Omega-metoden og andre lav kulhydrat "kure~
Fra : Steffen E. Jensen

Dato : 22-08-03 19:42

Kære alle

Jeg er en meget overvægtig ung fyr som i de sidste par år har givet op
overfor slankekure, det har aldrig totalt set hjulpet og jeg har prøvet
meget. I mine yngre år var det min mor der forsøgte at "hjælpe" mig med et
minimum af fedt og sukker og nogle gange de forfærdelig slankedrikke som
ikke hjalp en dyt.

Jeg var da jeg var mindre på julemærkehjem og det hjalp gevaldigt, jeg blev
ret slank vha. "sund" mad og enomrt meget motion, det gik selvfølgelig også
lidt udover skolen, men i dag er jeg i gang med speciale som civil inginør
så bare rolig. Men mit problem var da jeg kom hjem til de sædvanlige rammer
og familiens mad ja så kom det hele lige så langtsomt igen og mere til.

Det jeg skriver til jer for, er at nu har jeg i den sidste månede eller to
hver aften læst diverse indlæg på denne gruppe og derigennem erfaret at mit
mulige problem kunne være at jeg spiser forkert når jeg forsøger at blive
mindre. Det virker som om at mange af jer har haft gode erfaringer med at gå
væk fra kulhydrat fødevarer ala ris, pasta og kartofler, er det korrekt????.

Derfor vil jeg gerne hører hvad jeres råd til mig er og om det er sandt at
der er mulige gode resultater forude med disse livsstilsændringer?.

Jeg har som konsekvens af jeres indlæg og så videre lige været i boghandlen
og hentet Omega-metoden, er der nogle af jer der har gode erfaringer med
denne eller skal jeg vælge en anden? (jeg kan bedre lide argumentation fra
folk man har læst andet seriøst fra, end de evindelige reklamestunts fra
flere af slankekurene plus at jeg er på SU.)

Jeg har også nogle startspørgsmål.

-Koster det meget at følge de der livsstilsændringers madindkøb?, hvis det
gør ændre det ikke på min motivation. Pengene skal bare findes!

-Vil det være en god ide at begynde i et motionscenter kontra cykling,
gåture og når størrelsen/forfængeligheden tillader det svømning?

-Vil det være en god ide at begynde på en af de der ugentlig møder mod
betaling?

-HVAD skal jeg ellers gøre?

Jeg føler selv jeg har livet foran mig, men jeg vil gerne have en volumen
der kan gøre mig glad og selvtilfreds.

På forhånd tusind tak
mvh
Steffen

Fra : Anette

Dato : 22-08-03 20:26

"Steffen E. Jensen" <sej2001dk@yahoo.com> >
> Det virker som om at mange af jer har haft gode erfaringer med at gå
> væk fra kulhydrat fødevarer ala ris, pasta og kartofler, er det
korrekt????.

Yep! Men husk lige det også inkluderer alt sukker og brød!

> Derfor vil jeg gerne hører hvad jeres råd til mig er og om det er sandt at
> der er mulige gode resultater forude med disse livsstilsændringer?.

Der er for mange mennesker gode resulteter forude ved de fleste
kostomlægninger/livstilsændringer.... så længe man holder fast i det.
Så er der nogle af os besværlige, der har forsøgt den ene
fedtfattige/kaloriefattige onlægning efter den anden uden der sker en
s***....
Og så er det jo lykken endelig at finde noget der virker...

> Jeg har som konsekvens af jeres indlæg og så videre lige været i
boghandlen
> og hentet Omega-metoden, er der nogle af jer der har gode erfaringer med
> denne eller skal jeg vælge en anden?

Jeg har kun læst lidt om Omega på nettet og her... Det er vist et ok sted
at starte, selvom jeg ikke er helt enig i hans pyramide...
Kan selv kun anbefale Atkins og Protein Power (ikke tilgængelige på dansk -
Atkins skulle dog være på vej om nogle måneder?!)

> Jeg har også nogle startspørgsmål.
> -Koster det meget at følge de der livsstilsændringers madindkøb?, hvis det
> gør ændre det ikke på min motivation. Pengene skal bare findes!

Det koster NOGET... men du afgør jo selv hvilket kød og hvilke grøntsager,
du vil købe... det kommer dog næppe helt ned i nærheden af det der 2-3
kroners måltid med spaghetti og tomatsauce/ketchup.

> -Vil det være en god ide at begynde i et motionscenter kontra cykling,
> gåture og når størrelsen/forfængeligheden tillader det svømning?

Hvad der passer dig bedst... og så lige en ting helt for egen regning her,
man kan godt tabe sig uden at dyrke motion... det er ikke en anbefaling, men
bare en observering

> -Vil det være en god ide at begynde på en af de der ugentlig møder mod
betaling?

Det er der ikke andre end dig selv der kan afgøre... måske vil det hjælpe
dig i gang? Det eneste low-carb program, der tilbyder kurser/møder er "eat"
(Atkins rip-off) og de er DYRE. DDV er langt fra så striks med
kulhydraterne..

> -HVAD skal jeg ellers gøre?
Læs bogen, køb ind ifølge programmet og se så at komme igang... Du har
ikke andet end kilo at miste, du har jo brugt penge på bogen allerede!

> Jeg føler selv jeg har livet foran mig, men jeg vil gerne have en volumen
> der kan gøre mig glad og selvtilfreds.

Og jo før du går i gang, jo før kan du nå det mål. Og det er altså rigtig
rigtig *FEDT* at blive rimelig slank!

Anette
90 - 80 "hjemmelavet" low-carb
80 til 58 Atkins

Fra : Steffen E. Jensen

Dato : 22-08-03 22:27

"Anette" <asidor@nospamemail.dk> wrote in message
> [...]
> s***....
> Og så er det jo lykken endelig at finde noget der virker...
<SNIP>

Hej Annette

Tusind tak for dine svar, jeg håber at hører fra andre med praktisk erfaring
med Omega metoden og evt de andre spørgsmål jeg har.

Forresten også rigtigt meget tillykke med dit flotte vægttab.

mvh og endnu engang tak
Steffen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-08-03 08:31

"Anette" <asidor@nospamemail.dk> skrev i en meddelelse
> Anette
> 90 - 80 "hjemmelavet" low-carb
> 80 til 58 Atkins

Undskyld, men hvad hedder den bog, I bruger
til Atkins slankekur? Og hvad koster den? Er den
på dansk eller hvordan?

Mvh.Bodil.

Fra : Anette

Dato : 23-08-03 10:00

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> >
> Undskyld, men hvad hedder den bog, I bruger
> til Atkins slankekur? Og hvad koster den? Er den
> på dansk eller hvordan?
>
> Mvh.Bodil.

Den hedder Dr. Atkins New Diet Revolution - og kommer på dansk omkring
november(tror jeg). Den skulle findes på norsk, svensk(?) og tysk foruden
engelsk

Engelsk kan bestilles på amazon.co.uk formentlig til £10

Anette

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-03 10:44

Hejsa, er også selv en meget overvægtig ung fyr. Min teori er at ikke findes
én slankekur der virker ens på to forskellige personer, så du må finde ud af
hvilken punkter DU er stærk. Og ikke mindst hvilken du er svag på. Og lave
din egen egen kur.

Jeg har selv tabt mig en del (15 cm på bæltet). Men.. Der er laang vej endnu
1-1½år tror jeg.. Jeg er født med lavt stof-skifte, og min vægt har kun
taget én vej gennem tiden..

Jeg startede min egen lille (store) "now-or-never" kur. I det tidlige forår.
Dvs. jeg startede først med at cykle 15 min et par gang om ugen, derefter
15min hverdag. Så kom der den der "30min om dagen" i reklamerne. Som i
sikkert kan huske, så begyndte jeg at cykle 30min om dagen. Og fik det meget
bedre! Derefter læste jeg på nettet at man skal op og cykle min. 90 min
hverdag. Jeg startede med en time, men gik hurtigt op til 90 min. Som jeg nu
har gjort i snart 3 måneder! Ville jeg ikke havde troet hvis jeg sagde det
for 5 år siden.

Kosten har jeg det forholdsvis let med i hverdagen. Da jeg ikke har svært
ved at kun at spise det jeg tager med på arbejdet. Dog spiser jeg lidt for
meget når jeg kommer hjem, også drikker jeg cola-light om aften. De to ting
er jeg så ved at ændre nu. Kend dine svage punkter!
Jeg drikker MEGET vand, 1½L når jeg cykler og 1-1½L på arbejdet. (også
selvom det ikke er varmt) Det tror jeg er vigtigt for at få renset ud.

Køb bogen "Tanker der slanker" (google.com) Der var/er en masse ting jeg
ikke kunne bruge. (mange af tingene er "kvinde" ting + mange af de eks. der
er af personer der "kun" skulle tabe sig sølle 20kg) Men der er nogle skide
gode ting i den!

BTW: Så kan jeg anbefale dig at købe en motionscykel og have der hjemme.
Også sætte vækkeuret til at ringe, også ellers vælte op på cyklen. Ikke
noget med at først liiige at sætte sig i sofaen e.l. Det har i hvert
tilfælde virket hos mig. Var alt for træt når jeg kom hjem fra arbejdet.

Fra : Steffen E. Jensen

Dato : 23-08-03 11:06

Hej Peet

Tak for dit svar.

Jeg tror jeg er klar over mine svage punkter, men er dit vægttab sat sammen
med en fedtfattig kur eller en lav kulhydrat kur?

Jeg håber stadig at hører fra nogle med praktiske erfaringer med Omega
kuren, ville jo være en skam at blive skuffet hen ad vejen og man så burde
have startet med en anden livsstilsomlægning?

Kan man få badevægte til sådan en som mig? og hvad hedder de/model/nr, synes
de fleste jeg har set kan måle 120 kg og det er desværre ikke helt nok til
mig.

Hvad med motionscykel har du nogen anbefalinger der, jeg var besluttet på at
lave enten udendørs aktivitet eller at starte i et motioncenter, men måske
det er nemmere hvis man ikke skal så meget igennem før man kan starte
træningen.

Cykler du hurtigt eller hvordan og hvorledes?

Fortsæt det flotte arbejde og mange tak for dit lange svar.

Mvh
Steffen

Fra : Steffen E. Jensen

Dato : 23-08-03 11:07

<SNIP>
Undskylder at jeg glemte den korrekte citat teknik

mvh
Stefffen

Fra : Pia J

Dato : 23-08-03 11:49

"Steffen E. Jensen" <sej2001dk@yahoo.com> wrote in message
> [...]
sammen
> med en fedtfattig kur eller en lav kulhydrat kur?

Vi har siden december kørt med en hjemmestrikket lav-kulhydratkur - har også
skelet lidt til de danske vægtvogtere, men ikke været medlem. Det KUNNE
måske være en god ide for dig, så du møder og bliver inspireret af andre med
samme nye madvaner.

Min mand er indtil videre gået fra 156 kg til 137 uden de store afsavn
mæthedsmæssigt - og vi laver faktisk også sukkerfrie desserter/kager i ny og
næ. Vægttabet er noget større, hvis vi går flere lange ture med hundene, men
det er faktisk sundest hvis det ikke går for stærkt - 1-1½ år før han er
nede på de 110 vil være ok. Lynkure kan være decideret sundhedsskadelige.

Vi har tidligere i årevis levet af fx ta med tomatsovs og kalkun, ingen smør
på brødet osv. samt masser af cola, da han får racermave af stort set alle
andre drikkevarer. Multiallergiker. Og tabte sig, det gjorde han ikke.

Det vi har opnået er, at det ikke er surt at spise den nye mad, faktisk er
det smadderlækkert og varieret. Også selvom vi har droppet vingummier og er
gået over til cola light.

Du kan jo prøve dig frem efter denne opskrift:

højst 2 skiver brød om dagen - og det skal være rugbrød
uhyggeligt mange grønsager
spar heller ikke på kødet
absolut ingen sukker
højst 1/4 af din middagstallerken må være pasta, ris eller kartoffel.
Mellemmåltider kan være et hårdkogt æg, osteklods eller flæskesvær! (jaja,
ikke 4 poser om dagen, vel?)

Hvis du kan overholde det, kan du så begynde at overveje de skrappere kure,
men en permanent kostomlægning er efter min mening bedre, ellers kan du godt
regne med, det hele ryger på igen.

Morgenmad kan også være fx. A38 med en skefuld sukkerfri marmelade og
All-bran med 27% fiber.

Der har endda været plads til at spise almindeligt når vi går i byen, en
enkelt softice eller to er det også blevet til i sommer. Uden de store
svingninger - gå ikke i panik hvis du svinger et par kg op og ned.

:Pia

Fra : Steffen E. Jensen

Dato : 23-08-03 14:21

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message
<SNIP>
> [...]
kure,
> men en permanent kostomlægning er efter min mening bedre, ellers kan du

Hej Pia

Også hjertelig tak for dit svar, jeg har nu læst bogen igennem og vil/Skal i
gang.

Mvh
Steffen

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-03 13:37

> Jeg tror jeg er klar over mine svage punkter, men er dit vægttab sat
sammen
> med en fedtfattig kur eller en lav kulhydrat kur?

Jeg bruger min "sunde fornuft". Men her ca. hvordan min uger har set ud i
3mdr:

Hverdagene:

Møder på arbejde kl 7, så jeg er vandt til at stå tidligt op. Jeg står op kl
4:20. Derfor er det meget vigtigt jeg lægger i min seng kl 21, senest 21:20.
Jeg cykler så 90min med rpm på ca. 80-90. Derefter på arbejde. Hvor jeg så
har pause kl 9, hvor jeg spiser morgenmad. Jeg har ikke "lyst" til noget
specielt, så jeg spiser som regl bare en gulerod, evt. lidt frugt
(agurker,tomater her i sommern. Da vi har drivhus) Kl. 13 er der så pause
igen, hvor jeg så spiser (endnu) en gulerod, men lidt mere frugt. Et æble
e.l. Bemærk jeg drikker 1½L isvand på arbejdet, lidt hele tiden. Jeg har så
fri kl 15. Hvor så jeg så spiser lidt for meget (som jeg skrev) Men det er
jo ét af de punkter jeg skal have rettet op på. Ved at spise lidt flere
fibre kl 13 o.s.v. Aftensmad kl 18, hvor talkernen er fyldt op med halv
grønsager. Lidt kød. Og den mænge paste,ris o.s.v. der svare til to
æggestore kartofler. Også noget cola light efter aftensmaden. (som også skal
erstattes af the e.l.)

For mit vedkommende er det HELT sikkert at det er de 90min cykling der har
gjort jeg taber mig. Ellers havde jeg givet op, pga. der ikke skete noget.
Bemærk jeg her i den varme sommer tid har taget 3 salt-tabletter om morgen,
da jeg ellers fik saltmangel. Også er vitaminpillen også livsnødvendigt ;)

I weekenderne spiser jeg så mere "normalt" dvs. morgenmad med rundstykker
o.s.v. Normal frokost. Og ja.. normal aftensmad. Dog cykler jeg også 90min
der. Tror det er vigtigt at "holde ved" Så det bliver en vane at man sætter
sig op på cyklen når man vågner ;) Dog halter det lidt i weekenderne pga.
man sover længe o.s.v. Men så tager jeg en tur om eftermiddagen (har faktisk
lige cyklet ..) Også sætter jeg faktisk også vækkeuret i weekenderne. Så jeg
får sovet 8 timer. Hvis jeg sover mere (hvilket jeg ville gøre hvis jeg ikke
satte det) Ville jeg være sløv hele dagen og stene computer.

Fra : Pia J

Dato : 23-08-03 13:59

"peet_dk" <peet at peet dot denmark> wrote in message news:3f475fde$0$32476

<snip om gulerødder og en helvedes masse cykling>

Jeg tager hatten af for dit motionsprogram! Jeg er temmelig sikker på, jeg
stod af efter 5 minutter. Kosten er jeg mere tvivlsom overfor - jeg synes
altid man hører at kalorierne skal fordeles over dagen og ikke i en bunke om
aftenen?

Jeg er også nysgerrig efter at vide, hvordan du vil spise når du er færdig
med at tabe dig. For jeg synes du har et meget hårdt, ensidigt program
igen hatten af for din selvdisciplin) - ikke en kost jeg kunne forestille
mig resten af livet.

:Pia

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-03 14:51

> [...]
> altid man hører at kalorierne skal fordeles over dagen og ikke i en bunke

Sådan om jeg tænker: Når jeg har det godt med den kost (og det har jeg!) Så
forsætter jeg! Jeg siger nok "Jeg vil være slank" 20 gange til mig selv i
løbet af dagen. Det er min måde at tabe sige på..

> [...]
> med at tabe dig. For jeg synes du har et meget hårdt, ensidigt program
> igen hatten af for din selvdisciplin) - ikke en kost jeg kunne forestille

Jeg har været overvægtig 23år af mit liv (stort set siden jeg var spæd)
Derfor er jeg sikker på jeg vil holde mig nede, når jeg først kommer ned.
Når jeg først er slank, skal jeg jo heller ikke tabe mig. Derfor kan jeg
bare spise normalt. Men blive ved med at cykle HVER dag.

Fra : Steffen E. Jensen

Dato : 23-08-03 14:25

> [...]
morgen,
> da jeg ellers fik saltmangel. Også er vitaminpillen også livsnødvendigt ;)

Endnu engang mange tak for dit svar, jeg vil stærkt overveje at købe en
motionscykel, medmindre jeg kan få overtalt nogle af vennerne/veninderne til
en gang motionscenter 3-5 gange om ugen. Men der er ikke mange af dem der
har overvægt problemer så de vil nok mest træne for muskler og kondi
(hvilket er fint med mig).

Det ser ikke ud til der er så mange der har praktisk erfaring med omega
kuren, men det kan jo være det er fordi mit indlæg ikke har været her
særligt længe.

mvh
Steffen

Fra : Mimi

Dato : 25-08-03 15:27

Hej Steffen,

> [...]
boghandlen
> og hentet Omega-metoden, er der nogle af jer der har gode erfaringer med

Jeg tabte et par kilo på den kur i løbet af januar. De røg ikke på igen lige
med det samme bagefter, så det er jo et godt tegn. Og jeg synes, den var nem
at holde i forhold til de fleste andre kure jeg har prøvet. Man får rigtig
god mad (passer til min smag). Og man skal ikke veje noget eller tælle point
eller noget. Og så er bogen smadder inspirerende at læse - skrevet med stor
kærlighed til mad.

> -Koster det meget at følge de der livsstilsændringers madindkøb?, hvis det
> gør ændre det ikke på min motivation. Pengene skal bare findes!
Ja, jeg synes, jeg brugte flere penge end jeg plejer i supermarkedet. Men nu
starter du i den billige grøntsagssæson, så du kommer nok ikke til at mærke
det så voldsomt. Det kommer jo også helt an på, om du plejer at spise ris
med ketchup eller take-away eller . . .

> -Vil det være en god ide at begynde i et motionscenter kontra cykling,
> gåture og når størrelsen/forfængeligheden tillader det svømning?
Efter min mening gør det ingen forskel hvordan du rører dig - jo mere du
nyder det, jo større chance er der for at du overholder din motionsplan. Så
gør det, du bedst kan lide - det er også det, der kan få dig ud af døren.

> -Vil det være en god ide at begynde på en af de der ugentlig møder mod
> betaling?
Det er så DDV - De Danske Vægtkonsulenter, du her er inde på, tror jeg. Det
minder om Omegametoden et stykke af vejen, men du får mindre fedt - dvs. du
sparer både på fedt og kulhydrat med DDV. Med DDV skal du også veje den mad
du spiser, og gå op i at få dine daglige rationer af mælk, kød, grønt etc.
Til gengæld taber du dig hurtigt, og du kan komme til kontrolvejninger og få
opmuntring af andre, der også er ved at tabe sig.

> -HVAD skal jeg ellers gøre?
Tænk over, hvad det er for en type "kur" du kan leve med, og vælg så en at
holde dig til. Du skal også tage i betragtning, at du efter dit vægttab skal
leve videre på kurens principper, omend i en mindre striks form, for hvis du
hopper tilbage i de gamle vaner, ja så er du jo lige vidt. Så det er en
kostomlægning, du er i gang med, og dine nye kostvaner skal jo være nogle,
du kan lide.

DDV har efter min mening nogle ret rigide regler, men til gengæld giver den
et stabilt og hurtigt vægttab, hvis man overholder reglerne. 1 kilo om ugen
er slet ikke urealistisk - mange taber sig hurtigere end det.
Omegametoden giver nok et lidt langsommere vægttab, jeg har i hvert fald
ikke selv oplevet et kilo om ugen, og kender heller ikke andre. Men hvis jeg
skulle i gang med et vægttab lige nu, ville jeg vælge Omegametoden, fordi
jeg kan vælge mine madvarer lidt friere og mere lystbetonet (så længe jeg
overholder hovedreglerne i metoden), og jeg kan se mig selv spise på den
måde i lang tid. Hvis du er mere til faste regler og hurtigt vægttab, så
meld dig ind hos De Danske Vægtkonsulenter, hvor du også kan komme til
inspirationsmøder og kontrolvejning.

Ovenstående er jo bare min mening, men prøv at læse lidt tilbage i gruppen -
der er masser af god information om både DDV og Omega. Tag så en beslutning
og hold dig til den. Og held og lykke med det.

Mvh Mimi

Fra : Steffen E. Jensen

Dato : 25-08-03 17:13

Hej Mimi

Rigtigt mange tak for dit svar, det er rart også at hører fra en med
praktisk erfaring. Ved du tilfældigvis om flere omega opskrifter, det er
ikke mange der er i bogen og på hjemmesiden?

Jeg synes også bogen er veldig god, dog har jeg lidt svært ved at vende mig
til det med ingen brød, ris, pasta osv. Men jeg håber det går hurtigt over
ligesom der beskrives i bogen.

Endnu engang tak

mvh
Steffen

Fra : Mimi

Dato : 26-08-03 10:42

"Steffen E. Jensen" <sej2001dk@yahoo.com> wrote:

> Ved du tilfældigvis om flere omega opskrifter, det er
> ikke mange der er i bogen og på hjemmesiden?

Nej, jeg kender ikke specifikt flere Omega-opskrifter, men du kan bruge
Atkins-opskrifterne på: http://atkins.com/food/recipes/
Omega er jo en type low-carb kur, og der findes rigtig mange low-carb
websites med opskrifter, du kan drage nytte af.
Du kan også bruge vegetar-kogebøgerne. De har ofte en lidt mere fantasirig
behandling af grøntsagerne, når man leder efter nyt tilbehør til sin
hakkebøf.

Selv prøvede jeg at spise det jeg plejer, men justeret efter
Omega-principperne: Mere kød og grønt, mindre ris og kartofler. Spaghetti
med kødsovs gik det ikke så godt med, det smager bare ikke godt med for lidt
spaghetti til meget kødsovs, så den ret droppede jeg helt. Men lasagne kan
man sagtens lave med meget få lasagneplader og hold lidt igen med melet i
bechamelsovsen. Så er det ellers bare i med nogle skivede champignon, squash
og gulerødder og så ellers et ordentligt lag ost. Selvfølgelig med en dejlig
blandet salat ved siden af *mmmm*.

> Jeg synes også bogen er veldig god, dog har jeg lidt svært ved at vende
mig
> til det med ingen brød, ris, pasta osv.

Jamen, du skal bare tænke på det som at du erstatter de fødevarer med noget
mere spændende.
Jeg spiste vist nogenlunde sådanher (hvilket er rigtig lækkert efter min
smag):

Morgenmad: Omelet med skinke og grøntsager eller røræg med skinke og melon.
Ostestænger. Yoghurt. Appelsinjuice. Et par skiver bacon.

Frokost: Rester fra aftensmaden eller salat med kød, nødder, ost.

Aftensmad: Den sædvanlige aftensmad, men i en anden fordeling. Nogle retter
er måske ikke så lette at omsætte til Omegaprincipper, så de må springes
over. Andre gange kan man bare erstatte kartoflerne med noget nyt
grøntsagstilbehør, såsom stegte skiver af squash, ovnbagte tomater fyldt med
hvidløg, basilikum og feta etc.

Min mand var også meget godt tilfreds med menuen, selvom han ikke var på
kur.

> Endnu engang tak
Selv tak du

Mvh Mimi

Fra : Pia J

Dato : 26-08-03 10:45

> [...]
squash
> og gulerødder og så ellers et ordentligt lag ost. Selvfølgelig med en

Jeg bruger udelukkende aubergineskiver i lasagne - det er mums.

:Pia

Fra : Helle Biks

Dato : 28-08-03 12:54

> Jeg bruger udelukkende aubergineskiver i lasagne - det er mums.
>
> :Pia

Hej Pia, rister du aubergineskiverne på panden først, eller hvordan
"klargør" du dem?

mvh Helle

Fra : Pia J

Dato : 28-08-03 13:17

"Helle Biks" <virkerkunkort@hotmail.com> wrote in message

> Hej Pia, rister du aubergineskiverne på panden først, eller hvordan
> "klargør" du dem?

Næ, de bliver lagt på rå mellem kødsovsen, lasagnen skal jo have lidt tid i
ovnen, så det er nok.

Man kan også lave en alternativ bechamelsovs, men det kræver RIGTIG mange
champignonger - minimum 500 g, gerne 1000 (til en 4-personers lasagne ca.)

Man svitser dem i smør 10 min. - hælder 3 dl bouillon ved (til 500 g
champ), simrer under låg 5-10 min. - stavblender, smager til med kinesisk
soya og peber.

:Pia

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-08-03 15:03

[Pia J | Thu, 28 Aug 2003 14:16:32 +0200]

> [...]
>
>Man svitser dem i smør 10 min. - hælder 3 dl bouillon ved (til 500 g
>champ), simrer under låg 5-10 min. - stavblender, smager til med kinesisk

Det lyder enestående specielt; jeg har aldrig hørt noget lignende !!

Alligevel ser jeg frem til at prøve det en dag, det er jo derudover
lowcarb, men hvorfra har du ideen?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Pia J

Dato : 28-08-03 16:09

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote in message

> Det lyder enestående specielt; jeg har aldrig hørt noget lignende !!
>
> Alligevel ser jeg frem til at prøve det en dag, det er jo derudover
> lowcarb, men hvorfra har du ideen?

Det er faktisk blevet rost flere gange.

Opskriften har jeg fra en gammel vegetaropskrift (ja, den var jeg også på i
ca. 10 år) på spinatlasagne, som bestod af fuldkornsplader, champignonsovs
og spinatfyld.

Det smager mest, hvis man laver 1 (2) lag frem for at sprede en smule over
hvert lag. Jeg plejer alligevel ikke at ende med så mange lag som det
beskrives i lasagneopskrifter. Champignonsovsen ser ret klam ud når den er
blendet - men smager altså godt (og salt). Nogen gange kommer jeg også
citronsaft i. Det er nemmest at smøre den ud over aubergineskiverne, for den
er ret tyk.

Kødsovsen varierer jeg også en del, udover løg og hvidløg kan jeg finde på
at komme revet bladselleri eller gulerødder i. Og tomat naturligvis.

:Pia

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-08-03 20:14

[Pia J | Thu, 28 Aug 2003 17:08:36 +0200]

>Opskriften har jeg fra en gammel vegetaropskrift (ja, den var jeg også på i
>ca. 10 år) på spinatlasagne, som bestod af fuldkornsplader, champignonsovs
>og spinatfyld.

Tak for historien bag; jeg ser frem til at prøve den en dag :)

>Champignonsovsen ser ret klam ud når den er blendet - men smager altså godt (og salt).

Jeg tror at jeg vil erstatte en del af soya'en med (piske)fløde - men
jeg skal nok huske at skrive tilbage når jeg har prøvet den en dag.

Men du vurderer at den er for "klam" til at bruge som en "rigtig" sauce?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Pia J

Dato : 29-08-03 08:20

> Men du vurderer at den er for "klam" til at bruge som en "rigtig" sauce?

Det afhænger jo af øjet som ser - prøv det! Det bliver sådan en grynet,
gråbrun masse. Det smager sikkert ok smurt ud over en god bøf også. I hvert
fald en del anderledes en almindelig champignonsovs.

Men en grydefuld friske champignoner fylder ikke ret meget når de er
blendet, bare til orientering :)

:Pia

Fra : Steffen E. Jensen

Dato : 26-08-03 16:09

Hejsa

Tak for linket det passer mig helt fint at kunne finde nogle flere
opskrifter der kan presses ind. Men alt i alt må jeg nok bare til at være
lidt mere kreativ med grøntsagerne, min salat er ret kedelig som den er lige
nu.