Mønsterbeskyttelse
Fra : Søren

Dato : 20-08-03 08:29

Hej

Er det virkelig rigtigt at man kan beskytte en så simpel konstruktion ?
http://www.vindesign.dk/kasser.htm

Søren

Fra : Rune Wold

Dato : 20-08-03 09:00

Søren wrote:
[klip]

> Er det virkelig rigtigt at man kan beskytte en så simpel konstruktion ?
> http://www.vindesign.dk/kasser.htm

Ja, jf. Designloven § 2, nr. 2.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000125930-REGL

--
Punani: "poo-na-nee (pü-no-nE)"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-08-03 09:13

"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> wrote in message
> Søren wrote:
> [klip]

> Ja, jf. Designloven § 2, nr. 2.
>
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000125930-REGL

Hvis ikke man mener, at beskyttelsen er korrekt givet, så kan man anmode om
udslættelse af den overfor Patent og Varemærkestyrelsen.
Ifbm.kasserne synes §3 at være interessant, fordi kasserne ikke umiddelbart
synes at være anderledes end så mange andre vinkasser (med mindre altså at
det er dem man ser alle steder).

/Per

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-03 09:14

Rune Wold <news78@stofanet.dk> skrev:

> Ja, jf. Designloven § 2, nr. 2.
>
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000125930-REGL

Samme lov:
§ 8. Designret kan ikke opnås til de dele af et produkts udseende, som

1) udelukkende er bestemt af produktets tekniske funktion, eller som

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rune Wold

Dato : 20-08-03 09:21

Morten Bjergstrøm wrote:

[klip}

> Samme lov:
> § 8. Designret kan ikke opnås til de dele af et produkts udseende, som
>
> 1) udelukkende er bestemt af produktets tekniske funktion, eller som

Man må vel som udg.pkt regne med, at de taler sandt, og at de har
foretaget registrering, og dermed etableret en mønsterret.

/Rune Wold

Fra : tbenjaminj@hotmail.c~

Dato : 21-08-03 15:04

Rune Wold <news78@stofanet.dk> wrote in message news:<3f432f63$0$19347$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>...
> [...]
>
> Man må vel som udg.pkt regne med, at de taler sandt, og at de har
> foretaget registrering, og dermed etableret en mønsterret.

Er det bare mig eller:
Burde vinfirmaet ikke skrive at de har "designret" * (hvis de ellers
har regisstreret den)_OG_ "brugsmodelret" ? Deres formulering
"brugsmønster" er vel en sammenbladning der ikke er juridisk korrekt ?
Jeg ved det er detajler....men alligevel.

* det hedder vel ikke "mønsterbeskyttelse" mere ? efter
mønsterbeskyttelsesloven er lavet om til designbeskyttelsesloven ?

/thomas

Fra : Ole Andersen

Dato : 20-08-03 09:08

Søren wrote:

> Er det virkelig rigtigt at man kan beskytte en så simpel konstruktion ?
> http://www.vindesign.dk/kasser.htm

På siden nævnes at "[k]vikkassen kan leveres med monteret låg, dette gør
den lynhurtig at pakke, da der ikke skal anvendes søm" - dette kunne
tyde på at kassen er mere kompliceret end man lige kan se på billederne.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
Thesis #5: People recognize each other as such from the sound of this

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-03 09:14

Ole Andersen <news@palnatoke.net> skrev:

> [...]
> dette gør den lynhurtig at pakke, da der ikke skal anvendes søm" -
> dette kunne tyde på at kassen er mere kompliceret end man lige kan

Ja et hængsel er jo helt vildt avanceret.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Søren

Dato : 20-08-03 09:37

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Ja et hængsel er jo helt vildt avanceret.

Kassen er speciel, fordi den lukkes ved at den nederste pind kantes ind i en
not. Det ses af de tre billeder lidt længere nede.

Den detalje synes jeg ikke er noget særligt.

Hvordan undersøger man om de har mønsterbeskyttet ?

Søren

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-08-03 10:15

"Søren" <leave@mealone.dk> wrote in message news:bhvc20$51d$1@sunsite.dk...

> Hvordan undersøger man om de har mønsterbeskyttet ?

Det kan man via Patent og varemærkedirektoratet (www.dkpto.dk)
De har online søgning, og hvis man udvider den til at omfatte brugsmodeller,
så finder man en registrering fra Nordisk Vindesign A/S på Kasse af træ til
vinflasker til gavebrug

Registrereingen har nummer BR 1996 00273, 19961122.

Selve registreringen er desværre ikke tilgængelig elektronisk, men kan
bestilles fra Styrelsen.

/Per

Fra : Rune Wold

Dato : 20-08-03 10:24

[klip]

> Registrereingen har nummer BR 1996 00273, 19961122.

Fint initiativ Per.

Herefter kan der næppe være flere indvendinger imod designets
beskyttelsesværdighed (Jeg er håbefukd, men frygter det værste.)

/Rune Wold

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-08-03 10:34

> [klip]

> Fint initiativ Per.
>
> Herefter kan der næppe være flere indvendinger imod designets
> beskyttelsesværdighed (Jeg er håbefukd, men frygter det værste.)

Njarh....
Online søgningen er lidt af en sladrehank, hvis man registrerer sig som
bruger, så kan man faktisk læse korrespondance mellem direktoratet og
registranten om hvordan det forholder sig med insigelser mod registreringen.
Så måske nogen har en bange anelse...

Men registreringen er der altså indtil videre.
Det står iøvrigt enhver frit for at gøre indsigelser, hvis nogen trænger til
en sag at kæmpe for

/Per

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 20-08-03 20:15

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> "Rune Wold" <news78@stofanet.dk> wrote in message

-SNIP-
> Men registreringen er der altså indtil videre.
> Det står iøvrigt enhver frit for at gøre indsigelser, hvis nogen trænger
til
> en sag at kæmpe for

Som ingeniørstuderende (maskin) syntes jeg egentligt at det er ret smart
fundet på og dokumentationen ser ud til at være på sin plads... Det er sådan
noget, hvor man bagefter tænker: "Øv, hvorfor fik jeg ikke den ide, først"
*S*... Mon der overhovedet er noget at kæmpe for når man læser pdf´erne?

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-03 10:42

Rune Wold <news78@stofanet.dk> skrev:

> Herefter kan der næppe være flere indvendinger imod designets
> beskyttelsesværdighed (Jeg er håbefukd, men frygter det værste.)

Du er velkommen til at frygte men jeg kan da gentage:

Samme lov:
§ 8. Designret kan ikke opnås til de dele af et produkts udseende, som

1) udelukkende er bestemt af produktets tekniske funktion, eller som

Hvad er den tekniske funktion af en trækasse til at opbevare vin?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-08-03 10:46

> Hvad er den tekniske funktion af en trækasse til at opbevare vin?

Jeg synes du skulle bestille en kopi af registreringen, så vi slipper for
tågede diskussioner på teoretisk indhold. Det vil fremgå af registreringen
hvilken udformning og funktion den dækker.

/Per

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-03 10:58

> Jeg synes du skulle bestille en kopi af registreringen,

Synes du det.

> så vi
> slipper for tågede diskussioner på teoretisk indhold.

Vi skal altså stoppe al debat på Usenet fordi der ofte er tale om
tågede diskussioner om teoretisk indhold.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rune Wold

Dato : 20-08-03 11:12

Morten Bjergstrøm wrote:

> Vi skal altså stoppe al debat på Usenet fordi der ofte er tale om
> tågede diskussioner om teoretisk indhold.

Nej, men her er der tale om, at der er sket registrering. Så kræver det
en vis tålmodighed, at disktutere om dette var berettiget. Især nå man
tænker på, at de mennesker der forestår registreringen, er særdeles mere
kvalificerede en du og jeg, til at vurdere om § 8 har betydning eller ej.

Man kunne jo få den tanke, at du i virkeligheden argumenterer ud fra en
holdning om, at retstilstanden er urimelig eller bør laves om osv.
Hertil kan jeg blot referere følgende:

3. Fundats:
Formålet med gruppen er seriøs diskussion af juridiske emner.
Deltagerne opfordres til at begrænse deres svar til de områder
hvor de har konkret juridisk viden under en eller anden form,
herunder f.eks. uddannelse, praktisk arbejde eller personlige
erfaringer.

Deltagere bedes bemærke at gruppens fokus er debat og ikke
egentlig juridisk rådgivning, og at svar i gruppen ikke bør
erstatte professionel konsultation i væsentlige sager. Med
dette forbehold kan spørgsmål om alle mulige konkrete sager
eller situationer stilles og drøftes.

Ønskes ikke:
- ------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.

Vurderinger af det fornuftige og rimelige ved lovgivningen
samt dens samfundsmæssige og sociale konsekvenser.

Mvh.

/Rune Wold

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-08-03 11:29

> Vi skal altså stoppe al debat på Usenet fordi der ofte er tale om
> tågede diskussioner om teoretisk indhold.

Lad være med at lægge mig ord i munden.
Det teoretiske i dit indlæg består i, at ingen aner hvilket mønster der er
beskyttet. Uden den viden er det fuldstændig umuligt at nå frem til en
anvendelig konklusion.

Vi kan diskutere teori om hvad der skal til for at et mønster kan beskyttes,
men så skal der nogle kilder på banen for at det bliver rigtig interessant.

/Per

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 20-08-03 20:14

> [...]
beskyttes,
> men så skal der nogle kilder på banen for at det bliver rigtig

Okay, er jeg virkeligt den eneste der har fundet flg. om emnet:

http://l2.espacenet.com/espacenet/bnsviewer?CY=dk&LG=dk&DB=EPD&PN=DK9600273U&ID=DK+++9600273U3+I+
, vedrørende overskriften "Brugsmodelskrift" fra Patentdirektoratet,
Tåstrup, af 22.nov 1996 ...hvoraf det bl.a. fremgår om "Benævnelse: Kasse af
træ til vinflasker til gavebrug" og "Sammendrag: Denne frembringelse angår
en gavekasse, til vinflasker, med låg. Det nye ved kassen er at låget kan
udtages og isættes uden værktøj. Isættelsen af låg er støjfrit. Det nye er
også at låget er anbragt i en fals og sidder i niveau med kassens forkant?

Åbenbart...

Jeg har læst lidt og det faktisk ret meget mening, når man læser
"brugsmodelskriftet" at vindesign-firmaet vel bare er de første som har fået
den ide at tage patent på en sådan kasse... Mit indtryk af sagen er, efter
at have læst pdf-filerne, at designlovens § 3. er opfyldt (i fuld
overenstemmelse med sund logik).

§ 3. Designret kan kun opnås, hvis designet er nyt og har individuel
karakter.

Stk. 2. Et design anses som nyt, hvis intet identisk design er blevet
offentligt tilgængeligt før dagen for ansøgningens indgivelse eller
prioritetsdagen, hvis der er påberåbt prioritet, jf. § 16. Design skal anses
som identiske, hvis deres særlige træk kun adskiller sig fra hinanden på
uvæsentlige punkter.

Stk. 3. Et design anses for at have individuel karakter, hvis det
helhedsindtryk, designet giver den informerede bruger, adskiller sig fra det
helhedsindtryk, en sådan bruger får af andre design, som er blevet
offentligt tilgængelige inden dagen for ansøgningens indgivelse eller
prioritetsdagen, hvis der er påberåbt prioritet, jf. § 16. Ved vurderingen
af et designs individuelle karakter skal der tages hensyn til den grad af
frihed, som designeren har haft ved udviklingen af designet.

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-08-03 09:28

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> wrote in message

> Okay, er jeg virkeligt den eneste der har fundet flg. om emnet:

http://l2.espacenet.com/espacenet/bnsviewer?CY=dk&LG=dk&DB=EPD&PN=DK9600273U
&ID=DK+++9600273U3+I+

Hvordan fik du fat i den?

/Per

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 21-08-03 20:09

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Jeg klikkede bare lidt på nogle links på det link en anden her i tråden
tidligere er kommet med (hvor man kunne søge efter patentet)..... Jeg har
lidt småtravlt idag og gider ikke lige nu at lave en udførlig vejledning
(læs: har dårligt tid), men du kan altid skrive tilbage igen hvis du går
helt i stå og ikke kan finde det - så kigger jeg på det igen...

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-03 11:17

Rune Wold <news78@stofanet.dk> skrev:

> Man kunne jo få den tanke, at du i virkeligheden argumenterer ud
> fra en holdning om, at retstilstanden er urimelig eller bør laves
> om osv. Hertil kan jeg blot referere følgende:

Den tanke kunne man godt få. En anden mulighed er, at jeg fiskede
efter, hvad der skal til for at mønsterbeskytte og især hvad der skal
forstås ved "produktets tekniske funktion".

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rune Wold

Dato : 20-08-03 11:28

Morten Bjergstrøm wrote:

[klip]

> Den tanke kunne man godt få. En anden mulighed er, at jeg fiskede
> efter, hvad der skal til for at mønsterbeskytte og især hvad der skal
> forstås ved "produktets tekniske funktion".

Hvis det er tilfældet, beklager jeg, at jeg lod tankerne flyve .

Hvad der skal forstås med "produktets tekniske funktion" er vel netop i
højere grad en teknisk vurdering end en juridisk. Jeg føler mig i hvert
fald ikke kompetent til at vurdere det.

/Rune Wold

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-03 11:31

> Hvis det er tilfældet, beklager jeg, at jeg lod tankerne flyve
> .

Det var nu nok ganske oplagt, at du kunne blive i tvivl.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : SoftMan Brian

Dato : 20-08-03 11:30

> Den tanke kunne man godt få. En anden mulighed er, at jeg fiskede
> efter, hvad der skal til for at mønsterbeskytte og især hvad der skal
> forstås ved "produktets tekniske funktion".

For at det ikke kommer til at handle om speklutationer (er overbevist om at
det er en vurderingssag fra ting til ting) skal vi kigge på noget specifikt.

I dette tilfælde er det specifikke hvad der er mønsterbeskyttet i vinkassen,
og så længe det ikke vides, er al diskution af det rene
speklutationer/gætterier, hvilket er OT.

hvis du vil have en saglig diskution, er du derfor nødsaget til at få
dokumentationen.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-08-03 16:34

> [...]
> efter, hvad der skal til for at mønsterbeskytte og især hvad der skal
> forstås ved "produktets tekniske funktion".

Man kan starte her:
http://www.dkpto.dk/publikationer/brochurer_vejledninger/html/design/design.
html

Styrelsen foretager kun i ganske beskedent omfang en prøvelse af designets
holdbarhed.
Det virker reelt som om stort set alt kan registreres.
Efter registreringen kan andre så søge at få foretaget en prøvelse af
registreringens holdbarhed, enten administrativt gennem styrelsen eller
gennem domstolene.

Hvilken grad af nytænkning/individualitet og designarbejde der kræves for at
opnå en holdbar registrering må altså formodentlig søges i domspraksis.

/Per

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-03 16:41

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev:

> Styrelsen foretager kun i ganske beskedent omfang en prøvelse af
> designets holdbarhed.
> Det virker reelt som om stort set alt kan registreres.

Har det mon været meningen med loven?
Man skulle da mene, at der skulle ske en vurdering af bla. §8 før en
beskyttelse skulle kunne aktiveres.

> Efter registreringen kan andre så søge at få foretaget en prøvelse
> af registreringens holdbarhed, enten administrativt gennem
> styrelsen eller gennem domstolene.

Men det koster knaster.

http://www.dkpto.dk/priser/alm_prisliste/prisliste_brugsmodel.htm

> Hvilken grad af nytænkning/individualitet og designarbejde der
> kræves for at opnå en holdbar registrering må altså formodentlig
> søges i domspraksis.

Det har du jo nok ret i.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-08-03 16:58

> Har det mon været meningen med loven?
> Man skulle da mene, at der skulle ske en vurdering af bla. §8 før en
> beskyttelse skulle kunne aktiveres.

§ 17. Patent- og Varemærkestyrelsen påser, at ansøgningen angår et design,
jf. § 2, nr. 1, og at bestemmelsen i § 7, stk. 1, nr. 1, ikke er til hinder
for registreringen. Endvidere påses, at ansøgningen kun indeholder ét
design, jf. dog § 15.

---

§ 2. I denne lov forstås ved
1) »design«: et produkts eller en del af et produkts udseende, som er
bestemt af de særlige træk ved selve produktet eller dets udsmykning,
navnlig for så vidt angår linjer, konturer, farver, form, struktur eller
materiale,

2) »produkt«: en industrielt eller håndværksmæssigt fremstillet artikel,
herunder bl.a. dele, der er bestemt til at blive samlet til et sammensat
produkt, samt emballage, udstyr, grafiske symboler og typografiske
skrifttyper, men ikke edb-programmer,

3) »sammensat produkt«: et produkt, der består af flere bestanddele, som kan
udskiftes, således at produktet kan skilles ad og samles igen.

---

§ 7. Designret kan ikke opnås, hvis designet

1) strider mod offentlig orden eller sædelighed,
2)...

---

og så:
§ 25. Når en designregistrering har fundet sted, kan enhver over for Patent-
og Varemærkestyrelsen fremsætte anmodning om hel eller delvis udslettelse af
registreringen. Anmodningen kan alene begrundes med, at

1) registreringen ikke er foretaget i overensstemmelse med §§ 1-8,

2) ansøgningen er ændret i strid med § 14, stk. 2,

3) betingelserne i § 15 ikke er opfyldt eller

4) registreringen er opretholdt i mere end 15 år i strid med § 23, stk. 2.

---

Det ser med andre ord ud til at styrelsen er på højde med lovgivningen.

/Per