Fugerne i brusekabinen er grimme og sorte.
Fra : Herbert

Dato : 22-08-03 23:14

Hejsa

Er der nogle der har nogle gode råd til subj?

På forhånd tak
Erik

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-08-03 23:19

"Herbert" <herbert007@hotmail.com_remove> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Er der nogle der har nogle gode råd til subj?

Klorin.

Hilsen Inger

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 23-08-03 09:19

Knofedt.

Thomas Strandvig

www.strandvig.dk

Fra : Kispus

Dato : 23-08-03 21:29

"Thomas Strandvig"
Knofedt.

+ skruercrem
John

Fra : Jørgen

Dato : 23-08-03 08:31

Ja ufortyndet, lad sidde i mindst 20 min.

Brug ikke Kalkfjerner eller andet syre mindst 14 dage før og efter.

Skidtet hænger i fugerne og kan evt. danne klorgas

Jørgen

Fra : Calle.

Dato : 23-08-03 16:25

Jørgen wrote:
> Ja ufortyndet, lad sidde i mindst 20 min.
>
> Brug ikke Kalkfjerner eller andet syre mindst 14 dage før og efter.

det hedder brug ALDRIG kalkfjerner, da det også tag bindekalken i
cementfugerne.

--
Calle

Fra : fa.dk

Dato : 23-08-03 18:32

"Calle." skrev d. 23-08-03 16:25 dette indlæg :

> det hedder brug ALDRIG kalkfjerner, da det også tag bindekalken i
> cementfugerne.
>
> --
> Calle

Hvis man af og til bruger et afkalkningsmiddel til fliserne, er det da
svært at undgå, at det ikke også kommer i fugerne. Jeg har hvide fliser,
og knofedt er ikke altid nok. Der kommer kalkpletter, selv om jeg
forsøger at huske at tørre fliserne efter brusebadet.
Er der en fidus - bortset fra at være omhyggelig med afkalkningsmidlet,
så der ikke løber for meget ned i fugerne?
Har jeg forstået det rigtigt, at der skal bruges klorin til fugerne?
Vh.
Frank

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen

Dato : 23-08-03 21:14

> Er der en fidus - bortset fra at være omhyggelig med afkalkningsmidlet,
> så der ikke løber for meget ned i fugerne?

Ja gør fugerne rigtig godt våde inden, så vil der ikke komme så megetmed i
fugerne.

> Har jeg forstået det rigtigt, at der skal bruges klorin til fugerne?

Både og. I første omgang skal man sørge for at få alt fugten ud af
badeværelset når man har været i bad og det gør man ved lufte rigtig grundig
ud. Træk badeforhænget til side, så der kan komme luft ind i bruse nichen,
men ikke så meget at forhænget mugger. Når fugten er ude kan man lukke
vinduet og sætte lidt varme på, hvilket vil "affugte rummet mere"

Når man så finder ud af , at man ikke har luftet ordentlig ud fordi der
kommer mug, kan man ty til Klorinet som så afbleger skidtet, og også slår
mug bakterierne ihjel

Jørgen

Fra : Mari

Dato : 23-08-03 21:55

"Herbert" <herbert007@hotmail.com_remove> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Er der nogle der har nogle gode råd til subj?

Jeg bruger en barberbladskrabet til at fjerne kalk fra fliser mv. i
badeværelset.
Sådan een, som man bruger til at fjerne maling med....
Har aldrig brug for andet.

/Mari

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 24-08-03 11:05

Herbert wrote:
> Hejsa
>
> Er der nogle der har nogle gode råd til subj?

Hvordan du får 'bund i skidtet' er jeg ikke sikker på. Det afhænger af,
hvor hårdt angrebet er.

Jeg ville starte med en grundig afvaskning med grundrens.
Er der meget kalk, kommer du nok ikke udenom en form for
syre/kalkfjerner.
Følg brugsanvisningen på produktet.

Er der mug tilbage i fugerne er klorin eller rodalon effektive midler.
Husk at klorin ikke må benyttes sammen med kalkfjerner (der udvikles
klorgas), så der skal være nogle dage mellem behandlingerne. Jeg ville
vælge rodalon.

Er fugerne stadig grimme, kan de friskes op med noget jeg tror hedder
'Fugefrisk'.
En slags maling der kun binder på kalk = fugen og det overskydende på
fliserne fjernes let med en svamp. Metode og produkt er beskrevet i en
af Leth's udsendelser "Det er Leth".

Når badeværelset 'stråler' har jeg et afprøvet fif til vedligeholdelsen.
'Tryllemidlet' er flydende afspændingsmiddel til opvaskemaskiner. (Jeg
benytter "Tusindfryd" fra Irma).
En gang ugentligt fugtes kabinen med vand. Kabinen afvaskes med
ufortyndet afspændingsmiddel på en svamp. Kabinen skylles med bruseren
og aftørres med et brugt håndklæde.

Behandlingen har en forebyggende virkning på kalkpletter og mug.
Daglig vedligehold; skraber og håndklæde.
(Det er nemmere og hurtigere end det lyder).

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : vibeke

Dato : 24-08-03 11:58

Hej

Vi har haft samme problem.

Du køber noget der hedder Mira 7120 ceramic cleaner + Mira 7110 base
cleaner. Det vasker du af med til det bliver HELT rent. Det tager tid.

Bagefter kommer du KLINWAX med en pensel i fugerne 2 gange, ikke på
fliserne.

Vi har købt det hos KFN Keramik i Gråsten.

Det skulle virke

Vibeke

Fra : Herbert

Dato : 24-08-03 12:58

> Er der nogle der har nogle gode råd til subj?
>

> På forhånd tak
> Erik

Hejsa

Tak, for alle de gode råd Nu var det jeg ment godt nok silikone fugerne.
Har en af de der "købe" brusekabiner. Sorry

Skal de bare have engang klorin eller rodalon og noget knofedt?

Mvh

Erik

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 24-08-03 17:16

Herbert wrote:

> Tak, for alle de gode råd Nu var det jeg ment godt nok silikone
> fugerne. Har en af de der "købe" brusekabiner. Sorry
>
> Skal de bare have engang klorin eller rodalon og noget knofedt?

Vask med Rodalon (1 dl til 1 liter vand). Lad tørre. Gentag til ønsket
resultat.
Jævnlig afvaskning med Rodalon som sidste trin i rengøringen forebygger
at problemet genopstår.