stoker og solvarme ?
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 22-08-03 20:03

Jeg har kig på andet hus, der er 260 kvm i grundplan

Der er PT et oliefyr og et gammelt kul/altmuligt fyr installeret

jeg vil gerne inst stokerfyr med solvarme til, og her kommer så lidt
spørgsmål

hvad ligger prisen sådan et anlæg komplet ?

hvor meget tilskud kan man regne med, de skriver på alle sider at der ydes
tilskud med ikke hvor meget ? ( der tilbydes ikke gas eller fjernvarme i
området )

hvor stor skal stokerfyret være, har set de kan fåes 20 - 80 kW ?

hvor meget opvarmer 1 kW ?

kan solfangeren holde alt brugsvandet varmt igennem sommeren ? , og hvad
skal temp. være for at opnår brugs temp. ?

kan det evt svare sig at inst en brændeovn med vandkammer også ( der skal
inst ny brændovn også) ?

Mvh Jesper

Fra : zigge

Dato : 22-08-03 20:53

"Jesper Pedersen" <duval@grov.dkFJERN> wrote in message
> [...]
> spørgsmål
>
> hvad ligger prisen sådan et anlæg komplet ?

For stokeren fra 40kKr og opefter.

> hvor meget tilskud kan man regne med, de skriver på alle sider at der ydes
> tilskud med ikke hvor meget ? ( der tilbydes ikke gas eller fjernvarme i
> området )

Det ved jeg ikk'.

> hvor stor skal stokerfyret være, har set de kan fåes 20 - 80 kW ?

Jeg vil skyde på ca 40kW, men du kan jo se på din nuværende keddel hvor stor
den er. Ellers kan stokerfabrikanten hjælpe dig. Det er en fordel med en
stoker der er så lille som muligt, men dog i stand til at opvarme huset, da
den udnytter brændslet bedst når den køre meget.

> hvor meget opvarmer 1 kW ?

1 kW ! Hvis det kan hjælpe dig så er de fleste varmeblæsere på
1500-2000W. Hvis du spørger om hvor mange kvadratmeter man kan opvarme med 1
kW, så er svaret at det er et spørgsmål om isolering. Nogle huse er så godt
isolerede at man kalder dem for plus-energi-huse. Dvs. at man bruger mindre
varme end huset optager fra f.eks. solindfald fra vinduer mm.

> kan solfangeren holde alt brugsvandet varmt igennem sommeren ? , og hvad
> skal temp. være for at opnår brugs temp. ?

En brugstemperatur på 45-50 grader er fint. Jeg har ladet mig fortælle at en
solfanger kan levere ca 80% af brugsvandets opvarmning hen over året. Om
sommeren kan vandet blive op til 80 grader varmt i solfangeren.

> kan det evt svare sig at inst en brændeovn med vandkammer også ( der skal
> inst ny brændovn også) ?

Det vil jeg ikke mene, brændeovnen udnytter ikke brændselet nær så godt som
stokeren. Derimod vil jeg mene at der var god reson i at opsætte en
varmeflytter, dvs. et system der ventilere den varme luft fra stuen med
brændeovnen til fjernere dele af huset.

Mvh
//zigge

Fra : Dyster

Dato : 23-08-03 06:10

"Jesper Pedersen" <duval@grov.dkFJERN> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørgs

> hvor stor skal stokerfyret være, har set de kan fåes 20 - 80 kw

Jeg bor selv i et hus på 250 kvm, og har stokerfyr på 20kW, som
faktisk er alt for stor til opvarmning af vores delvis uisolerede hus.

Tænk dig om før du evt fravælger fastbrændselsfyret fremfor stokerfyr,
da det kan blive meget dyrt at fyre med stoker, hvis ikke man lige har
mulighed for at oplagre 10-12 ton brændsel (kakao-biosmuld-flis ell andet).
træpiller er efter min mening= økonomisk ruin

Et alternativ kunne også være en varmepumpe.
En kølemontør har fortalt mig at der findes nogle
nyudviklede højefiktive typer. Så får man en have
hvor der ikke lugter af afbrænding (han være slem
ved pausefyring på en stoker)

mvh Heinrich

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 23-08-03 07:55

> [...]
andet).
> træpiller er efter min mening= økonomisk ruin

hvad kan man sammenligne i watt X Liter Olie = X kg træpiller ?

Mvh Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-03 19:41

Ikke efter min - stadig ½ pris af olie og de øvrige produkter er måske nok
lidt billigere, men har hver deres ulemper: Kedeltærring, kropning,
slaggedannelse mv.

> hvad kan man sammenligne i watt X Liter Olie = X kg træpiller ?

1 l. olie svarer sådan ca. til 2 kg træpiller... søg evt oplysninger på
http://www.pilleklubben.dk/

Tomas

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-08-03 23:02

> jeg vil gerne inst stokerfyr med solvarme til, og her kommer så lidt
> spørgsmål
>
> hvad ligger prisen sådan et anlæg komplet ?

ca 50-100 kkr, afhængig af rør, om du skal have skiftet kedel osv.

> hvor meget tilskud kan man regne med, de skriver på alle sider at der ydes
> tilskud med ikke hvor meget ? ( der tilbydes ikke gas eller fjernvarme i
> området )

Der ydes ikke tilskud mere.

> hvor stor skal stokerfyret være, har set de kan fåes 20 - 80 kW ?

Du skal regne med 12-15 kw.

> kan solfangeren holde alt brugsvandet varmt igennem sommeren ? , og hvad
> skal temp. være for at opnår brugs temp. ?

Det kommer an på sommeren, men normalt, ja.

> kan det evt svare sig at inst en brændeovn med vandkammer også ( der skal
> inst ny brændovn også) ?

Næppe.

Som en anden har skrevet, så prøv www.pilleklubben.dk

Mvh Maria