Opkrævning for regning ?
Fra : stillcruising

Dato : 21-08-03 11:32

Er det lovligt at opkræve 20,- for udsendelse af faktura, som TDC gør ?

Kenneth

Fra : David T. Metz

Dato : 21-08-03 14:02

stillcruising kalligraferede, i
> Er det lovligt at opkræve 20,- for udsendelse af faktura, som TDC gør?

Hvis det er aftalt, ja.

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : D.u.n.k.

Dato : 21-08-03 16:27

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> stillcruising kalligraferede, i
>
> Hvis det er aftalt, ja.
>
> David

Der skal altså 2 parter til at indgå en aftale - og så vidt jeg ved gør TDC
dette ensidigt.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 21-08-03 16:33

D.u.n.k. skrev:

> Der skal altså 2 parter til at indgå en aftale - og så vidt jeg ved gør
> TDC dette ensidigt.

Det er vel en del af deres forretningsbetingelser som man skriver under på!
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : D.u.n.k.

Dato : 21-08-03 16:56

"Peter Sepstrup" <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel en del af deres forretningsbetingelser som man skriver under
på!

Du lever vist i en meget teoretisk verden.
Jeg har fået et sæt forretningsbetingelser dengang jeg tegnede mit første
abonnement i 1981. I dem står der intet om 20 kr. Det er noget de
efterfølgende er kommet i tanker om.
I øvrigt har jeg ikke skrevet under - men fået dem udleveret.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Rune Wold

Dato : 21-08-03 17:19

D.u.n.k. wrote:

[klip]

> Du lever vist i en meget teoretisk verden.

Det er jo trods alt den teoretiske del, der tit løser praktiske problemer.

[klip]

> I øvrigt har jeg ikke skrevet under - men fået dem udleveret.

Hvis det du skriver under på henviser til alm. betingelser, og du i
denne anledning for dem udleveret, er de som udg.pkt. en del af aftalen.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : D.u.n.k.

Dato : 21-08-03 17:31

"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo trods alt den teoretiske del, der tit løser praktiske problemer.

Det er i hvert fald noget teoretisk sludder.

> Hvis det du skriver under på henviser til alm. betingelser, og du i
> denne anledning for dem udleveret, er de som udg.pkt. en del af aftalen.

Som sagt:
For det første har jeg IKKE skrevet under på noget som helst, for det andet
er nænvte gebyr kommet til langt senere end da forretningsbetingelserne er
udleveret.
Derfor kan et sådant regelsæt ikke bero på en aftale men alene på en ensidig
ordre fra TDC.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Rune Wold

Dato : 21-08-03 17:43

D.u.n.k. wrote:

[klip]

> Det er i hvert fald noget teoretisk sludder.

Herregud, du skriver vel bare, som du har forstand til.

[klip]

> For det første har jeg IKKE skrevet under på noget som helst,

Men du har alligevel tilegnet dig ydelsen. Så er der også indgået en
aftale på de nævnte vilkår.

> for det andet er nænvte gebyr kommet til langt senere end da forretningsbetingelserne er
> udleveret. Derfor kan et sådant regelsæt ikke bero på en aftale men alene på en ensidig
> ordre fra TDC.

For det første tror jeg ikke på, at du har sat dig ned og læst
abonnementsvilkårerne igennem, og hvis du gjorde det engang, så kan du
sikkert ikke huske ordlyden af ethvert vilkår.
For det andet kan du ikke bare tilegne dig ydelsen og betale regningerne
uden at protestere over for TDC, og så regne med, at du ikke bindes til
at betale det nye gebyr.

/Rune Wold

Fra : D.u.n.k.

Dato : 21-08-03 17:56

> Herregud, du skriver vel bare, som du har forstand til.

Ja - i modsætning til dig.

> [...]
> For det andet kan du ikke bare tilegne dig ydelsen og betale regningerne
> uden at protestere over for TDC, og så regne med, at du ikke bindes til

Det er muligt jeg ikke har læst/husket vilkårene fra 1981, men gebyret er
faktsik først dukket op inden for de sidste 3-4 år.
Jeg har i øvrigt klaget og brokket mig til TDC, endog undladt at betale de
20 kr (med den konsekvens, at der kom rykker). TDC er kort sagt pisse
ligeglade.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Rune Wold

Dato : 21-08-03 18:08

D.u.n.k. wrote:

[klip]

> Ja - i modsætning til dig.

Jeg tror, vi er mange, der kan læse ud af dine indlæg, hvordan det
virkeligt forholder sig.

> Det er muligt jeg ikke har læst/husket vilkårene fra 1981, men gebyret er
> faktsik først dukket op inden for de sidste 3-4 år.

Du har ikke engang gemt dine vilkår, så du ved overhovedet ikke om
gebyret har hjemmel eller ej.

[klip]

> Jeg har i øvrigt klaget og brokket mig til TDC, endog undladt at betale de
> 20 kr (med den konsekvens, at der kom rykker). TDC er kort sagt pisse
> ligeglade.

Ja, men du er åbentbart pisse ligeglad med, om gebyret har hjemmel i
aftalen.

Kom tilbage når du har styr på dine papirer.

/Rune Wold

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-03 18:11

D.u.n.k. skrev:
> [...]
> Jeg har i øvrigt klaget og brokket mig til TDC, endog undladt at
> betale de 20 kr (med den konsekvens, at der kom rykker). TDC er kort

Betal via PBS, så er der ingen gebyr.

--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:

Fra : Jonas Hansen

Dato : 21-08-03 17:43

"D.u.n.k." <slet091255@iname.com> wrote:

> Som sagt:
> For det første har jeg IKKE skrevet under på noget som helst,

Nej, men nu kan man altså indgå aftaler uden brug af underskrift.

> for det andet er nænvte gebyr kommet til langt senere end da
forretningsbetingelserne er
> udleveret.

Se dine forretningsbetingelser igennem. Stå der, i aftalen, at TDC kan lave
nogle nye forretningsbetingelser?

Mvh
Jonas

Fra : D.u.n.k.

Dato : 21-08-03 18:00

"Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk> skrev i en meddelelse

> Se dine forretningsbetingelser igennem. Stå der, i aftalen, at TDC kan
lave
> nogle nye forretningsbetingelser?

Hvem gemmer på et 22 år gammelt stykke papir ??

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-08-03 21:04

Rune Wold <news78@stofanet.dk> wrote:

>Hvis det du skriver under på henviser til alm. betingelser, og du i
>denne anledning for dem udleveret, er de som udg.pkt. en del af aftalen.

Dette udgangspunkt er dog ikke altid lige solidt. Der findes svjh
et EU-direktiv, som i visse tilfaelde kan pille ved gyldigheden
af aftalevilkaar, som er ensidigt fastsat af den ene part.

Jeg tvivler dog paa, at det kan bruges paa den aktuelle
situation.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jonas Hansen

Dato : 21-08-03 23:28

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> Dette udgangspunkt er dog ikke altid lige solidt. Der findes svjh
> et EU-direktiv,

Aftalelovens §§38a-d er vist dem du tænker på.

> Jeg tvivler dog paa, at det kan bruges paa den aktuelle
> situation.

Umiddelbart ikke, nej.

Mvh
Jonas

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-08-03 15:06

"Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk> wrote:

>Aftalelovens §§38a-d er vist dem du tænker på.

Jeg er ikke sikker. Paragraf 38a-d er fra 1996. Det direktiv, jeg
skrev om, har jeg ikke selv set, men efter omtalen her i gruppen
ville jeg forvente, at det var fra omkring 2000. Desuden lader
det til - igen ud fra tidligere omtale her i gruppen - at
direktivet er noget mere vidtgaaende.

Hvad er det dog i oevrigt for en gang lovmageri at lade et afsnit
om forbrugeraftaler faa paragrafnumrene 38a-d, naar paragraf 38
omhandler konkurrenceklausuler?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : David T. Metz

Dato : 22-08-03 12:16

D.u.n.k. kalligraferede, i

> Der skal altså 2 parter til at indgå en aftale - og så vidt jeg ved
> gør TDC dette ensidigt.

Dvs. man kan ikke slippe ud af aftalen, når den ene part foreslår ændrede
vilkår? Det tror jeg ikke på.

Standardvilkår for den slags aftaler siger at betingelser kan ændres med et
eller andet varsel. Så kan kunden jo bare springe fra hvis han er utilfreds.

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"