nok
ikke, for man kommer næppe langt med en politik der kun handler om
fartgrænser :-/ Og så er der jo lige det med tiden og lysten.

Fra : Adam Christensen

Dato : 07-04-01 12:27

"Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.fjern_mig_og_punktummet> wrote in message

> [...]
> der var på billledet, selvom det måske ligner, hvilket ikke er
> usandsynligt, da kvaliteten jo er temmelig ringe på de billeder man får

Hvis og hvis min r.. er spids. I de (få!) tilfælde hvor nummerpladen aflæses
forkert, således at en uskyldig præsenteres for et bødeforlæg, skal man
selvfølgelig gå i retten med det for at bevise sin uskyld, hvilket netop er
min store pointe i denne tråd: går man i retten skal det være for at bevise
at man _ikke_ har gjort noget ulovligt, og ikke fordi man ønsker at spare
nogle håndører! Alt andet er i mine øjne hyklerisk, egoistisk, utroværdigt
og udemokratisk. Men sådanne mennesker findes der selvfølgelig også...

Når man nu død og pine godt _VED_ at man har gjort noget ulovligt, hvorfor
så ikke bare tage det med oprejst pande (mand som kvinde) og betale ved
kasse 1?

> Det kunne jo være at der var andre mere vigtige trafiksikkerhedsmæssige
> ting der tog noget af opmærksomheden fra speedo'et!

Se det kunne jo netop være et af de tilfælde hvor man ved at give gas har
reddet sig selv (og andre) ud af en farlig situation. Man har handlet efter
bedste overbevisning, og føler sig uretfærdigt straffet - så skal man (som
tidligere skrevet) _klart_ bringe sagen i retten - for at bevise sin uskyld!

En af mine bekendte var faktisk ude for det for et par uger siden. Kan ikke
helt huske detaljerne, men pointen var at han havde trådt sømmet i bund for
at komme forbi en anden bilist der havde overset ham, og derfor var i færd
med at svinge lige ind i min bekendte. På den anden side af krydset stod en
fartkontrol og han blev præsenteret for en klækkelig bøde. Sagen gik i
retten og dommeren gav min bekendte ret i at det rigtige i situationen, var
at give lidt gas. Frifundet!

Det var vist ikke tilfældet for Anders...

--
Adam
SV650S

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-04-01 17:20

Adam Christensen wrote:

> [...]
> man ønsker at spare nogle håndører! Alt andet er i mine øjne hyklerisk,
> egoistisk, utroværdigt og udemokratisk. Men sådanne mennesker findes der

Selvfølgelig skal man ikke tage en sag i retten hvis beviserne er i orden,
men hvis fx måleudstyret ikke er kalibreret inden for det tidsrum loven
kræver, så er der i mine øjne ikke noget galt i at slæbe sagen for retten.

> Når man nu død og pine godt _VED_ at man har gjort noget ulovligt, hvorfor
> så ikke bare tage det med oprejst pande (mand som kvinde) og betale ved
> kasse 1?

Der er jo tit en ret stor forskel på hvad der er ulovligt, og hvad der er
uforsvarligt. Hvis loven tager fejl (loven har jo ikke altid ret, det er vi
vel enige om), er der i mine øjne ikke noget i vejen for en protest. Om det
så hjælper at protestere ved at slæbe sagen i retten, og ikke bare er spild
af penge, er jo en anden sag :-/

Enig

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-04-01 19:12

"Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.fjern_mig_og_punktummet> skrev i en
meddelelse news:j23qa9.4p1.ln@jes.etellerandet.com...

> [...]
det
> så hjælper at protestere ved at slæbe sagen i retten, og ikke bare er

Ja, men så skal man jo sige i retten at det var fartgrænsen der var
forkert - ikke at "det var ikke mig". Hvor langt tror du man kommer med
sådan en sag?

Rittig

Fra : boe

Dato : 08-04-01 19:58

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
>
> Ja, men så skal man jo sige i retten at det var fartgrænsen der var
> forkert - ikke at "det var ikke mig". Hvor langt tror du man kommer med

Længere end med en påstand om at fartgrænsen er forkert Rittig, en af
grundpillerne i dansk retspleje er, at anklagemyndigheden skal bevise en
persons skyld. Det bør de naturligvis sørge for at kunne INDEN de ulejliger
domstolene med sagen. I dette tilfælde er der tale om, at politiet sender et
bødeforlæg til en person, som de ikke ved er den rette modtager (ejeren af
motorcyklen). Hvis ejeren ikke selv har ført køretøjet, vil politiet
derefter bede ejeren om at oplyse førerens navn, hvilket han som hovedregel
har pligt til efter færdselslovens bestemmelser.
Hvis ejeren SELV har ført køretøjet ELLER hvis han har overladt køretøjet
til en person, som ikke lovligt kan føre det, har han IKKE pligt til at
fortælle hvem føreren var. Dette oplyser politiet i deres brev til ejeren!
Det betyder altså, at lovgiverne heller ikke synes, at man skal angive sig
selv! Min holdning er derefter, at når politiet får at vide, at ejeren ikke
vil oplyse førerens navn med henvisning til en af ovenstående grunde, så bør
politiet omgående erkende, at der ikke er grundlag for at fremme sagen til
retten og dermed frafalde, hvilket da også sker i de fleste tilfælde. Ellers
de må ud og efterforske for at sætte sig i stand til at bevise deres
antagelse. Og så kan du begynde at tale om resource forbrug!
Du har sikkert selv læst om, at mange fotoer slet ikke udsendes fordi man
ikke kan genkende føreren. Af uransaglige grunde, er der altså nogen inden
for politiet, som ikke synes at denne fornuftige sagsbehandling skal gælde
motorcyklister. Årsag? Tjah, hvem ved, men du vil garanteret aldrig se et
bødeforlæg send til en bilist, hvis man ikke kan genkende føreren.

Bo, VF1000F

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 09-04-01 23:21

On Sun, 8 Apr 2001 20:57:52 +0200, "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com>
wrote:

<snip>
> [...]
>de må ud og efterforske for at sætte sig i stand til at bevise deres
>antagelse. Og så kan du begynde at tale om resource forbrug!

Hvor er jeg dog enig.

>Du har sikkert selv læst om, at mange fotoer slet ikke udsendes fordi man
>ikke kan genkende føreren. Af uransaglige grunde, er der altså nogen inden

Helt præcis 32,7% af alle billeder, jvf
<http://www.vd.dk/publikationer/rapport210/index.html>, side 27 i
PDF'en.

>for politiet, som ikke synes at denne fornuftige sagsbehandling skal gælde
>motorcyklister. Årsag? Tjah, hvem ved, men du vil garanteret aldrig se et
>bødeforlæg send til en bilist, hvis man ikke kan genkende føreren.

Jo, det tror jeg nu nok, men så er der jo også lige en synlig
nummerplade, som ikke er sådan at rende fra - og man ville helt
sikkert overdække passagersædet, uanset om der sad nogen eller ej, i
privatlivets (altså kun billisternes) hellige navn.

Fra : boe

Dato : 08-04-01 17:57

> [...]
> fartkontrol og han blev præsenteret for en klækkelig bøde. Sagen gik i
> retten og dommeren gav min bekendte ret i at det rigtige i situationen,

Det er da fint for ham, men jeg går ud fra, at din ven havde vidner og at
der var tale om en manuel fartkontrol? Hvis nu du ikke aner, at du er blevet
fotograferet, vil du så være i stand til 14 dage senere (når du får brevet)
at huske episoden, at skaffe vidner og at overbevise en dommer om noget som
helst? Så det er endnu et argument for ikke at lave automatiske
fartkontroller - de bringer retssikkerheden i fare Jeps!

Bo, VF1000F

Fra : Adam Christensen

Dato : 08-04-01 19:35

> Det er da fint for ham, men jeg går ud fra, at din ven havde vidner og at
> der var tale om en manuel fartkontrol?

Jep!

> [...]
> helst? Så det er endnu et argument for ikke at lave automatiske
> fartkontroller - de bringer retssikkerheden i fare Jeps!

Jeg er skam ikke tilhænger af automatiske fartkontroller. Jeg er tilhænger
af at folk er rede til at tage konskvensen af deres handlinger.

--
Adam
SV650S (knap 250 km i dag - i det fine søndagsvejr)

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 09-04-01 23:37

On Sat, 7 Apr 2001 00:11:47 +0200, "Jan" <dd@post3.tele.dk> wrote:

<snip>
> [...]
>ulovligt, nemlig at undgå at betale for deres kriblen i højre hånd.
>BETAL OG TAG DET SOM EN MAND, ELLER OVERHOLD REGLERNE, så vi andre kan få

Jeg er fuldstændig uforstående overfor, at nogen kan være så ligeglade
med, om motorcyklisters retssikkerhed gøres ringere end den er for
resten af befolkningen - at nogen seriøst kan sige, at vi bare skal
finde os i det, det går over min forstand. Min tanke er, at du nok har
bil - at du er typen der kun kommer ud på din motorcykel, når du skal
vise den frem på Langelinie, Malerklemmen eller hvor det nu er du
kommer. Så står du der, sammen med alle de andre camouflerede
jakkesæt, med hver deres Viagra, DragQueen og hvad de ellers hedder,
alle disse motorcykler for folk der ikke har økonomien eller nerverne
til at køre Harley-Davidson. Så står I der og klapper jer selv og
hinanden på ryggen, mens I opbygger jeres kollektive tvangstanke om,
at I er ååhhh så meget motorcyklister og hvad ville svigermor ikke
sige, hvis hun så jer der? Næste gang, så se dig omkring - en af dem
der går rundt og forsøger at undertrykke en høj latter - det er mig!

Skulle du nu ikke falde ind under overnævnte kategori, så meget pardon
- men så jeg fatter stadig ikke, hvorfor du accepterer AHK's
forringelse af din og min retssikkerhed. Det er ikke et spørgsmål om
skyld eller uskyld, for mig ihvertfald - det er et spørgsmål, om
politiets bevisbyrde skal være ens for alle, uanset om vi er
motorcyklister eller billister - og før det sker betaler jeg ikke
frivilligt en fartbøde fra AHK (men gerne hvis jeg bliver taget "red
handed" i en radarkontrol - her er jo ingen mulighed for tvivl, hvis
ellers det brugte udstyr er kalibreret efter foreskrifterne).

>Og nej, jeg syntes heller ikke fartgrænserne er tilfredsstillende UDENFOR
>byerne.

Du vil elske Hillerød - nu højst 40 km/t i beboelsesområder.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 10-04-01 01:57

On Tue, 10 Apr 2001 00:36:41 +0200, Uffe R. B. Andersen wrote:

> Min tanke er, at du nok har bil -

Min tanke er, at du er et fanatisk fjols.

Mindretallet med de rigtige meninger?

Held og lykke Uffe!!!!

--
Stig / shj@bigfoot.com

Fra : Adam Christensen

Dato : 10-04-01 09:44

"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> wrote in message

> [...]
> sige, hvis hun så jer der? Næste gang, så se dig omkring - en af dem
> der går rundt og forsøger at undertrykke en høj latter - det er mig!

Det var dog den største omgang patroniserende pladder der nogensinde har
forladt dit tastatur Uffe! Hvor er storsindet og tolerancen? Hvor er
accepten af modpartens holdninger i en åben diskussion på følelser mere end
fakta? Fint at du ikke kan lide AHK - det er vel efterhånden offentligt
kendt, men at argumentere ved at nedgøre en gruppe mennesker der af den ene
eller anden årsag er kommet anderledes i gang med at køre mc end du og jeg,
og derfor har et andet forhold til det, klæder ingen - slet ikke dig! For
ja, gu findes der da folk der til daglig går i jakkesæt og i weekenden kører
Virago eller DragStar - måske fordi en Harley nu en gang er ublu dyr i
Danmark, eller måske blot fordi de førstnævnte er bedre motorcykler. Og hvad
så? Hvorfor gør det dem til andenrangs motorcyklister uden ret til kritiske
synspunkter omkring andres gøren og laden (på mc)? De nyder garanteret
mc-livet mindst lige så meget som du og jeg...

Og man behøver ikke nødvendigvis køre bil, Virago eller DragStar for at
mene, at rettens vej ikke er den rigtige måde at ændre AHK'ernes udforning
på. Hvad med at støtte f.eks. DMC og lade dem føre sagen på en for
samfundet, konstruktiv måde?

Kør forsigtigt

--
Adam (går aldrig med jakkesæt, men kommer af og til på klemmen)
SV650S (ligeglad hvad jeg laver når jeg ikke kører)

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 10-04-01 12:06

On Tue, 10 Apr 2001 10:44:25 +0200, "Adam Christensen"
<adam.christensen@framfab.dk> wrote:

>Det var dog den største omgang patroniserende pladder der nogensinde har
>forladt dit tastatur Uffe! Hvor er storsindet og tolerancen? Hvor er

Du har nok ikke læst alt det jeg har skrevet, kan jeg gætte Bevar
mig vel - jeg hilser da på alle motorcyklister (som nævnt i trådene om
at hilse eller ikke hilse på motorcykelbetjente). Jeg stopper op ude
på vejene, hvis jeg ser en motorcyklist i vejkanten, uden først at se
hvad han kører på. Jeg har bare svært ved at få øje på motorcyklisten
i de folk, der i den grad er ligeglade med motorcyklisters rettigheder
- og det er det jeg har givet udtryk for, overdrevet naturligvis, for
ligesom at få kontrasten tydeligere frem.

>accepten af modpartens holdninger i en åben diskussion på følelser mere end
>fakta? Fint at du ikke kan lide AHK - det er vel efterhånden offentligt

Det har du skam helt misforstået - jeg er bestemt ikke imod AHK.
Ihvertfald ikke ånden der ligger bag AHK. Jeg har noget imod, at
bevisbyrden fra AHK ikke er den samme for de trafikanter det anvendes
imod. Jeg har noget imod at bilisters privatliv er helligere end
motorcyklisters. Jeg har noget imod at give staten et kontrolapparat
med kriminalpræventiv udøvelse som formål, for så at se det anvendt på
tvivlsom vis. Men idéen om at anvende AHK til at holde hastigheden
nede på farlige vejstræk, den er jeg helt med på.

> [...]
>synspunkter omkring andres gøren og laden (på mc)? De nyder garanteret
>mc-livet mindst lige så meget som du og jeg...

Uanset politisk overbevisning, hudfarve, religion, foretrukne
beklædning, foretrukne køretøj, så skal ingen - ingen - tage
grundlovssikrede rettigheder fra mig, uden at pådrage sig min vrede og
modstand. Så se mit udfald, som et udtryk for skuffelse over den brede
skare af mennesker der kører motorcykel og kalder sig motorcyklister,
men alligevel ikke bekymrer sig om vores rettigheder, som
motorcyklister.

> [...]
>mene, at rettens vej ikke er den rigtige måde at ændre AHK'ernes udforning
>på. Hvad med at støtte f.eks. DMC og lade dem føre sagen på en for

Alt DMC-arbejde udføres mig bekendt af DMC's medlemmer - og jeg er
medlem. Hvilken anden måde skulle der findes, til at ændre politiets
brug af AHK overfor motorcykler, end at gå rettens vej? Husk på, der
findes ikke nogen lovgivning, der beskriver politiets mandat i
forbindelse med AHK - politiet sætter selv grænserne eller får dem sat
af en dommer.

>Kør forsigtigt

Det gør jeg nu altid, men tak og i lige måde :)

BTW, på vej på arbejde her til morgen, så jeg lige en (sølv)grå
(Toyota?) kassevogn, med tonede ruder og et par små gennemsigtige
firkanter i venstre bagrude - så hvis I ser en lignende i Københavns
området, så slip gassen og brug højre hånd til at klø jer i panden :)

Fra : Søren L Hansen

Dato : 10-04-01 14:35

Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> wrote in article
<jOBA6.156$X22.2366@news.get2net.dk>...
> [...]
> firkanter i venstre bagrude - så hvis I ser en lignende i Københavns
> området, så slip gassen og brug højre hånd til at klø jer i panden :)

Ojoj, det skulle nødig ende med at vi (gud forbyde det) skal til at have
nummerplade foran - GYYS!!
)
--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Adam Christensen

Dato : 10-04-01 16:19

> Du har nok ikke læst alt det jeg har skrevet, kan jeg gætte

Det havde jeg nu, men måske jeg lod mig blænde lidt af tonen i det jeg
kommenterede.

> Det har du skam helt misforstået - jeg er bestemt ikke imod AHK.

Indrømmet, det havde jeg faktisk misforstået.

> [...]
> beklædning, foretrukne køretøj, så skal ingen - ingen - tage
> grundlovssikrede rettigheder fra mig, uden at pådrage sig min vrede og

Det er ikke det det handler om. Systemet er jo sådan indrettet at man kun
fotograferes såfremt man bryder loven og kører for stærkt - det er vel ikke
en grundlovssikret ret! Selvfølgelig har du ret i at AHK beskytter bilisters
privatliv bedre end en motorcyklists, men hvis det betyder så meget for dig
at få ændret, hvorfor så ikke lade DMC _som_organisation_ - ikke som
enkeltindivid - bringe frem sagen ad nogle kanaler der virker (jeg vil tro
de kender dem), således at der kommer noget konstruktivt ud af protesten.
Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg ikke den dommer der dømmer eller
frifinder dig, bekymrer sig særligt meget om beskyttelsen af motorcyklisters
privatliv if. med AHK når han/hun går hjem!

Nogle gange sidder jeg med en smag i munden af at dem der er blevet snuppet
bruger AHK's fejl og mangler, som undskyldning for at forsøge slippe for den
straf de ærligt og redeligt har fortjent. Mon nogen i retten siger: "Jo, det
var sq mig der kørte for stærkt, men jeg er sur over at I ikke har beskyttet
mit privatlivs fred, ved at sløre passagersædet på mc'en."?

Idontthinkso :-/

> [...]
> skare af mennesker der kører motorcykel og kalder sig motorcyklister,
> men alligevel ikke bekymrer sig om vores rettigheder, som

Nuvel, men hvad får dig til at tro at overvægten af "den brede skare af
mennesker" går i jakkesæt og kører Virago i weekenden fordi de ikke råd til
en Harley? Måske budskabet forsvandt i netop denne primitive
sammenligning...

> [...]
> findes ikke nogen lovgivning, der beskriver politiets mandat i
> forbindelse med AHK - politiet sætter selv grænserne eller får dem sat

Som nævnt, jeg tror det er bedre at komme som DMC end Hr. Andersen (der er
medlem af DMC). Det at man sidder som anklaget er jo nok ikke det bedste
udgangspunkt for en kontruktiv dialog omkring lovgivningen (eller mangel på
samme) på området, vel?

--
Adam
SV650S

Fra : Sand

Dato : 10-04-01 10:27

> [...]
> sige, hvis hun så jer der? Næste gang, så se dig omkring - en af dem
> der går rundt og forsøger at undertrykke en høj latter - det er mig!
Hold da kæft! - en gang munddiarré IMO
Jeg er sgu da godt nok ked af, hvis vi ikke lige lever op til dine
idealer om motorcyklister, som åbenbart skal have økonomi eller nerver
til at køre Harley og ikke bruge jakkesæt og samtidig gå og grine af dem
der ikke lever op til idealerne.
Ja, du må meget undskylde, men jeg har sgu alrdig skrevet under på noget
af dette, men derfor vil jeg stadig tillade mig at kalde mig
motorcyklist, selv om jeg kører Harley, og jo jeg tør godt, og jo, jeg
kan godt få råd til det, - men spørgsmålet er, er det det jeg vil??
Jeg ejer såmænd også et jakkesæt og jeg har en madkasse at køre rundt i,
men derfor går jeg ikke rundt og håner alle dem, som ikke lever op til
"mine idealer" .

Min motorcykel giver mig frihed og tilfredsstillelse - og det er nok
til at jeg vil tillade mig at kalde mig motorcyklist.

Mvh. Sand

Fra : Sand

Dato : 10-04-01 10:30

"Sand" <a.pedersen@tricon.dk> wrote in message
> "Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> wrote in message
> motorcyklist, selv om jeg kører Harley, og jo jeg tør godt, og jo, jeg
Sorry!! - jeg kører ikke Harley

Den smuttede i kampens hede

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 08-04-01 15:03

> Er det acceptabelt for jer, at der så automatisk vil ske fremsendelse af
et bødeforlæg...........

Fremsendelse??? Tror du ikke at alle køretøjer skal udstyres med en lille
printer, således at man kan få girokortet med det samme???

--
Rasmus

Alle dyr er lige... Men nogen dyr er mere lige end andre!

Fra : Sand

Dato : 06-04-01 10:11

> Det' Leth: Var det dig der kørte? Ved du godt selv at du kørte for
stærkt?

> Tag det som en mand - betal bøden!
Jeg kan kun være fuldstændig enig!!!

Mvh. Sand
|| Bol d'Or ||

Fra : boe

Dato : 06-04-01 10:24

Fra : boe

Dato : 06-04-01 10:33

Hej igen (ja, ja jeg bliver ved

Prøv at genopfriske denne tråd: "En lille tur i retten med en BC800" fra den
28 marts. Hvorfor kom der ingen råd fra jer om bare at "tage det som en mand
og aflever dit kørekort"?

Bo, VF1000F

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-04-01 14:28

"boe" <bemNOSPAMM@bellesystems.com> skrev i en meddelelse

> [...]
den
> 28 marts. Hvorfor kom der ingen råd fra jer om bare at "tage det som en

Fordi den er liiidt langt ude.
Taget med fingrene i kagedåsen, okay. Men fundet en eller anden
cikelkomputer på en mark efter et uheld? Jeg ville betale hvis jeg havde
forvoldt skade ved for høj hastighed, men ikke hvis jeg tidligere, på et
sikkert sted havde givet noget gas.
For mig handler det om at respektere andre mennesker. Hvis en politimand ved
at udføre sit arbejde påfører mig en bøde, nåja, så bryder jeg mig ikke om
at "tisse ham op og ned af ryggen" og nægte hvad vi begge ved er faktum.
Kald mig bare dobbeltmoralsk... men er dobbeltmoral ikke bedre end ingen
moral?

Rittig

Fra : Steffen Hansen aka. ~

Dato : 06-04-01 15:35

> Kald mig bare dobbeltmoralsk... men er dobbeltmoral ikke bedre end ingen
> moral?

Ehhhhh.. Det er nok det bedste sp. jeg har hørt i lang tid

/Steffler
ZXR750R - Ren indtil i eftermiddags.. Lortevejr..

Fra : Morten Christensen

Dato : 06-04-01 15:52

"Steffen Hansen aka. Steffler" <steffen.hansen@dba.dk> wrote:

> ZXR750R - Ren indtil i eftermiddags.. Lortevejr..

Mig bekendt findes der ikke lortevejr, men forkert påklædning )

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Frasier

Dato : 06-04-01 20:04

"Morten Christensen" <morten@mummitrold.dk> wrote in message

> [...]
> ICQ 112100518
> Som kører i al slags vejr, med mindre der er stor risiko for at komme til

Og denne forkert påklædning har altså svinet Steffen's mc til? :)

Frasier

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-04-01 21:51

Morten Christensen wrote:

> Mig bekendt findes der ikke lortevejr, men forkert påklædning )

Til mc'en?!? Det var jo den det gik ud over

Fra : boe

Dato : 06-04-01 16:48

> [...]

> at "tisse ham op og ned af ryggen" og nægte hvad vi begge ved er faktum.

Jeg kan betro dig, at politiet er totalt ligeglade med, om du nægter og de
skal en tur i retten. Det ved jeg af erfaring. Men kunne du tænke dig at
besvare følgende spørgsmål fra et af mine andre indlæg:

[...]

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvor langt din "moral" rækker. Dette er jo
den ultimative færdselssikkerheds foranstaltning.

> Kald mig bare dobbeltmoralsk... men er dobbeltmoral ikke bedre end ingen
> moral?

Sjældent

Bo, VF1000F

Fra : Kenneth

Dato : 06-04-01 17:51

> [...]
> af et bødeforlæg hver gang roadpricing systemet registrerer en hastighed,

Tjaa, al elektronik kan vel omgås, omprogrameres, justeres, pilles af eller
ligende.
Jeg ville nok pille dimsen af, eller lave så jen ku tænde/slukke den efter
behov :)

--
Venligst
Kenneth

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-04-01 17:55

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan betro dig, at politiet er totalt ligeglade med, om du nægter og de
> skal en tur i retten. Det ved jeg af erfaring.

Pudsigt!
Jeg har et par bekendte der er ansat ved etaten, og de udtrykker jævnligt at
det er irriterende med alle de tåber der slæber dem i retten for ligegyldige
bagateller, de ville hellere bruge deres tid på noget andet. Jeg syns også
de skulle bruge mine skattekroner til noget andet. Måske er de betjente du
har mødt bare så vant til at det skal koste mere at give en bøde, end der
kommer i kassen når du betaler den?

> [...]
> af et bødeforlæg hver gang roadpricing systemet registrerer en hastighed,

Jeg støtter ikke overvågning.
Dog vil jeg acceptere automatisk hastigheds kontrol (og andre automatiske
kontroller af trafikanters opførsel) i bymæssig bebyggelse, eller på steder
der er svært plaget af uheld.

> Dette er jo
> den ultimative færdselssikkerheds foranstaltning.

Nej, det er det ikke. Fart er ikke den eneste grund til at folk kvæstes i
trafikken.

Rittig

Fra : boe

Dato : 06-04-01 18:28

> [...]
ligegyldige
> bagateller, de ville hellere bruge deres tid på noget andet.

Så fortæl dine bekendte, at de skal tage lidt større sko på, og lade være
med at notere folk for disse "ligegyldige bagateller", som de altså ikke
engang selv gider at bruge tid på bagefter!!

> [...]
> har mødt bare så vant til at det skal koste mere at give en bøde, end der

Jeg har mødt mange betjente - flere end du nogensinde kommer til. Hvorfor
tror du egentlig, at betjente pr. automatik støtter princippet bag
fotofælderne?

> også
> at
>
> Jeg støtter ikke overvågning.

Men du støtter altså, at man stiltiende skal acceptere overvågning og så
betale bøden uden vrøvl.

> Dog vil jeg acceptere automatisk hastigheds kontrol (og andre automatiske
> kontroller af trafikanters opførsel) i bymæssig bebyggelse, eller på
steder
> der er svært plaget af uheld.

Ohh - nu nærmer vi os noget vi kan enes om. Nøgleordet er "plaget af uheld".
Hvad får dig til at tro, at overvågningen begrænses til steder, der er
plaget af uheld? Jeg bor i Vangede, som ligger på strækningen mellem Herlev
og Lyngby. På Ringvej 3, som er 4-sporet, med cykelsti, ingen tværgående
færdsel uden lysregulerede kryds, har jeg nu tre (3) gange set en automatisk
fartkontrol holde på en rasteplads/p-plads. Ikke om fredagen, hvor der er
trafik på stedet, og hvor der måske i teorien kunne forekomme et
færdselsuheld p.g.a. for tæt kørsel med for høj hastighed. Næh, nej, kl.
15.00 om lørdagen, hvor der absolut kun er minimal trafik - der kører folk
nemlig lidt hurtigere, fordi forholdene indbyder til det. Hvor mange uheld
mon der er sket på denne snorlige strækning? Uheldsplaget? Næppe, men en god
indtægt er det sikkert.

> Nej, det er det ikke. Fart er ikke den eneste grund til at folk kvæstes i
> trafikken.

Nej, men farten er årsagen til, at disse fotofælder er blevet indført.

Bo, VF1000F

Fra : Adam Christensen

Dato : 06-04-01 19:05

> [...]
> mon der er sket på denne snorlige strækning? Uheldsplaget? Næppe, men en

Jeg bor selv i Vangede og kender godt strækningen, og vi kan hurtigt blive
enige om at fartkontrol der kl. 15 lørdag eftermiddag er pengemaskine mere
end trafiksikkerhed. Og dog - måske det kan have et præventivt formål!?
Faktum er at staten/etaten vælger at måle hastighed der, efter en grænse der
nu en gang gælder for trafikanterne der færdes der - også lørdag
eftermiddag - og så må man køre derefter eller tage konsekvensen af det
alternative valg... Jeg kan sagtens se den præventive effekt af at måle en
dag hvor folk mindst venter det - i myldretiden er det alligevel for svært
at køre for hurtigt der

Jeg kender også strækningen på Østerbrogade hvor Anders blev snuppet og jeg
kan helt ærligt ikke have ondt af det (lige som jeg ikke havde ondt af mig
selv, da jeg blev snuppet på Jagtvej - ligeledes med to baner, midterrabat
og 50 km/t!). Selvfølgelig er det surt når risikokalkulen (den man lige
laver i hovedet, ubevidst eller bevidst, før man drejer lidt ekstra på
håndtaget) falder ud til den side man mindst ventede, men sådan er livet jo

Det var den specifikke sag jeg kommenterede på - ikke generelt om
satellitovervågning mv. Jeg er ikke paranoid og tror først overvågning
o.lign. kommer når/hvis _flertallet_ af befolkningen går ind for det - det
er trods alt folkevalgte politikere der laver lovene, og det er begrænset
_hvor_ meget de tør gå imod vælgernes ønsker. Sure, det kommer gradvist men
så vænner vi os jo til det. Jeg er ikke bange for at danskerne ender som
nikkedukker i en politisk bestemt hverdag - vi er trods alt mennesker!

Og det med at tage det som en mand, var kun en understregning af at jeg
mener Anders blot skal betale - det var ikke meningen det skulle være kimen
til en macho/non-macho diskussion. Det handler i mine øjne om at stå ved
sine gerninger, og det kan en kvinde gøre lige så vel som en mand - jeg
beklager ordvalget

--
Adam
SV650S

Fra : boe

Dato : 06-04-01 19:59

> Det var den specifikke sag jeg kommenterede på - ikke generelt om
> satellitovervågning mv.

Ja, okay, jeg kommenterer mere ud fra en generel betragtning, netop fordi
jeg er sikker på, at dette kun er begyndelsen til den totale kontrol af
vores færden i trafikken - incl. hastighedsovervågning og roadpricing. Men
det er selvfølgelig et tros spørgsmål (paranoia eller naivitet igen

Bo, VF1000F

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 06-04-01 22:21

On Fri, 6 Apr 2001 20:05:17 +0200, Adam Christensen wrote:

> Selvfølgelig er det surt når risikokalkulen (den man lige
> laver i hovedet, ubevidst eller bevidst, før man drejer lidt ekstra på
> håndtaget) falder ud til den side man mindst ventede, men sådan er livet jo

Ah, en rigtig mand! *g*

> [...]
> _hvor_ meget de tør gå imod vælgernes ønsker. Sure, det kommer gradvist men

Det er vist bare en del af den vestlige verdens udvikling - jeg
tror da at det kommer, men først i USA/England - så der er tid
til mental omstilling til blød hat..

--
Stig / shj@bigfoot.com

Fra : PHK

Dato : 11-04-01 21:00

"Adam Christensen" <adam.christensen@framfab.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> end trafiksikkerhed. Og dog - måske det kan have et præventivt formål!?

Politikerne lovede højt og helligt at AHK kun skulle udføres på steder med
høj uheldsfrekvens.

Spørgsmålet er om ikke man skulle stoppe op hver gang man ser en varevogn og
spørge den flinke mand bagi hvorfor han holder hvor han holder - om der
netop der hvor han holder sker mange uheld.

Eller om han bare holder der fordi det er indbringende.

Problemet med disse hastighedskontroller er at man kommer i karambolage med
loven selv om man selv mener at man har kørt _væsentligt_ langsommere end
man selv føler man kunne have kørt, stadig uden at være til fare for nogen
som helst.

Jeg blev snuppet en morgen kl. 05.00 med 100 km/t på en vej hvor
hastighedsbegrænsningen sagde 60. De flinke politier lod mig køre videre
efter at have orienteret mig om at jeg nok kørte lidt for stærk. Det
efterlod et meget positivt indtryk af politiet.

En AHK ville bare have taget et billede og havde det været en varevogn havde
han nok også fået aflæst min nummerplade. Jeg kan have meget svært ved at se
at jeg ville få noget positivt ud af at blive taget med 100 km/timen en
morgen hvor jeg var den eneste trafikant i miles omkreds på en bred vej hvor
der kun er tilstødende veje fra venstre side (havet er på højre).

Faktisk ville jeg nok være ret negativ.

--
_
|_|

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-04-01 19:20

> [...]
> med at notere folk for disse "ligegyldige bagateller", som de altså ikke
> engang selv gider at bruge tid på bagefter!!

Det tror jeg nu ikke jeg vil gøre. De er begge kriminal-betjente - du ved,
dem der der snart ikke har tid til at efterforske indbrud og brugstyveri
mere. Det er jo ikke kun færdselssyndere der benægter alt, selvom der ingen
tvivl er om hvem der er synderen.
Med "ligegyldige bagateller" mente jeg ikke færdselsforseelsen, men mere
spørgsmålet om hvem den skyldige er, selvom der ER dokumenteret.

> Jeg har mødt mange betjente - flere end du nogensinde kommer til. Hvorfor
> tror du egentlig, at betjente pr. automatik støtter princippet bag
> fotofælderne?

Bo, slap nu lidt af, ikke. Jeg er ikke efter dig, og jeg har ikke sagt at
jeg tror betjente pr. automatik støtter fotofælder - hvor i alverden har du
læst det?

> steder

> Men du støtter altså, at man stiltiende skal acceptere overvågning og så
> betale bøden uden vrøvl.

Hvordan hulen finder du frem til det? Måske udtrykker jeg mig uklart.
Jeg støtter IKKE overvågning. MEN. Antallet af trafikdræbte og kvæstede er
foruroligende højt herhjemme. Hvis tallet var lige så højt for togtrafik var
DSB gået konkurs. I mangel af bedre er jeg indstillet på at acceptere en
overvågning AF LOVOVERTRÆDERE på farlige steder, og det er for mig byzone og
steder i landzone der er særlig plaget af uheld.

> Ohh - nu nærmer vi os noget vi kan enes om. Nøgleordet er "plaget af
uheld".
> Hvad får dig til at tro, at overvågningen begrænses til steder, der er
> plaget af uheld?

Det tror jeg heller ikke! Jeg har redegjort for hvad jeg synes er rimeligt,
hvis overvågningen sker andre steder, er det ikke med min billigelse. Men
herrejemini, ATP er heller ikke med min billigelse...

> [...]
> mon der er sket på denne snorlige strækning? Uheldsplaget? Næppe, men en

Du vil kunne finde enkeltstående tilfælde at misbrug af enhver lov, og
dermed kunne argumentere imod den, selv grundloven. Det er ikke nødvendigvis
fordi loven er forkert, det kan også være fordi den i nogle tilfælde
forvaltes forkert.
Og HVIS det nu er så forfærdelig en lov - har du så gjort noget for at få
den ændret?
Der er alt for mange vatnisser der i ramme alvor klynker når de bliver taget
i at overtræde en lov, og mener at de laver en protest mod loven ved at
prøve at unddrage sig sig straffen. Det er altså ikke nogen tilkendegivelse
af sin modstand mod en hastighedsgrænse at drage i retten og påstå at "det
var ikke mig, jeg var der slet ikke, I kan ikke bevise det".
Vi lever i et demokrati. Hvis du er for doven til at bruge det, så lad dog i
det mindste vær med at obstruere det. (og det siger jeg ikke at du gør, jeg
siger bare HVIS du er for doven...)
Noter dine observationer og send dem til dine folkevalgte representanter og
din lokale politimester. Følg evt. op med et læserbrev eller en kontakt til
din motor-organisation. Det er lettere end du tror.

> Nej, men farten er årsagen til, at disse fotofælder er blevet indført.

Tjah, måske. Men måske er alle de kvæstede trafikanter også en medvirkende
årsag?

Rittig

Fra : boe

Dato : 06-04-01 20:05

> Det tror jeg nu ikke jeg vil gøre. De er begge kriminal-betjente - du ved,
> dem der der snart ikke har tid til at efterforske indbrud og brugstyveri
> mere.

Nej, så hjælper det nok ikke at sige det til dem

> [...]
> jeg tror betjente pr. automatik støtter fotofælder - hvor i alverden har

Det udledte jeg såmænd bare af din holdning om, at politiet var irriterede
over retssagerne vedr. hastighedsovertrædelser. Beklager hvis det var en
overfortolkning.

> [...]
og
> steder i landzone der er særlig plaget af uheld.

Ja, ja, jeg forstår. Jeg er bare irriteret over at man netop IKKE kun
overvåger farlige steder, og over at man ikke advarer om automatiske
fotofælder - på den måde ville man da i hvert fald få hastigheden ned i
stedet for blot at få penge i kassen.

> Tjah, måske. Men måske er alle de kvæstede trafikanter også en medvirkende
> årsag?

Sikkert, ja, men jeg kan ikke frigøre mig for en nagende mistanke om at
provenuet også har haft en smule indflydelse.

Bo, VF1000F

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-04-01 22:05

> [...]
> overvåger farlige steder, og over at man ikke advarer om automatiske
> fotofælder - på den måde ville man da i hvert fald få hastigheden ned i

Meget enig.

> Sikkert, ja, men jeg kan ikke frigøre mig for en nagende mistanke om at
> provenuet også har haft en smule indflydelse.

Tjah, det er nok en faldgrube der er let at dumpe i, nu man har sådan et
værktøj.
Så må vi jo brokke os lidt til politimesteren med jævne mellemrum.

Rittig

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 06-04-01 22:30

On Fri, 6 Apr 2001 21:05:12 +0200, boe wrote:

> Ja, ja, jeg forstår. Jeg er bare irriteret over at man netop IKKE kun
> overvåger farlige steder, og over at man ikke advarer om automatiske
> fotofælder

?? Skal der ikke være skilte om fotoovervågningen, før de kan
stille kassevognen på en strækning? Det mener jeg da at have læst
- netop aht. borgernes retssikkerhed, så dem der ikke vil
fotograferes, heller ikke bliver det.

> Sikkert, ja, men jeg kan ikke frigøre mig for en nagende mistanke om at
> provenuet også har haft en smule indflydelse.

Jeg tror det altså ikke. Godtnok er det smerteligt for den
enkelte pengepung, men set i forhold til det store billede, så må
det da være en rimeligt symbolsk indtægt at bøderne giver. Og
tilmed med et stort manuelt arbejde oveni.

Hvis det vitterligt kun var penge det drejede sig om, hvorfor så
ikke bare øge den grønne afgift med 10% og spare en masse penge
til politi, hiacer og domstolstid?

Så.. lad os tro på det bedste og antage at fotoovervågningen er
et forsøg på at øge gennemsnitslevealderen her i landet.

--
Stig / shj@bigfoot.com

Fra : boe

Dato : 07-04-01 11:06

> [...]
> stille kassevognen på en strækning? Det mener jeg da at have læst
> - netop aht. borgernes retssikkerhed, så dem der ikke vil

Desværre, nej.

> [...]
> tilmed med et stort manuelt arbejde oveni.
>
> Hvis det vitterligt kun var penge det drejede sig om, hvorfor så

Det har de jo gjort - flere gange. Kig på din vandregning i forholde tol for
5 år siden

og spare en masse penge
> til politi, hiacer og domstolstid?

> Så.. lad os tro på det bedste og antage at fotoovervågningen er
> et forsøg på at øge gennemsnitslevealderen her i landet.

Ja, lad os det. Men sikke dog en debat dette emne kan skabe Det viser i
hvert fald, at folk ikke er holdningsløse!!

Bo, VF1000F

Fra : Adam Christensen

Dato : 07-04-01 12:08

> Stig H. Jacobsen <shj@bigfoot.com> wrote in message

> Desværre, nej.

Er du sikker på det? Jeg mener bestemt også at have læst/hørt at der skal
være skiltet før de må opstille fotoudstyr (automatisk såvel som manuelt).

--
Adam
SV650S

Fra : boe

Dato : 07-04-01 12:21

> Er du sikker på det? Jeg mener bestemt også at have læst/hørt at der skal
> være skiltet før de må opstille fotoudstyr (automatisk såvel som manuelt).

Jeg har spurgt FDM´s jurist fordi min kone troede, at hun var blevet
fotograferet. Jeg havde nemlig samme opfattelse som dig, men i følge FDM er
skiltning altså ikke et krav. Juristen anbefalede os at gå i retten
ligegyldigt om der var tvivl om noget eller ej. "Så holder vi dem
beskæftiget så længe"
Og jeg vil ikke forsvare den udtalelse, lige så I ved det !!
I øvrigt var min kone ikke blevet taget!

Bo, VF1000F

Fra : Adam Christensen

Dato : 07-04-01 12:28

> I øvrigt var min kone ikke blevet taget!

*LOL*

Så kom dog i gang

--
Adam

Fra : boe

Dato : 07-04-01 12:35

> *LOL*
>
> Så kom dog i gang

Jeg vil hellere have en bajer!

Bo, VF1000F

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 10-04-01 12:14

On Sat, 7 Apr 2001 13:08:27 +0200, "Adam Christensen"
> [...]

>være skiltet før de må opstille fotoudstyr (automatisk såvel som manuelt).

Der er ingen egentlige regler for AHK, kun politiets egen dømmekraft.
AHK startede som en forsøgsordning og sådan en lovgiver man ikke om,
man dispenserer. Nu er forsøgordningen gjort permanent, men vi har
stadig ingen lovgivning.

For at få tilstrækkelig bred politisk opbakning, til at få gennemført
forsøgsordningen, blev det påbudt at skilte ved indkørslen til de
områder, hvor AHK benyttes. Således er der (eller burde være) skilte
ved alle indfaldsveje til Svendborg Politikreds - og dermed er hele
politikredsen skydeterræn for AHK. Der er ikke noget krav om, at
skiltningen skal være på netop den vej, hvor AHK anvendes.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 10-04-01 12:08

On Fri, 6 Apr 2001 15:27:46 +0200, "Claus Rittig"

Kan du sige "Fartskriver"?

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-04-01 16:59

"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse

> Kan du sige "Fartskriver"?

Jeg kan sige så mange ting: Blåbærmos. (Det er omtrent ligeså relevant)

Rittig

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 10-04-01 19:58

On Tue, 10 Apr 2001 17:58:50 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse

>Jeg kan sige så mange ting: Blåbærmos. (Det er omtrent ligeså relevant)

Fartskriver har dog en vis relevans, idet skiven fra en sådan kan
bruges som bevismateriale længe efter forteelsen har fundet sted.

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-04-01 20:03

> Fartskriver har dog en vis relevans, idet skiven fra en sådan kan
> bruges som bevismateriale længe efter forteelsen har fundet sted.

Relevans?
Jeg erindrer ikke nogensinde at have hørt foreslag om at motorcykler skulle
monteres med fartskriver. Men okay, jeg kan jo have sovet i timen?

Rittig

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 10-04-01 20:52

On Tue, 10 Apr 2001 21:02:35 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Relevans?
>Jeg erindrer ikke nogensinde at have hørt foreslag om at motorcykler skulle
>monteres med fartskriver. Men okay, jeg kan jo have sovet i timen?

Nej da, men brugen af fartskrivere er vel ikke just at karakterisere
som "taget med fingrene i kagedåsen"?

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'[Sir Stafford Cripps] has all the virtues I dislike and none of the
vices I admire.'
-- Winston Churchill

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-04-01 10:58

"boe" <bemNOSPAMM@bellesystems.com> wrote in message
[klip]
> Når vi efter al sandsynlighed får indført roadpricing
[klip]
HA! Ikke for mig!!! Jeg skal nok finde ud af at styrte på en måde der
smadrer udstyret Er det forresten ikke i Singapore, hvor mc'erne er
tvunget til at køre rundt med en tingest på størrelse med en
dankortterminal? Hvis roadpricing bliver indført (hvad jeg _*ikke*_ tror),
bliver det jo sikkert udstyr i samme kaliber man skal køre rundt med :-/
--
mvh Jes Vestervang - som ikke skal overvåges af Buksti
gsxr250

Fra : boe

Dato : 06-04-01 11:11

"Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.SPAM-KILLER> wrote in message

> HA! Ikke for mig!!! Jeg skal nok finde ud af at styrte på en måde der
> smadrer udstyret

Der kommer afgift på styrt!

> Er det forresten ikke i Singapore, hvor mc'erne er
> tvunget til at køre rundt med en tingest på størrelse med en
> dankortterminal?

Jeps

> Hvis roadpricing bliver indført (hvad jeg _*ikke*_ tror),

Og hvorfor er det nu lige, at du ikke tror det?

> bliver det jo sikkert udstyr i samme kaliber man skal køre rundt med :-/

Ja, og det mener du altså skulle stoppe Buksti, eller hvad? Nej, vel

Bo, VF1000F

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-04-01 22:05

boe wrote:

> Der kommer afgift på styrt!

Tjah, det er der jo allerede, for der er jo moms på delene :-|

> Jeps

Mente det nok *gyys*

> Og hvorfor er det nu lige, at du ikke tror det?

Jeg tror ikke flertallet af befolkningen vil finde sig i den slags
overvågning. (de bliver jo allerede overvåget gennem GSM-systemet, men det
har åbenbart ikke fået pressens opmærksomhed). Dernæst er jeg overbevist om
at der enten vil blive fusket med udstyret, eller det vil blive smadret.
Det vil jo sikkert være et system der benytter sig af gps, og derfor vil
usikkerheden i gps sikkert blive brugt til bortforklaringer etc.. Desuden
virker det usandsynligt at dataene vil blive sendt 'realtime', de vil ok
nærmere blive gemt i udstyret elektronisk, og man kan jo fuske med _alt_
elektronik.

> Ja, og det mener du altså skulle stoppe Buksti, eller hvad? Nej, vel

Nu er der jo heldigvis andre end ham der har noget at skulle have sagt, for
det har jo ogå en, ikke uvæsentlig, effekt på færdselssikkerheden hvis man
skal køre rundt med et lokum af en sladrehank på sin mc.

Men ok, der er jo så mange andre vanvittige ting her i dk, så hvem ved

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-04-01 14:23

> Tag det som en mand - betal bøden!

Jah, sådan ville jeg også gøre.
Er du ikke en mand der tør stå ved dine gerninger?

Rittig

Fra : Anders Winther

Dato : 06-04-01 15:18

> Jah, sådan ville jeg også gøre.
> Er du ikke en mand der tør stå ved dine gerninger?
---
Jooo... Det er jeg da.. En ung mand..
Jeg har på intet tidspunkt sagt at jeg ikke vil betale.. Men jeg synes bare
det er forkert at jeg ikke har et bevis for at der er to vidner der har
aflæst min nummerplade.. Jeg ved det er mig.. Men alligevel skal Politiet da
også følge reglerne.. ik'?

Mvh.
Anders Winther
XJ600S

Fra : Adam Christensen

Dato : 06-04-01 15:38

> [...]
> det er forkert at jeg ikke har et bevis for at der er to vidner der har
> aflæst min nummerplade.. Jeg ved det er mig.. Men alligevel skal Politiet

Hvis der skal to vidner til, hvilken værdi har en mc-betjent så?

Heldigvis behøver de ikke køre rundt to og to, men har som udgangspunkt ret.
Selvfølgelig kan de også fejle og man kan risikere at komme i klemme - hvis
det sker skal man klart reagere - men når man nu ved at man har gjort noget
forkert(*) hvorfor så ikke bare tage den straf demokratiet nu en gang har
bestemt, en sådan overtrædelse skal medføre.

(*) dem der her får lyst til at argumentere for hvorvidt fartgrænserne er
rimelige/urimelige/rigtige/forkerte eller ej, bedes springe det over og i
stedet aktivere sig selv politisk for at få det ændret

--
Adam

Fra : Kenneth

Dato : 06-04-01 17:54

> Hvis der skal to vidner til, hvilken værdi har en mc-betjent så?

Han stopper dig, tjekker dit kørekort og beder om dit navn!

Han nøjes ikke bare med at tage et billed af din nummerplade og så sende
regningen, uden at identificere dig som fører.

--
Venligst
Kenneth

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-04-01 17:58

> [...]
> forkert(*) hvorfor så ikke bare tage den straf demokratiet nu en gang har
> bestemt, en sådan overtrædelse skal medføre.

Kloge ord.

* Hvis folk kun gjorde vrøvl over fartbøder når de vitterlig mente de ikke
havde kørt for stærkt, tror jeg etaten ville tage folks brok langt mere
seriøst.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-04-01 22:20

Claus Rittig wrote:
[klip]
> * Hvis folk kun gjorde vrøvl over fartbøder når de vitterlig mente de ikke
> havde kørt for stærkt, tror jeg etaten ville tage folks brok langt mere
> seriøst.

Ja, men du er vel enig i at politiet skal vise ordentlige beviser i form af
vellignende billeder forfra/bagfra med en tydelig nummerplade. Hvis beviset
ikke er i orden, så er der imo absolut intet i vejen for at forsvare sine
rettigheder! Man er jo uskyldig indtil andet er bevist (indtil videre
anyway
Desuden er der jo det med at de tilsyneladende glemmer at afdække
passagerersædet. Det er imo også en god grund til protest!

At man så kan udnytte at de ikke kan identificere føreren er en anden ting,
som jeg mener er op til en slv at bedømme om man vil udnytte.

Jeg får lige lyst til at lufte mine holdninger til fartbøder (så kan
der måske blive pustet liv i gløderne
Hvis jeg får en bøde for at køre hurtigere end loven tillader på et sted
hvor det ikke er uforsvarligt, vil jeg tage alle midler i brug for at undgå
bøden. Det kan man så kalde egoistisk, dumt osv., men min respekt for
bureaukratiet ligger på et meget lille sted, og dermed også for de
_til_tider_ latterlige hastighedsgrænser. Dette skal ikke forstås som om
jeg kører hensynsløst, for jeg kører for det meste rimeligt fornuftigt, og
hvis jeg ikke gør betaler jeg naturligvis min bøde
Som du siger kunne jeg jo selvfølgelig prøve at overbevise bureaukratiet om
at hastighedsgrænserne ofte er forkerte (i begge retninger), men så er der
jo straks en flok præmenstruelle rødstrømper der skriger op om jeg ved ikke
hvad :-/
Hehe Jeg tror ikke jeg er den eneste med de holdninger :-£

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-04-01 00:46

"Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.fjern_mig_og_punktummet> skrev i en
meddelelse news:nubla9.pi9.ln@jes.etellerandet.com...

> Det kan man så kalde egoistisk, dumt

Og det gør jeg.
Det er egoistisk og dumt.

Er du utilfreds med fartgrænserne, så gør noget ved det, hvor svært kan det
være - det hjælper ikke at stemple dig selv som løgner i en retssal istedet.
Bliver du tildelt en bøde ved du jo godt om du er skyldig, og en skyldig der
prøver at undslippe straf, og så kalder det "at forsvare sine rettigheder"
skal ikke regne med at jeg giver øl.
Han er bare en dum egoist.
Det er min holdning, og den tror jeg heller ikke jeg står alene med.

Rittig

Fra : Adam Christensen

Dato : 08-04-01 07:58

> Det er min holdning, og den tror jeg heller ikke jeg står alene med.

Absolut ikke!

--
Adam
SV650S

Fra : Jan

Dato : 08-04-01 08:25

Helt enig.

Jan

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-04-01 17:32

Claus Rittig wrote:

> [...]
>
> Er du utilfreds med fartgrænserne, så gør noget ved det, hvor svært kan
> det være - det hjælper ikke at stemple dig selv som løgner i en retssal
Rolig nu! Jeg har ikke tænkt mig at lyve i retten. De midler jeg vil tage i
brug er dem inden for lovens grænser, såsom hvis politiet ikke har
kalibreret udstyret inden for lovens tidsramme. Svjh. er dette vist tit et
problem.

> [...]
> skyldig der prøver at undslippe straf, og så kalder det "at forsvare sine
> rettigheder" skal ikke regne med at jeg giver øl.
Selvfølgelig, men hvis man får en 'automatisk' bøde for at have kørt 5-10
km for stærkt på en øde landevej er det jo bare for at kradse penge ind, og
det har jeg altså ingen respekt for. Hvis jeg ikke har kørt forsvarligt
betaler jeg naturligvis ved kasse 1

> Det er min holdning, og den tror jeg heller ikke jeg står alene med.

Fair nok

Fra : Adam Christensen

Dato : 08-04-01 19:31

> [...]
> km for stærkt på en øde landevej er det jo bare for at kradse penge ind,

Helt ærligt, har du nogensinde hørt om at det er forekommet?

--
Adam

Fra : boe

Dato : 08-04-01 19:50

> "Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.fjern_mig_og_punktummet> wrote in
message

> og
>
> Helt ærligt, har du nogensinde hørt om at det er forekommet?

Ikke på en landevej, men jeg har hørt (i radioen), set (i tv) og læst (i
avisen) om en kriminalassistent, som fik en bøde for at køre 6 km/t for
hurtigt en sen aften. Jeg tror det var på en eller anden bred vej ude i
Valby? Han var noget utilfreds, for at sige det mildt. Jeg er lige ved at
tro, at det oven i købet foregik i en tjenestevogn.

Bo, VF1000F

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-04-01 00:33

boe wrote:

> [...]
> Valby? Han var noget utilfreds, for at sige det mildt. Jeg er lige ved at
> tro, at det oven i købet foregik i en tjenestevogn.

For noget tid siden læste jeg (i JP) at politiet havde nogle halvseriøse
problemer med AHK, problemet var at politiet selv røg i dem _meget_ tit

Fra : Allan jørgensen

Dato : 09-04-01 07:50

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en news:9aqbon$bvl$1@sunsite.dk...
> [...]
> Valby? Han var noget utilfreds, for at sige det mildt. Jeg er lige ved at
> tro, at det oven i købet foregik i en tjenestevogn.

jeg kan huske et andet tilfælde hvor en betjent blev tilkaldt en søndag og
han skal stille så hurtigt som muligt inde på politigården. han skynder sig
der ind og inde ved dybbelsbro hvor der var vejarbejde, dvs. 50 km/t istedet
for 70 km/t bliver han fotograferet, og får så en hilsen ind af døren ugen
efter. den syntes jeg var grov, der var ingen der arbejdede på vejen,
kamera-vognen holdte lige efter vejarbejdet på en søndag, hvor den ingen
gavn gør. jeg kunne forstå hvis de gjorde det i myldretiden når der gik folk
og arbejdede men på en søndag, man tar sig til hovedet.

-- Allan(FZR600US)som har fået en bøde som jeg ikke skulle have sagt ja til
fordi de havde målt på for lang afstand, det fandt jeg først ud af 2 år
senere.
hold kæft hvor er de lumske når de står der, ikke noget med at sige at vi
har målt dig på den afstand og der er en usikkerhed udover den afstand, vil
du acceptere bøden. de skal selv overholde loven, men gør de det. NOT

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-04-01 00:31

Adam Christensen wrote:

> "Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.fjern_mig_og_punktummet> wrote in
> message news:6p3qa9.7p1.ln@jes.etellerandet.com...

> og
>
> Helt ærligt, har du nogensinde hørt om at det er forekommet?

Ja! (har dog ingen konkrete eksempler pga. delvist defekt defekt hjerne

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 09-04-01 23:46

On Sun, 8 Apr 2001 01:45:47 +0200, "Claus Rittig"
> [...]

>skal ikke regne med at jeg giver øl.
>Han er bare en dum egoist.
>Det er min holdning, og den tror jeg heller ikke jeg står alene med.

Hvis man er utilfreds med politiets metoder og gør noget ved det -
gi'r du så en øl? Selvom jeg til en hver tid vil sige, at jeg
forsvarer mine (og dine) rettigheder?

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-04-01 17:01

> Hvis man er utilfreds med politiets metoder og gør noget ved det -
> gi'r du så en øl? Selvom jeg til en hver tid vil sige, at jeg
> forsvarer mine (og dine) rettigheder?

Ja, men kun hvis du vinder! Hvis du taber må du nøjes med mine varmeste
tanker

Rittig

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 10-04-01 20:01

On Tue, 10 Apr 2001 18:00:46 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Ja, men kun hvis du vinder! Hvis du taber må du nøjes med mine varmeste
>tanker

Det stiller jeg mig så tilfreds med Hvad hvis sagen afvises,
hvilket jo nok er det mest sandsynlige med den aktuelle tiltale?
Hvis jeg taber er jeg iøvrigt fra anden side garanteret en hvis
økonomisk dispensering |-) <-- Smiley med bind for øjnene.

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-04-01 20:05

> Det stiller jeg mig så tilfreds med Hvad hvis sagen afvises,
> hvilket jo nok er det mest sandsynlige med den aktuelle tiltale?

Så bliver jeg ret skuffet, men det er vel også en slags sejr. En
retsafgørelse ville være at foretrække, så vi kunne få en stillingtagen til
hvordan vores retsstilling er i disse sager - det afklarer et tiltalefrafald
vel ikke?

Rittig

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 10-04-01 20:56

On Tue, 10 Apr 2001 21:04:49 +0200, "Claus Rittig"

> [...]
>hvordan vores retsstilling er i disse sager - det afklarer et tiltalefrafald

Nej, det vil ikke afklare ret meget. Jeg har et lidt ambivalent
forhold til det, for jeg så jo også helst en afklaring, men omvendt
vil en længere retssag jo nok komme til at koste kroner - og dem vil
kreditforeningen ha'.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 09-04-01 23:43

On Fri, 6 Apr 2001 16:37:35 +0200, "Adam Christensen"
<adam.christensen@framfab.dk> wrote:

<snip>
>Heldigvis behøver de ikke køre rundt to og to, men har som udgangspunkt ret.
<snip>
Udbredt misforståelse, men afgjort en misforståelse jævnfør min
advokat. En dommer må ikke lade en betjents ord veje mere i sin
afgørelse, end meningmands ord - det er påstand mod påstand. Derfor
vil en motorcykelbetjent også altid stoppe dig og ikke bare sende dig
et bødeforlæg 10 dage senere - bare tanken er jo latterlig, ikke?

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 10-04-01 12:26

On Fri, 6 Apr 2001 15:22:56 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>"Adam Christensen" <adam.christensen@framfab.dk> skrev i en meddelelse

>Jah, sådan ville jeg også gøre.
>Er du ikke en mand der tør stå ved dine gerninger?

Larmer det når træerne vælter ude i skoven, hvis der ikke er nogen i
nærheden til at høre det? Er det mere iorden at køre for stærkt, hvis
der ikke er nogen i nærheden til at registrere det?

Hvis svaret er "nej" til det sidste spørgsmål, bør vi så ikke have en
slags "selvangivelsesformular", som vi kan udfylde og sende til
politimesteren, hver gang vi opdager at vi er kommet til at køre for
stærkt? Er vi mænd nok til det? Om politiet slet ingen kendskab har
til vores hastighedsforseelse eller blot ikke er i stand til at stille
behørig dokumentation for den - det må da være to sider af samme sag?

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-04-01 17:03

> Larmer det når træerne vælter ude i skoven, hvis der ikke er nogen i
> nærheden til at høre det? Er det mere iorden at køre for stærkt, hvis
> der ikke er nogen i nærheden til at registrere det?

Hvad syns du selv?

Uffe, der findes nuancer her i livet, som ligger et eller andet sted i
spektret imellem sort og hvidt. Og der er faktisk mange af dem. Det er der
jeg lever.

Rittig

Fra : Marius

Dato : 06-04-01 09:55

Sgu da ikke så sært der er stadig stigende kriminalitet og vold, hvis
politiet skal bruge resurser på folk der vil "ævle" om fartbøder, når de ved
de er taget med "bukserne nede om hælene" !!
Betal ved kasse 1....og kom videre i livet. Du ved hvad hastigheden burde
være......at det så er en helt gal hastighedspolitik uden for byområderne,
er en helt anden sag !! Du ved hvad præmisserne er, inden du starter
cyklen......og kvajer man sig, så ta´ det som en mand og betal din
"fartafgift" !! Jeg kører selv ca. 75.000 km om året....og næsten altid over
grænsen udenfor byområde. Får selv "afgifter" for sådan ca. hver 160.000.
km.
Vi er jo osse pissesure over vor skatteprocent......og det skyldes bl.a. det
"papirnusseri" der bruges til "ævleri".
Må sgu osse være rimelig frustrerende for de mennesker, der har valgt at ha´
et erhverv som politibetjente. Bruge så meget tid på noget "ævleri" i stedet
for at bruge sin arbejdstid på meningsfyldte opgaver. Der er sgu nok der
"halter" i vort samfund !!

Go´ vind......og fis så ned på posthuset !!

Mvh. Marius

Fra : boe

Dato : 06-04-01 10:17

"Marius" <thrige@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
ved
> de er taget med "bukserne nede om hælene" !!

Jamen de bruger da væsentlig flere ressourcer på selve kontrollen end på
retssager.

> Betal ved kasse 1....og kom videre i livet. Du ved hvad hastigheden burde
> være......at det så er en helt gal hastighedspolitik uden for byområderne,
> er en helt anden sag !!

Hvorfor er det en anden sag - jeg synes da netop, at differencieret
hastighedsbegrænsning er ønskværdigt, også i byer, i stedet for den
generelle. Vi ved jo ikke, hvor på Østerbrogade Anders (hvis det var ham
blev fotograferet. Det kunne jo godt være et sted, hvor hans hastighed ikke
er spor uforsvarlig.

> Må sgu osse være rimelig frustrerende for de mennesker, der har valgt at
ha´
> et erhverv som politibetjente.

Nej, overhovedet ikke. En af politiets mange opgaver er at vidne i retten,
så der skal meget mere til for at frustrere en politimand - heldigvis
Desuden er der ofte tale om pensionerede betjente, som er genindkaldt til at
betjene foto fælderne.

Bruge så meget tid på noget "ævleri" i stedet
> for at bruge sin arbejdstid på meningsfyldte opgaver. Der er sgu nok der
> "halter" i vort samfund !!

Du har ret - så det burde politiets ressourcer bruges til i stedet for at
kontrollere om folk kører 6 km for hurtigt.

>Go´ vind......

Selv god vind - pas nu på med medvinden, så du ikke får for meget fart på,
Marius

Bo, VF1000F

Fra : Marius

Dato : 06-04-01 10:54

Hejsa !!

Vi kan sgu rigtig få en go´ diskussion i gang her !!
Nej, der er da både for og imod, men når alt kommer til alt, så er systemet
sgu da ligeglad med alt vor "ævl" !!
Dem der er beslutningstagerne og burde ha´ "ævlet" får den desværre
ikke.....og er derudover vel osse nærmest pisseligeglade !!

....og Bo.....jeg har trukket håndbremsen, så alle heste ikke løber løbsk.
(....eller har jeg ??)

Ha´ en rigtig go´ weekend.

Mvh.
Marius

Fra : boe

Dato : 06-04-01 10:59

> Ha´ en rigtig go´ weekend.

I lige måsen...

Fra : Ian Rasmussen

Dato : 06-04-01 11:33

boe wrote:

> I lige måsen...

ahaaa, det minder mig om at kaeresten kommer paa weekend

Ian, t-minus-seven-hours (to touchdown)

Fra : boe

Dato : 06-04-01 12:38

"Ian Rasmussen" <ianr@wm.estec.esa.nl> wrote in message

> ahaaa, det minder mig om at kaeresten kommer paa weekend

Schlammm God fornøjelse - også til kæresten..

Bo, VF1000F

Fra : Anders Winther

Dato : 06-04-01 11:03

> [...]
ham
> blev fotograferet. Det kunne jo godt være et sted, hvor hans hastighed
---
Det var på det stykke med to vejbaner og en midterrabat.. Stykket mellem
Øbro-svømmehallen og Jagtvej-krydset.. Og jeg kørte i yderbanen.. På
billedet ligger der en bil 25-30 meter bag mig.. Dvs. at der ikke var særlig
meget trafik.. Så det var i grunden forsvarligt.. Jeg synes selv at jeg
altid kører forsvarligt.. Og jeg har aldrig bragt andre i farer end mig
selv.. Og det er vel det vigtigste i den sammenhæng..

-Anders Winther
XJ600S

Fra : Desilva

Dato : 06-04-01 11:54

> [...]
> altid kører forsvarligt.. Og jeg har aldrig bragt andre i farer end mig
> selv.. Og det er vel det vigtigste i den sammenhæng..

Pointen er vel egentlig at ifølge lovens bogstav så skal du have en bøde,
MEN enhver god politibetjent bør være istand til at vurdere den enkelte
situation, og 6km over det tilladte under de forhold.. tja det lyder godt
nok som om det er en nidkær nyuddannet betjent som snuppede dig.
Et samfund hvor lovens bogstav, og ikke dens ånd, overholdes med milimeter
nøjagtighed, det er et samfund som ingen kan holde ud at leve i, og det er
en detalje som alle politifolk burde have indprentet.

Fra : Anders Winther

Dato : 06-04-01 14:31

> [...]
> nøjagtighed, det er et samfund som ingen kan holde ud at leve i, og det er
> en detalje som alle politifolk burde have indprentet.
Det var nu 13 km/t jeg kørte for stærkt...

-Anders

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 06-04-01 18:00

On Fri, 6 Apr 2001 12:03:06 +0200, "Anders Winther"
<anders@cybercity.dk> wrote:

> [...]
>Øbro-svømmehallen og Jagtvej-krydset.. Og jeg kørte i yderbanen.. På
>billedet ligger der en bil 25-30 meter bag mig.. Dvs. at der ikke var særlig
What? Kan man se et andet andet køretøj på billedet? Efter de
oplysninger jeg har, må der kun kunne ses et køretøj på billedet. Jeg
skal lige prøve at finde min kilde.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 09-04-01 23:52

On Fri, 06 Apr 2001 18:59:32 +0200, Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net>
wrote:

><snip>
>What? Kan man se et andet andet køretøj på billedet? Efter de
>oplysninger jeg har, må der kun kunne ses et køretøj på billedet. Jeg
>skal lige prøve at finde min kilde.

Og den er så her:
<http://www.vd.dk/publikationer/rapport210/index.html>.

På side 27 i Vejdirektoratets rapport nr. 210, "Automatisk
hastighedskontrol - hovedrapport", står følgende under
henlæggelelsesårsager: "I 11.115 tilfælde har udstyret annulleret
målingen, oftest pga., at der var mere end et køretøj i billedfeltet".
Det tolker jeg derhen, at billedet er uanvendeligt, hvis der er mere
end et køretøj i billedfeltet - nogen der kan komme på andre
udlægninger?

Cc: "Anders Winther" <anders@cybercity.dk>

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-04-01 14:30

> Jamen de bruger da væsentlig flere ressourcer på selve kontrollen end på
> retssager.

Uden at kende de faktuelle tal, så tror jeg det er en halv sandhed. Besøg i
retten er ualmindelig dyrt, ofte langt dyrere end bøden.

Rittig

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-04-01 22:00

On Fri, 6 Apr 2001 15:30:22 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej.

>Uden at kende de faktuelle tal, så tror jeg det er en halv sandhed. Besøg i
>retten er ualmindelig dyrt, ofte langt dyrere end bøden.

Det er ikke rigtigt.
Enhver der får et bødeforlæg kan få sin sag prøvet for en dommer.
Bødeforlæget er en opfordring fra politimesteren til den formastelige
om at erkende sin synd og hvis bøden betales (synden erkendes) er
sagen ude af verden.
Men hvis den formastelige mener at der er ubelyste sider af sagen er
det grundlovssikret at få sagen for en dommer.
Det højeste der kan ske ved det er at straffen (bøden) stadfæstes.
Det er først efter at dommeren har stadfæstet dommen og den evt. går
videre som civilt søgsmål at det koster penge.
Taberen skal betale sagsomkostningerne.
Det var derfor at parkeringsbøder for længe siden ændredes til
afgifter - så kunne man opkræve "afgiften" og omgå grundloven.
Parkeringsbøder var dengang ved at lægge retssystemet ned.
Derfor.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-04-01 22:33

"Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke rigtigt.
> Enhver der får et bødeforlæg kan få sin sag prøvet for en dommer.

Jeg mente ikke dyrt for "synderen" - jeg tænkte på de omkostninger der er
ved retssagen for samfundet.

Og jo, så er det rigtigt.

Rittig

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 10-04-01 12:33

On Fri, 6 Apr 2001 23:32:42 +0200, "Claus Rittig"
> [...]

<snip>
>Jeg mente ikke dyrt for "synderen" - jeg tænkte på de omkostninger der er
Det har samfundet vel taget med i sin cost/benefit-analyse? Et firma
der indfører ny teknologi vel da altid afsætte et formodet passende
beløb til finansiering af indkørselsvanskeligheder - og hvis de ikke
gør, så må de tage tærskene, hvis ikke tingene arter sig.

Hvis man kigger på Vejdirektoratets tal for økonomien i AHK, så tror
jeg også man må konkludere, at der er rigeligt overhead til, at vi er
nogen der tager sagen helt til retten.

Fra : Morten Christensen

Dato : 06-04-01 10:11

> [...]
kan
> jeg ikke forlange at få et papir med to underskrifter på fra dem?

Nææ... Ligesom i banken, hvis det er maskinelt udskrevet er det kun
maskinen, eller så skal der to til.

Men anyway..

Der er vel ikke noget at sige til, at vores skatter er så høje, når flere og
flere forsøger at nægte at betale en fartbøde, og dermed pålægger det store
aministrative arbejde til de juridiske afdelinger?

Betal dog bøden og vær glad, og hold så mund og kør videre på din mc

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Flemming Sørensen

Dato : 06-04-01 11:56

Jeg synes lige vi skal tilbage på sporet. Det er vel måden det foregår på
der er det store kritikpunkt, hvis jeg som uvidende nordjyde må være så fri.
Jeg ville da personligt ikke bryde mig om at være overvåget i hovede og
r..Og selv om det vinder mere og mere frem, synes jeg godt man kan stritte
lidt imod. Med sådan en gang sattelit overvågning vil de hurtigste køretøjer
på motorvejene være de udenlandske lastvognstog
Det synes jeg lige man skulle tænke lidt over!

Fra : Janus

Dato : 06-04-01 12:28

hvor lang tid gik der fra du blev fotograferet til du fik bøden???

Janus

Anders Winther <anders@cybercity.dk> skrev i en

Fra : Anders Winther

Dato : 06-04-01 14:32

> hvor lang tid gik der fra du blev fotograferet til du fik bøden???
---
10 dage..
Jeg går faktisk og frygter for en mere..

-Anders