1. gear KLONK
Fra : Søren Madsen

Dato : 22-08-03 21:49

Når jeg starter min gpx750r om morgenen og sætter den i første gear giver
det et gevaldigt KLONK og et ryk i cyklen så det skærer i mine ører. Det er
ikke et problem når den er varm. No'en forslaw

Søren

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-08-03 22:06

> Når jeg starter min gpx750r om morgenen og sætter den i første gear
> giver det et gevaldigt KLONK og et ryk i cyklen så det skærer i mine
> ører. Det er ikke et problem når den er varm. No'en forslaw

Hvis du kan starte den i 1. gear med koblingen trukket, så vil koblingen
blive slynget fra hinanden og så burde du kunne sætte i frigear, gøre dig
klar, og derefter sætte i 1. gear igen uden de store lyde. Erfaringen fra
min cykel (XS400) siger, at der ikke skal så meget til for at fjerne lyden.

Hvis jeg sætter min i gear ved lave omdrejninger (omkring 1000RPM), så siger
den heller ikke rigtigt noget, selv om den er kold. De 1000RPM kan den godt
køre på når den er kold og jeg slår chokeren fra, hvor normal tomgang ligger
på ca. 1200RPM.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michael [2760]

Dato : 22-08-03 22:32

Når jeg starter min Mc efter en nat kan den finde på at og give et
ordentligt klonk og gå i stå, så jeg triller lidt fremad før jeg sætter den
i gear så går det bedre....Det er kun når den er kold.. koblingen er sprit
ny..

> [...]
> klar, og derefter sætte i 1. gear igen uden de store lyde. Erfaringen fra
> min cykel (XS400) siger, at der ikke skal så meget til for at fjerne

Det glæder jeg mig til at prøve. Det vil jeg gøre i morgen inden turen går
til powermeet..

Mvh. Michael..
Be careful out there....
http://fp.tiscali.dk/fpefambrock/
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=109

Fra : Allan Bojesen

Dato : 22-08-03 22:20

Søren Madsen wrote:
> [...]
> giver det et gevaldigt KLONK og et ryk i cyklen så det skærer i mine
> ører. Det er ikke et problem når den er varm. No'en forslaw

Det kan være den olie du bruger eller slidte koblingsplader. Jeg har lidt af
det samme problem, men det kan afhjælpes noget ved at give lidt gas med
koblingen trukket inden du sætter i gear. Det jeg tror sker ved den lille
øvelse er, at olien mellem koblingspladerne bliver slynget ud, og de derved
ikke klistrer så meget sammen. Godt nok er det ikke religion men jeg
tror at grunden er at koblingspladerne er slidte og dermed meget glatte,
hvorved olien har sværere ved at løbe af, specielt når olien er kold.

Allan Bojesen

Fra : Armand

Dato : 23-08-03 10:46

Søren Madsen <soerenmadsen@stofanet.danmark> skrev i en
> [...]
er
> ikke et problem når den er varm. No'en forslaw

GPX'en er en af de første modeller der havde det efterhånden ofte sete
problem med "morgenklonk's"!
Udover de rent mekaniske muligheder for at skille koblingspladerne fra
hinanden før indlægning af 1. gear (at sætte i gear og rykke frem7tilbage
med trukket kobling førend at motoren overhovedet startes er endnu ikke
bleve nævnt!), er der olier som skulle være bedre egnet omkring problemet!

På Google-groups kan man søge iblandt alle indlæg på (også)= denne
nyhedsgruppe - prøv at søge på ordet "klonk" og se hvad der kommer af indlæg
omkring emnet. Jeg Husker Steen Gruby for at have gjort gode erfaringer med
en ordinær motorolie, me husker ikke hvilken, så fisk især hans indlæg frem!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 23-08-03 15:02

Søren Madsen wrote:
> Når jeg starter min gpx750r om morgenen og sætter den i første gear giver
> det et gevaldigt KLONK og et ryk i cyklen så det skærer i mine ører. Det er
> ikke et problem når den er varm. No'en forslaw

Prøv evt. en anden olie.

Richard Pade, Sorgenfri, DK