Forvarmning
Fra : emil

Dato : 22-08-03 22:53

Hej NG.

Måske et dumt spørgsmål, men forvarmer i ikke jeres MC inden i
begynder at køre på den? Hvor længe gør i det i så fald?
I mit tilfælde drejer det sig om en GSX750ES....

Med venlig hilsen Emil

Fra : Hans Paulin

Dato : 22-08-03 23:17

emil wrote:
> Hej NG.
>
> Måske et dumt spørgsmål, men forvarmer i ikke jeres MC inden i
> begynder at køre på den? Hvor længe gør i det i så fald?

....ikke længere tid, end det tar at lægge 1. gear ind

....men jeg "fyrer den ikke af", mens den er kold...

> I mit tilfælde drejer det sig om en GSX750ES....
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Allan

Dato : 22-08-03 23:30

> Måske et dumt spørgsmål, men forvarmer i ikke jeres MC inden i
> begynder at køre på den? Hvor længe gør i det i så fald?
> I mit tilfælde drejer det sig om en GSX750ES....

Nej - det er en gammel skrøne at man skal starte maskinen 5 minutter før man
kører på den. Faktisk har den bedst af ikke at stå for længe med "kold"
motor. Derfor sætter du dig op på cyklen, starter - sætter i 1. gear og
triller... De første 5 . min ved ganske lave omdrejninger. Motoren bliver
hurtigere varm på den måde...

Mvh
Allan

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-08-03 10:20

Allan wrote:

> Nej - det er en gammel skrøne at man skal starte maskinen 5 minutter før
> man kører på den.

Så må du jo have nogle solide modargumenter.

> Faktisk har den bedst af ikke at stå for længe med
> "kold" motor.

Motoren varmes vel hurtigere op uden fartvindskøling. Det er ihvertfald min
erfaring. Man skal dog være opmærksom på at nogle cykler ikke smører
topstykket særligt godt ved tomgang, så på de cykler gælder det vist bare
om at komme afsted i en fart (for derefter at køre roligt .

> Derfor sætter du dig op på cyklen, starter - sætter i 1.
> gear og triller... De første 5 . min ved ganske lave omdrejninger. Motoren
> bliver hurtigere varm på den måde...

Lyder meget som det jeg gør. Den får dog lige lov til at stå med choker 5-10
sek, indtil tomgangen holder sig over 1200 rpm (hvilket passer med at den
runder 3k rpm med choker). Derefter fumler jeg lidt med hjelm, handsker og
ørepropper. Alt i alt 30-60 sek opvarmning inden jeg kører afsted, hvor jeg
typisk holder den under 4.5k rpm de første 3 km og 6k rpm de efterfølgende
3 km. Derefter kører jeg normalt, men jeg krudter den dog ikke af før jeg
er sikker på at den er ordentligt varm. Det er lidt en fornemmelsessag på
Fazeren, som af en eller anden tåbelig grund ikke har noget
kølevandstermometer.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-08-03 19:35

Jes Vestervang wrote:
> Motoren varmes vel hurtigere op uden fartvindskøling. Det er ihvertfald min

Motoren varmes også en del hurtigere op under belastning ...
Ihvertfald på en vandkølet sag som min RD.. hvis den skal stå i
tomgang fra helt kold tager det ca. et kvarter før den åbner
termostaten, det tager kun ca. 3-5 minutter hvis man kører på den.

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Armand

Dato : 24-08-03 22:31

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en

> [...]
> tomgang fra helt kold tager det ca. et kvarter før den åbner
> termostaten, det tager kun ca. 3-5 minutter hvis man kører på den.

Touché!

--
Armand.

Fra : Thomas Makro

Dato : 24-08-03 21:34

On Sun, 24 Aug 2003 11:20:09 +0200, Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk>
wrote:

>Så må du jo have nogle solide modargumenter.
Ja det må man håbe

Jeg har et mod-modargument I manualos til min Viffer står at man
skal lade den stå med choker på, indtil den kan holde normal
tomgangshastighed uden brug af choke.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Armand

Dato : 24-08-03 22:31

Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> skrev i en

> Så må du jo have nogle solide modargumenter.

Hva' mæ': "multigradeolier"??

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-08-03 23:14

Armand wrote:

> Hva' mæ': "multigradeolier"??

Hva' mæ' tolerancer, som først er krympet til passende niveau, når motoren
er opvarmet?
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Hekto

Dato : 30-08-03 03:11

In article <biojat$131$2@royal.adsl.dk>, Jes Vestervang says...
> Hva' mæ' tolerancer, som først er krympet til passende niveau, når motoren
> er opvarmet?

I min fjerne fortid, med Rolls Royce turbiner, gik man op på 6.000
omdrejninger, og varmede op til driftstemperatur.
Så 'dykkede' man til 'tomgang' og gik så straks op på MCP (Max
Continous Power)

Det var for at varme op, udligne tolerancer, og så lige give stumperne
mulighed for at 'sætte sig', inden man gav hele møllen kniven.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Armand

Dato : 30-08-03 10:01

> Hva' mæ' tolerancer, som først er krympet til passende niveau, når motoren
> er opvarmet?

Nu taler vi om opvarmning, og derfor om udvidelser, som bør foregå i et
jævnt
tempo for hele motoren (ikke noget med at topstykket vrider sig af varme
i forhold til den kolde cylinder).
I strengen ligger der jo heller ikke en opfordring til at fyre lortet af i
kold tilstand, men derimod blot at køre i stille tempo efter start!

Omkring mit olie-argument, var tidligere tiders singlegrade-olier temmeligt
tyktflydende ved koldstart, hvorfor man sikrede sig en bedre smøring over
tomgangs-omdrejninger, samt (våd-?)koblings og gearkassefunktion, ved at
varme motoren (=olien) op inden kørsel; men moderne multigrade's og til
overflod i tynde syntetiske kvaliteter, har ikke længere dét problem selvom
smøresystemet er blevet noget mere kompliceret i forhold til gamle
et-cylindrede stødstangsmotorer!

Jeg ser forøvrigt det, forøvrigt irrelevante og forsørgeriske, argument
imod at køre inden at motoren kan køre uden choker, kun som en metode til at
sikre sig at man ikke fejlagtigt kommer til at køre fortsat med chokeren
trukket :-/

Ergo:
For-opvarmning er slet og ret en reminiscens fra dengang da mormor var knægt
:-|

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-09-03 13:30

Armand wrote:

> Nu taler vi om opvarmning, og derfor om udvidelser, som bør foregå i et
> jævnt tempo for hele motoren (ikke noget med at topstykket vrider sig af
> varme i forhold til den kolde cylinder).

Netop derfor er det vel nødvendigt, at opvarmingen foregår rimeligt
lanmgsomt, så der ikke når at blive store temperaturforskelle.

> I strengen ligger der jo heller ikke en opfordring til at fyre lortet af i
> kold tilstand, men derimod blot at køre i stille tempo efter start!

Nejnej Det der fik mig til at fare op ad stolen. (well, sofaen) var
Allans skråsikre påstand påstand, helt uden argumentation.

> Omkring mit olie-argument, var tidligere tiders singlegrade-olier
> temmeligt tyktflydende ved koldstart...

Point taken.

> [...]
> imod at køre inden at motoren kan køre uden choker, kun som en metode til
> at sikre sig at man ikke fejlagtigt kommer til at køre fortsat med

Mnjaeh, gruden til at jeg slår chokeren fra, når motoren kan holde en
rimelig tomgang, er at jeg ikke vil have den til at køre med choker længere
end nødvendigt. Hvis jeg ellers var lidt hurtigere, til at få hjelm og
tanktaske på, ville der heller ikke være noget som forhindrede mig i at
køre inden.

> Ergo:
> For-opvarmning er slet og ret en reminiscens fra dengang da mormor var
> knægt :-|

Tjaeh, jo langsommere opvarmning, jo bedre, vil jeg da stadig mene.
Ihvertfald med henblik på at undgå for store temperaturforskelle i motoren.

Når det kommer til stykket, er forskellen på temperaturforskellene i
motoren, ved hhv. rolig kørsel og tomgang, sikkkert alligevel så små, så
det, som du siger, er unødvendigt at forvarme motoren..
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-08-03 01:04

> Måske et dumt spørgsmål, men forvarmer i ikke jeres MC inden i
> begynder at køre på den? Hvor længe gør i det i så fald?
> I mit tilfælde drejer det sig om en GSX750ES....

Jeg lader nok min stå ca. 10 sekunder i tomgang, indtil jeg kan fjerne det
meste af chokeren, da den ikke rigtigt kan tage gassen så godt når den er
helt kold. Men det er også den eneste grund til at den får lov til at stå
lidt inden jeg kører.

Smøringen er ikke så god i tomgang, og opvarmningen sker ikke så hurtigt som
hvis man begynder at køre med det samme. Man skal bare sørge for at motoren
køres stille og roligt det første stykke tid, indtil den er varm, altså
ingen høje omdrejninger og hurtige accelerationer.
Når den er varm, så kan man godt fyre lidt op under den.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 23-08-03 04:26

"emil" <emilpaulsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> begynder at køre på den? Hvor længe gør i det i så fald?
> I mit tilfælde drejer det sig om en GSX750ES....

Min bliver "forvarmet" med fuld choker i den tid det tager at tage handsker
på og stige på cyklen, dvs. 20-30 sekunder... Så kobler jeg chokeren fra, og
holder den under 4500 omdrejninger de første 5 km...

M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-08-03 17:04

emil wrote:
> Måske et dumt spørgsmål, men forvarmer i ikke jeres MC inden i
> begynder at køre på den? Hvor længe gør i det i så fald?

ca. 15 sekunder, efterfulgt af pæn kørsel de første 10 minutters
tid.
Mellem 4 og 5krpm de første ca. 5 minutter, og derefter under ca.
6krpm de næste 5 minutter..

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : BorreBoy

Dato : 23-08-03 17:24

"emil" <emilpaulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Måske et dumt spørgsmål, men forvarmer i ikke jeres MC inden i
> begynder at køre på den? Hvor længe gør i det i så fald?
> I mit tilfælde drejer det sig om en GSX750ES....

Forvarmer mens jeg fjerner låse, og tager tøj på.
Skifter gear som manual anbefaler:
2. ved 20km/t
3. ved 30km/t
..
..
6. ved 60km/t.

Derefter max. 4.000 omdr (ca. 90km/t) i ca. 10km.
Så får den løbende flere omdr.

--
Med venlig hilsen,
Thomas Borre.

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 26-08-03 07:31

til millen står der den ikke må sejtrække, så den står tændt mens hjelm og
handsker monteres..og så afsted rolige accelerationer op til 6krpm...den når
drifttemperatur på 1-2 km (78c) og lige som RD'ern varmer den hurtigst op
under stille/rolig kørsel, så triller jeg roligt ca. 8 km mere med roligt
stigende hastighed og rpm...og efter 10 km så kører jeg som jeg har lyst.

millen har jo tørsump smøring, og olienstanden skal tjekkes igennem et 20 cm
langt rør på siden af stellet, og i manualen står der at den skal være varm,
hvilket de definere som 10 km kørsel, så man må gå ud fra at de har taget
højde for bløde hatte såvel racer drenge, og har ment at lige meget hvad så
er den varm efter 10 km, derfor har jeg brugt 10 km som måleenhed for
hvornår cyklen er varm nok til at få lidt flere rpm.

Lasse
Mille & Karin & Neelix