Hvor finder jeg anti-diskriminisationslove~
Fra : Mureren

Dato : 20-08-03 19:03

Nogen der har et link ?
Jeg kan for en gangs skyld ikke få Google til at makke ret
(det er nok stavningen den er gal med !)

Mvh.
Mureren

Fra : Tony

Dato : 20-08-03 19:23

> Nogen der har et link ?

Tænker du på denne

LBK nr 626 af 29/09/1987

Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race
m.v.

Fundet på retsinfo.dk (ved ikke om linket her
http://147.29.40.91/_MAINRF_A732039567/1962 virker)

Tony

Fra : Henning

Dato : 20-08-03 19:39

On Wed, 20 Aug 2003 20:03:27 +0200, "Mureren" <mureren@mail.tele.dk>
wrote:

>Nogen der har et link ?
>Jeg kan for en gangs skyld ikke få Google til at makke ret
>(det er nok stavningen den er gal med !)

Staves anti-diskriminationsloven. Giver tre hits på Google, men ikke
noget brugbart

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Mads Vestergaard

Dato : 20-08-03 19:55

Hej

Den er her

Mvh

Mads Vestergaard

Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race m.v.

Herved bekendtgøres lov nr 289 af 9. juni 1971 om forbud mod
forskelsbehandling på grund af race m.v. med de ændringer, der følger af lov
nr. 357 af 3. juni 1987.

§ 1. Den, som inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed på grund
af en persons race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller
seksuelle orientering nægter at betjene den pågældende på samme vilkår som
andre, straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder.

Stk. 2. På samme måde straffes den, som af nogen af de i stk. 1 nævnte
grunde nægter at give en person adgang på samme vilkår som andre til sted,
forestilling, udstilling, sammenkomst eller lignende, der er åben for
almenheden.

§ 2. Loven omfatter ikke uagtsomt forhold.

§ 3. Er en af de i § 1 nævnte overtrædelser begået af et aktieselskab,
andelsselskab eller lignende, kan der pålægges selskabet som sådant
bødeansvar.

§ 4. Sager om overtrædelse af denne lov behandles som politisager.

§ 5. Loven træder i kraft den 1. august 1971.

§ 6. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kgl. anordning
sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige færøske
og grønlandske forhold tilsiger.

Lov nr. 357 af 3. juni 1987 (Forbud mod diskrimination på grund af seksuel
orientering) indeholder bl.a. følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:

§ 3

Loven træder i kraft den 1. juli 1987.

Justitsministeriet, den 29. september 1987

Erik Ninn-Hansen

Fra : Henrik Madsen

Dato : 23-08-03 13:08

On Wed, 20 Aug 2003 20:55:27 +0200, "Mads Vestergaard"
<andersv@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>grunde nægter at give en person adgang på samme vilkår som andre til sted,
>forestilling, udstilling, sammenkomst eller lignende, der er åben for

Kommer i forbindelse med denne lov og disse paragraffer til at tænke
på følgende:
Buddy Holly Danmark (Diskotekskæde) har flere gange kørt med
differentieret indgangspris på følgende måde.

Mænd 50 Kr.
Kvinder 30 Kr.

Og de kører også med "Alle piger der kommer inden midnat får 3 gratis
drinks"..

Altså en mand der kommer klokken 23.00 skal betale 50 kroner mens en
kvinde skal betale 30 og så får hun også 3 gratis drinks..

Det er sguda diskrimination baseret på race/køn...

Gad godt se hvor længe den havde gået med et skilt som dette:

Etniske Danskere 30 kroner (Plus 3 drinks)
Udlændinge 50 kroner..

Hvad kan man egentligt gøre ved det, jeg syntes ærligt talt det er
noget pis og de såkaldte kvindegrupper der kæmper for ligestilling
står jo ikke ligefrem på tæerne for at få lige vilkår på dette område
som de sikkert ville have gjort hvis det var omvendt..

Henrik

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-08-03 13:27

Henrik Madsen <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev:

> [...]
> står jo ikke ligefrem på tæerne for at få lige vilkår på dette område
> som de sikkert ville have gjort hvis det var omvendt..

Du kan ikke gøre noget heller ikke selvom det ikke er tilladt:

Bekendtgørelse af lov om ligestilling af kvinder og mænd

§ 2. Enhver arbejdsgiver, myndighed eller organisation skal behandle
kvinder og mænd lige inden for offentlig forvaltning og erhvervsmæssig
og almen virksomhed. Personer, hvis rettigheder efter 1. pkt. krænkes,
kan tilkendes en godtgørelse.

Og så lidt sidebemærkninger til det du skrev:

Følgende er også ganske tankevækkende:
http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=350488/
(Berlingskes overskrift er ihvertfald helt misvisende og det samme gør
sig gældende for journalistens konklusion)

Du kan også overveje om den omvendte bevisbyrde i sexchikanesager reelt
gælder, hvis en mand anklager en kvinde for sexchikane.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 23-08-03 21:15

Henning skrev:

> Staves anti-diskriminationsloven. Giver tre hits på Google, men ikke
> noget brugbart

Nej, det staves "antidiskriminationsloven", og det giver 17 hits på
Google, heriblandt flere brugbare.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Retsskrivningsordbogen: www.dsn.dk"

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-08-03 20:43

Mureren wrote:

> Nogen der har et link ?
> Jeg kan for en gangs skyld ikke få Google til at makke ret
> (det er nok stavningen den er gal med !)

For love så bør du bruge http://www.retsinfo.dk

I hvilken sammenhæng?

I forhold arbejdsgiver / lønmodtager
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19960045930-REGL

Er det diskrimination i al almindelighed:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020077929-REGL §266b

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk