Ang.opsigelse / fraflytning ?
Fra : T - R6

Dato : 19-08-03 08:41

Hej

Vi er blevet opsagt af udlejer da udlejer selv ønsker at flytte tilbage i
huset.
I lejekontrakten (typeformular B 1998) står der under opsigelse :

Lejer kan opsige lejeaftalen med 3 måneders varsel til den første hverdag i
en måned.....

Betyder "kan" at vi ikke SKAL give udlejer besked 3 måneder før vi
fraflytter..??

Derved kunne vi jo spare 3 mdr dobblet husleje...

På forhånd tak..

Mvh Tommy

Fra : Else Holm

Dato : 19-08-03 09:09

"T - R6" <Sodborg@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fraflytter..??
>
> Derved kunne vi jo spare 3 mdr dobblet husleje...

Det sidste betyder, at lejer kan opsige aftalen, men i givet fald
skal det være med 3 måneders varsel.
Til gengæld kan udlejer ikke opsige lejemålet med 3 måneders
varsel. Det kan normalt kun ske med 1 års varsel.
Hvor langt varsel har I fået?
Har I noget andet på hånden?
Så kunne det da være et forhandlingsgrundlag, at I får lov til
at flytte med det samme uden opsigelse, hvis han alligevel gerne
vil af med jer.
Du kan læse mere i lejeloven fra § 82 og fremefter, spec. § 86.
http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Lejeloven2.html#Kapitel%2013
:

--
Else

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-08-03 09:10

"T - R6" <Sodborg@worldonline.dk> wrote in message

> Betyder "kan" at vi ikke SKAL give udlejer besked 3 måneder før vi
> fraflytter..??

Nej. Det betyder at aftalen KAN opsiges, og at det SKAL ske med 3 måneders
opsigelse.

> Derved kunne vi jo spare 3 mdr dobblet husleje...

Det kunne da også være fint....

/Per

Fra : Rune Wold

Dato : 19-08-03 09:29

[Klip]

> Betyder "kan" at vi ikke SKAL give udlejer besked 3 måneder før vi
> fraflytter..??

Nej

[klip]

> Derved kunne vi jo spare 3 mdr dobblet husleje...

Lejelovens §86, stk. 3 siger:

Fraflytter lejeren inden opsigelsesvarslets udløb, skal udlejeren
bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller
burde have indvundet ved genudlejning, skal fragå i hans krav over for
lejeren.

Det er altså kun, hvis han finder nogen nye lejere, eller gør hvad han
kan for det, i kan slippe for at betale leje i oopsigelsesvarslet.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee (pü-no-nE)"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Carsten Holck

Dato : 19-08-03 10:54

Rune Wold wrote:
> [Klip]

> Nej
>
> Det er altså kun, hvis han finder nogen nye lejere, eller gør hvad han
> kan for det, i kan slippe for at betale leje i oopsigelsesvarslet.

Hvis i kan anvise nogle andre lejere, har i en mulighed for at komme fri af
lejemålet - den er ikke skudsikker men det er da et forsøg værd.

Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : T - R6

Dato : 19-08-03 12:45

men udlejer flytter selv ind i huset...

mvh Tommy

Fra : Rune Wold

Dato : 19-08-03 15:10

On Tue, 19 Aug 2003 13:45:13 +0200, T - R6 wrote:

[klip]

> men udlejer flytter selv ind i huset...

Hvis jeg forstår dig ret ønsker du ikke både at betale husleje i
opsigelsesvarslet til din gamle udlejer og leje/terminer til det nye sted
du bor. Det skal du heller ikke, da udlejer ikke kan kræve tre måneders
husleje i opsigelsesvarslet, mens han selv flytter ind ligeså snart i er ude.

/Rune Wold