amortiseringsplan ?
Fra : Mig

Dato : 21-08-03 08:41

Jeg har en gæld på 27.000 kr og er for øjeblikket i vanskeligheder med
betaling. Jeg har så underskrevet et frivilligt forlig så jeg istedet for
1000 kr betaler 500 kr pr måned. Dette skulle køre indtil januar hvor jeg
igen har mulighed for at betale mere.
Jeg har nu modtaget en amotiseringsplan, og der skal jeg skrive under på at
jeg vil betale 500 kr pr måned i 203 terminer, altså ialt et beløb på
102.372.54 kr ;-(
Der står godt nok at ifølge telefonsamtale kan betaling genforhandles januar
2004, men jeg føler mig da ikke tryg ved at underskrive.
Hvad betyder en amotiseringsplan ? er det kun en beregning ? kan jeg trygt
underskrive, når jeg slet ikke regner med at skulle følge den andet end få
måneder ?
Håber i kan svare mig.
mvh SL

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-08-03 09:03

"Mig" <mig@spam.dk> skrev:

> [...]
> Jeg har nu modtaget en amotiseringsplan, og der skal jeg skrive
> under på at jeg vil betale 500 kr pr måned i 203 terminer, altså

Det svarer til en årlig rente på 24%, hvilket jo er meget normalt hos
diverse kreditselskaber.

Har du overvejet om du kunne låne de 27000 i banken til en lavere og
mere overkommelig rente og udbetale lånet hos kreditselskabet?

> Der står godt nok at ifølge telefonsamtale kan betaling
> genforhandles januar 2004, men jeg føler mig da ikke tryg ved at
> underskrive. Hvad betyder en amotiseringsplan ?

Tilbagebetalingsplan. Hvis jeg ikke husker galt er definitionen på
ordet "afdrag til ordninære terminer indtil udløb".

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-08-03 18:06

Scripsit "Mig" <mig@spam.dk>

Som tillæg til Mortens svar:

> kan jeg trygt underskrive, når jeg slet ikke regner med at skulle
> følge den andet end få måneder ?

Sørg ihvertfald for at der står udtrykkeligt at du kan betale hele
gælden (den til enhver tid resterende hovedstol) øjeblikkeligt når og
hvis du kommer til penge undervejs. Hvis det ikke står der, så forlang
at det kommer til det. Så kan du gå i banken og forhandle et bedre lån
i ro og mag uden at kreditor står i kulissen med en foged og skynder
på dig.

--
Henning Makholm "Uh ... a picture of me with my hair pinned up
in a towel and standing in front of a grid without a

Fra : Mari

Dato : 21-08-03 22:51

> Sørg ihvertfald for at der står udtrykkeligt at du kan betale hele
> gælden (den til enhver tid resterende hovedstol) øjeblikkeligt når og
> hvis du kommer til penge undervejs.

Ja, eller at du er berettiget til at øge de månedlige rater uden
yderligere tilføjelser til aftalen - og at renter beregnes månedligt
af den til enhver tid værende restgæld.

Og få så en, der ved hvad ordene betyder til at gennemse
teksten INDEN du underskriver.

24% det er noget af en rente i forhold til en bankrente.

/Mari