shopman.dk bryder de købeloven?
Fra : Kasper Petersen

Dato : 20-08-03 18:31

Hentet fra shopman.dk

Hvis dit produkt går i stykker, og du ønsker at benytte dig af garantien,
har du mange muligheder. Du kan naturligvis ringe til os, hvorefter vi nok
skal hjælpe dig på rette vej. Det er vigtigt du husker, at det ikke er os
der yder garantien, men dem du har købt produktet af. Det betyder dog ikke,
at vi ikke vil hjælpe dig - det vil vi meget gerne. For hurtigere
ekspedition kan du også henvende dig direkte til den forhandler du har købt
produktet af - det fremgår af den bekræftelse vi har sendt til dig.

Til dem der ikke ved det er shopman.dk et firma der køber deres varer i
tyskland og så sælger videre til kunder i danmark.

Mit spørgsmål er nu om de godt kan frasige sig garantien som de skriver i
ovenstående tekst?
Skal alle forretninger i danmark ikke give 2 års reklamtionsret på alt de
sælger?

Mvh.
Kasper

Fra : Henning

Dato : 20-08-03 19:37

>Til dem der ikke ved det er shopman.dk et firma der køber deres varer i
>tyskland og så sælger videre til kunder i danmark.

Gør de nu også det - er de ikke bare en slags mæglere, som tager et
givent beløb, for at finde en vare billig til dig, og dermed lave
kontakt mellem dig og sælger?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : TGD

Dato : 20-08-03 20:22

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Gør de nu også det - er de ikke bare en slags mæglere, som tager et
> givent beløb, for at finde en vare billig til dig, og dermed lave
> kontakt mellem dig og sælger?

De er sælger og derfor har de at efterkomme købelovens bestemmelser, hvilke
der ikke er brudt.

Fra : Rune Wold

Dato : 20-08-03 20:40

TGD wrote:

[klip]

> De er sælger og derfor har de at efterkomme købelovens bestemmelser, hvilke
> der ikke er brudt.

Så vidt jeg kan læse ud af deres hjemmeside påtager de sig højst rollen
som fuldmægtig/mægler, jf.

"Vi bestiller produkterne på dine vegne og får dem leveret til din dør –
hos leverandører vi kender og har testet godt og grundigt."

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee (pu-no-nE)"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Annette Skovbon

Dato : 20-08-03 19:58

Jeg sidder med samme tanker om justeat.dk. Iflg. deres privacy ploicy
står der:
10.   Restaurationerne har, i overensstemmelse med købelovens bestemmelser,
det fulde ansvar for varernes godhed og lovlighed. Skulle du have klager
over en vare leveret gennem Just-Eat.dk skal du henvende dig til den
restauration hvor du har bestilt varen.

Men når man køber mad hos dem pr. Dan/Visa-kort, så indbetaler man
altså til Just-eat.dk og ikke til en enkelte restauration.

Må de det?

-Annette

Fra : TGD

Dato : 20-08-03 20:26

"Kasper Petersen" <k.p@REMOVEmail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
købt
> produktet af - det fremgår af den bekræftelse vi har sendt til dig.

Læg mærke til at der er forskel på garanti og reklamation, det som Shopman
skriver er at det går hurtigere at kontakte "den oprindelige" sælger, men at
man selvfølgelig kan bruge shopman.

<KLIP>

> Mit spørgsmål er nu om de godt kan frasige sig garantien som de skriver i
> ovenstående tekst?

Hvis det er_garanti_bryder de ingen regler hvis de ikke selv er
garantigiver, men de kan ikke slippe for at skulle leve op til købelovens
bestemmelser-

> Skal alle forretninger i danmark ikke give 2 års reklamtionsret på alt de
> sælger?

Ikke alt men jo 2 års reklamation.

Fra : bem

Dato : 20-08-03 21:05

TGD wrote:

men de kan ikke slippe for at skulle leve op til
> købelovens bestemmelser-

Det vil altså sige, at hvis jeg beder min bror om at købe et kamera i en
butik i nærheden af hvor han bor, så hæfter min bror over for mig for 2 års
reklamationsret, fordi det er ham, som har udleveret varen til mig og fået
pengene af mig - uanset, at han bare var mægler/bydreng? Nej vel..

/Bo

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 21-08-03 00:01

bem wrote:

> [...]
> reklamationsret, fordi det er ham, som har udleveret varen til mig og fået
> pengene af mig - uanset, at han bare var mægler/bydreng? Nej vel..

hummm
hvordan står man hvis:
en ven skal have ny comp, og aner intet om det.
han beder mig om hjælp og sammen finder vi noget der passer ham.
jeg bestiller hjem og samler hvis noget skal samles, og afleverer det hele til
ham sammen med de org kviteringer.
får måske en kasse øl for bøvlet.

kan han kræve at jeg står for en evt reklamations sag?

hvis det firma en af tingene er køb ved går falit, hænger jeg så rent juridisk
på noget?

slipper jeg fordi der ikke er noget "papir spor" som viser at det er mig der
har samlet den?

Fra : David T. Metz

Dato : 21-08-03 09:11

Christian Buhrkall skriblede:

> kan han kræve at jeg står for en evt reklamations sag?

Er du erhversdrivende i forholdet? Nej, vel - så må han til butikken med
sin reklamation.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : TGD

Dato : 24-08-03 03:03

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> reklamationsret, fordi det er ham, som har udleveret varen til mig og fået
> pengene af mig - uanset, at han bare var mægler/bydreng? Nej vel..

Selvfølgelig gør han ikke det, men din bror driver jo hellere ikke
forretning som Shopman, Shopman tjener penge på dig, og udsteder en faktura
til dig.

Fra : David T. Metz

Dato : 21-08-03 09:13

Kasper Petersen skriblede:
> Til dem der ikke ved det er shopman.dk et firma der køber deres varer
> i tyskland og så sælger videre til kunder i danmark.

Som Henning angiver er ovenstående forkert. Det har været diskuteret en del
gange her og i dk.forbruger. Shopman sælger en ydelse, som består i at
formidle kontakt til en potentiel forhandler af et efterspurgt produkt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-03 09:43

Kasper Petersen skrev:

>Hentet fra shopman.dk

Det er helt lovligt.

Shopman sælger en tjenesteydelse, og i den forbindelse er de
naturligvis bundet af købeloven.

Men de sælger ingen apparater. Derfor skal al henvendelse
angående dem rettes til sælgeren deraf, altså det (evt.
udenlandske) firma som man har fået kontakt til.

>Til dem der ikke ved det er shopman.dk et firma der køber deres varer i
>tyskland og så sælger videre til kunder i danmark.

Det er forkert. Shopman sælger dig en adresse på et firma.

>Mit spørgsmål er nu om de godt kan frasige sig garantien som de skriver i
>ovenstående tekst?

De frasiger sig ikke noget. De specificerer hvordan landet
ligger.

>Skal alle forretninger i danmark ikke give 2 års reklamtionsret på alt de
>sælger?

Jo. Hvis Shopman oplyser dig et firma der sælger gulerødder mens
du ville købe et fotografiapparat, så kan du reklamere.

--
Bertel