barn som passager
Fra : Søren Madsen

Dato : 22-08-03 16:41

Min datter på 3 er helt fjollet med at køre op og ned af vejen siddende
mellem mig og tanken. Så nu har jeg besluttet at købe et barnesæde så hun
kan få nogle rigtige ture. Det er et sæde som i linken og jeg formoder ikke
at der er noget problem i at hun sidder der. Hvad skal guldklumpen have på
hovedet. Findes hjelme i den størrelse og kan hun bære den, eller skal hun
have sin cykelhjelm på.

Søren

http://home8.inet.tele.dk/mc/page6-6.htm

Fra : Holger Danske

Dato : 22-08-03 16:49

Søren Madsen wrote:
> [...]
> der. Hvad skal guldklumpen have på hovedet. Findes hjelme i den
> størrelse og kan hun bære den, eller skal hun have sin cykelhjelm på.

Hej Søren..
Børn under 8 år må *ikke* få en rigtig styrthjelm på hovedet, og det er
lovligt at køre uden, dog synes jeg som dig, at det er en god idé at give
hende en cykelhjelm på, en hvilken son helst i ordentlig kvalitet vil du,
men husk at den *ikke* må veje særligt meget.
Det kommer sig af af et barns hoved er en del større i forhold til kroppen,
når vi taler i forhold til voksne, og der derfor er en teoretisk chance for
et barnet ville kunne knække nakken, p.g.a. hjelmens vægt og svage
nakkemuskler ( Uha da da)

Håber at det kan hjælpe dig videre...

Allan ( Som selv kører med sine 2 "store" drenge (3 og 4) med cykelhjelm på
hovedet, altså drengene )
--
-- H.D. --

Fra : brian jensen

Dato : 22-08-03 17:28

"Holger Danske" <Holger@Danske.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Håber at det kan hjælpe dig videre...
>
> Allan ( Som selv kører med sine 2 "store" drenge (3 og 4) med cykelhjelm

Jeg kører selv med sådan et sæde til min den store (bliver 4 til oktober) og
jeg vil ikke lade
ham køre med en cykelhjelm på hovedet (ville sgu heller ikke selv køre mc
med sådan en på)
så han har fået en rigtig hjelm og JA de kan fås til den størelse, min knægt
begyndte at komme bagpå for et år siden så der har han været knapt 3.
Kigger nu selv efter en sidevognscykel da det ikke er nemt at have begge
ungerne med :D

(der er foresten også 2 andre unger ude i klubben (mc77) som også begge har
"rigtige" hjelme)

Brian

Fra : Holger Danske

Dato : 22-08-03 20:53

brian jensen wrote:
> [...]
> nemt at have begge ungerne med :D
>
> (der er foresten også 2 andre unger ude i klubben (mc77) som også

Jeg håber for dine børn at styrthjelmen ikke er for tung, der er skam den
udemærkede grund til at man *ikke* skal lade børn undr 8 bruge styrthjelm,
at de *kan* brække nakken, og her skal der end ikke et havari til, en hård
opbremsning kan være nok...

Styrthjelme

§ 81.

Føreren af motorcykel og knallert og enhver passager, som er fyldt 15 år,
skal under kørsel anvende fastspændt styrthjelm.

Stk. 2. Der skal dog ikke anvendes styrthjelm, hvor der er pligt til at
anvende sikkerhedssele.

Stk. 3. Føreren skal påse, at passagerer, der er fyldt 8 år, men endnu ikke
15 år, anvender fastspændt styrthjelm.

Stk. 4. Pligten til at bære styrthjelm gælder ikke under kørsel på
parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde eller under lignende
forhold.

Stk. 5. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om fritagelse for
pligten til at anvende styrthjelm.

Venligst Allan ( Som absolut nøjes med *gode" cykelhjelme til drengene )
--
-- H.D. --

Fra : Hekto

Dato : 22-08-03 21:21

In article <bi5sba$6t$1@sunsite.dk>, Holger Danske says...
> [...]
> at de *kan* brække nakken, og her skal der end ikke et havari til, en hård

Og husk, at overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet! ...
der er ingen betænkningstid, og ingen appel!

Det med de 8 år er ganske korrekt. Selvfølgelig vil der være tilfælde
hvor styrthjelmen gavner; men absolut også mange situationer hvor den
direkte er til fare.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Anet

Dato : 23-08-03 13:59

Hejsa

Jeg er også en af dem der har kørt med mine børn bagpå motorcyklen. Nu er
mine børn i mellemtiden blevet større end den alder som du skriver om men vi
har da undersøgt det dengang vi begyndte at køre med dem. Der findes rigtig
børnehjelme der også vejer tilsvarende mindre end voksenhjelme. Der findes
også en del sødt og godt mc tøj til børn. Det koster ca. 3000-4000 for et
helt sæt med bukser, jakke, handsker og hjelm. De penge er rigtig godt givet
ud.

hilsen

Annette
Fazer 1000

Fra : Lars

Dato : 25-08-03 18:46

"Søren Madsen" <soerenmadsen@stofanet.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> hovedet. Findes hjelme i den størrelse og kan hun bære den, eller skal hun

Det er ikke lovligt at have børn bagpå
medmindre de kan nå fodhvilerne
uden særlige anordninger er monteret.

Det er derfor du kan opleve at folk har børn imellem siddende
mellem dem selv og tanken.
Det er nemlig lovligt indtil de kan nå fodhvilerne bagpå.

Så den anordning du linker til er vist ikke lovlig herhjemme.

Jeg er ret sikker på at henvisninger til §§ om dette emne
kan findes ved en søgning i dk.fritid.motorcykel via google groups.

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=ISO-8859-1&q=b%F8rn&meta=group%3Ddk.fritid.motorcykel

eller med et kortere link:
http://makeashorterlink.com/?E3C4253B5

Hjelme til små børn (under 8) bør kun benyttes
såfremt de er fremstillet af kulfiber
eller andre stærke letvægtsmaterialer
og samtidig er tilpasset i størrelse.

Personligt anbefaler jeg at benytte
kulfiber pilothjelme.
Det brugte jeg da min søn var mindre.

Hilsen
Lars

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-08-03 10:54

> Personligt anbefaler jeg at benytte
> kulfiber pilothjelme.
> Det brugte jeg da min søn var mindre.

Hvad gjorde mht "motorbriller" ?

/A

Fra : Lars

Dato : 25-08-03 18:58

> [...]
> hovedet. Findes hjelme i den størrelse og kan hun bære den, eller skal hun

Tjek evt. tråden i det her link:
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=3e77b316%240%24144%24edfadb0f%40dtext01.news.tele.dk&rnum=6&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DISO-8859-1%26q%3Db%25F8rn%2Bmotorcykel%26meta%3D

Som der også linkes til her:
http://makeashorterlink.com/?G235113B5

Lars