Forældelse af gæld i I/S?
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 20-08-03 20:59

Hvis et I/S selvskab er likvideret med restgæld til følge. Ved lukningen af
selvskabet blev der indgået en aftale med banken om at de fik et beløb, mod
at der ikke blevet stillet yderligere krav - dog forblev gælden på xxx.
Banken har så efterfølgende sendt en "reminder" en gang om året til ejeren
af selvskabet. Spørgsmålet er forældes denne gæld nogensinde? (har hørt
noget om 20år?)

/Dennis

Fra : Rune Wold

Dato : 20-08-03 21:26

Dennis Pedersen wrote:

[klip]

> [...]
> af selvskabet. Spørgsmålet er forældes denne gæld nogensinde? (har hørt

Ifølge den alm. 20 årige forældelsesfrist i DL-5-14-4, afbrydes
forældelsen ved enhver henvendelse fra kreditor til debitor, der har
karakter af et påkrav eller en påmindelse, jf. UfR 1959.258.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee (pü-no-nE)"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 21-08-03 07:37

"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> forældelsen ved enhver henvendelse fra kreditor til debitor, der har
> karakter af et påkrav eller en påmindelse, jf. UfR 1959.258.

Okai det var vist lige lovlig 'jura-sprog' til mig.
Men så vidt jeg kan forstå bliver den forældet efter 20år - selvom de
skriver engang om året?

/Dennis

Fra : Rune Wold

Dato : 21-08-03 07:41

Dennis Pedersen wrote:

[klip]

> Okai det var vist lige lovlig 'jura-sprog' til mig.
> Men så vidt jeg kan forstå bliver den forældet efter 20år - selvom de
> skriver engang om året?

Lige omvendt. Den 20-årige forældelse afbrydes og starter forfra, hver
gang de skriver.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 21-08-03 07:58

> [...]
> Dennis Pedersen wrote:
>
> [klip]

> Lige omvendt. Den 20-årige forældelse afbrydes og starter forfra, hver

Autch.
Hvad har man af muligheder for at komme ud af det (udover at betale, hvilket
ikke er muligt da det er et beløb af rimelig størelseder er tale om)

/Dennis

Fra : Rune Wold

Dato : 21-08-03 08:13

[klip]

> Autch.
> Hvad har man af muligheder for at komme ud af det (udover at betale, hvilket
> ikke er muligt da det er et beløb af rimelig størelseder er tale om)

At erklære sig selv konkurs eller søge gældssanering eller en kombination
af begge.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-08-03 08:48

Rune Wold wrote:

> At erklære sig selv konkurs eller søge gældssanering eller en kombination
> af begge.

Ofte vil man kunne indgå en aftale med banken om en frivillig akkord.
Hvis for eksempel gælden er på 100.000 kroner, kan man aftale, at gælden
slettes mod betaling af 15.000 kroner her og nu, eller man kan aftale en
afdragsordning, hvor gælden slettes, mod at der betales 2.000 om måneden
i et år. Hvad man kan aftale afhænger ofte af, hvor stor og hvor gammel
gælden er. Du (Dennis) kan evt. få flere detaljer om den slags aftaler i

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Rune Wold

Dato : 21-08-03 09:46

Kim Ludvigsen wrote:

[klip]

> [...]
> i et år. Hvad man kan aftale afhænger ofte af, hvor stor og hvor gammel
> gælden er. Du (Dennis) kan evt. få flere detaljer om den slags aftaler i

Så vidt jeg forstod havde banken allerede trimmet en del af deres
oprindelige krav, spørgsmålet er så, om man virkelig kan få dem til
indgå en frivillig akkord.
Desuden vil det under alle omstændigheder være umuligt at få
gældsanering, hvis gælden kun er 100.000. Jeg tror, at den aktuelle gæld
er en del højere, for så vidt Dennis malede et illustrativt billede.
Ved gæld efter et kulsejlet interessentskab er den praktiske udvej
næsten altid en personlig konkurs.
Det er selvfølgelig ikke rart at høre, men et mere nuanceret svar,
kræver i hvert fald nogen flere økonomiske oplysninger.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-08-03 10:04

Rune Wold wrote:

> Så vidt jeg forstod havde banken allerede trimmet en del af deres
> oprindelige krav, spørgsmålet er så, om man virkelig kan få dem til
> indgå en frivillig akkord.

Hvis der er gået en del år siden da - hvilket indlægget giver indtryk af
- er det ikke helt umuligt.

> Desuden vil det under alle omstændigheder være umuligt at få
> gældsanering, hvis gælden kun er 100.000.

Beløbene var kun eksempler. Under alle omstændigheder, hvis der kun er
én kreditor, vil det nok være en bedre/nemmere løsning med en frivillig
akkord frem for en gældssanering.

> Det er selvfølgelig ikke rart at høre, men et mere nuanceret svar,
> kræver i hvert fald nogen flere økonomiske oplysninger.

Jep, det var derfor jeg henviste til penge-gruppen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 21-08-03 16:32

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> Hvis der er gået en del år siden da - hvilket indlægget giver indtryk af
> - er det ikke helt umuligt.

Gælden går tilbage til 1998 hvor selvskabet blev likvideret.

/Dennis

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 21-08-03 16:31

> [...]
> gældsanering, hvis gælden kun er 100.000. Jeg tror, at den aktuelle gæld
> er en del højere, for så vidt Dennis malede et illustrativt billede.

Det er væsentlige flere penge end de 100.000 vi taler (over millionen...)

/Dennis

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 21-08-03 16:30

> [klip]

> At erklære sig selv konkurs eller søge gældssanering eller en kombination
> af begge.

Hvad indebærer begge dele?
Hvis man erklærer sig selv konkurs siger man i princippet så at de kan komme
og hente det ens anvn står på og resten af gældel , jae den kan de skyde en
hvid pil efter? (hvad med evt. ægtefælde i den henseende?).

Har det noget at sige at selvskabet blev likvideret og ejeren efterfølgende
blev erklæret insolvent?

/Dennis

Fra : Peter G C

Dato : 21-08-03 18:53

In news:pan.2003.08.21.07.12.38.641853@stofanet.dk,
Rune Wold <news78@stofanet.dk> typed:

[klip]

> At erklære sig selv konkurs eller søge gældssanering eller en
> kombination
> af begge.

Personlig konkurs? Medfører det, at kravene falder bort? (retorisk
spørgsmål)

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Rune Wold

Dato : 21-08-03 19:05

Peter G C wrote:

> Personlig konkurs? Medfører det, at kravene falder bort? (retorisk
> spørgsmål)

Du har selvfølgelig ret. Jeg skulle have begrænset mig til kombinationen
konkurs og gældsanering eller blot gældsanering.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-08-03 10:51

Scripsit Rune Wold <news78@stofanet.dk>

> Du har selvfølgelig ret. Jeg skulle have begrænset mig til kombinationen
> konkurs og gældsanering eller blot gældsanering.

Er kombinationen det samme som "tvangsakkord"? (ikke retorisk spørgsmål)

--
Henning Makholm "I Guds Faders namn, och Sonens, och den Helige
Andes! Bevara oss från djävulens verk och från Muhammeds,

Fra : Rune Wold

Dato : 22-08-03 11:08

Henning Makholm wrote:

[klip]

> Er kombinationen det samme som "tvangsakkord"? (ikke retorisk spørgsmål)

Det vigtigste kendemærke ved en tvangsakkord er, at akkordeffekten kan
påtvinges et mindretal af kreditorer, fordi et flertal går ind for
akkorden, se konkurslovens kap. 19-24 (særligt § 176).

Tvangsakkord vil derfor være umuligt i denne situation, da der vistnok
kun er en kreditor. En akkord i denne situation vil derfor altid være en
frivillig akkord, der som sådan blot er en alm. aftale.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-08-03 11:23

Henning Makholm wrote:

> Scripsit Rune Wold <news78@stofanet.dk>

> Er kombinationen det samme som "tvangsakkord"? (ikke retorisk spørgsmål)

Forskellen på en tvangsakkord og en gældssanering er vist først og
fremmest, at en gældssanering ikke har en bundgrænse for den procentdel,
der skal betales af gælden. Så vidt jeg husker, kan man ikke komme under
25 procent ved en tvangsakkord. Begge dele kan gennemføres uden en
forudgående konkurs.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Rune Wold

Dato : 22-08-03 11:57

Kim Ludvigsen wrote:

[klip]

> [...]
> fremmest, at en gældssanering ikke har en bundgrænse for den procentdel,
> der skal betales af gælden. Så vidt jeg husker, kan man ikke komme under

KL § 161 siger følgende: "Fordringerne kan ikke nedsættes [ved
tvangsakkord] til mindre en 25 pct. af deres beløb, medmindre der
foreligger ganske særlige omstændigheder, eller fordringshaverne
samtykker deri."

> Begge dele kan gennemføres uden en forudgående konkurs.

Enig, men gældsanering lettes, hvis skyldner forinden har være igennem
konkursbehandling, således der kan skabes klarhed over situationen. Der
er dog næppe behov klarhed i dette tilfælde, hvor der kun er en kreditor.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"