Fraflytter lejlighed med grimt gulv...
Fra : Trine K. Petersen \(~

Dato : 22-08-03 00:28

Hejsa

Vi er et kærestepar, som efter 132 måneder fraflytter vores lejlighed. Vi
skal flytte i nykøbt hus. Vi tager op til boligforeningen for at opsige, og
assistenten finder vores mappe i arkivet.

Vi siger til hende, at vi tog gulvtæpperne af for godt 1 år siden.
Lejligheden havde gulvtæpper på, da vi flyttede ind, dem valgte vi at
overtage. Men under gulvtæppet forefandt vi et gulv der var skåret i, dybe
ridser. Sikkert sket da den forrige lejer (nuvær. vicevært) skulle skære
tæpperne til, hvilket tydeligvis foregik direkte på gulvet. Nå men nok om
det.

I kontrakten fra 1992 står der, at boligforeningen overtager al normale
klargøring af lejligheden, hvis man har boet i den i 100 mdr. Assistenten
kigger i sagsmappen. Hun finder det dokument ang. ansvar for trægulv ved
overtagelse af lejl. m. tæpper, MEN den er ikke underskrevet, hvilket den
normalt skal være. Hvorfor den ikke er, vides ikke.

Så mit spørgsmål er, om det er en styrke for os, at denne ikke er
underskrevet?
Og om der kan komme udgifter til det, selv om der ikke er noget underskrevet
dokument.

Hilsen Trine

Fra : Rune Wold

Dato : 22-08-03 12:14

Trine K. Petersen (8500) wrote:

[klip]

> I kontrakten fra 1992 står der, at boligforeningen overtager al normale
> klargøring af lejligheden, hvis man har boet i den i 100 mdr.

Omfatter "normal klargøring" slibning af gulvet, for i så fald bliver
nedenstående erklæring næppe af betydning?

[klip]

> [...]
> normalt skal være. Hvorfor den ikke er, vides ikke.
> Så mit spørgsmål er, om det er en styrke for os, at denne ikke er

Hvis erklæringen har den betydning, at i bærer ansvaret for hvad der end
måtte gemme sig under gulvtæppet, dvs. at i kan komme til betale for
udbedringen af gulvet, så har erklæringen ingen betydning. Heller ikke
hvis i havde underskrevet, jf. lejelovens § 98, stk. 1, 3. pkt, som ikke
kan fraviges til skade for lejeren, jf, § 99 a.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);