/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Rykkergebyr??
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 21-08-03 02:27

Jeg har netop oplevet noget pussigt med det kære mobil-teleselskab Telia.
Faktisk har eg bøvlet med dem siden januar måned, hvor jeg opsagde mit mobilabbonement.

Pludselig fandt de et 3 halvgamle fakturaer frem og påstod, at jeg ikke havde betalt for netop disse.
Det mente jeg nu nok jeg havde, men deværre havde jeg ikke passet særligt godt på kvitteringerne, og af de kvitteringer, jeg havde, fremgik det ikke, hvilken regning, de hørte til.
Til sidst opgav jeg for at få fred, og aftalte med deres medarbejder, at han fremsendte et samlet krav på hele beløbet. Så ville jeg betale med det samme mod ikke at høre mere fra dem.
Det var i uge 28, jeg modtog regningen og betalte mandag uge 29.

nu den 16./8. modtager jeg så en faktura pålydene "en rykker" på 80kr + moms ialt 100 kr.
Jeg hidser mig naturligvis op.Så idag d. 20/8. får jeg endelig kontakt med deres kundeservice.
Hun forklarer hurtigt, at jeg ikke skylder dem noget, og jeg bare skal se bort fra rykkeren.

Nu er det så, at jeg kigger nærmere på fakturaen, og ser, at jeg er blevet krediteret et rykkergebyr og ikke pålagt at betale en rykker!
Når jeg nu rent faktisk ikke har modtaget en rykker med et pålagt gebyr, og ikke skylder dem noget, så burde jeg måske ligefrem ha penge retur?
Men der lå ingen check ved brevet, og frøkenen i kundeservice sagde, at min konto var i nul.

Nu var det så, jeg kom til at tænke på, om Telia's måde at håndtere rykkergebyret på, er lovlig!
Tilsyneladene kører Telia rykkergebyrer som en rent intern ting. Hver kunde får en konto, hvortil taletid og abb. faktureres. Denne konto udlignes så månedsvis ved at sende en regning til kunden.
Undlader kunden så rettidigt at betale, debiterer Telia på et givet tidspunkt så et rykkergebyr til kundens konto og ved lejlighed eller ved næste regning gør opmærksom på gebyret.

Er det lovligt?

Jeg forbinder rykkergebyret som forbundet med en handling, altså rykkeren. Dvs. en faktura med oplysninger om det skyldige beløb + de påførte omkostninger i form af et rykkergebyr med en ny kortvarig betalingsfrist.
Rykkergebyret er altså til dækning af de onkostninger der er påført sælger ved at skulle skrive en ny faktura/rykker.

Sådan handler Telia åbenbart ikke!
De må jo have tildelt mig et rykkergebyr uden at have informeret mig om det (iøvrigt efter, at jeg har betalt, hvad jeg ikke mener at skylde dem) for derefter at kreditere rykkergebyret og så have den venlighed at oplyse mig om det!
For som jeg ser det: Hvis de ikke har pålagt mig et rykkergebyr, men har krediteret mig for et, burde jeg da ha penge tilgode, hvis regnestykket skal gå op.

--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger


 
 
RoJo (21-08-2003)
Kommentar
Fra : RoJo


Dato : 21-08-03 10:26


>"Frodo Nifinger" <jni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3f441d17$0$24652$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>Jeg har netop oplevet noget pussigt med det kære mobil-teleselskab Telia.
>Faktisk har eg bøvlet med dem siden januar måned, hvor jeg opsagde mit
>mobilabbonement.
>
>Pludselig fandt de et 3 halvgamle fakturaer frem og påstod, at jeg ikke
>havde betalt for netop disse.

Jeg har også lige haft dem i telefonen for, at få dem til at forklare en
incassovarsel.... pludselig kom der en masse nye regninger frem, som jeg
INTET kendskab har til.
Så bad jeg dem om at opsige mig.... huha, det ville blive en dyr affære, da
jeg havde bundet mig i så og så lang tid.

De er nogle værre fuskere!!

Godt råd til alle.... HOLD JER FRA DEM !!!

Mvh
RoJo



Michael Thomsen (21-08-2003)
Kommentar
Fra : Michael Thomsen


Dato : 21-08-03 10:49

Hej

Jeg har også haft problemer med dem.

De siger at jeg ikke har betalt mine 2 først regninger, hvilket jeg
overhoved ikke kan forstå, især ikke når de bliver betalt via PBS. Jeg har
sendt dokumentation for betalingen til dem, men har ikke hørt fra dem endnu

Mvh Michael



Mikael L. Jensen (21-08-2003)
Kommentar
Fra : Mikael L. Jensen


Dato : 21-08-03 12:50

Har også haft problemer med dem.
Har opsagt telia. og flyttet til Telmore
HAr lige modtaget en kredit nota der står

Telia mobiltelefoni i alt -26,26

og i den grå boks

Totalt ekskl. moms -26,26
25% moms 18,44
Totalbeløb -7,82

hmm det er nu ikke sådan jeg plejer at regne det ud men hvem ved om der er
andre regler for Telia

Mvh
Mikael
"Michael Thomsen" <Gichael@hunters.dk> wrote in message
news:bi24ca$ts6$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej
>
> Jeg har også haft problemer med dem.
>
> De siger at jeg ikke har betalt mine 2 først regninger, hvilket jeg
> overhoved ikke kan forstå, især ikke når de bliver betalt via PBS. Jeg har
> sendt dokumentation for betalingen til dem, men har ikke hørt fra dem
endnu
>
> Mvh Michael
>
>



Spinner (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Spinner


Dato : 22-08-03 10:15

"Mikael L. Jensen" <REMOVElaageME@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3f44b0c0$0$97225$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

jeg kan kun tilslutte mig kritikken. Jeg havde opsagt et abonnement, havde
endog en bekræftelse liggende på dette.

Men de månedlige regninger blev ved med at drysse ind, omkring d.1. Nu er
jeg typen der normalt siger - fatter ikke at de giver spilde 4 kr i porto på
at kontakte med, idet jeg end ikke gider spilde én krone på
telefonregningen, og kontakte dem tilbage...

Men efter 3 breve blev jeg nu alligvel vel nysgerrig...og da var regningen
med rykker, og rykkers rykkere godt nok blevet meget større....og jeg så mig
da nødsaget til at ringe og gøre dem opmærksom på problemet...!

Spinner

Jeg slap for at betale...!



Frodo Nifinger (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 22-08-03 21:00


"Spinner" <Spinner@NtOdScPaAdMsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3f45df04$0$24632$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
SNIP
> Men efter 3 breve blev jeg nu alligvel vel nysgerrig...og da var regningen
> med rykker, og rykkers rykkere godt nok blevet meget større....og jeg så
mig
> da nødsaget til at ringe og gøre dem opmærksom på problemet...!
>
> Spinner
>
> Jeg slap for at betale...!

SNIP

Det er da prisværdigt, at I gør opmærksom på, at jeg er ikke den eneste,
der har fået en tur i møllen hos Telia, men I overser, at formålet med mit
indlæg var, at finde ud af, hvorvidt Telia's håndtering af rykkergebyret er
lovligt eller ej.

På det vil jeg meget gerne have kommentarer istedet!


--
Mvh

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste