Om igen Apple!!! Grrr..
Fra : Per Madsen

Dato : 22-08-03 11:54

Hvis man tager en hurigt søgning på diverse fora (Macnn, Spymac, Apple's
eget forum, osv.), er det tydelig at MANGE har problemer med OS X og
batteriet i iBook'en,- migselv incl. Hos mig vil dyret ikke starte, selv
om batteriet er fuldt opladet (iBook SE m. seneste firmware).
Problemet kom først da jeg skiftede fra OS 9 til OS X, og selv om jeg
har opgraderet til nyeste vers. (10.2.6) har det hjulpet hat og briller.
Jeg har resettet Power management et utal af gange, prøvet et andet
batteri, en anden oplader, skiftet ram, resette pram osv osv. og lige
meget hjælper det. Under OS 9 er der som sagt ingen problemer med
batteriet. Min kammerat har haft nøjagtigt samme problem med sin
splinternye iBook, og Apple måtte udskifte batteriet 2 gange, idet OS X
(?) øjensynligt fåggede det op. Jeg har desuden snakket med
"mekanikeren" fra OfficeLine i Odense, der kunne fortælle at de har haft
rigtig mange iBook's inde med batteriproblemer i forbindelse med OS X.
Det kan simpelhen ikke være rigtigt, at Apple ikke gør noget ved
problemet når det nu er så udbredt. De må sgu udsende en firmware update
eller lignende!! Der ligger som sagt et hav af indlæg på diverse sites
fra utilfredse og frustrerede brugere!!
...og nej , jeg gider ikke vente på Panteren og betale 1200,- for at
kunne få min maskine til at køre OS X,- jeg har allerede betalt for
jaguaren og så synes jeg egenlig jeg skal ha' det jeg betaler for!

Det er for dååårligt! (knyttet næve banket i bordet)

Ahhh, det hjalp lidt at få luft....

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 22-08-03 12:32

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> [...]
> jaguaren og så synes jeg egenlig jeg skal ha' det jeg betaler for!
>
> Det er for dååårligt! (knyttet næve banket i bordet)

Drik en Albani eller 2.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 22-08-03 14:16

On Fri, 22 Aug 2003 12:54:18 +0200, Per Madsen wrote:

> [...]
> jaguaren og så synes jeg egenlig jeg skal ha' det jeg betaler for!
>
> Det er for dååårligt! (knyttet næve banket i bordet)

Hej Per

Jeg har en iBook Dual USB 500MHz (den hvide iBook) med OSX ver 10.1.5, og
jeg har ingen problemer med batteri levetiden på den.

Jeg får vel omkring 3½ time effiktiv ud af den, inden jeg skal genoplade
den.
Jeg har flere gange læst, på bla. www.mediamac.dk, at der er store
problemer med batteri levetiden under OSX ver 10.2.6, så du er ikke den
eneste. Men jeg har ikke oplevet noget under OSX ver. 10.1

Prøv om du ikke kan få fat i en billig og brugt OSX ver. 10.1. (evt. bytte
din 10.2 imod den), så kan du sikkeret få din iBook SE til at fungere
efter hensigten.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf

--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale konsulent.

Fra : Per Madsen

Dato : 22-08-03 14:27

Kent Wormsdorf <kwormsdorf@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> Prøv om du ikke kan få fat i en billig og brugt OSX ver. 10.1. (evt. bytte
> din 10.2 imod den), så kan du sikkeret få din iBook SE til at fungere
> [...]

Hej Kent

Tak for rådet. Jeg har selv tænkt på det, men da flere af de programmer
jeg bruger kræver 10.2, er det desværre ikke nogen brugbar løsning,- men
jeg kan da lige prøve, jeg har nemlig 10.1.5 liggende.
Lige nu er jeg bare lidt knotten på Apple over at de ikke anerkender at
der er et problem...nå,- jeg vil dulme mine nerver med en Albani som
Gylling foreslog....

Fra : Lone Schmidt

Dato : 22-08-03 17:11

> [...]
> Lige nu er jeg bare lidt knotten på Apple over at de ikke anerkender at
> der er et problem...nå,- jeg vil dulme mine nerver med en Albani som
Hej kære Per! )

Jeg er ked af at høre om dine kvaler, men endnu mere ked af at jeg ikke
kan hjælpe dig.

Umiddelbart lyder det også som om Apples service niveau, er raslet ned
på 00-03, i dit tilfælde.

Jeg er meget skuffet over at Apple ikke griber ind i den situation, det
skader dem på det værste, nemlig troværdighed.......

Albani Ja, men jeg vil så ablosut hellere anbefale 3-4 store pines
Guiness!!
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 22-08-03 18:41

On Fri, 22 Aug 2003 18:11:01 +0200, Lone Schmidt wrote:

> Albani Ja, men jeg vil så ablosut hellere anbefale 3-4 store pines
> Guiness!!
Hej Lone

Guiness, det lyder fint!!!....
Jeg går på den lokale irske pub her kl. 20.00 og drikker skål for en
snarlig løsning af Per's problemer.
Jeg håber det virker.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 22-08-03 18:45

On Fri, 22 Aug 2003 18:41:16 +0100, Kent Wormsdorf wrote:

> Hej Lone
>
> Guiness, det lyder fint!!!....
> Jeg går på den lokale irske pub her kl. 20.00 og drikker skål for en
> [...]
Hej igen

Der mangler "en"

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf

Fra : Lone Schmidt

Dato : 22-08-03 17:51

> [...]

> Hej Lone
>
> Guiness, det lyder fint!!!....
> Jeg går på den lokale irske pub her kl. 20.00 og drikker skål for en

Lyder som en kanon ide! )
Hvis du bor i nærheden af Per, så tag endelig ham med, han er vist den
der trænger mest til en Guiness
Hvis han ellers kan lide mørkt øl! Ideen kom fra Jesper G., men jeg
synes at der er mere "gå på mod" i en Guiness end i en Albani...
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 22-08-03 18:55

On Fri, 22 Aug 2003 18:51:02 +0200, Lone Schmidt wrote:

> [...]
> Hvis han ellers kan lide mørkt øl! Ideen kom fra Jesper G., men jeg
> synes at der er mere "gå på mod" i en Guiness end i en Albani...

Hmmm.... Hvis han bor i Vejle, så er det OK.
Nå nej.. Jeg læste vist, at han bode i Odense. :-/
God Weekend til jer alle.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf

Fra : Per Madsen

Dato : 22-08-03 23:01

> Hej Lone
>
> Hmmm.... Hvis han bor i Vejle, så er det OK.
> Nå nej.. Jeg læste vist, at han bode i Odense. :-/
> [...]

Lad os alle gøre denne weekend til en
"Drik-en-øl-så-Per's-iBook-kan-blive-rask-igen"-weekend!!
Det vil under alle omstændigheder virke lige så godt som Apple's tiltag,
og ihvertfald være mere underholdende...suk ;-(

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 23-08-03 01:08

On Sat, 23 Aug 2003 00:01:21 +0200, Per Madsen wrote:

> [...]
> Det vil under alle omstændigheder virke lige så godt som Apple's tiltag,
> og ihvertfald være mere underholdende...suk ;-(

Tjaa...
Jeg kan desværre ikke tilbyde dig så meget andet hjælp, end at sige at du
skulle prøve at "nedgradere" til OSX ver. 10.1.5, og drikke din skål. :-/

Hvad Apple de laver, har jeg ikke nogen indflydelse på.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 22-08-03 23:02

Kent Wormsdorf <kwormsdorf@NOSPAMhotmail.com> wrote:

[snip]

> Jeg har en iBook Dual USB 500MHz (den hvide iBook) med OSX ver 10.1.5, og
> jeg har ingen problemer med batteri levetiden på den.

[snip]

Jeg kører også 10.1.5 på min 600MHz iBook. Jeg har heller ikke
problemet, selvom batteriet ikke er så frisk, som da det var nyt.

Jeg læste en vejledning til at resette strømstyringen. Måske det kan
hjælpe i dette tilfælde?

Boot i Open Firmware ved at holde CMD-OPTION-O-F nedtrykket under
opstart. (Det er altså alle 4 taster på én gang: æble, sporskifte, O, F)

Skriv følgende 2 linier:

reset-nvram
reset-all

Jeg har ikke prøvet det selv, og jeg tager absolut intet ansvar for
ovenstående

(Men hvis det virker, så er det vel en Guinness værd....)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Per Madsen

Dato : 22-08-03 23:04

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]
> ovenstående
>
> (Men hvis det virker, så er det vel en Guinness værd....)

Har forsøgt, men jeg kan desværre ikke engang boote ;-(

....men tak alligevel,- det er sgu næsten en lille Guinness værd

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-08-03 10:58

> [...]

> kunne få min maskine til at køre OS X,- jeg har allerede betalt for
> jaguaren og så synes jeg egenlig jeg skal ha' det jeg betaler for!

Er der ikke noget om, at Apple efter en retssag for nylig har erkendt,
at OS X ikke kører godt nok på de tidligere G3 computere? Man kan derfor
få pengene tilbage for OS X, eller man kan vælge at fortsætte med OS X
og så få en tilgodeseddel på $25 til Apple Store.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-08-03 17:20

> [...]
> få pengene tilbage for OS X, eller man kan vælge at fortsætte med OS X
> og så få en tilgodeseddel på $25 til Apple Store.

Såvidt jeg ved kun på dem, hvor OSX slet ikke kører og det har vist
snarere noget med markedsføring at gøre end hardware.
--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-08-03 07:49

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Såvidt jeg ved kun på dem, hvor OSX slet ikke kører og det har vist
> snarere noget med markedsføring at gøre end hardware.

Det mener jeg nu ikke. Det er dem, hvor man ikke kan bruge dvd-drev,
hvor der ikke er acceleration for grafikkortet, eller hvor det hele
generelt kører meget langsomt. Det gælde bl.a. bondi-blå iMac.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-08-03 08:25

> Det mener jeg nu ikke. Det er dem, hvor man ikke kan bruge dvd-drev,
> hvor der ikke er acceleration for grafikkortet, eller hvor det hele
> generelt kører meget langsomt. Det gælde bl.a. bondi-blå iMac.

Ja, Münster har ret.

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på