Arven
Fra : Peter Lind

Dato : 22-08-03 01:03

Så er Per Flys "Arven" endelig kommet på DVD, og sikke en udgivelse.

Tilbage i marts skrev jeg her i gruppen og spurgte om der var nogen der
kunne forklare hvorfor den var filmet med håndholdt, let rystende kamera.
Bortset fra et par ligegyldige kommentarer om at danske dogmefilm er
dårlige, var der ingen seriøse bud.

Nu hvor jeg har set filmen med Per Flys fabelagtige kommentarspor (jeg har
ikke hørt det på "Bænken", så jeg ved ikke om det er i samme klasse, men det
her er et af de bedste kommentarspor jeg nogensinde har hørt.) har jeg
fundet ud af at mit eget gæt var lidt ude i skoven.
Jeg regnede med at det skulle vise hovedpersonens usikkerhed, med den smule
rysten, men det var sådan set ikke tanken. Først og fremmest ville Fly ikke
skilte med rigdommen og lave flotte pralende billeder, han ville lave en
persondrevet historie, hvor man så fik øje på rigdommen sådan vilkårligt i
baggrunden. Samtidig valgte han at filme med nogle meget lange linser og
kameraerne placeret meget langt væk (20 meter og mere) fra skuespillerne.
Det gjorde at de ikke kunne spille til kameraet, men også at kameraet mere
blev en skjult betragter, en art 'øje i det høje', der svævede og så
historien udfolde sig for os.
Derfor. Og det giver jo ret god mening. Faktisk forklarer Fly det så godt,
at jeg synes meget meget bedre om filmens visuelle stil, nu efter at have
hørt hans kommentarer.

Iøvrigt er det en fantastisk god DVD-udgivelse, masser af velproducerede
ekstra-materialer, godt billede (med rystelserne) og sikkert udmærket lyd
(mit anlæg er skod), og endelig en ordentlig tekstet dansk film, man kan
vælge blot at få danske tekster på det franske og svenske, eller at få
danske tekster for hørehæmmede på al dialog i filmen. Bravo!

Syntes lige at I skulle vide det.

PS: Huset i Sydfrankrig, som en spurgte til tilbage i februar, ligger i
Portugal og tilhører Kieslowskis producer. Hvem det så end er.

Peter Lind

Fra : Kasper Bang

Dato : 22-08-03 15:49

Helt enig - dvd'en er en fantastisk udgivelse af en fantastisk film, så
det er jo, øhhh, fantastisk... Jeg har ikke fået lyttet til
kommentarsporet endnu men glæder mig meget. Jeg har dog set den lille
featurette, som også forklarer den visuelle stil. Respekt til Fly for en
meget konsekvent stil.

Og du kan roligt gå i gang med Bænkens kommentarspor, Peter - det er et
af de mest interessante, jeg hidtil har hørt. Filmen kan p.t. anskaffes
i Fona (måske ikke overalt) til 70 kr., så nu er der ingen
undskyldninger, hvis man endnu ikke har indlemmet den i samlingen.

MVH/Kasper Bang

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 22-08-03 17:01

Kasper Bang <johnnyhefty@hotmail.com> skrev:

> [...]
> anskaffes i Fona (måske ikke overalt) til 70 kr., så nu er der ingen
> undskyldninger, hvis man endnu ikke har indlemmet den i samlingen.

Jamen, jeg er enig. Har set den to gange inden for de sidste 24 timer. Anden
gang med kommentarsporet på. Spændende sager.

Mark